Olinko teidän mielestä kohtuuton?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hmm"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tuon summan, elatuksen tarve 347e lapsilisän jälkeen laski lastenvalvoja.

Jos elatuksen tarve on tuo ja elatusvelvollisten tulot on toisella alle 300e ja toisella yli 2000e, niin miten teidän mielestä tämä pitäisi jakaa?

1. Olisko mun pitänyt etsiä lapseton mies elämääni erottuani exästä ja jättää muut lapset hankkimatta vain sen takia, että olen eronnut?
2.Nykyinen mieheni haluaa, että lapset hoidetaan 3-vuotiaaksi kotona.
3.Exäni tapaa lasta joka toinen vkl luistaen näistäkin välillä. Sopimuksen mukaan myös kesällä 4 viikkoa. Viime kesänä tapaaminen kesti yhden viikon.

Tässä vielä laskelma kun menen töihin:

Nettotulot 1150e/kk
Menot 600e asumismenot (tuossa laskelmassa huomioitavat)
Hoitomaksu 2 lapsesta n 500e (tästä puolet mun osuus eli 250e/kk)
Työmatkakulut ym. jää maksukyvyksi alle 300e/kk
Tuosta kun lasketaan vielä osuus muille lapsilleni, niin maksukyky on yhtälainen kuin nyt kotona kotihoidontuella ollessani. Eli töihin menoni ei muuta tuota laskelmaa millään muotoa.

[QUOTE="aapee";23310551]
1. Olisko mun pitänyt etsiä lapseton mies elämääni erottuani exästä ja jättää muut lapset hankkimatta vain sen takia, että olen eronnut?

[/QUOTE]

!. Lapsia pitäisi tehdä sen mukaan mitä oletettavasti on varaa elättää.

2. Miehesi on sitten velvollinen osallistumaan kaikkiin kustannuksiin.

Jos nykyinen miehesi haluaa, että lapsi hoidetaan 3v asti kotona niin hän sitten maksaa myös sen kotona olon, ei exäsi. Eikös tuo nyt ole ihan selvää. 175 euroa on kyllä hyvä elari noin pienistä tuloista (2000 euroa nettona ei todellakaan ole paljon )

[QUOTE="aapee";23310551]Tuon summan, elatuksen tarve 347e lapsilisän jälkeen laski lastenvalvoja.

Jos elatuksen tarve on tuo ja elatusvelvollisten tulot on toisella alle 300e ja toisella yli 2000e, niin miten teidän mielestä tämä pitäisi jakaa?

3.Exäni tapaa lasta joka toinen vkl luistaen näistäkin välillä. Sopimuksen mukaan myös kesällä 4 viikkoa. Viime kesänä tapaaminen kesti yhden viikon.

[/QUOTE]

1. Ei, mutta sen, millaisen puolison haet, ei pitäisi johtaa siihen, että exän elatuskulut nousevat
2. Mikäli nykyinen niehesi haluaa, että lapset hoidetaan kotona 3-vuotiaaksi asti, niin hänen tulee olla valmis myös kantamaan taloudellinen vastuu, jota hänen vaateistaan syntyy
3. Sillä, miten usein, miten säännöllisesti tai miten hyvin sopimuksia noudattaen exäsi tapaa lastaan, ei tule vaikuttaa mitenkään elatusmaksun suuruuteen. Elatusmaksu ei ole mikään rangaistuskeino exää kohtaan että sinua tai lasta harmittaa tapaamisista luistaminen.

Toivottavasti opitte joskus lukemaan, kirjoitin jo aluksi tuonne YLI 2000e/KK
Ja siis tämä siis vain exän antama suullinen tieto. Lastenvalvojan pyynnöstä huolimatta ei toimittanut palkkatodistusta.

[QUOTE="aapee";23310551]Tuon summan, elatuksen tarve 347e lapsilisän jälkeen laski lastenvalvoja.

Tässä vielä laskelma kun menen töihin:

Nettotulot 1150e/kk
Menot 600e asumismenot (tuossa laskelmassa huomioitavat)
Hoitomaksu 2 lapsesta n 500e (tästä puolet mun osuus eli 250e/kk)
Työmatkakulut ym. jää maksukyvyksi alle 300e/kk
Tuosta kun lasketaan vielä osuus muille lapsilleni, niin maksukyky on yhtälainen kuin nyt kotona kotihoidontuella ollessani. Eli töihin menoni ei muuta tuota laskelmaa millään muotoa.[/QUOTE]

Se taas ei ole exäsi päätettävissä mitä nykyisen miehesi kanssa sovitte.

Mites sitten ap, jos ex päättäisi hommata pari muksua lisää. Suostuisitko sinä silloin pienempiin elareihin koska miehen pitää elättää myös muita lapsia vai pitääkö exän vain elättää sinun uuden suhteesi lapset siitä huolimatta?

Minusta on hyvä nyt tunnusta tosiseikat ja lakata syyttämästä eksää teidän perheen olosuhteista. Tilanne paranee parhaiten teidän perheellä, jos nykyisen miehesi jo aikuiset lapset yrittäisivät itsenäistyä vähän nopeammin, että nykyiselle perheelle jäisi rahaa. Tuntuu hirveän pahalta keskimmäisen lapsen puolesta. Ettei hänelle tulisi ainakaan sellainen olo, että on joku riippakivi perheessä, jota äiti ei pysyty elättämään, josta isä maksaa liian pientä elatusmaksua ja joka syö vielä vieraankin miehen rahat.

[QUOTE="aapee";23310681]No miksi se elatusmaksu sitten muodostuu vanhempien tulojen mukaan?[/QUOTE]

se mitä exä maksaa sulle, riippuu, sadannen kerran, EXÄN tuloista, ei sinun. Jos sun tulot ois 5000e/kk, se joutuis silti maksaa sulle. Ja kun kotihoidontuki päättyy, jos et mee tröihin, exän ei tarvitse maksaa sinulle enempää siksi että sulla ei ole kuin lapsilisä (yksinhuoltajakorotuksineen? vai ootteko sen verran perhe nyksän kanssa ettet oo yh?)

Mites sitten ap, jos ex päättäisi hommata pari muksua lisää. Suostuisitko sinä silloin pienempiin elareihin koska miehen pitää elättää myös muita lapsia vai pitääkö exän vain elättää sinun uuden suhteesi lapset siitä huolimatta?

Mä ymmärsin, että tuo lasketaan aivan taulukkojen mukaan. Eli jos exä saa lapsia lisää, luonnollisesti maksukyky myös pienenee. Eikö?

[QUOTE="huoh";23310708]se mitä exä maksaa sulle, riippuu, sadannen kerran, EXÄN tuloista, ei sinun. Jos sun tulot ois 5000e/kk, se joutuis silti maksaa sulle. Ja kun kotihoidontuki päättyy, jos et mee tröihin, exän ei tarvitse maksaa sinulle enempää siksi että sulla ei ole kuin lapsilisä (yksinhuoltajakorotuksineen? vai ootteko sen verran perhe nyksän kanssa ettet oo yh?)[/QUOTE]

Siis lastenvalvoja selitti asian mulle näin;
Lasketaan lapsen elatuksen tarve, sitten se jaetaan maksettavaksi VANHEMPIEN MAKSUKYVYN MUKAAN. Eli jos molempien maksukyky olisi se 500e/kk, jaettaisiin tuo 347e puoliksi.
Ja nyksän kanssa ollaan oltu naimisissa jo 5 vuotta.

Lapsen elatukseen 347e

Exän osuus 175e

Sun osuus 172e

Helvetin helppo yhtälö mun mielestä.

Näinpä.

Lisäksi mua hämmästyttää, että kaikki asumistuet ym. lasketaan siten, että vain sinä (ilmeisesti?) vastaat asumiskustannuksista. vai ovatko asumiskustannuksenne yhteensä 1200 euroa, ja uusi miehesi maksaa tietysti puolet? vai ajattelitko, että kun olet kotihoidontuella uuden miehesi kanssa, niin voisit maksattaa exällä nykyisen asumisesikin?

Kyse on elatusAVUSTA, ei täysimääräisestä elatusvelvollisuudesta. Ota vastuu itsestäsi, perheestäsi ja lapsistasi, ja lopeta tuo hyeenatouhu. Töihin!!

[QUOTE="aapee";23310551]1. Olisko mun pitänyt etsiä lapseton mies elämääni erottuani exästä ja jättää muut lapset hankkimatta vain sen takia, että olen eronnut?
[/QUOTE]
1. Ei lapsia tarvitse jättää hankkimatta vaikka on eronnut, mutta silloin kannattaa jättää jos ei itse ole heidän elatuksestaan kiinnostunut eikä uusikaan mies ole tätä vastuuta kiinnostunut sinulta poistamaan.
2. Jos nykyinen miehesi haluaa lapselleen kotihoitajan 3-vuotiaaksi, hän toki voi sellaisen lapselleen kustantaa.
3. Mitä oikein yrität sanoa? Että eksän pitäisi maksaa enemmän koska tapaa harvemmin?

[QUOTE="aapee";23310797]Kyllä mäkin tuon yhtälön osaan laskea!
Mutta miksi ihmeessä niissä papereissa sitten lasketaan vanhempien maksukyky ja asumiskulut yms. jos tuo kerran automaattisesti menee puoliksi?

Nyt en kyllä ymmärrä enää yhtään mitään![/QUOTE]

jos kerran ootte ollu jo yli 5 vuotta naimisissa nyksän kanssa, niin eikös eksä oo koko ajan maksellu sulle maksuja? ei sen eksän tarvi maksaa enempää siksi että sun tulot laskee. Lapsen tarpeesta on kyse. Että LAPSI saa uudet luistimet tai vaikka villapaidan

Näinpä.

Lisäksi mua hämmästyttää, että kaikki asumistuet ym. lasketaan siten, että vain sinä (ilmeisesti?) vastaat asumiskustannuksista. vai ovatko asumiskustannuksenne yhteensä 1200 euroa, ja uusi miehesi maksaa tietysti puolet? vai ajattelitko, että kun olet kotihoidontuella uuden miehesi kanssa, niin voisit maksattaa exällä nykyisen asumisesikin?

Kyse on elatusAVUSTA, ei täysimääräisestä elatusvelvollisuudesta. Ota vastuu itsestäsi, perheestäsi ja lapsistasi, ja lopeta tuo hyeenatouhu. Töihin!!

Asumiskulut ovat yhteensä tuon 1200e, joista mun osuudeksi lasketaan puolet. Ja asumiskulut juuri pieneni kun ostettiin oma talo.

[QUOTE="aapee";23310797]Kyllä mäkin tuon yhtälön osaan laskea!
Mutta miksi ihmeessä niissä papereissa sitten lasketaan vanhempien maksukyky ja asumiskulut yms. jos tuo kerran automaattisesti menee puoliksi?

Nyt en kyllä ymmärrä enää yhtään mitään![/QUOTE]

Ei kaikkien ansiot riitä siihen omaan puolikkaaseensa.

Yhteistyössä