Olinko kohtuuton?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hermot meni tällä kertaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mites sellasessa tapauksessa, jos pienempää alkaaki väsyttämään jo kahdeksalta, täytyykö isonveljen sillonkin mennä nukumaan, vaikka ei väsyttäs, että pienempi nukahtaa??

Kohtuutonta on se, että isomman pitää mennä nukkumaan samaan aikaan pienemmän kanssa, koska pienempi ei uskalla nukkua ilman isompaa??? :o
Ja kesällä mun mielestä vois ollaa muutenkin vähän rennommin, mut nää onkin näitä asioita...

minä olen kotoani oppinut, että ruokapöydässä ei lueta. saman asian aion iskostaa myös omille lapsilleni. eli ei muuta kuin lehdet pöis pöydästä niin varmasti syöminenkin siitä nopeutuu.

ja mielestäni et ollut kohtuuton.

Meillä kukin menee nukkumaan silloin, kun väsyttää, siis näin kesälomalla. 10 v. valvoo usein 22-23, luotan siihen, että nukkuu aamulla niin kauan kuin nukuttaa. Poika on ollut vauvasta asti vähäuninen. Meidän 7v. menee usein nukkumaan jo klo20, koska on iltauninen. Ei tulisi mieleenkään laittaa muita lapsia nukkumaan vain yhden väsymyksen takia. Kouluaikaan mennään sitten mukkumaan 10 tuntia ennen herätysaikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ei isomman tehtävä ole laittaa pienempää nukkumaan, mutta pienempi ei halua jäädä yksin sänkyyn jos toinen valvoo. Rytmi on toistaiseksi molemmilla sama, joten menevät samaan aikaan nukkumaan eli klo 21 vaikka nyt on kesä. Jotain jo kertoo kymmenvuotiaani unentarpeesta se, että oli unessa jo alle vartti siitä kun sinne sänkyyn ehti.

Akuankkaa meillä saa lukea iltapalapöydässä, ei muuten ruokaillessa ja tästä säännöstä emme poikkea :)

mun mielestäni se olet sinä tai toinen vanhemmista joka huolehtii sen pienemmän pelkotilat esim kun ei uskalla nukkua yksin, ei sen isomman lapsen tehtävä. omaa laiskuuttas laitoit isommankin nukkumaan jotta saat hetken omaa aikaa eikö niin?
mun mielestäni olit kohtuuton sille isommalle. ton ikänen saa jo hiukan myöhempään valvoa.
mitäs jos he nukkuisivat eri huoneissa sillonhan sun pitäs olla se joka hoitaa lapsen pelot eikö niin? sama homma vaikka ovat samassa huoneessa se on sun tehtävä.

Alkuperäinen kirjoittaja niih:
Alkuperäinen kirjoittaja M:
Ei isomman tehtävä ole laittaa pienempää nukkumaan, mutta pienempi ei halua jäädä yksin sänkyyn jos toinen valvoo.

No ei aina voida mennä sen pienemmän ehdoilla.
Kyllä eri ikäisillä lapsilla on erilaisia sääntöjä esim. tuon nukkumaan menon suhteen ja siihen on nuoremman vain opittava.
Ei kuulu saada mitä haluaa toisen kustannuksella.

Molempien nukkumaanmenoaika on 20.30-21 välillä, joten emme mene vain nuoremman ehdoilla.

Eikös nuo ole 10-vuotiaalle vähän turhan aikaiset nukkumaanmenoajat?

Kuinka niin?

En tiedä ketään 10-vuotiaan vanhempia jotka passittavat lapsensa noin aikaisin nukkumaan

Ihan oikeastiko? Minun 10 vuotiaani tarvitse vähintään 10h yöunet, jotta jaksaa seuraavana päivänä. Iltayhdeksän on siis hyvä aika mennä nukkumaan kun aamulla on herätys klo 7.

onko kesälomallakin pakko herätä klo7

Jahas, ketju jatkaa elämää :)

No, meillä lapsilla oli tosiana herätys klo 7 tänään, joten ihan hyvään aikaan menivät molemmat nukkumaan. Ja menevät taas tänään illalla viimeistään klo 21. Onhan tuo isompi saannut lomalla valvoa "niin kauan kuin haluttaa" pariinkin kertaan ja valvonut sitten tuonne yhteentoista, mutta herää silti aamulla seitsemältä ja on koko päivän sitten väsynyt ja kiukkuinen. Joten päätimme miehen kanssa, että nukkumaanmeno aika on kesälläkin se 20.30-21. Molemmilla. Minä en jaksa kiukkusia lapsia katsoa, jos kiukku johtuu väsymyksestä.

Kouluaikaan molemmat menee nukkumaan jo klo 20. Isommalle ollaan annettu lupa lukea sängyssä pikkuvalon kanssa puoli tuntia jos haluaa, mutta useimmiten ei halua, koska on väsynyt tai lukee vain hetken. Kouluaamuisin heräävät molemmat 6.30-7 välillä (seitsemältä on kello soimassa, jolloin viimeistään on noustava, yleensä heräävät hieman ennen)

Kukin perhe tavallaan, meillä tämä toimii parhaiten.

Alkuperäinen kirjoittaja METSOLA:
mä en vaan ymmärrä sitä että ruokapäydässä luetaan amaan aikaa ku syädään.
Jos poika olis vaan syönyt olsi kerennyt veljensäkanssa nukumaan.

Siinä eio mtiäään pahaa vaikka pikuveli tarttee isoveljen kaveriksi, eikä mitään pahaa vaikka isoveli menis aiemmin nukkumaan. Se onvain hvyä etä veljekset tulevat toimeen keskenään. 7v on kuiteniin vielä aia pieni, varmasti moia pelottaa vieläsiinä iässä monikin aisa

no just. tuo just sitä itsekästä ajattlua , lapset hoitaa toinen toisensa ettei vaan äiti/isä joudu siellä huoneessa helpottamaan lapsen pelkotiloja. kuten ap tekee. pitää kato olla omaa aikaa. just . jokainen tyylillään.

Alkuperäinen kirjoittaja täh:
Alkuperäinen kirjoittaja M:
Ei isomman tehtävä ole laittaa pienempää nukkumaan, mutta pienempi ei halua jäädä yksin sänkyyn jos toinen valvoo.

No ei aina voida mennä sen pienemmän ehdoilla.
Kyllä eri ikäisillä lapsilla on erilaisia sääntöjä esim. tuon nukkumaan menon suhteen ja siihen on nuoremman vain opittava.
Ei kuulu saada mitä haluaa toisen kustannuksella.

Molempien nukkumaanmenoaika on 20.30-21 välillä, joten emme mene vain nuoremman ehdoilla.

Eikös nuo ole 10-vuotiaalle vähän turhan aikaiset nukkumaanmenoajat?

Kuinka niin?

En tiedä ketään 10-vuotiaan vanhempia jotka passittavat lapsensa noin aikaisin nukkumaan

Ihan oikeastiko? Minun 10 vuotiaani tarvitse vähintään 10h yöunet, jotta jaksaa seuraavana päivänä. Iltayhdeksän on siis hyvä aika mennä nukkumaan kun aamulla on herätys klo 7.

onko kesälomallakin pakko herätä klo7

Tänään oli kun oli lääkäri heti aamusta. Heräävät kyllä muutenkin aina seitsemän jälkeen, meillä on aamuvirkut lapset :)

Alkuperäinen kirjoittaja Erilainen elämäntapa kullakin:
Meillä 6v ja 9v poikia. Saavat mennä nukkumaan ihan milloin vaan ja herätä ihan milloin vaan. Esikoinen surffaa netissä samalla kun syö omassa huonessa ja kuopus kattelee Oggia lautanen sylissä. Kaikki kunnossa!

onpa hieno kasvatustapa. just tätä nykyajan hienoa mieninkiä.

Alkuperäinen kirjoittaja juu:
no just. tuo just sitä itsekästä ajattlua , lapset hoitaa toinen toisensa ettei vaan äiti/isä joudu siellä huoneessa helpottamaan lapsen pelkotiloja. kuten ap tekee. pitää kato olla omaa aikaa. just . jokainen tyylillään.

Nuoremman pelkotiloja on käyty vanhempien kanssa läpi ja öisin nukkuu iha hyvin, ei näe painajaisia tms mutta ei vaan halua jäädä yksin huoneeseen nukkumaan. Eikä minusta tarvitse, koska molemmilla on sama unentarve ja siitä syystä menevät samaan aikaan nukkumaan. Ja vaikka menevät samaan aikaan illalla nukkumaan, niin meillä on se nuorempi se joka herää usein aamuisin 20-30min aikaisemmin kuin vanhempi. Minä en usko, että lasta voi pakottaa nukkuman liikaa joten jos 10v lapseni nukkuu öisin 10 tuntia sikeästi niin se tulee tarpeeseen.

Toiset on aamuvirkkuja, toiset iltavirkkuja, sille ei mahda mitään :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mites sellasessa tapauksessa, jos pienempää alkaaki väsyttämään jo kahdeksalta, täytyykö isonveljen sillonkin mennä nukumaan, vaikka ei väsyttäs, että pienempi nukahtaa??

Vastasitko vielä tähän?

mut ok sä toimit noin, mä en toimisi vastaavissa tilanteissa. jos muksuilla erit huoneet niin sitten sä varmaan siirtäsit isommn samaan huoneeseen ettei sun tartte valvoa pienemmän pelkotiloja.

Vastasitko vielä tähän?

Silloin, jos nuorempi on tosi väsynyt jo paljon aikaisemmin kuin esikoinen, niin ollaan tehty niin että toinen vanhemmista on nuoremman luona kunnes nukahtaa tai nuorempi jää itsekseen esim univalo päällä odottelemaan unta ja esikoinen saa vielä esim olohuoneessa katsoa tv:tä tai lukea.

Eilen kuitenkin nukkumaanmeno venähti nuoremmankin osalta tuonne puoli yhdeksän kieppeille ja esikoinenkin oli tosi väsyneen oloinen, joten siksi komensin kesken lehden luvun ja "syömisen" nukkumaan. Kellohan oli silloin jo yhdeksän eli vanhemmankin nukkumaanmeno aika.

En ihan käsitä miksi tästä tuli tälläinen haloo, että 10v menee nukkumaan yhdeksältä, hän nukahti kuitenkin suurinpiirtein heti, nukkui yön sikeästi ja heräsi aamulla klo 7 pirteänä. Minusta unet meni ihan kohdalleen :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap on kova selittelemään.:
mut ok sä toimit noin, mä en toimisi vastaavissa tilanteissa. jos muksuilla erit huoneet niin sitten sä varmaan siirtäsit isommn samaan huoneeseen ettei sun tartte valvoa pienemmän pelkotiloja.

Olenko kieltänyt sinua tai jotakuta toista toimimasta toisin? Meillä toimitaan näin, koska se on hyväksi havaittu. Meillä lapsilla on yhteinen huone, jos olisi erilliset niin kehitettäisiin joku toinen tapa, mutta silti meidän 10v menisi nukkumaan viimeistään klo 21 :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap on kova selittelemään.:

Olenko kieltänyt sinua tai jotakuta toista toimimasta toisin? Meillä toimitaan näin, koska se on hyväksi havaittu. Meillä lapsilla on yhteinen huone, jos olisi erilliset niin kehitettäisiin joku toinen tapa, mutta silti meidän 10v menisi nukkumaan viimeistään klo 21 :)

Mä en näe siihen mitään pahaa, että lapset menevät samaan aikaan samaan huoneeseen nukkumaan. Ei sitä tarvitse isommalle sanoa, että sun pitää mennä nyt sänkyyn, jottei pienempi pelkää, vaan voi sanoa vain, että nyt on lasten nukkumaan menoaika.

Meillä nukkuvat pojat 6v ja 13v samassa huoneessa. Eilen annoin isomman katoa elokuvan ja pienempi joutui aiemmin sänkyyn kun noiden 3 lapsen meno alkoi olla väsymyksen vuoksi vilkasta. Tämä pienempi ei halunnut yksin olla, enkä voinut isompaakaan vielä nukkumaan häätää, koska olin luvannut sen elokuvaillan hänelle. Pienempi meni sitten minun sänkyyni (tytöt nukkuivat jo huoneessa) siksi aikaa, kunnes isompi tulee nukkumaan.

Muuten meillä tosiaan menevät lapset aina ajoissa nukkumaan ihan vain siksi, jotta itsekin pääsen. En mä itse jaksa myöhään valvoa ja en mä nukkumaan voisi mennä jättäen lapsia keskenään leikkimään tai telkkua katsomaan. Jo se palstalaisten mielestä on itsekästä, niin sitten on, mutta mä oon kuitenkin vastuussa omistani, joten teen niinkuin itse haluan.

Meillä oli muuten vielä kuudennella luokallakin nukkumaanmenoaika puoli ysiltä, että kyllä toi kuulostaa ihan normaalilta mun korvaan.
Kuinka myöhään sen ikäisen sitten pitäisi valvoa? Tottakai sillon tällön valvotaan pidempään.

Yhteistyössä