Olipa muuten h*lvetin huonoa palvelua äitipolilla!!! Mitä mieltä tästä?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja paksuna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

paksuna

Vieras
Minulla oli toinen pelkopolikäynti ja lääkäri.

Kätilö, jonka kanssa keskustelu oli tarkoitus käydä, oli sairaana, joten siihen sain uuden ajan. Se ei minua haittaa, eihän se kenenkään syy ole.

Pelkopolilla käyn edellisestä keisarileikkaukseen päätyneestä synnytyksestä jääneiden pelkojen vuoksi. En käy siellä ruinaamassa sektiota, päin vastoin. Lääkäriaika minulle oli sovittu, jotta nähtäisiin kuinka vauva kasvaa ja saataisiin jotain arviota tämänhetkisestä painosta jne. Edellisestä synnytyksestä jäi myös kalvamaan kielimuuri itseni ja kätilön välillä - kätilö oli venäläinen ja puhui vain hyvin murtaen suomea. Oma äidinkieleni on ruotsi.

Pääsin lääkärille. Lääkäri oli vanha, nyrpeän näköinen venäläinen nainen. Hän ei puhunut sanaakaan ruotsia ja vain murtaen suomea. Toinen kätilö (jonka kanssa sovin sen uuden käyntiajan) käski minun puhua lääkärille myös oireistani, jotka viittaavat raskausmyrkytykseen, vaikka arvot ei kovin koholla olekaan. Aloin kertomaan, mutta lääkäri keskeytti minut äyskäsemällä "sinulla on joku paniikkihäirö vaan, eikö?". No ei kyllä ole. Ja lisäsi vielä, ettei "noin aikasilla viikoilla (rv31) mitään myrkytyksiä ole olemassakaan!"...

Kun nousin pöydälle ultrattavaksi, sanoin mieheni pyynnöstä, että saa kertoa sukupuolen jos näkyy. Lääkäri sanoi asian olevan ok ja lupasi vilkaista. Ultraus oli hetkessä ohi, anoa mitä kätilö kertoi, oli että napavirtaukset on normaalit. Mitään painoarviota tms en saanut, vaikka se oli koko tutkimuksen idea. Kysyin vielä sukupuolesta, josta lääkäri suivaantui ja ärähti "miksi et mitään voinut tutkimuksen aikana sanoa?! Mistä sitä voi tietää, mitä kaikkea tekin (potilaat) haluatte?!". Sanoinhan minä... Ja siihen, kun sanoin, että aikasemmin meille ennustettiin poikaa, lääkäri koppavasti totesi tyttöjen olevan paljon parempia. WTF?!

Yhtään kuvaa en myöskään saanut, mutta se nyt ei maailmaa kaada.

Kaikinpuolin lääkäri oli erittäin töykeä ja epämielyttävä. Kyllä jäikin paha maku tuosta käynnistä... Onneksi pääsen viikon kuluttua puhumaan sille "omalle" kätilölle... :/
 
Kertomasi mukaan lääkärin käytös on todella epämiellyttävää. Ihan itsesi ja kaikkien muiden odottavien vuoksi lääkäristä olisi hyvä raportoida polille. Varmasti tämä arvelluttaa, jos vaikka joudut törmäämään ko. henkilöön uudelleen, mutta silti.. Sitä on muutenkin niin herkkä raskaana ollessa.
 
Kamalan töykeä lääkäri kyllä, kannattaa tehdä valitus eteenpäin, itse tekisin ainakin. :( Hyvä kun pääset kuitenkin sen oman kätilösi kanssa juttelemaan.
 
Jos se tosiaan oikeasti on noin mennyt niin kannattaisi antaa palaute sinne äitipolille eikä tänne palstalle.
Mutta eihän voi olettaa että siellä olisi ruotsinkielen taitoisia paikalla.
Suomi on suomi ja suomessa puhutaan suomea!
Mutta se että jos hän on puhunut murtaen suomea etkä sinä ole ymmärtänyt, ja sinä huonosti suomea jos sitäkään niin onko sekään sitten sen lääkärin vika?

Ensi kerralla varatessasi aikaa, varmista että siellä on sellainen lääkäri oltava paikalla, tai mene yksityiselle.
 
Alkuperäinen kirjoittaja -:
Kertomasi mukaan lääkärin käytös on todella epämiellyttävää. Ihan itsesi ja kaikkien muiden odottavien vuoksi lääkäristä olisi hyvä raportoida polille. Varmasti tämä arvelluttaa, jos vaikka joudut törmäämään ko. henkilöön uudelleen, mutta silti.. Sitä on muutenkin niin herkkä raskaana ollessa.

Peesi! Minä luokittelen tuon asiattomaksi käytökseksi. EI muuta kun valitusta menemään!
 
:o No hö. Ensinnäkin raskausmyrkytys voi olla jo viikolla 31. Tiedän sen, kun naapuripetin äiti leikattiin viikolla 27 raskausmyrkytyksen takia. Onneksi sulla oli kuitenki noi napavirtaukset normaalit ja pääset pian sille omalle kätilölle :) . Ajattele niitä raasuja, jotka joutuu oikeesti tolle kärtylle!
 
Alkuperäinen kirjoittaja -:
Kertomasi mukaan lääkärin käytös on todella epämiellyttävää. Ihan itsesi ja kaikkien muiden odottavien vuoksi lääkäristä olisi hyvä raportoida polille. Varmasti tämä arvelluttaa, jos vaikka joudut törmäämään ko. henkilöön uudelleen, mutta silti.. Sitä on muutenkin niin herkkä raskaana ollessa.

Siis aijonkin puhua asiasta seuraavalla käynnillä ja sanoin kyllä jo tälle toiselle kätilölle, etten samalle lääkärille enää suotu menemään...
 
Alkuperäinen kirjoittaja no:
Jos se tosiaan oikeasti on noin mennyt niin kannattaisi antaa palaute sinne äitipolille eikä tänne palstalle.
Mutta eihän voi olettaa että siellä olisi ruotsinkielen taitoisia paikalla.
Suomi on suomi ja suomessa puhutaan suomea!
Mutta se että jos hän on puhunut murtaen suomea etkä sinä ole ymmärtänyt, ja sinä huonosti suomea jos sitäkään niin onko sekään sitten sen lääkärin vika?

Ensi kerralla varatessasi aikaa, varmista että siellä on sellainen lääkäri oltava paikalla, tai mene yksityiselle.

mietihän vielä mitkä ne Suomen viralliset kielet olikaan?
 
ap kirjoittaa "täydellistä" suomea.. Miten hän ei sitten muka puhuisi/ymmärtäisi yhtä hyvin?? No anyway, suomi on kaksikielinen maa.. valitettavasti.. Olipas töykeä lääkäri, tosta jos jostain sais traumoja!
 
Alkuperäinen kirjoittaja noh:
raskaana olevat osaa kyllä olla aika herkkiä ja tää on vaan yks versio tarinasta. :D

No on raskaana olevillakin korvat ja silmät päässä, enkä itse ainakaan niin herkillä ole, ettenkö huonoa kohtelua/palvelua ymmärrä!
 
Alkuperäinen kirjoittaja no:
Jos se tosiaan oikeasti on noin mennyt niin kannattaisi antaa palaute sinne äitipolille eikä tänne palstalle.
Mutta eihän voi olettaa että siellä olisi ruotsinkielen taitoisia paikalla.
Suomi on suomi ja suomessa puhutaan suomea!
Mutta se että jos hän on puhunut murtaen suomea etkä sinä ole ymmärtänyt, ja sinä huonosti suomea jos sitäkään niin onko sekään sitten sen lääkärin vika?

Ensi kerralla varatessasi aikaa, varmista että siellä on sellainen lääkäri oltava paikalla, tai mene yksityiselle.

No tämä on kyllä varsin ruotsinkielinen paikkakunta ja palvelua kyllä kuuluisi saada ruotsiksikin. Ja vaikuttiko sinusta että minä puhun "huonosti suomea jos sitäkään" noin kirjotukseni perusteella? Jos, niin korjaan väärinkäsitystä - minä puhun vallan mainiosti suomea. Silti asioin MIELUUMMIN äidinkielelläni.

Ja kuten sanoin, palautetta annoin jo ja annan vielä seuraavallakin käynnillä.
 
Sitten vielä ihmetellään, miksi suomalaiset eivät halua asioida ulkomaalaisten lääkäreiden kanssa!! Olen asioinut useamman venäläisen kanssa ja palvelu on ollut aina ala-arvoista. Tosin olen tavannut myös asiallisia ulkomaalaisia lääkäreitä. Raskausaikana jouduin käymään ultrassa ja gyne oli ehkä jostain lähi-idästä kotoisin oleva mies. Varmisti aina, että olin ymmärtänyt mitä hän tarkoitti, koska hän puhui murtaen. Yksi ihanimmista lääkäreistä ikinä!

Jos "paksuna" olis saanut moista palvelua jostain vähemmän tärkeästä paikasta, kuten kännykkäfirman puhelinpalvelusta, siitä olis nostettu jo ihan hirvee haloo! Uskomatonta, että lääkäreillä on muka koulutukseensa pohjautuen oikeus olla ilkeitä!
 
Alkuperäinen kirjoittaja no:
Jos se tosiaan oikeasti on noin mennyt niin kannattaisi antaa palaute sinne äitipolille eikä tänne palstalle.
Mutta eihän voi olettaa että siellä olisi ruotsinkielen taitoisia paikalla.
Suomi on suomi ja suomessa puhutaan suomea!
Mutta se että jos hän on puhunut murtaen suomea etkä sinä ole ymmärtänyt, ja sinä huonosti suomea jos sitäkään niin onko sekään sitten sen lääkärin vika?

Ensi kerralla varatessasi aikaa, varmista että siellä on sellainen lääkäri oltava paikalla, tai mene yksityiselle.

Pönttö. Suomessa on ruotsinkielisellä ihmisellä oikeus saada palvelua toisella kotimaisella. Olettaen, että ollaan paikkakunnalla, jossa asuu ruotsinkielisiä ihmisiä... Tommonen kommentti: suomi on suomi ja suomessa puhutaan suomea kertoo susta niin paljon, ettei enempää tarvitse tietääkään.

Ja pointti ap: tekstissä ei ollut ruotsinkielisen palvelun puute, vaan kaikinpuolin töykeä lääkäri, joten siinäkin meni vähän huti sun kommentointi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja noh:
mitä palautetta aiot antaa seuraavalla kerralla? eikö 1 kerta riitä vai ootko jo varma että palvelu on perseestä seuraavan kerrankin?

Kirjoitin yllä : "sanoin kyllä jo tälle toiselle kätilölle, etten samalle lääkärille enää suotu menemään...".

En siis sen kummemmin tarkentanut, koska ajattelin, että voin asiasta paremmin puhua sitten ensi kerralla, kun ärsytykseni on vähän laantunut.
 
Potilaan oikeudet on kirjattu lakiin, sieltä löytyy myös oikeus hyvään terveyden- ja sairaudenhoitoon ja siihen liittyvään kohteluun. Eli potilaalla on oikeus laadultaan hyvään hoitoon.
Vaikka eihän valituksesi enää sinua auta, mutta voi olla avuksi jollekin toiselle.
Kurja kokemus :(
 

Yhteistyössä