Olin kahden ison koiran kanssa bussin keskikohdassa, olisiko minun pitänyt väistyä vaunuilijan tieltä?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miten on
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Se ei ole oikein, että jo matkansa aloittanut koira+omistaja joutuisi hypätä kesken matkan pois. Vaunuilija voi odottaa seuraavaa dösää. Vois vaikka karistaa niitä raskauskiloja reippailemalla odotellessa edessäpäin oleville pysäkeille.
 
Sen takia bussissa/junissa on erikseen alue vaunuille ja pyörätuoleille. Ei ole tarkotus että muut on siinä alueella. Jos kyytiin olisi tullut tyyppi olisi ollut rullatuolissa niin ei olisi ollut mitään ongelmaa. Busseissa on merkitty omat paikat vanhuksille/raskaana oleville ja liikuntarajoitteisille + vaunuille. Että ikävä kyllä sinun olisi kuulunut väistää sen takia kuski oli päästämässä vaunuja sisään. Ethän vanhuksellekkaan ala vänkää vastaa jos istut heidän paikalla. Miten ihmiset unohtavat nykyään käytöstavat. Olisit sanonut anteeksi ja väistänyt ulos tai muualle. Mutta nyt hyvä muistutus kaikille. Julkisissa on siis omat paikat pyörätuoleille/vaunuille ja vanhuksille/raskaana oleville/liikuntarajoitteisille. Kunnioitetaan näitä niin ei tule turhaa riitaa eikä kenenkää tarvitse mieltään pahottaa.
 
Keskipaikan kohdat on ensisijaisesti pyörätuolimatkustajille, toisekseen vaunuilijoille. Koirat otetaan täällä matkaan jos mahtuu ja jos ne ei aiheuta ongelmia.

Eli kyllä, sun olisi pitänyt poistua. Koirasta kun on haittaa, jos vaunuilija ei pääse paikalleen vaikka siinä tilaa ilman koiria olisi.
 
Sen takia bussissa/junissa on erikseen alue vaunuille ja pyörätuoleille. Ei ole tarkotus että muut on siinä alueella. Jos kyytiin olisi tullut tyyppi olisi ollut rullatuolissa niin ei olisi ollut mitään ongelmaa. Busseissa on merkitty omat paikat vanhuksille/raskaana oleville ja liikuntarajoitteisille + vaunuille. Että ikävä kyllä sinun olisi kuulunut väistää sen takia kuski oli päästämässä vaunuja sisään. Ethän vanhuksellekkaan ala vänkää vastaa jos istut heidän paikalla. Miten ihmiset unohtavat nykyään käytöstavat. Olisit sanonut anteeksi ja väistänyt ulos tai muualle. Mutta nyt hyvä muistutus kaikille. Julkisissa on siis omat paikat pyörätuoleille/vaunuille ja vanhuksille/raskaana oleville/liikuntarajoitteisille. Kunnioitetaan näitä niin ei tule turhaa riitaa eikä kenenkää tarvitse mieltään pahottaa.

Näinhän se menee. Vaikka ei uskoisi kun katsoo ihmisten käytöstä julkisissa...
 
Huomaa että ollaan mammapalstalla. Moniko olisi jättänyt oman maksetun matkan kesken että joku sinappitykki olisi päässyt vaunuineen ja raskauskiloineen kyytiin. Liikunta tekisi mammalle hyvää niin karisisi kilot.
Samalla tavalla se koiran omistaja olisi joutunut odottamaan toista bussia jos siinä paikalla olisi ollut ensin hyökkäysvaunut.
Miksi joku sinappitykki olisi etuoikeutettu viemään toiselta maksetun matkan.
 
[QUOTE="haukku";29327114]
Miksi joku sinappitykki olisi etuoikeutettu viemään toiselta maksetun matkan.[/QUOTE]

Luulen, että kyseessä on niinsanottu arvovalinta. Lapsia pidetään tärkeämpinä kuin koiria.
 
Sen takia bussissa/junissa on erikseen alue vaunuille ja pyörätuoleille. Ei ole tarkotus että muut on siinä alueella. Jos kyytiin olisi tullut tyyppi olisi ollut rullatuolissa niin ei olisi ollut mitään ongelmaa. Busseissa on merkitty omat paikat vanhuksille/raskaana oleville ja liikuntarajoitteisille + vaunuille. Että ikävä kyllä sinun olisi kuulunut väistää sen takia kuski oli päästämässä vaunuja sisään. Ethän vanhuksellekkaan ala vänkää vastaa jos istut heidän paikalla. Miten ihmiset unohtavat nykyään käytöstavat. Olisit sanonut anteeksi ja väistänyt ulos tai muualle. Mutta nyt hyvä muistutus kaikille. Julkisissa on siis omat paikat pyörätuoleille/vaunuille ja vanhuksille/raskaana oleville/liikuntarajoitteisille. Kunnioitetaan näitä niin ei tule turhaa riitaa eikä kenenkää tarvitse mieltään pahottaa.

Entä jos kyydissä ei ole koiria mutta bussi on silti tupatentäysi, siinä keskipaikalla seisoo ihmisiä tai on mummo rollaattorin kanssa. Kuuluuko näiden jo kyydissä olevien matkustajien poistua bussista että saadaan vaunuille tilaa?
 
Luulen, että kyseessä on niinsanottu arvovalinta. Lapsia pidetään tärkeämpinä kuin koiria.

Ihmiset menee elukoiden ohi. On mullakin koira, ja ymmärrän ettei sitä voi viedä joka paikkaan. Ja kun olen koirani kanssa bussiin mennyt ja matkani maksanut, minulle on tehty jo kuskin toimesta selväksi että koira on se joka väistää, jos jonkun väistää pitää. Eli itse otan riskin matkalipun hinnan häviöstä, jos koiraa mukana raahaan ja jos joudun koirineni kesken matkan poistumaan.

Ja jos liikuntaa tekee mammalle hyvää, niin totta helvetissä se tekee hyvää niille hurtillekkin :D Vai onko teidän koirat sitten jotenkin kyvyttömiä kävelemään?
 
[QUOTE="haukku";29327114]Huomaa että ollaan mammapalstalla. Moniko olisi jättänyt oman maksetun matkan kesken että joku sinappitykki olisi päässyt vaunuineen ja raskauskiloineen kyytiin. Liikunta tekisi mammalle hyvää niin karisisi kilot.
Samalla tavalla se koiran omistaja olisi joutunut odottamaan toista bussia jos siinä paikalla olisi ollut ensin hyökkäysvaunut.
Miksi joku sinappitykki olisi etuoikeutettu viemään toiselta maksetun matkan.[/QUOTE]

Oi mikä järjen riemuvoitto tältä kirjoittajalta.:headwall: "liikunta tekis hyvää.." LOL!

Silti olen sitä mieltä että koiranomistaja saa tietysti matkustaa maksetun matkansa loppuun asti. Vai kuka teistä OIKEASTI menisi sanomaan tuntemattomalle matkustajalle, että "ULOS, minä tulin nyt lastenvaunujeni kanssa!"?? Niinpä, ei varmaan kukaan. Maksettu matka on maksettu matka, täyteen bussiin ei tarvitse yrittää änkeä. Itse asiassa noin täysi bussi ei enää edes pysähtyisi pysäkillä, vaan jatkaisi vain matkaansa kun asiakkaita ei kuitenkaan mahdu enää sisälle.

Se, että äiti vaunuineen pääsee ilmaiseksi, ei kuitenkaan ole peruste jättää häntä ulos. Liikennöitsijä on itse määrittänyt lipunhinnat asiakasryhmilleen, ja kaikki asiakkaat ovat tasavertaisia.
 
[QUOTE="haukku";29327147]Mutta kaupassa kuin kaupassa samassa hyllyvälissä on sulassa sovussa niin eläintenruuat kuin sinappitykkien ruuat -vaipat :D[/QUOTE]

Mitä jos me ihmisetkin yritettäisiin olla sulassa sovussa ja huomioitaisiin toisemme pikkaisen paremmin. Kohteliaisuus, hyvät käytöstavat ja toisten huomioon ottaminen tekee kaikkien elämästä paljon mielekkäämpää.

Olen kirjoittanut tänne joskus aikoinaan tapauksesta kuinka en itse saanut istumapaikkaa kun tulin tilkasta keppien kanssa raitiovaunuun ja jouduin taiteilemaan niiden kanssa aika pitkään täydessä raitiovaunussa ennenkuin sain paikan. Olin muutenkin aika huonossa hapessa ja leikkauksesta taisi olla vain pari päivää aikaa. Jos olisin vetänyt ketareet raitiovaunun lattialle, niin voi olla, että olisin joutunut uudestaan sairaalaan.

Toinen tapaus tapahtui junassa kun kohteliaasti yritin antaa paikkaa vanhemmalle naiselle, niin tämä katsoi minua vihaisesti ja tiuskaisi että kuinka vanhaksi minua oikein luulet. Ymmärrän toki, että ikä on arka juttu naisille, mutta yritin olla vain kohtelias ja kiitokseksi saa tuollaista käytöstä.

Busseissa törmää monta kertaa nuorempiin naisiin jotka vievät bussissa kaksi paikkaa istumalla siinä edessä, eivätkä anna tilaa vaikka olisi täyttä. Viimeksi näin kävi viikko sitten ja kaksi nuorta naista teki näin.

Se on tämä minä, minä, minä ja sitten vielä kerran minä kulttuuri tälläistä.
 
Minusta tuli itsekäs bussimatkustaja sen jälkeen kun kuopustani odotin ja minulla oli loppuaikoina valtava turvotus,
maha oli iso kuinjalkapallo olis siis kävelevä tynnyri kaikenkaikkiaan :D
Menin täyteen bussiin ja kaksi mummoa istui kasseineen paikalla jotka oli tarkoitettu paksuna oleville ja vanhuksille
heillä oli kasseille toki omat penkit eli tilaa olisi ollut 2 penkkiä jos kassien ei olisi tarvinut matkata penkeillä.
Pyysin koteliaasti jos voisi tehdä tilaa kun en pysty kamalan hyvin liikkumaan ja seisominenkin sattuu ja en kerennyt edes loppuun asti kertoa minun olevan paksuna kun mummot kilpaa minut sätti kuinka noin läskin akan pitäisi seisoa ja älä valita kun itse olet noin lihavaksi itsesi syönyt.
Ja he voi painavia kassejaan nostaa likaiselle lattialle.
Sen jälkeen en todellakaan enään ole vaivautunut itsekään tekemään tilaa bussissa jos minulla nyt sattuu kassini olemaan penkillä niin seiso mummo kuule vieressä.
Pahinta tilanteessa tosiaan että bussi oli suhteellisen täysi,
oli vaan ne 2 paikkaa joissa arvon kassien piti saada matkata ja kukaan muukaan ei tehnyt elettäkään että olisin saanut penkkiä alleni.
Bussikuskikin kuuli mutta korviaan lotkauttanut.
Siinä sitten matkan nieleskelin kyyneleitä kun lääkäriin oli pakko mennä :(
Joten miettikääpä sitten mistä minä minä minä kulttuuri johtuu kun koko bussillinen ihmisiä käyttäytyy näinkin kunnioittavasti :(
 
[QUOTE="Heidi";29327172]Tai mielummien se koiranomistaja voi käyttää omaa autoa.

Tuossa tapauksessa aapeen olisi pitänyt väistää koirien kanssa vaikka käytävälle, jotta vaunut olisivat mahtuneet niille varattuun tilaan.[/QUOTE]

Kuinka usein sä ajattelet koirien olevan syynä siihen ettei vaunut mahdu bussiin? Mä en kolmen lapsen kanssa ole koskaan joutunut koirien takia jäämään seuraavaa bussia odottamaan mutta muiden lastenrattaiden takia vähän väliä, mä en koskaan voi luottaa siihen että päästään ekan bussin kyytiin.

Jos se vauvan kanssa matkustaminen on niin vaikeaa ettei millään pysty odottamaan seuraavaa bussia niin mun mielestä kannattaa käyttää omaa autoa tai taksia. Vaikka koirat kiellettäisiin busseista kokonaan niin aina tulee tilanteita joissa vaunupaikat on täynnä.
 
Täällä päin vaununkin kanssa kulkeva maksaa, joten en tiedä mitä tapahtuisi jos tuollainen tilanne tulisi? Järki sanoo, että se joka on bussissa ensin, saa siellä ollakin. Lemmikeistäkin täällä maksetaan, että voisi jurppia koiranomistajaa jäädä bussista pois ja odottaa puoli tuntia - tunti seuraavaa (kun niitä ei todellakaan menen kymmenen minuutin välein). Kun sehän on vain huonoa tuuria sille vaunujen kanssa kulkevalle, että bussi on täynnä.

Ja mitä tulee ap:n tapaukseen, niin voi olla että tilanne olisi mennyt ihan eri tavalla, jos bussiin pyrkinyt ei olisi alkanut riehua. Kohteliaisuudella pääsee niin paljon pidemmälle kuitenkin, kuin olemalla pahansuopainen omaan napaan tuijottaja (mitä ap ei minusta ollut yhtä paljon kuin vaunuilija, ja sitten sijaiskärsijäksi joutui joku muu vieläpä).
 
Alkuperäinen kirjoittaja köhköh;29326786:
Mä olen joskus mennyt ratikkaan siihen madallettuun keskiosaan, jossa istui ihmisiä kaikilla vaunupaikoilla, vaikka ihan vieressä olisi ollut tyhjää. Kaikki tuijottivat vaan mun ja vaunujen läpi. Jäin sitten siihen oven eteen seisomaan. Oli jotenkin niin absurdi tilanne, että itseä alkoi huvittaa suunnattomasti.

Ei kyllä mä tämmösissä tilanteissa oon avannut suuni että tämä on vaunuille tarkoitettu paikka. Musta ihan käsittämätöntä, vaunuille on se 2-3 paikkaa kulkuneuvossa jossa on sitten niille ei vaunuileville aika rutosti paljon enemmän ja silti sit ei vaunuilevat menevät näille vaunupaikoille. Saa niissä istua kun vaunuja ei ole kyydissä, mutta on se nyt kumma kun ei sitten siirrytä siitä ilman et jupistaan ja pistetään 2+ tukkoon vittumaisista mammoista rattaineen -ketjuilla :D

Alkuperäiseen sanoisin, että kyllä mua korpeis ku kaks hevosen kokosta koiraa olis vienyt "mun paikan" mutta jos bussi tosissaan oli ihan täynnä niin parempi olis vaan sit odottaa seuraavaa.
 
Entisen työni puolesta asiasta jotain tietävänä voin vastata, että pyörätuoli- ja vaunupaikalla saa olla muut kuin kyseiset asiakkaat silloin, kun ne on vapaana. Eli kun kyydissä ei ole pyötuoliasiakkaita tai vaunujen kanssa kulkevia. Jos kyytiin on sellainen tulossa, on kyseisellä paikalla olevalla velvollisuus väistää. En tarkoita, että tarttis hypätä pois kyydistä, mutta siirtyä jonnekin muualle. Ihan sama onko matkansa maksanut vai ei. Jos sulla on kaks isoo koiraa mukana, niin silloin otat tietoisen riskin kun matkan maksat, että saatat joutua luopumaan paikastasi. Sama koskee vanhuksille, raskaana oleville jne. tarkoitettuja paikkoja. Niissä saa toki istua, mutta jos bussiin tulee henkilö, jolle nämä erityispaikat on varattu, on oma perse nostettava ja luovutettava paikka.
 
[QUOTE="tööt";29327256]Entisen työni puolesta asiasta jotain tietävänä voin vastata, että pyörätuoli- ja vaunupaikalla saa olla muut kuin kyseiset asiakkaat silloin, kun ne on vapaana. Eli kun kyydissä ei ole pyötuoliasiakkaita tai vaunujen kanssa kulkevia. Jos kyytiin on sellainen tulossa, on kyseisellä paikalla olevalla velvollisuus väistää. En tarkoita, että tarttis hypätä pois kyydistä, mutta siirtyä jonnekin muualle. Ihan sama onko matkansa maksanut vai ei. Jos sulla on kaks isoo koiraa mukana, niin silloin otat tietoisen riskin kun matkan maksat, että saatat joutua luopumaan paikastasi. Sama koskee vanhuksille, raskaana oleville jne. tarkoitettuja paikkoja. Niissä saa toki istua, mutta jos bussiin tulee henkilö, jolle nämä erityispaikat on varattu, on oma perse nostettava ja luovutettava paikka.[/QUOTE]

Näin minäkin olen ymmärtänyt. Kohta joku tulee lyömään sinua jollain sääntökirjalla päähän ja kertomaan, että olet väärässä vaikka olisit ajanut bussia 30 vuotta. Koska pykälä 5, momentin 4 mukaan ja diipa daapa.
 
[QUOTE="tööt";29327256] Jos sulla on kaks isoo koiraa mukana, niin silloin otat tietoisen riskin kun matkan maksat, että saatat joutua luopumaan paikastasi.[/QUOTE]Mutta jos koirien kanssa ei sovi muualle, ei bussista tarvitse uloskaan astua.
 
Koirien paikka ei ole vaunuille varatussa paikassa.

Pk-seudulla on näin.

Lemmikkieläimet
Koiria, kissoja ja muita lemmikkieläimiä voi kuljettaa mukanaan joukkoliikenteessä, jos niistä ei ole haittaa muille matkustajille. Lemmikeistä ei peritä maksua. Metrossa ja lähijunissa lemmikkejä voi kuljettaa vain vaunuissa, joissa ei ole kieltoa osoittavaa merkintää oven ulkopuolella.

Pienet lemmikit on paras kuljettaa sylissä, isot matkustavat jalkatilassa. Asemilla lemmikkiä on turvallisinta kuljettaa hissillä.

Näkövammaisen opaskoira, invalidin apukoira ja väestönsuojelukoira otetaan aina liikennevälineeseen.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Yes eli hevosen voi tuoda julkiseen, lemmikkieläinhän se on. Näin jotkut varmaan ajattelisivat käyttämättä järkeä yhtään. Rupeisivat riehumaan ihmisille jos joku sanoisi jotain vastaan, kaivaisivat taskusta sääntökirjan, ku täs hei lukee tälleen.
 

Yhteistyössä