Olin pelkosektiossa esikoisesta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sektiomamma/alatiemamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sektiomamma/alatiemamma

Vieras
Ja vaikka nolottaa sen vinkumisen jälkeen myöntää, kadun sitä.
Mikä hiton pelkosektio? Pelkäsin eniten kontrollin menettämistä alatiesynnytyksessä ja kuinkas kävikään.

Makasin sängyllä leikkauksen jälkeen ja otin tajunnan hämärtäviä jälkisupistuksia vastaan okennellen, piereskellen ja laskin alleni...Kipu oli niin voimakasta etten voi sanoin kuvailla. En kyennyt nousemaan ilman ynisemistä. Jälkisupistukset kestivät 3viikkoa. Tuntui kuin minut olisi raiskattu ja hakattu henkihieväriin.

Kyllä sitä synnytyskivuilla vaan brassaillaan ja otetaan pelkosektiota kun sehän on "helpompi" vaihtoehto, eikä kukaan kerro totuutta.
Joku joskus jopa täällä sanoi että sektiossa olleet esittää kipua, koska esittävät kokeneensa synnytyskivun. No en siinä "synnytyksessä" kokenut synnytyskipua vaan jotain paljon pahempaa totta...Miksi kuitenkaan valehtelisin huvikseni?!

Onhan helppoja ja vaikeita sektioita ja alatiesynnytyksiä, mutta kyllähän se tiedetään, että on todennäköisempää parantua hiiiiitaaaaasti sektiosta toisin kuin alatiesynnytyksestä.

Alatiesynnytys tuntui 10 kertaa kontrolloidummalta eikä ollut raiskattu ja hakattu olo. Kivut lievenivät ekan päivän jälkeen ja pikkusen aristi istua. Kipu, kun ponnistaa on ihan toista luokkaa, ja se on "positiivista" kipua ja siinä tosiaa tehdään jotain mikä auttaa jaksamaan. Sektion jälkeiset kivut piti vain itkien kestää kun tuntui siltä kuin joku olisi repinyt kahtia.

Teille jotka vielä harkitsette pelkosektio vai alatiesynnytys. Haluan kertoa, koska kukaan ei minulle kertonut ja huutelin täällä sektiota lällyhommaksi. Pyydän sitä anteeksi... :/

Alkuperäinen kirjoittaja mutta ei pelon vaan hädän takia leikattu:
Mun kolme sektiota on kyllä olleet piis of kakunpaloja.

Juuri näiden kommenttejen takia laitoin tuonne, että toki näitäkin on, mutta todennäköisempää on kärsiä.
Yritän vain kertoa mitä se voi olla se "pelkosektio".
Ei ollut kumoamiskilpailu.

Mä synnytin alateitse, jännittihän se etukäteen, mutta mutta...

Huonetoverini synnyttäneiden osastolla oli joutunut kiireelliseen sektioon. Voi olla, että meille osuivat aivan ne äärikokemukset, minulle helppo synnytys ja hänelle hankalin mahdollinen sektio, mutta olen todella onnellinen, etten joutunut sektiota kokemaan. Huonekaveri oli aivan järkyttävän kipeä ja voimaton. Ei saanut painettua edes kutsunappia, joten minä painelin sitä läpi päivän ja yön, jotta joku tulisi häntä auttamaan. Manguin itse asiassa henkilökunnalta kotiinlähtöluvan päivän etuajassa, kun ahdisti se kärsivä vierustoveri...

Tuosta kokemuksesta seurasi se, että mulla ei ole synnytyspelkoa vieläkään, mutta sektiopelko on. Tietysti, jos mahdollisessa toisessa synnytyksessä tapahtuisi jotakin, minkä takia olisi pakko tehdä sektio, olisin vain kiitollinen, jos lapsi syntyisi siten terveenä, mutta mua kauhistuttaa oikeasti se, jos tulisikin jostakin syystä tehtäväksi suunniteltu sektio. Enhän mä saisi rauhaa ollenkaan sen jälkeen, kun saisin asiasta kuulla :o

Alkuperäinen kirjoittaja jojo:
Mä synnytin alateitse, jännittihän se etukäteen, mutta mutta...

Huonetoverini synnyttäneiden osastolla oli joutunut kiireelliseen sektioon. Voi olla, että meille osuivat aivan ne äärikokemukset, minulle helppo synnytys ja hänelle hankalin mahdollinen sektio, mutta olen todella onnellinen, etten joutunut sektiota kokemaan. Huonekaveri oli aivan järkyttävän kipeä ja voimaton. Ei saanut painettua edes kutsunappia, joten minä painelin sitä läpi päivän ja yön, jotta joku tulisi häntä auttamaan. Manguin itse asiassa henkilökunnalta kotiinlähtöluvan päivän etuajassa, kun ahdisti se kärsivä vierustoveri...

Tuosta kokemuksesta seurasi se, että mulla ei ole synnytyspelkoa vieläkään, mutta sektiopelko on. Tietysti, jos mahdollisessa toisessa synnytyksessä tapahtuisi jotakin, minkä takia olisi pakko tehdä sektio, olisin vain kiitollinen, jos lapsi syntyisi siten terveenä, mutta mua kauhistuttaa oikeasti se, jos tulisikin jostakin syystä tehtäväksi suunniteltu sektio. Enhän mä saisi rauhaa ollenkaan sen jälkeen, kun saisin asiasta kuulla :o

Mulla kans. Oli oikeasti saavutus jos pystyin kättä kurottamaan siihen nappiin että joku vaihtais vaipan lapselle. Nousee niskakarvat pystyyn kun ajattelen näitä päiviä.
Ei enää koskaan!

Jaa mä pelkäsn kummastakin et joudun sektioon ja onneks ei näin käynyt. Ehkä johtuu siitä ku kaverilta on eka sektioitu ja sano ettei ikin enään tee lapsia kun se oli niin kamalaa.

Alkuperäinen kirjoittaja jojo:
Hiissataas tätä vähän ylemmäs vielä, jos aamuvuoro löytäisi tämän aikanaan :)

En halua mitenkään tuputtaa tätä synnytyspelkoisille, mutta ihan tosi pitäis ajatella että mitä pelkää ja mitä niistä peloista saa sektiolla pois. Ainoa että alapäätä ei venytetä.
Ja kerronpa senkin, että minulla oli sektion jälkeen väljä alapää joka keräsi ilmaa aina kun vähän peppua nosti eikä seksi tuntunut miltään(patonkia messuhalliin juu)joka sitten ONNEKSI pikkuhiljaa kiristyi samoin kuin alatiesynnyttäjillä. Harhaluulo että alapää venyisi vain alatiesynnytyksessä.
Toivon jokaiselle mahdollisimman helppoa ja kivutonta ja siksi kerron tämän. :(

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jaa mä pelkäsn kummastakin et joudun sektioon ja onneks ei näin käynyt. Ehkä johtuu siitä ku kaverilta on eka sektioitu ja sano ettei ikin enään tee lapsia kun se oli niin kamalaa.

Juu tiedän myös yhden naisen joka jäi yksilapsiseksi trauman takia... Pelkosektioon meni hän ja katui. Toivoi neljää lasta mutta ei enää uskaltanut, kun riski joutua toiseen sektioon kasvaa ensimmäisen myötä... surullista :(

Olen varmaan ainoa joka myöntää pelkosektion olleen tyhmä ratkaisu.

Mulle on tehty kaksi sektiota, suunniteltuja molemmat. Kummastakaan en ollut kovin kipeä. Jälkimmäisestä ensimmäinen yö oli tukala, ja sairaalassakin olin vain 2vrk. Eli tosi yksillöllistä ja leikkaus voi mennä monella lailla. Kipukynnyskin ihmisillä erilainen. Itse tosi tyytyväinen että molemmat lapset syntyneet sektiolla ja koen että olen päässyt helpommalla kun mitä monet synnyttäneet.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Mulle on tehty kaksi sektiota, suunniteltuja molemmat. Kummastakaan en ollut kovin kipeä. Jälkimmäisestä ensimmäinen yö oli tukala, ja sairaalassakin olin vain 2vrk. Eli tosi yksillöllistä ja leikkaus voi mennä monella lailla. Kipukynnyskin ihmisillä erilainen. Itse tosi tyytyväinen että molemmat lapset syntyneet sektiolla ja koen että olen päässyt helpommalla kun mitä monet synnyttäneet.

Tässä ketjussa haluttiin tuoda ne sektiot jotka ovat kamalia. Totuus joskus näistäkin. Niitä kun on enemmän sektion kokeneilla kuin alatiesynnyttäjillä.
Tämä ei ole kumoa kilpailu.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

Tässä ketjussa haluttiin tuoda ne sektiot jotka ovat kamalia. Totuus joskus näistäkin. Niitä kun on enemmän sektion kokeneilla kuin alatiesynnyttäjillä.
Tämä ei ole kumoa kilpailu.

Ja BTW minulla on korkea kipukynnys. Kätilö kertoi, että se helvetti on ihan yleistä mutta siitä ei yleensä puhuta. Minusta väärin ja minä haluan puhua järkeä.

Tottakai sektio on kivuliaampi, se on hitonmoinen leikkaus+jälkisupistukset+muut vaivat.
Kuka edes luulee muuta. Tietenkin poikkeuksia on molemmissa synnytystavoissa mutta näin yleensä.

Oli oikeasti saavutus jos pystyin kättä kurottamaan siihen nappiin että joku vaihtais vaipan lapselle. Nousee niskakarvat pystyyn kun ajattelen näitä päiviä.
Ei enää koskaan!

Ei hyvää päivää, käyttikö ne sinuakin työvoimana sairaalassa, ei voi käsittää!! Mulla normi alatiesynnytys ja helpotuksesta huokaisten vetäydyin yöpuulle, jumalauta kätilö syöksyy huoneeseen klo 05.00 ja kiljuu, että lapsellani on nälkä. Vittu. Se kysyi imetänkö, mä vastasin en ja luulin tietysti, että akka tajusi olevansa siellä töissä, mä potilas, mut jumalauta se hutsu tuli kahden tunnin kuluttua saman veisun kanssa! Ei saatana! Mä passitin sen hommiin ja sain hieman levättyä ennen aamua.

Alkuperäinen kirjoittaja HUH:
Oli oikeasti saavutus jos pystyin kättä kurottamaan siihen nappiin että joku vaihtais vaipan lapselle. Nousee niskakarvat pystyyn kun ajattelen näitä päiviä.
Ei enää koskaan!

Ei hyvää päivää, käyttikö ne sinuakin työvoimana sairaalassa, ei voi käsittää!! Mulla normi alatiesynnytys ja helpotuksesta huokaisten vetäydyin yöpuulle, jumalauta kätilö syöksyy huoneeseen klo 05.00 ja kiljuu, että lapsellani on nälkä. Vittu. Se kysyi imetänkö, mä vastasin en ja luulin tietysti, että akka tajusi olevansa siellä töissä, mä potilas, mut jumalauta se hutsu tuli kahden tunnin kuluttua saman veisun kanssa! Ei saatana! Mä passitin sen hommiin ja sain hieman levättyä ennen aamua.

Siis mitä ihmettä saanen kysyä...

Faktahan on että sektio on sairaalalle paljon kalliimpi toimenpide kuin tavallinen alatiesynnytys. Sitten ihmisiä turhaan pelotellaan ja tehdään sektion saaminen vaikeaksi, koska siitä tulee niin paljon kuluja, ei siksi että se olisi sen vaarallisempi tai kivuliaampi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Faktahan on että sektio on sairaalalle paljon kalliimpi toimenpide kuin tavallinen alatiesynnytys. Sitten ihmisiä turhaan pelotellaan ja tehdään sektion saaminen vaikeaksi, koska siitä tulee niin paljon kuluja, ei siksi että se olisi sen vaarallisempi tai kivuliaampi.

Eli kaikki vaan kusettaa sen olevan riskialttiimpi kulujen takia...hei haloo.
Ja nimenomaan sektion kivuista ei koskaan puhuta ja siksi halusin tuoda asian esille että ei todellakaan ole automaattisesti mikään helpompi vaihtoehto!
Ei me missään salaliittoteoriassa eletä..Kyllä ne kertoo ihan totuuden.

Molemmissa on huonoja ja hyviä kokemuksia. Yksi mun kaveri edelleen hehkuttaa sektionsa helppoutta ja ihanuutta, toipuikin ihan älyttömän hyvin. Alatiesynnytys taas oli ollut hänellä ihan hirveä kokemus. Ja toisella kaverilla toisinpäin. Hyvä on, että rehdisti kerrotaan molempien huonot ja hyvät puolet ja molemmissa mahdollisuus epäonniseen kokemukseen!

Alkuperäinen kirjoittaja niin tai näin:
Molemmissa on huonoja ja hyviä kokemuksia. Yksi mun kaveri edelleen hehkuttaa sektionsa helppoutta ja ihanuutta, toipuikin ihan älyttömän hyvin. Alatiesynnytys taas oli ollut hänellä ihan hirveä kokemus. Ja toisella kaverilla toisinpäin. Hyvä on, että rehdisti kerrotaan molempien huonot ja hyvät puolet ja molemmissa mahdollisuus epäonniseen kokemukseen!

Tämä on totta. Ihmettelen vaan kun pelkosektiolla mennään hakemaan joskus helpotus kivun pelkoon tai siihen kontrollin menetyksen pelkoon... :(
Minä menin kun en idioottina tiennyt. Onneksi tulin seuraavaksi järkiini.

Alkuperäinen kirjoittaja niin tai näin:

Tämä on totta. Ihmettelen vaan kun pelkosektiolla mennään hakemaan joskus helpotus kivun pelkoon tai siihen kontrollin menetyksen pelkoon... :(
Minä menin kun en idioottina tiennyt. Onneksi tulin seuraavaksi järkiini.

Musta on aina ollut jotenkin vaikea ymmärtää sitä että juuri ensimmäiseen synnytykseen haetaan pelkosektiota. Ymmärrän sen vallan hyvin jos edellinen synnytys on mennyt päin he****tiä ja ikinä ei enää uskalla siihen touhuun lähteä. Mutta mistä se pelko tulee siihen ensimmäiseen? Ja tosiaan, miten voi kuvitella että leikkaus olisi se helpompi ja kivuttomampi vaihtoehto?

Yhteistyössä