Olis kiva, jos vois luottaa toisten apuun :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yksin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eikö sun vanhemmat tai miehen vanhemmat tulis apuun? Tai menisitte niille?

Jos olet ennenki pärjännyt niin pärjäät nytkin. Iltasin voi ärsytyskynnys olla korkeella, tiedän kokemuksesta, vaikkei erityislasta olekaan. Aika ei onneksi ole pitkä. Keksikää päiviksi jotain kivaa tekemistä, menkää vaikka perhekerhoon tai kaverille. Sillain jaksaa illat helpommin.

Ei voi mennä perhekerhoon, kun tuo on kipeä ja kavereita ei tällä paikkakunnalla ole yhtään :`(

Ja se oli nimenomaan isovanhemmat, ketkä oharit teki :/ Eikä voida mennä esim tänne missä tää 15-vuotias on, kun häntä häiritsee kun vauva itkee yöllä yms, ja mä en jaksa kuunnella kun se sitten tiuskii vauvalle ja tuolle isommalle erityisesti :(

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Olis varmaan pitänyt olla vaan hiljaa. Musta vaan olis kiva, että jos kerran luvataan niin pidetään ne lupaukset, eikä tehdä ohareita. Miksi luvata, että tulee avuksi jos ei kerran voi tullakaan?
Toi on tosi kurjaa, jos lupauksesta ei voi pitää kiinni, mutta aina ei voi. Jos ne olivat luvanneet, kun heillä oli sille omalle 15 veelleen joku peräänkatsoja tiedossa ja sitten tämä henkilö olikin peruuttanut tulonsa? Ei se aina ole ihmisten ilkeyttä, etteivät pystykään pitämään lupauksiaan. Itse pyrin välttämään kaikkea lupaamista suuntaan tahi toiseen, koska en ikinä enkä mistään asiasta voi koskaan olla etukäteen täysin varma. Joskus kuitenkin tutut haluavat mun sanovan edes jonkun päivän, jolloin mulle sopii, mutta en mä siltikään voi koskaan olla varma, että se päivä sitten loppujen lopuksi sopiikaan.

Alkuperäinen kirjoittaja IllanHämy:
Miten et saa muutamaa tuntia sinä aikana nukuttua? Kuinka "erityislapsi" tämä erityislapsi on, eli kuinka paljon ja millaista apua tarvitsisi?

Muutama tunti putkeen siis. Vauvan rytmi on sellainen, että nukkuu pisimmät pätkät joko silloin kun isompi on vielä hereillä tai kun isompi on jo herännyt aamulla :/

No joo, en vaan jaksa, ei voi mitään. Väsynyt oon jo muutenkin, ilman tätä vauvaa. Ei kaikki vaan aina jaksa.

tuntuuko, että sulla vois olla masennusta? ajattelin vaan, että jos on, niin ois hyvä, jos saisit hyvissä ajoin apua. vai onko tuo vain väliaikaista väsymystä?

3 vuotta tätä on jatkunut, apua ei ole mistään tullut ja äärirajoilla on koko ajan menty. Mutta ei voi mitään. Ei ole aikaa eikä varaa eikä mitään muutakaan olla ja masentua, kun on pakko jatkaa vaan eteenpäin.

voi että.
:( :hug: eikö kunnasta sais jotain apua sulle? ei kukaan voi jaksaa tervejärkisenä olla skarppina vuodesta toiseen ilman taukoja ja rentoutumisia. jos juttelet vaik nla.ssa ja sanot, että olet uupunut, jos sieltä saisit apua. ei varmasti oo helppoa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Olis varmaan pitänyt olla vaan hiljaa. Musta vaan olis kiva, että jos kerran luvataan niin pidetään ne lupaukset, eikä tehdä ohareita. Miksi luvata, että tulee avuksi jos ei kerran voi tullakaan?
Toi on tosi kurjaa, jos lupauksesta ei voi pitää kiinni, mutta aina ei voi. Jos ne olivat luvanneet, kun heillä oli sille omalle 15 veelleen joku peräänkatsoja tiedossa ja sitten tämä henkilö olikin peruuttanut tulonsa? Ei se aina ole ihmisten ilkeyttä, etteivät pystykään pitämään lupauksiaan. Itse pyrin välttämään kaikkea lupaamista suuntaan tahi toiseen, koska en ikinä enkä mistään asiasta voi koskaan olla etukäteen täysin varma. Joskus kuitenkin tutut haluavat mun sanovan edes jonkun päivän, jolloin mulle sopii, mutta en mä siltikään voi koskaan olla varma, että se päivä sitten loppujen lopuksi sopiikaan.

Ei ollut tästä kiinni, eli lupasi vaikka oli tiedossa ettei ole lapsenvahtia jne. Eli olisi reilusti voinut jo heti sanoa, että ei käy. Järjestelyt ei muuttunut mitenkään heillä siis.

jos kysyn, mutta miksi piti NYT se vauva tehdä kun kuitenki isomman kanssa vaikeaa... eikö myöhemmin olis ollu otollisempi ajankohta, jos ikinä? enkä todellakaan tarkoita pahaa... ja turhahan tuota enää on surra kun on jo se pienempikin... haluaisin vain tietää miksi se toinen piti tehdä tuohon tilanteeseen?

Ei ollut tästä kiinni, eli lupasi vaikka oli tiedossa ettei ole lapsenvahtia jne. Eli olisi reilusti voinut jo heti sanoa, että ei käy. Järjestelyt ei muuttunut mitenkään heillä siis.
No toi on kyllä tosi inhottavaa. Tosin minkään perheen sisäisistä asioista ei kukaan voi tietää mitään, joten välttämättä he eivät oikeaa syytä halua edes kertoa. Koita sitä MLL:ää kuitenkin heti maanantaina.

Alkuperäinen kirjoittaja vieraana:
soita se hoitaja mll:ltä huomenna.

Huomenna on sunnutai, eikä ne muutenkaan kai tule hoitamaan kipeitä lapsia.

Mannerheimin Lastensuojeluliiton lastenhoitotoiminta tarjoaa lapsiperheille lyhytaikaista ja tilapäistä lastenhoitoapua esimerkiksi kun

* lapsi, vanhemmat tai vakituinen hoitaja sairastuvat

...suoraan heidän sivuiltaan kopsattu. Että mikseivät siis tulisikaan sairastakin hoitamaan..?

Alkuperäinen kirjoittaja anteeksi:
jos kysyn, mutta miksi piti NYT se vauva tehdä kun kuitenki isomman kanssa vaikeaa... eikö myöhemmin olis ollu otollisempi ajankohta, jos ikinä? enkä todellakaan tarkoita pahaa... ja turhahan tuota enää on surra kun on jo se pienempikin... haluaisin vain tietää miksi se toinen piti tehdä tuohon tilanteeseen?

Ehkäisystä huolimatta tuli, en halunnut aborttia kun tuon isommankin voin menettää :( Mutta tarkoituksella en olis tähän tilanteeseen vauvaa halunnut, vaikka ihana onkin

Enkä siis loukkaantunut, huono aikahan tämä oli, mutta ei ollut kummallakaan sydäntä keskeytykseen.

Ehkäisystä huolimatta tuli, en halunnut aborttia kun tuon isommankin voin menettää :( Mutta tarkoituksella en olis tähän tilanteeseen vauvaa halunnut, vaikka ihana onkin

Ok, ymmärrän. Koita jaksaa, päivä kerrallaan.

Alkuperäinen kirjoittaja no:
ryhdistäydy.itse olen paljon pahemmassa tilanteessa kaikinpuolin kokoajan,24/7.ei tarvitse kuvitella nukkuvansa tms.vaikka olis kuinka kipeänä tms.huomenna soittelet mml tai jonnekkin,kun en tiedä mitenkä lapsesi on erityislapsi ja kerta koet tarvitsevasi apua.mutta ryhdistäydy nyt siihen ajatukseen ettei ne asiat sinne kaadu.käytä sitten vaikka kertakäyttö astioita ja ole siivoilematta yms.jollet saa ketään.

Kiitti vaan myötätunnosta. Mä olen kohta kolme vuotta hoitanut tuota isompaa ilman mitään taukoja, ja kärsin pahasta uupumuksesta. Ei se ole ryhdistäytymisestä kiinni enää, vaan siitä että en saa nukuttua, ja silloin jos saan en pysty nukkumaan.

En mä muutenkaan jaksa siivota tai tehdä mitään ylimääräistä, kotona on kaaos ja hyvä kun jaksan pyykit pestä ja järjestää lapselle syötävää, joka on kaikki pakko tehdä alusta asti kun ei muuten sovi lapselle.

Mutta tää jää mun osalta tähän. Pää halkeaa jo nyt ihan riittämiin.

Tämä ei ollut mitenkään vittuilua tai epä myötätuntomaista,tarkoitin tolla ryhdistäydy sanalla että nyt vaan aattelet että pärjäätte kyllä.kuten sanoin että mulla on kokoajan pahempaa eikä mua auteta,et kyllä sä ton 4pvä pärjäät hyvin.Jos muuten saat sitten taas nukkuakkin enemmän kun miehes palaa,kaikilla ei ole niinkään hyvin asiat.Onko sun mies vielä huomenna kotona?Jos huomenna tekisit jääkaappiin/pakkaseen valmiiks niitä erityisruokia?Tai mies jos osaa?

Sinä tarvit kyllä apua oli mies reissussa tai ei. Pakkohan sitä on saada, ja saatkin kun kerran on vauva ja erityislapsi. Heti maanantaina soitat neuvolan tädille, se neuvoo mistä voit apua pyyttää. Joko ihan kodin-ja lastenhoitoapua tai jopa ihan tukiperheen.Ei ole häpeä pyytää apua, häpeällisempää on yrittää hampaat irvessä sinnitellä, siitä kärsii loppupeleissä koko perhe.

Alkuperäinen kirjoittaja mavonsilimä:
Sinä tarvit kyllä apua oli mies reissussa tai ei. Pakkohan sitä on saada, ja saatkin kun kerran on vauva ja erityislapsi. Heti maanantaina soitat neuvolan tädille, se neuvoo mistä voit apua pyyttää. Joko ihan kodin-ja lastenhoitoapua tai jopa ihan tukiperheen.Ei ole häpeä pyytää apua, häpeällisempää on yrittää hampaat irvessä sinnitellä, siitä kärsii loppupeleissä koko perhe.

tätä peesaten. voimia! :hug: ei kukaan voi sanoa että sinun vaan täytyy jaksaa ja et muilla on vaikeampaa ym. jokaisella meistä on kuitenkin erilaiset voimavarat käytössämme ja eletään niiden mukaan. apua saa kun uskaltaa pyytää (näin minä ainakin koen).

Ymmärrän sinua. Minullakin on välillä hermot kireällä miehen työreissujen takia kun on kaksi pientä (alle 3-vuotiasta) lasta hoidettavana. Mietin vaan, että en jaksaisi millään jos olisi erityislapsi ja vauva :hug: :hug: kun terveidenkin kanssa nuo työreissut käy voimille. Meilläkään ei mitään apuja lähimaillakaan ja erityisen vaikeaa oli silloin kun vauvalla koliikki ja vanhempi oli 1v5kk. En nukkunut kuin 1-2h yössä 2kk. Mies teki pitkää päivää 15h, koska viimeisteli opintojaan ja teki töitä samalla ja sitten oli vielä ulkomaan reissut siihen päälle!!! Ymmärrän sinua tosi hyvin ja kerro ihmeessä jos asut jossain lähellä. Minulla olisi aikaa tulla auttelemaan jos etelä-suomessa asustelet!!! IHAN oikeasti! Pistä vaikka yytä (olen tosissani)

Ymmärrän tunteen! Meilläkin isovanhemmat useita kertoja peruneet tulonsa (enää en ees pyydä...)
KOlme lasta ja oon (ihan toivotusti kyllä) raskaana ja josku oisin yhden päivän tarvinnu hoitajaa, niin ei voi tulla

Me ollaan käytetty paljon MLL:n hoitajia ja vain positiivisia kokemuksia, kokeile sieltä saada! Ja tuntuis, että tossa tilanteesa saisit muutenkin ihan säännöllistä ulkopuolista apua?!

Voi että... tosi ärsyttävää kyllä tuollaset turhat lupailut ja sitten perutaanki ne hetken tullen!!! :/ Toivottavasti saat apua... Jos vaikka kertoisit tällä palstalla missäs päin asut, niin täältäkin saattaisi löytyä vapaaehtoisia auttamaan? Ei varmastikkaan jaksa yksin monta vuotta tuollaisen keskellä... erityislapsi vie varmasti paljon voimia.. Paljon voimia sinulle!! :hug:

Yhteistyössä