oliko minulla oikeus suuttua/loukkaantua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysynvain
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kysynvain

Vieras
Meillä oli tänään kylässä ystäväni ja hänen kaksi poikaansa. Leikit meni kivasti ja pojat rupesi jossain vaiheessa äidillen puhelemaan että on nälkä ja mennään kotiin jo syömään.
No minä olin tekemässä samalla ruokaa kun olivat kylässä ja sanoin että voi hänenkin pojat syödä samaa mitä teen omille lapsille (makaronikanapataa).

Ystäväni sanoi että kyllä he taitaa mieluummin mennä kotiin syömään kun pojat on niin nirsoja ja heillä on ruoka valmiina siellä myös.

Pistin ruuan pöytään ja kutsuin lapset syömään, ystävän pojat tuli myös. Ison kauhallisen ottivat ruokaa (meillä tapana että lapset itse ottaa kauhalla haluamansa määrän)

Pojat pyörittele ruokaa lautasellaan ja kuulin kun sanoivat äidilleen"tää on sitä huonompaa makaroonia ja kanasuikaletta". Pojat jätti syömättä.

Heidän äiti pahoitteli sitten minulle ja koitti selittää että kun heillä on tapana syödä vain täysjyvä tuotteita, ettei vaaleaa makaronia ollenkaan. Ja kanasuikaleita eivät käytä, vaan kanapihvejä ja niistä leikkaa sitten suikaleet erikseen.

Jäin miettimään sitä että tarkoittiko ystäväni tuolla kommentilla että meillä syödään jotenkin epäterveellisempää tai huonompaa ruokaa? pahamieli tuli

Ei tarkottanu, vaan se halus yrittää selittää sulle miksi sen pojat ei syöny sun ruokaasi..Turhaan pahoitit mielesi, sehän sanoi heti että he syövät kotona just noista syistä. Lpset on semoosii et kun ne ontottunu johonkin niin kaikki uusi maistuu vieraalta ja "pahalta". (Ja tottahan se on että vaaleissa makarooneissa ei oo mitään ravintoaaineita saati makua.... :) )

No mutta olihan se sun ruokas huonompaa, mitä tää sun ystäväs tarjosi lapsilleen. Itse olisin onnellinen, jos omanikaan eivät söisi sitä tavallista makaronikuraa ollenkaan. Täysjyvänäkin syödään todella harvoin, mutta anoppi ei muuta tykytäkään kuin perunaa ja makaroonia!

Ei varmaan pahalla, koitti selittää miksi lapset ei teillä syönyt.
Miksi kuitenkin annoit lasten tulla pöytään kun heidän äiti oli jo selittänyt että lapset kovin nirsoja ja nähtävästi on tottuneet syömään terveellisemminkin? Nyt tuhlasit ruokaasi ja sait tiskiäkin :/

Ei se yrittäny loukata, mutta tottahan se on että syövät terveellisempää ruokaa ja se on ihan hyvä että hänen lapsensa on tottunut syömään vähän terveellisemmin.

Tavat niiltä vaan puuttuu.

No ei..Sulle oli jo sanottu et muksut on nirsoja, otit ne pöytään silti ja äiti siinä sitten koitti vielä pelastaa jotenkin tilannetta selittämällä, ettei sulle nimenomaan tulis paha mieli..

[QUOTE="naina";23299526]Saisivat hävetä nuo nirsoilijat! Sen verran äiti olisi voinut opettaa käytystöstapoja, että olisivat syöneet mukisematta.[/QUOTE]

Mutta aloittajanhan tässä pitäsi hävetä kun lasten äiti oli jo sanonut että lapset ei kylässä syö, ja en minäkään olisi antanut syödä jos kerran jotain huonoa halpis mössöä oli eikä edes täysjyvää

[QUOTE="enigma";23299569]Ei se yrittäny loukata, mutta tottahan se on että syövät terveellisempää ruokaa ja se on ihan hyvä että hänen lapsensa on tottunut syömään vähän terveellisemmin.

Tavat niiltä vaan puuttuu.[/QUOTE]

Samaa mieltä olen.

Epäkohteliasuus riippuu siitä, minkä ikäisiä lapset olivat. Kolmevuotiaalta moinen kommentti vielä menisi, mutta viisivuotiaan pitäisi minusta osata olla vieraskoreampi.

[QUOTE="vieras";23299620]Jos äiti tiesi ettei pojat syö, niin miksi antoi sitten ottaa ruokaa? Sinä olit kohtelias kun tarjosit.[/QUOTE]

Äitihän oli kieltänyt mutta kun aloittaja kutsui omansa syömään (joka muuten epäkohteliasta vieraiden ollessa kylässä etenkin kun vieraasi selitti että sinun epäterveellinen ruoka heille ei maistu)
niin uhmaat tätä äitiä laittamalla näillekin lapsille ruokalautaset eteensä

No tää sun kaverishan kieltäytyi aluksi just sen takia kun tiesi poikansa nirsoiksi..sitä en kyllä älyä miksi kuitenkin sit ottivat ruokaa. Mutta..nirson pojan äitinä tiedän että ei sille oikein mitään voi. Monta oksennusta olen siivonnut lautaselta,kun olen pakottanut syömään ja joku siinä vaan tökkii. Vanhempi tyttö ja kuopus (poika) taas ovat olleet aina hyviä syömään.

[QUOTE="vieras";23299642]Epäkohteliasuus riippuu siitä, minkä ikäisiä lapset olivat. Kolmevuotiaalta moinen kommentti vielä menisi, mutta viisivuotiaan pitäisi minusta osata olla vieraskoreampi.[/QUOTE]

lapset oli 2,5 ja 5,5 vuotiaat. Oma vikanihan se kyllä oli kun pyysin pyötään vaikka heidän oma äiti oli jo sanonut että syödään kotona. Olisi pitänyt kunnioittaa tätä eikä houkutella poikia, minä kun ajattelin että heillä on sudennälkä jo. Etteivät jaksaisi kotiin asti ilman ruokaa tai kiukkua

Noei varmasti tarkoittanut. koitti selittää miksi lapset eivät syöneet.
Tai jos mun ystävistä joku sanois noin niin ei se sitä pahalla tarkottais

Näin just. Meillä syödään samalla tavalla kuin sun vierailla ja tolleen mäkin olisin yrittänyt selittää. Että ei se sun ruoka ollut pahaa, siihen vaan ei ole totuttu. Sama se mulle mitä muut syö, mä vaan tykkään että meidän valinta on parempi ihan makunsa puolesta! Terveellisyyttä en nyt niin oo aatellu.

[QUOTE="aloittaja";23299677]lapset oli 2,5 ja 5,5 vuotiaat. Oma vikanihan se kyllä oli kun pyysin pyötään vaikka heidän oma äiti oli jo sanonut että syödään kotona. Olisi pitänyt kunnioittaa tätä eikä houkutella poikia, minä kun ajattelin että heillä on sudennälkä jo. Etteivät jaksaisi kotiin asti ilman ruokaa tai kiukkua[/QUOTE]

Kyllä mä uskon että tää äiti itse tuntee nuo poikansa ja jos syöminen teillä olisi ollut hyvä idea,niin tuskin olisi ollut mitään sitä vastaan. Enkä usko että tarkoitti loukata,perusteli vaan sen miksi pojille ei maistunut. Sä tarkoitit hyvää,mutta lapset on kuitenkin lapsia..aikuisten nirsoilua mäkään en voi sietää :/

[QUOTE="aloittaja";23299677]lapset oli 2,5 ja 5,5 vuotiaat. Oma vikanihan se kyllä oli kun pyysin pyötään vaikka heidän oma äiti oli jo sanonut että syödään kotona. Olisi pitänyt kunnioittaa tätä eikä houkutella poikia, minä kun ajattelin että heillä on sudennälkä jo. Etteivät jaksaisi kotiin asti ilman ruokaa tai kiukkua[/QUOTE]

-osaat seuraavan kerran olla uhmaamatta lasten äidin sanomisia
-kiinnität terveellisempään ruokaan ehkä jatkossa enemmän huomioon jos vieraillekin ruokaa teet

Ei ole sinun syysi. Itse olen sen luontoinen, että olisin sanonut: "Jaahas, meillä annostellaan jälkiruoka käytöksen, ei syödyn ruokamäärän mukaan" tai jotakin vastaavaa.

Itseäni harmittaisi omien lapsieni puolesta. Heille voisi jäädä sellainen mieli, että äidin ruokia tai kotia pitäisi hävetä. Meillä ainakin vanhempi poika on juuri sellainen "emootioimuri", että saattaisi märehtiä tuota asiaa pitkäänkin.

En varmaankaan loukkaantuisi itse. Olisin yllättynyt, ja lopulta vieraiden lähdettyä selittäisin asian lapsille kuten se on.

Jotakin kertoo kyllä sekin, että tuon ikäisille lapsille on annettu arvokasvatusta, joka ei ole mitenkään perusteltavissa: jos haluaa, voi opettaa hyviä tapoja, ruuan ravintoarvoja ja teveellisyyttäkin, ja se on hyvä. Mutta jos on alettava opetus sieltä päästä, mikä on huonompaa kuin meillä, mikä on paskaa ja halpaa ja maistuu pahalle, on vanhemmillakin peiliin katsomisen paikka.

ja tuolle yhdelle, joka kertoo siivonneensa monta oksennusta lautaselta (!!) haluaisin sanoa, että toivottavasti et ole tosissasi.

Mä peesaan muita.
Ja toi "huonompaa makaronia ja kanaa"-kommentti voi tarkoittaa sitäkin että äiti on lapsille opettanut että ne on huonompaa/epäterveellisempää,siksi sanoivat niin.

mitä näiden huonohalpistäysjyväihmisten mielestä lapsille sitten koulussa ja hoidossa pitäis syöttää? Lähteekö muksut sieltäkin kotio syömään?

mua nyppii tuossa se, että ei kukaan ymmärtäny sanoa, että maistakaa ensin ihan pikkuisen jos vaikka uppois. Äitini on vielä sota-ajan kokeneita, ja mua pöyristyttää kovasti nähdä miten surutta ruokaa halveksitaan ja heitetään pois. En näe yhtään mitään hienoa siinä, että nostetaan omaa statusta pilkkaamalla ruokaa. Ei ole pakko syödä jos ei halua, muttei myöskään ole pakko elvistellä joka suuntaan, että meilläpä ollaan senverran hienompia ihmisiä, että me ei hiilihydraattipaskaa syödä.

Jos ei syötäis hiillihydraatteja enää kukaan, niin peltopinta-ala ei riittäisi. Ei se riitä kunnolla nytkään, etenkään kun siellä laiduntaa nyt meidän peltilehmätkin jo etanolibensan nimeen. Eli jokainen vhh-hienostelija laittaa jonkun toisellapuolen maailmaa näkemään nälkää.

Mutta muuten en jaksais erityisemmin loukkaantua... Ja nämä oli sentään vaan ortorektikon lapsia jotka sentään saivat syödä hiilihydraattiakin, kunhan se ei ole valkaistua.

Eihän siinä valkaisussa järkeä ole, vaan ei siinäkään, että pitäisi erityisesti halveksia sitä valkaistua ikään kuin siitä suu saastuisi. Eiköhän se ollut opittua lasten puolelta - ruuan kanssa kuuluukin nirsoilla.

Sanos nyt vielä, mikä sua siinä hommassa kismittää. Kun siinä jotenkin niinkuin on aihetta ja sitten taas toisaalta ei kovinkaan paljon. Noinniinku...

musta töykeää että olet pojat vielä houkutellut syömään jos kerta äitinsä sanonut että menevät kotiin syömään:O
Ja toiseksi myös,melko töykeitä penskojakin,jättää noin vaa ruoka syömättä ku on jo kauhalliset otettu ruokaa;ei mitään käytöstapoja nulikoilla!

musta töykeää että olet pojat vielä houkutellut syömään jos kerta äitinsä sanonut että menevät kotiin syömään:O
Ja toiseksi myös,melko töykeitä penskojakin,jättää noin vaa ruoka syömättä ku on jo kauhalliset otettu ruokaa;ei mitään käytöstapoja nulikoilla!

ei tässä nyt tarvii lähteä haukkumaan ystäväni poikia. Kyllä huomasin että ystävääni hävetti se kun pojat otti paljon ja eivät syöneetkään.
Mutta näillä kommenteilla tuli jo selkeempi mieli itselleni. Ylireagoin.
Ei minun maailma kaadu siihen jos pitää pari lautasellista ruokaa heittää roskiin.
Syököön kukin kotonaan mitä haluaa :)
Meillä se valkonen makaroni ku lapset ei taasen suostu tummaa syömään. Kanasuikale siksi kun pihvit on niin paljon kalliimpia

Yhteistyössä