Oliko toimintani vain ja ainoastaan itsekästä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
Minulla ja miehellä on takana pidempiaikainen parisuhde, joka ehti kehittyä siinä määrin vakavaksi, että esikoinenkin on tulollaan. Kihloissa ei olla, niistä kyllä ehdittiin ennen raskausuutisia puhella, mutta päätettiin jättää se tuonnemmaksi.

Yllättäen mies on viitisen kuukautta sitten alkanut muuttua etäisemmäksi ja viileämmäksi. En ole hänelle täysin ilmaa, mutta en myöskään tunnu merkitsevän hänelle juuri mitään. Olipa asia mikä hyvänsä, kaikki muu menee minun edelleni. Kaikkeen muuhun hänellä on aikaa, paitsi minuun.

Kyse ei ole siitä, että vaatisin, pyytäisin, olettaisin tai odottaisin hänen viettävän seurassani 24/7. Hänellä on aina saanut olla omia juttuja ja menoja, ja niin tähänkin saakka. Kaikki on tuon suhteen pysynyt ennallaan ainoana erona se jo mainitsemani etäisemmäksi ja viileämmäksi tuleminen. Koen olevani todellakin viimeisellä sijalla miehen elämässä, mitä ei tietysti voi kovin positiiviseksi tuntea.

Olen välillä yrittänyt kysyä, onko kaikki hyvin, mutta vastaus on ollut, että kaikki on ihan hyvin ja että kaikki on ihan niin kuin ennenkin. Näin ei kuitenkaan selvästikään ole.
Päätin nyt sitten vihdoin ja viimein ottaa härkää sarvista kiinni ja puhua ihan suoraan siitä, miltä minusta tuntuu. Siis, että koen jääväni paljolti sivuun miehen elämässä ja ajatuksissa, ja että suoraan sanoen olen pohtinut, että mikä tämä koko meidän suhteemme tila oikein on.

Mies vastasi, ettei hän tiedä tällä hetkellä mistään mitään – raskauteni kun on ollut hänelle isompi juttu, kuin hän ensiksi osasi ajatellakaan. Ääneen hän ei ole tätä kuulemma viitsinyt sanoa, mutta on mielessään pähkäillyt ”näitä asioita”, mitä se nyt sitten tarkoittikaan. (Arvatenkin suhdetta ja siihen liittyviä asioita, muun muassa.) Hän totesi, että hänen on nyt hoidettava TÄRKEÄMMÄT asiat pois alta ja katsottava sitten uudelleen. ”Kyllä mä kerron sulle sitten”, mies vielä tuumasi.

Ok. Minä loukkaannuin ja suutahdinkin. Riitelemään en tuolloin ruvennut, mutta toin kyllä ilmi, että mielestäni miehen olisi pikku hiljaa aika alkaa tietämään, mitä todella tahtoo – tilanne kun nyt on tämä, että vauvakin on tulossa. Olisi siis hyvä saada joku tolkku tähän touhuun – joko niin tai näin, ihan jo vauvaa ajatellen, puhumattakaan sitten meistä kahdesta.

Aikaa kului, eikä mies edelleenkään sanonut juuta eikä jaata asian suhteen oma-aloitteisesti. Minä kyllästyin odottelemaan. Otin taas härkää sarvista kiinni, ja kysyin mieheltä, onko hän ajatellut asiaa tai tullut minkäänlaiseen tulokseen. Ehkä jo arvaattekin, ettei hän ollut tehnyt ratkaisua mihinkään suuntaan. Sanoi taas vain, että ”Kyllä mä kerron sulle sitten”. Muistipa myös mainita, että täytyy hoitaa nuo tärkeämmät asiat pois alta.

Kyllästyin. Turhauduin. Loukkaannuin. Lausuin julki ajatuksiani, siis että ilmeisesti minä en todellakaan ole hänen elämässään minään listaykkösenä – eikä myöskään vauvaa, koska hän kerran asian noin ilmaisee. Totesin myös, että vaikka en painostaa haluakaan, niin kyllähän aikuisen ihmisen olisi tiedettävä, mitä oikein haluaa. Lisäksi, että koska mies ei kerran kykene tekemään ratkaisua, niin ratkaisuhan se on sekin, ettei ratkaise mitään – siispä ratkaisun teenkin minä. Ratkaisuni oli se, että lyödäänpä nyt sitten kantapäät vastakkain – vauvaa ensisijaisesti ajatellen. Eihän siitä nimittäin mitään tule, että vauva syntyy keskelle epäselvää tilannetta, jossa yksi ei tiedä mitä haluaa ja toinen odottelee epävarmana ja turhautuneena toisen päätöstä parasta toivoen. Johan sellainen vaikuttaa jo vauvaankin. Puhumattakaan omasta jaksamisesta ja henkisestä hyvinvoinnista, jolla silläkin on taas yhteys vauvan hyvinvointiin.

Mies suuttui sanoen, että olen itsekäs, ja häipyi kaverinsa luokse. Soittoa sieltä ei ole kuulunut, enkä kyllä oikeastaan ole odottanutkaan. Itsekään en ole sinne soitellut.

No… Mitä mieltä te palstalaiset nyt sitten olette – oliko tuo toimintani ehdottoman itsekästä, vai mahtoiko siinä olla jokin järjen hiven? Itsestäni tuntuu, että toimin oikein. Koen oloni helpottuneeksi… Olkoon nyt sitten miten itsekästä hyvänsä.

Sulla on ihan oikeus tehdä noin. Miestä selvästi ahdistaa lapsen tulo, vaikka tietysti voisi kaikki mennä oikein hyvinkin. Mutta ei sun ole pakko odotella epätietoisuudessa, jos toinen ei edes suostu puhumaan. Muutenkin puheyhteys taitaa toimia huonosti, kun sinäkin niin kauan pähkäilet asioita vain omassa mielessäsi ennen kuin avaat suusi.

Tarkoititko siis oikeasti, että haluat nyt erota, vai oliko se pikkuinen uhkaus että jos asiat ei muutu niin.. Tarkoitan että oliko helpotus saada puhutuksi vai onko helpotus erota?

Tarkoititko siis oikeasti, että haluat nyt erota, vai oliko se pikkuinen uhkaus että jos asiat ei muutu niin.. Tarkoitan että oliko helpotus saada puhutuksi vai onko helpotus erota?

Anteeksi, että ilmaisin itseni noin epäselvästi... :D
Oli helpotus puhua suunsa puhtaaksi, mutta itse asiassa helpottavalta tuntuisi myös ihan oikeasti erota. Siis siinä tapauksessa, että mies ei osaa tehdä ratkaisua - tässäkin on nyt useampia kuukausia odoteltu, ja tosi ahdistavaksi pidemmän päälle käy, kun kuitenkin saman katon alla asutaan/on asuttu.

Niin ja tosiaan.. Puheyhteys on todella huonontunut aiemmasta ihan merkittävästi. Tosin tuo, miksi olen tuppisuuna odotellut asioista mitään sen kummemmin puhumatta, on johtunut siitä, että olen koettanut antaa miehelle sitä aikaa mitä hän minulta pyysi aiemmin... Mutta kun tuntuu, ettei sitä aikaakaan pysty loputtomiin antamaan.

Mies on tosi ajattelematon ja jopa törkeä kun pitää sua langalla odottelemassa, että hän joku kaunis päivä miettii ne "tärkeät alta pois" vai mitä h-ttiä hän sitten tarkoittaakaan.. "mä kerron sulle sit" - juu en minäkään odottelisi.

miehellä voi kestää tottua ajatukseen monta monta kuukautta, ei ole oikein riistää häneltä parisuhdetta ja suhdetta lapseensa sen takia, että hän on vähän hidas. elämänmuutos on suuri ja miehet käsittelevät isyyttä monin eri tavoin. toivottavaa tietysti olisi, että mies tajuaisi nyt jo alkaa puhumaan asioista kunnolla, sinä myös... mutta mielestäni asiat olisi pitänyt keskustella jo ennen lapsen tekemistä kuntoon tai nyt viimeistään. en sano, että tekosi on itsekästä, mutta se voi olla virhe.

toinen asia on sitten se, että miten onnellinen oikeasti olet suhteessa, josta noin helpolla lähdet pois ja tunnet helpotustakin. ehkä teidän ei olekaan tarkoitus olla yhdessä, siinä tapauksessa teit varmaan oikein lapsen kannalta. mutta ei kunnolliset parisuhteet kaadu yhteen pikkuriitaan...

tsemppiä jatkoon!

:D
Ainakin sulla on pitkä pinna. Jos mun mies olis mun raskauden aikana jonkin olevan tärkeämpää kuin meidän suhde, minä tai vauva niin se olis varmaan saanu heti kenkää :ashamed:

Hei, mistä tässä puhutaan kun minulla on niin huono näkö ja huono keskittymisongelma niin kiinnostaisi kovasti tietää mutta en jaksa lukea kuin 3 riviä alusta ja mielenkiinto loppuu heti?

mitä jos laittaisit tulevalle isälle linkin tähän keskusteluun, hyviä kommentteja tuossa ollut ja sun näkemys varmaan tulee siististi esiin?

Mä olen tasan sitä mieltä, että tuommoinen tollomeininki mieheltä pitää saada poikki, koska selvästi vaikuttais, että kone tilttaa eikä mitään edistystä tapahdu.

Toisaalta olen sitäkin mieltä, että ratkaisusi saattaa olla pelon ohjaama, niinkuin miehenkin ratkaisemattomuus on. Ja vauva ehkä tarvitsee ennemmin hitaan isän kuin ei isää ollenkaan. Pitäiskö sun kuitenkin kysyä mieheltä, mitä hän sillä itsekkyydellä tarkoittaa? Kyllä mun mielestä nyt olis kiire kaikilla osapuolilla opetella puhumaan suoraan ja rehellisesti kaikkien tarpeet ja pelot huomioon ottaen. Kun jos kerran ero on jo kovinkin mahdollinen, niin on turha jäädä kauheasti kaunistelemaan.

Ehkä on hyvä antaa miehelle muutama päivä aikaa reagoida. Kait se ennenpitkää yhteyttä ottaa?

Hei, mistä tässä puhutaan kun minulla on niin huono näkö ja huono keskittymisongelma niin kiinnostaisi kovasti tietää mutta en jaksa lukea kuin 3 riviä alusta ja mielenkiinto loppuu heti?

että pitääkö antaa miehelle kokonaan kenkää, kun raskaus pisti miehen puhumattomaksi eikä se osaa lainkaan suhtautua vaan pyytää vaan aikaa. Nyt mies on ulkoruokinnassa kaverillaan naisen aloitteesta.

Pillerit siis pettivät. Harkitsitko aborttia? Et ole itsekäs, mutta lapsellinen kyllä. Osoitat tulevaa lastasi kohtaan jo nyt henkistä väkivaltaisuutta. Olet ajattelematon. Kun sinulla pillerit noin helposti pettävät, mitä ehkäisyä aiot käyttää lapsen synnyttyä?

"Mies vastasi, ettei hän tiedä tällä hetkellä mistään mitään – raskauteni kun on ollut hänelle isompi juttu, kuin hän ensiksi osasi ajatellakaan."

Alkujärkytys. Hän pähkäilee luultavasti asioita ja yrittää tulla sinuiksi siitä, että hänestä tulee isä. Jossain vaiheessa teidän pitää kuitenkin käydä syvällinen keskustelu ja miestäkin olisi hyvä tukea tulevassa isyydessä.

No hieman kuulostaa että sitä syvempää keskustelua on yritetty mutta mies ei halua puhua... Onhan se normaalia että itse kukin miettii mihin on ryhtynyt raskauden aikana ja niistä asioista pitäs pystyä puhumaan. Mietityttää mitkäköhän nyt on ne miehen tärkeät asiat mitkä pitää ensin saada kuntoon kun niihin on mennyt monta kuukautta? Tai miksi ei koko aikana oo halunnut puhua tunteistaan, oli ne sekaisin tai ei. Ei tuo ap nalkuttavalta raivohullultakaan vaikuta, että syy siinä olis, kun näinkin kauan on jaksanut ilman suurempia hepuleita toisen puhumattomuudesta.

Se on aika vaikea tukea jos ei tiedä missä mennään. Pystyisikö ap ottamaan tätä asiaa esim. neuvolassa puheeksi, jos vaikka järjestyisi jotain apua keskustelun avaamiseen?

No hieman kuulostaa että sitä syvempää keskustelua on yritetty mutta mies ei halua puhua... Onhan se normaalia että itse kukin miettii mihin on ryhtynyt raskauden aikana ja niistä asioista pitäs pystyä puhumaan. Mietityttää mitkäköhän nyt on ne miehen tärkeät asiat mitkä pitää ensin saada kuntoon kun niihin on mennyt monta kuukautta? Tai miksi ei koko aikana oo halunnut puhua tunteistaan, oli ne sekaisin tai ei. Ei tuo ap nalkuttavalta raivohullultakaan vaikuta, että syy siinä olis, kun näinkin kauan on jaksanut ilman suurempia hepuleita toisen puhumattomuudesta.

Se on aika vaikea tukea jos ei tiedä missä mennään. Pystyisikö ap ottamaan tätä asiaa esim. neuvolassa puheeksi, jos vaikka järjestyisi jotain apua keskustelun avaamiseen?

Vertaistukiryhmä olisi paras minun mielestä jos isänmalli on ollut hyvä niin siitä on paljon apua eikä mies ole läheskään niin hukassa.

Peesi tuohon Freiyan tekstiin, että on sulla tosi pitkä pinna, siitä ei voi kyllä syyttää. Omasta mielestäni teit aivan oikein, ei noin vakavan asian kanssa kuulu antaa toisen jahkata loputtomiin, kriisi pitää ymmärtää jos toinen yhtäkkiä ikäänkuin "herää asian vakavuuteen" , mutta ei se vastuita poista perhettään kohtaan että miettii asioita...

Joskus se tuntuu olevan meille miehille ylimaallisen vaikea asia käsittää että joka kerta kun laittaa kolikon automaattiin niin pitää olla valmis siihen että sieltä tulee kanssa jotain takaisin päinkin...

En lukenut muita vastauksia.. Sun miehes on törkeä alistaja.. :( Inhottavaa henkistä alistamista tuollainen jotta pidetään toista jännityksessä, niinku raskaus aikana ei muuta jännitettävää olisi ollut.. jos mun mies olis sanonut mulle noin niin olisin varmaan räjähtänyt samantien.. vähä jäi sellainen maku jotta miehes odotti sun jättävän hänet.. koska kaikkihan sen tietää jotta mies joka jättää raskaana olevan on täysi paska.. miehesi pääsi nyt kuin koira veräjästä koska sinä "jätit" hänet ja hän saa nyt olla kaveriesi silmissä se uhri.. jotain luonne vikaa tuossa miehessä kyllä on.. selvästi hän ei ole kypsä isäksi ainakaan vielä. Tosi törkeetä kyllä jos yhdessä ootte lasta tehny jotta käyttäytyy noin.. mutta mikäli lapsi tulla tupsahti täytenä yllätyksenä on tuo miehesi käytös varmaan melko normaalia alkujärkytystä.. Mutta missään nimessä sinä et ole itsekäs kun huolehdit itsestäsi ja henkisestä hyvinvoinnistasi raskausaikana kerta miehesi ei siitä tehtävästä suoriudu

Minusta on sinänsä ihan normaalivaihe miehellä siinä, että käsittelee yllättävää(?) isyyttään. Kun raskaus alkaa olla todellinen miehenkin mielessä hän alkaa vaistomaisesti järjestellä asioita kuntoon vauvaa varten,kuten olla töissä enemmän, että teillä ei olisi rahasta niin tiukkaa sitten vauvan kanssa jne. Toki olisi asiallista puhua tästä olosta, mutta jos mies ei ole itse sitä tajunnut vaan tekee alitajunnasta? Ja vielä pieni järkytys mielessä ehkä käsittely muutenkin vielä vähän kesken. Jos mies nyt ei selkeästi ollut sanonut että olisi suhteesta lähdössä, niin mielestäni (pitkästä pinnasta huolimatta) vähän hätiköit. Jos kuitenkin asian selvästi ilmaisi, niin tietysti sitten ihan asiallista pyytää jonkinlaista ratkaisua.

Olisi nyt ehkä ihan fiksua kummalta vaan ottaa toisiinne yhteyttä ja keskustella ihan rauhassa, käydä läpi tuntoja ym. Tai jos tuntuu, että se on kahdestaan vaikeaa, niin neuvola varmasti mielellään auttaa tässä asiassa. Kaikkea hyvää sinulle ja miehellesi!

Mitä ihmettä sinä oikein odottelet? Että miehesi valitsee joko sinut tai toisen naisen?

Älä jää altavastaajaksi, vaan tee oma ratkaisusi. Olet odotellut ja antanut miehelle aikaa selvittää päätään jo ihan riittämiin. Jos mies tosissaan haluaa enää sinun ja lapsensa kanssa, hän kyllä tulee pian perään ruikuttamaan. Jos ei tule, niin ei kannata jäädä ikävöimään sellaista ukkoa. Hän ei tuo sinulle kuin pahaa mieltä.

Vauvankin kannalta on parempi, että äidillä on asiat järjestyksessä ja ilman suurempia murheita.

Ymmärtääkö se sun äijäs, että ei se voi pitää ihmistä millään vuoronumerolla roikkumassa odotushuoneessa sen aikaa, kun itse elää omaa elämäänsä ja tekee omia tärkeempiä hommiansa pois alta?

Käsitin, että raskaus on jo aika pitkällä? Sun pitäis käyttää raskausaika (paitsi tietenkin vauvan tavaroiden hankkimiseen ja laittamiseen niin myös) siihen, että valmistaudut henkisesti äitiyteen. Se on aika helvetin vaikeeta, jos et edes tiedä, onko vauvan isä mukana kuvioissa, ja jos on, niin onko mukana arjessa ihan koko ajan vai vaan etäisänä, jota voi joskus tavata ja jolta tulee elatusmaksu tilille. Tietty miehenkin pitäis valmistautua omaan osaansa, mutta nyt ei kuulosta siltä, että miehes pitäis sitä hommaa kovin tärkeenä, joten toi sun henkinen valmistautumises on kahta tärkeempää!

Jos olisin sinä, niin menisin hakemaan sen äijän sieltä, missä ikinä se piileskeleekään tällä hetkellä, ja sanoisin sille muutamia valikoituja sanoja. Luulis, että jos on osannut pistää lapsen alulle, niin osais sitten myös ottaa vastuun tekemisistänsä.

Minkälaiset välit sulla on miehen vanhempiin? Entä miehen vanhemmilla miehees? Edellä annettujen ohjeiden lisäks tulee mieleen, että pystyiskö vaikka miehen isä käymään vakavan keskustelun aiheesta miehen kanssa, jos pyytäisit apua sieltä. Siis ihan mies miehelle, että miten nyt on se hetki, kun pitäis olla sun tukena kaikessa.

Tsemppiä sulle! Olet vahva nainen ja pärjäät kyllä vauvan kanssa kaksinkin, mutta yritä saada se mies ymmärtämään, että tekee elämänsä virheen, jos lähtee nyt. Nimittäin mun mies sanoo, että mikään, mitä hänen elämässään on tapahtunut, ei ole ollut niin ihmeellistä, kun meidän likan syntymä.

Yhteistyössä