Olipa kivat yllätykset postilaatikossa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja prkl
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

prkl

Vieras
Tänään tuli 2 v*tun mukavaa kirjettä. Koskien sellaista lainaa, jonka luulin maksaneeni (ja näin tosiaan piti olla) jo aikoja sitten. Toinen kirje oli käräjäoikeudesta, joku haastevaatimus tms. että täytyy maksaa velka pois (kulutusluotto), on muka jäänyt maksamatta parin sadan velka ja siihen tuplaten päälle jotain oikeuskuluja. No, kyllä vähän pisti ihmetyttämään, että mikäs v*ttu tämä on. Sitten avasin toisen kuoren ja siellä oli Asiakastiedolta tieto minulle, että on tullut luottotietomerkintä kun en ole maksanut velkoja. Olen sitten soitellut koko päivän sinne ja tänne ja yrittänyt selvittää juttua. Käräjäoikeus sanoo, että heille on tullut tietoa ettei ole maksettu, mutta ei heiltä ole lähtenyt mitään merkintää luottorekisteriin. Kyseinen pankki sitten sanoo, että "joo, oot jättänyt maksamatta, olis pitänyt maksaa vielä heinäkuun alkuun asti laskuja mutta kun et maksanut niin laitettiinpa sulle merkintä luottotietoihin"... VOI JUMALAUTA! Ihan turha sinne oli selittää, että a) olen ymmärtänyt että olen maksanut laskuni ja b) eipä oo tullut edes mitään laskuja kotiin, joten toistan kohda a) näin ollen ymmärsin että kaikki on maksettu. Sitten sieltä vaan änkytetään, että "ei voi tehdä mitään, sulla nyt vaan on merkintä ja sillä selvä, ei uskota ettet oo saanut laskuja" jne. Vaikka totuus on se, että todellakin luulin, että kaikki on maksettu (kun niin piti mun kirjanpidon mukaan olla) kun ei mitään laskujakaan ole tullut. He vaan sanoo, että laskut on lähetetty = laskut olen saanut mutta en ole reagoinut mitenkään! :headwall: Tää ei voi olla totta, ei voi... Jonkun helkatin virheen takia mulla on nyt luottohäiriömerkintä. :'( Kai mä nyt olisin ennemmin maksanut sen pari sataa euroa kuin ottanut 2v merkinnän ja sitten vielä reilut 200e oikeuskuluja päälle. :headwall: :(

(Ja ihan turha nyt kenenkään inistä, että ihan oikein kun et maksanut velkojasi, siitä ei tässä nyt kyse ole lainkaan.)

En tiedä onko laskuja todellisuudessa lähetettykään, jos on niin minkä helvetin takia eivät tulleet minulle asti. Tosin tiedän myös sen, että tällä alueella postinjakajat on jakaneet postia väärin ja joskus jopa heittäneet postia taloyhtiöiden roskiksiinkin... Mutta milläs mitään todistat. :headwall:

noi on harmillisia tilanteita.. :( eihän pankki ikinä myönnä virhettään... mut ton merkinnän mun mielestä saa pois kun on maksanut velkansa kokonaan ja soittaa sinne Asiakastietorekisteriin ja sanoo et haluan sen merkinnän pois kun on maksettuki.. tää tais olla jossain niissä uusissa lakipykälissä.. (?) saa korjata jos oon väärässä :D
Eikö pankki antanut sulle aikaa hoitaa sitä loppuvelkaa+käräjäoikeuden kuluja ennen käräjäoikeuden päivää? mulla on joskus noin käynyt ja sit oon saanu maksuaikaa tiettyyn päivään mennessä ja sit ne on poistanu haasteen oikeudesta ettei mee sinne...

No ohhoh :o Mihinköhän ne laskut on sitten mennyt? :o

Sen kun tietäisin... :headwall:

Mun arvailujani:
- naapurin laatikkoon jaettu, naapuri (tai lapsensa) pistäneet roskikseen, ei olisi uusi juttu
- posti hävittänyt, kuten monet muutkin kirjeet multa ja tutuiltani...
- Mitään laskuja ei koskaan ole lähtenytkään, mutta mitenkäs tällainen "pieni ihminen" taistelee suurta firmaa vastaan... :(

[QUOTE="teisu";21925217]noi on harmillisia tilanteita.. :( eihän pankki ikinä myönnä virhettään... mut ton merkinnän mun mielestä saa pois kun on maksanut velkansa kokonaan ja soittaa sinne Asiakastietorekisteriin ja sanoo et haluan sen merkinnän pois kun on maksettuki.. tää tais olla jossain niissä uusissa lakipykälissä.. (?) saa korjata jos oon väärässä :D
Eikö pankki antanut sulle aikaa hoitaa sitä loppuvelkaa+käräjäoikeuden kuluja ennen käräjäoikeuden päivää? mulla on joskus noin käynyt ja sit oon saanu maksuaikaa tiettyyn päivään mennessä ja sit ne on poistanu haasteen oikeudesta ettei mee sinne...[/QUOTE]

Joo, "saan" hoitaa velkani pois tai tehdä vasteen, mutta kun näistä toimista huolimatta luottohäiriömerkintä on ja pysyy. Jos en maksa tätä oletettua velkaa pois, merkintä muuttuu 5v merkinnäksi. :headwall: Eli alapa maksaa vaikka toistamiseen velat kun pankki niin päättää.

Ja mun mielestä se on niin, että sinne Asiakastietoon tosiaan voi soittaa, että maksettu on mutta ei se mitään sieltä poista, tulee vain merkintä että "asiakkaan mielestä on maksettu".

Rauhoitu. Ei sulle mikää luottohäiriömerkintä tule, vaan maksuhäiriömerkintä. Kun maksat velan pois, niin pyydät samalla vuotia merkitsemään, että kaikki velat on hoidettu, ja sen ne sitten näkee/saa kuulla, jotka sun tiedot tarkistaa (ja sen voi sanoa myös etukäteen). Tai sitten sulle ei edes tule tuota(kaan) merkintää, kun hoidat nyt heti pois.

[QUOTE="jjjj";21925244]Oletko kuullut että laskut pitää säilyttää sen viisi vuotta samoin kuitit. Niistä näkisit oletko maksanut....[/QUOTE]

En itse asiassa ole kuullut. Ja jos mä alkaisin säilyttää 5 vuoden ajalta kuitteja niin saisin vuokrata niille oman varastotilan. Omaan kirjanpitooni olen merkinnyt tietokoneelle kaikki maksut ja niissä näkyy, että koko velka on maksettu. Mutta eihän ne mitään todista, ainakaan pankin mielestä.

[QUOTE="Mä";21925281]Rauhoitu. Ei sulle mikää luottohäiriömerkintä tule, vaan maksuhäiriömerkintä. Kun maksat velan pois, niin pyydät samalla vuotia merkitsemään, että kaikki velat on hoidettu, ja sen ne sitten näkee/saa kuulla, jotka sun tiedot tarkistaa (ja sen voi sanoa myös etukäteen). Tai sitten sulle ei edes tule tuota(kaan) merkintää, kun hoidat nyt heti pois.[/QUOTE]

Ihan sama millä nimellä sitä kutsutaan. Merkintä on jo tullut ja se pysyy. Näin sanoo Asiakastieto ja pankki. Estää lainan, asuntolainan (jota olin juuri hakemassa!!!) ja vuokra-asunnon tai jopa puhelinliittymän saamisen ainakin 2v. :(

No teinpä tässä hölmösti (omasta mielestä ainakin) ja maksoin sen käräjäoikeuden laskun heti pois, eihän se mitään auta mutta on ainakin puhdas omatunto (toistamiseen). Merkintä tosin pysyy. :(

[QUOTE="mä";21925299]Pankissa on sun tilitietosi tallessa vuosia, joten sieltä saat todisteen, että olet velkasi maksanut :)[/QUOTE]

Paitsi, että olen muuttanut pankkia vuosi sitten ja lainaa aloin maksaa 2 v sitten eli toinen vuosi on mennyt bittiavaruuteen kun edellistä tiliä ei enää ole?

siis onko sulta nyt joku pankin myöntämä kulutusluotto tai laina jota pankki väittää ettei ole maksettu?

anteeksi nyt kovasti mutta jos et ole maksanu heinäkuussa (tai siis pankin mielestä ois pitäny maksaa heinäkuussa) niin pankki kyllä lähettää KAKSI perintäkirjettä ennenku asia etenee.

entäs oma nettipankki, etkö sieltä muka näe omien lainojesi tilannetta? kyllä mä ainaki näen, kyseessä OP, näen sieltä kulutusluotot, asuntolainat, autolainat, luottokortit... mitä vaan mitkä on otettu OP:n kautta. tietty muitten pankkien kautta otettuja ei näe mutta kyllähän niistä silti tulee siinä laskun mukana se tieto paljonko on jäljellä.

väännä ap nyt rautalankaa koska mä en tajunnu tätä kuviota. tuntuu omituiselta.

Paitsi, että olen muuttanut pankkia vuosi sitten ja lainaa aloin maksaa 2 v sitten eli toinen vuosi on mennyt bittiavaruuteen kun edellistä tiliä ei enää ole?

No, soita nyt hyvän tähden sinne vanhaan pankkiin. Kyllä niillä on sun tiedot vielä tallessa, sen verran tärkeitä asioita nuo on. Kaikki vähänkin virallisemmat paikat kouluja myöten säilyttävät noita papereita useamman vuoden vaikkei enää asiakas olisikaan.

Soita sinne vanhaan pankkiin ja kysy et saatko vanhoja tiliotteita vielä, kyllä ne siellä pankin järjestelmissä vielä on. Maksamaan joudut tietysti, mut jos voit osoittaa maksaneesi kaiken niin sillon merkintäkin poistuu.

[QUOTE="jahas";21925339]siis onko sulta nyt joku pankin myöntämä kulutusluotto tai laina jota pankki väittää ettei ole maksettu?

anteeksi nyt kovasti mutta jos et ole maksanu heinäkuussa (tai siis pankin mielestä ois pitäny maksaa heinäkuussa) niin pankki kyllä lähettää KAKSI perintäkirjettä ennenku asia etenee.

entäs oma nettipankki, etkö sieltä muka näe omien lainojesi tilannetta? kyllä mä ainaki näen, kyseessä OP, näen sieltä kulutusluotot, asuntolainat, autolainat, luottokortit... mitä vaan mitkä on otettu OP:n kautta. tietty muitten pankkien kautta otettuja ei näe mutta kyllähän niistä silti tulee siinä laskun mukana se tieto paljonko on jäljellä.

väännä ap nyt rautalankaa koska mä en tajunnu tätä kuviota. tuntuu omituiselta.[/QUOTE]

En oikein tiedä miten ja mitä pitäisi vääntää... Mulla oli/on Mastercard, jonka sain huonekaluliikkeestä sohvan ostaessani luotolla. Makselin sitä velkaa pois, vaihdoin pankkia nykyiseen ja maksoin taas... Luulin maksaneeni kaiken, kun laskuja ei enää kuulunut ja korttikin oli jo poistettu käytöstä (ostin siis sohvan ja kun maksoin sohvan kokonaan enkä halunnut käyttää korttia enempää, heitin sen roskiin)... joten yhtäkkiä sitten tuli 2 kirjettä, edellä mainitut ja nyt olen kusessa. :'(

Heinäkuun alussa oli siis vielä tullut joku maksuhuomautus tms. lasku, joka olisi pitänyt maksaa ja kun en ole (sitä kirjettä saanut ja) pankkiin ollut yhteydessä, niin laittoivat käräjäoikeuteen jutun samantien. En tiedä minkä kuukauden lasku tuo heinäkuun alussa erääntynyt maksuhuomautus on ollut, mutta omasta mielestäni kaikki laskut/koko velka olisi pitänyt olla maksettu jo vuoden alkupuoliskolla. :/

[QUOTE="jahas";21925418]siis oliko tässä kyse nyt vuosi sitten erääntyneestä??? vaiko kuukausi sitten erääntyneestä?[/QUOTE]

Kaksi kuukautta sitten, kai. Tai jotain sellaista ne sieltä pankista selostivat. Oli vaan niin töykeä asiakaspalvelija, sanoi suoraan "voi voi, omapa on asiasi, ei koske minua, onneksi en ole housuissasi"!

En oikein tiedä miten ja mitä pitäisi vääntää... Mulla oli/on Mastercard, jonka sain huonekaluliikkeestä sohvan ostaessani luotolla. Makselin sitä velkaa pois, vaihdoin pankkia nykyiseen ja maksoin taas... Luulin maksaneeni kaiken, kun laskuja ei enää kuulunut ja korttikin oli jo poistettu käytöstä (ostin siis sohvan ja kun maksoin sohvan kokonaan enkä halunnut käyttää korttia enempää, heitin sen roskiin)... joten yhtäkkiä sitten tuli 2 kirjettä, edellä mainitut ja nyt olen kusessa. :'(

Heinäkuun alussa oli siis vielä tullut joku maksuhuomautus tms. lasku, joka olisi pitänyt maksaa ja kun en ole (sitä kirjettä saanut ja) pankkiin ollut yhteydessä, niin laittoivat käräjäoikeuteen jutun samantien. En tiedä minkä kuukauden lasku tuo heinäkuun alussa erääntynyt maksuhuomautus on ollut, mutta omasta mielestäni kaikki laskut/koko velka olisi pitänyt olla maksettu jo vuoden alkupuoliskolla. :/

okei.

no ensinnäkin, niissä mastercardeissa (mikä varmaan sulla oli nimellä Tuohi Mastercard eli Nordea Rahotuksen myöntämä koska oli siis huonekaluliikkeestä otettu) tulee laskun mukana se TILIOTE. heitätkö sä muka oikeesti heti samantien kaikki laskut roskiin kun olet maksanu?

toiseksi, sä varmaan osaat käyttää nettipankkia sen verran että saat sieltä kaikilta kuukausilta (siis niiltä kuukausilta kun sulla on tili ollu nykysessä pankissa) esiin tiedot kuinka monena kuukautena olet maksanu sitä masteria pois ja paljonko. jos ei ole mitään masterin laskua/tiliotetta tallessa niin omia pankkitilitietoja selaamalla selviää se, paljonko oot maksanu (oletan että muistat suurinpiirtein mitä sohva makso?).

ja sitten vaan soitat sinne vanhaan pankkiin ja pyydät heiltä viimiseltä vuodelta tiliotteet.

sun pankin vaihtamisella ei pitäis olla tässä sopassa mitään tekemistä. ei se pankinvaihto vaikuta masterin maksamiseen milläänlailla. vaihdoitko nyt siis pankkia siihen joka tuon mastercardin myönsi?

Yhteistyössä