Oliko lapsellista minulta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja äiti neljälle:
Ehdoton vaatimus olisi, että kaikki leikkii kaikkien kanssa! Silloin ei olisi mitään ongelmaa tämän suhteen. Kumpa kaikki vanhemmat vaatisivat lapsiltaan tämän verran. Ja sitten ihmetellään, kun koulussa kiusataan, kun ei ole lapsia opetettu kunnioittamaan toista ja olemaan ystävä toiselle!

Tätä olen myös omalleni toitottanut, tässä tilanteessa se vaan herättää vähän ristiriitaisia tunteita.

Nyt täytyy alkaa valmistautua hakemaan tyttöä kerhosta, mutta kuulisin mielelläni vielä teidän mielipiteitä tästä minua suuresti askarruttavasta asiasta. Tulen sopivan hetken tullen iltasella katsomaan. Mukavaa päivänjatkoa kaikille :)

Kyllä se sieltä vanhemmista lähtee ja toivoisinkin, että kaikki jotka näitä lukee ottaisivat opikseen ja opettaisi lapsilleen että:
Kaikkien kanssa leikitään ja kaikki otetaan leikkiin mukaan ilman ehtoja. Se kyllä kannattaa, oikeasti.
Opettakaa lapsenne kunnioittamaan toista ja olemaan kaikille hyvä ja kohtelias ja tekemään oikein.
Nämä perusasiat unohtuneet liian monelta vanhemmalta sen suuren arvon saaneen itsekkyyden hinnalla.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti neljälle:
Kyllä se sieltä vanhemmista lähtee ja toivoisinkin, että kaikki jotka näitä lukee ottaisivat opikseen ja opettaisi lapsilleen että:
Kaikkien kanssa leikitään ja kaikki otetaan leikkiin mukaan ilman ehtoja. Se kyllä kannattaa, oikeasti.
Opettakaa lapsenne kunnioittamaan toista ja olemaan kaikille hyvä ja kohtelias ja tekemään oikein.
Nämä perusasiat unohtuneet liian monelta vanhemmalta sen suuren arvon saaneen itsekkyyden hinnalla.

Ihanasti kirjoitettu. Vanhemmista se lähtee, ja jos jo vanhemat eivät hyväksy kaikkia, jotka eivät ole juuri samanalisia (ovat lasten kanssa liian kauan kotona, ovat köyhempiä, rikakaampia jne) niin miten heidän lapset hyväksyisivät, jos kuulevat vanhempien arvostelevan toisia ja olevan ystävällisiä vain samanlaisille?

Kyllä mä kysyisin suoraa lapsilta, että miksi tänään leikitään ja huomenna ei?! Vaatisiin kertomaan miksi yksi ei sovi joukkoon!!

Meillä on ollut täällä tota samaa pas*aa ja olen sanonut toisille, että ei mun lapsen kanssa tarvitse aina leikkiä, mutta sitten sanotaan suoraan, että ei pääse mukaan eikä lähdetä juoksemaan karkuun, kun lapseni lähestyy heitä. Sitten tulevat kohta jostain nurkalta meidän asunnon lähettyville kurkkimaan jne.

Olen kanssa tehnyt heille samalla lailla takaisin. Esim. täällä on trampoliini kaikkien käytössä ja omaa lastani ei sinne päästetty. Kerroin sitten lapselleni, että saa viikonlopuksi pomppulinnan (saatiin lainaksi tutuilta). Hän tietenkin mainosti sitä kaikille ja toiset aivan innoissaan et kai hekin pääsee ja lapseni tietenkin lupasi, oli ihan innoissaan että hänellä on jotain tarjota kavereille.

Kun linna sitten nousi ja lapseni siellä innoissaan hyppeli, alkoi lapsia tulla portista sisään. Puolimatkassa jo riisuivat kenkiään. Kun ensimmäinen meni lähelle pomppulinnaa, mä sanoin että istukaapa siihen viereen sitten odottamaan kunnes oma lapseni on pomppinut et ilman mun lupaa ei sinne mennä.

Lapset istui kiltisti siihen ja tunnin kuluttua osa jo huudettiin syömään ja sitten laitoin linnan kasaan ja me mentiin syömään ja sen jälkeen päästin taas omani sinne. Sitten meille tulikin vieraita ja päästin sen vieraan lapsen sinne omani kanssa ja nämä naapurin lapset alkoi pikkuhiljaa lähteä allapäin pois.

Tulivat vielä illalla kysymään et pääsistkö pomppimaan ja sanoin silloin et tänään ei pääse kukaan teistä. Tuollaiselta tuntuu, kun ei pääse hauskanpitoon mukaan vaan jätetään ilman! Sanoin heille miten surullinen lapseni oli, kun ei päässyt vaikka KAIKKI muut pääsivät, trampoliiniin hyppimään.
Kerroin, että seuraavana päivänä saa tulla, jos ymmärtävät tästä lähtien, miten pahalta se tuntuu, kun yksi jätetään pois leikeistä.

Se avasi aika monen silmät, eikä ole enää ollut tuollaisia koko päivän kestäviä syrjintöjä täälläpäin!

Yhteistyössä