Olisko hyvä lapsen mennä päiväkotiin ennen eskaria vai ei?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiekuva kana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

kiekuva kana

Aktiivinen jäsen
13.09.2010
1 798
0
36
Nyt olen alkanut miettimään että olisiko meidän esikoiselle kuitenkin hyvä opetella pk-arkea ennen eskaria. Itse olen vielä äitiyslomalla, se loppuu lokakuussa. Tarkoitus on olla vielä pääasiassa kotona senkin jälkeen joskin tehdä jonkunverran töitäkin.

Esikoinen täyttää 5v joulukuussa, käy srk:n kerhossa 2 kertaa viikossa. On energinen lapsi ja todella itsepäinen..

Vauvaa en siis missään nimessä vie päiväkotiin vielä syksyllä, en raaski.

Ja sitten tässä on vielä tuo syksyllä 3v täyttävä lapsi.

Mietin että olisiko ihan hullua jos esikoinen ja keskimmäinen olisi osa-aikaisena päiväkodissa ja vauvaa hoitaisi silloin isovanhemmat..ja minä siis tekisin vähän töitä kun niitä kuulemma olisi ja paljon.

Emmää tiedä..??

Mielestäni vie vaan osa-aikaiseksi he. Ihan siksi, että isossa ryhmässä oleminen ja kuunteleminen voi olla hankalaa. Varsinkin energiapakkaukselle =) Ja oppii siellä sellaisia taitoja ja ryhmänormeja mitä ei oikein kotona voi järjestää. Tuskin haittaa olisi kenellekkään;)

EI TIETENKÄÄN ! ! !Jos et voi hoitaa lastasi- miksi teit?
Ei ennenvanhaankaan ollut mitä hoitoja, huomaa taas että täällä jauhaa uusavuttomat ÄIDIT ! !
Itse otin lopputilin, että voi lapsien kanssa, kerran ne on pieni.ä

tottakai viet! on se hyvä oppii ajoissa rutiinit ja rytmit ennen eskarii! on sitä nähty vaikka mitä siel eskarin puolel ku ei jotku lapset vaan osaa olla ja hillitä ihteään.ja ennen kouluu yks eskari vuos ennen itsenäistymistä on todd vähän.

Niin no, lähinnä lapsen takia ajattelen. Kun siis mä voin tehdä vaikka pari viikonloppua kk:ssa töitä ja silloin voitaisiin jatkaa samalla tavalla kuin tähän asti eli kerhossa jne.

Mä oon ollu 10 vuotta eskariopena ja kokemus puhuu: Jos lapsi on normaali eli ei ole mitään erityisvaikeutta missään, niin aivan hyvin voi mennä vasta eskariin. Koti-ja päiväkotihoidossa olleilla lapsilla ei loppupeleissä ole eroa niissä tärkeissä koulutaidoissa kouluun mennessä tai edes eskarissa.

Mielestäni vie vaan osa-aikaiseksi he. Ihan siksi, että isossa ryhmässä oleminen ja kuunteleminen voi olla hankalaa. Varsinkin energiapakkaukselle =) Ja oppii siellä sellaisia taitoja ja ryhmänormeja mitä ei oikein kotona voi järjestää. Tuskin haittaa olisi kenellekkään;)

olen seurannut tätä asiaa.meillä 6v joka menee syksyllä eskariin,ei ole ollut päivääkään päiväkodissa.on energiapakkaus ja itsepäinen,tempperamenttinen jne...
mutta kun vien kirjaston satutunnille,on se meidän tyttö kun on istuu siellä paikalla hiljaa ja kuuntelee ja ne päiväkodista tulleet/olleet kymmenen muuta hyppii ja pomppii siellä levottomasti...

Alkuperäinen kirjoittaja määää;23299381:
olen seurannut tätä asiaa.meillä 6v joka menee syksyllä eskariin,ei ole ollut päivääkään päiväkodissa.on energiapakkaus ja itsepäinen,tempperamenttinen jne...
mutta kun vien kirjaston satutunnille,on se meidän tyttö kun on istuu siellä paikalla hiljaa ja kuuntelee ja ne päiväkodista tulleet/olleet kymmenen muuta hyppii ja pomppii siellä levottomasti...

Onneksi lapset ovat erilaisia. Ap kysyikin mielipiteitä =) Joskus se alku esim. pk/eskarissa sujuukin ok, mutta sitten saattaa tulla vaikeuksia, kun tehdään tehtäviä ryhmässä. Mutta kuten tuossa "näin" kertoikin eskari joko sujuu tai ei ihan suju hoidosta huolimatta tai siitä johtuen - lapskohtaista.

Ei lapsen taki tarvitse. Käy kuitenkin kerhossa ja oppii sielläkin niitä taitoja. Ja kyllä lapsi sopeutuu siihen eskarimaailmaan ja omaksuu ne säännöt ihan samalla tavalla kuin päiväkodissakin olleet. Ei se mitään vuosien harjoittelua tarvi.

No ei todellakaan!

Tietenkin, jos se sinusta on ainoa järkevä tapa, teet niin. Mutta eihän eskarikaan ole pakollinen, miksi sitä varten pitäisi suotta harjoitella niitä taitoja, joita siellä opetellaan harjoittelemaan?

Lapsuus on lyhyt, eikä sitä voi "suorittaa", se pitää saada elää.

Mä olen myös eskariope ja sanoisin taas, että aktiviteettien kannalta vie ihmeessä pk:hon jos siltä tuntuu. Varmasti pärjää eskarissa oli sitä ennen pk:ssa tai ei, mutta useiden kansainvälistenkin tutkimusten mukaan lapset, jotka kuuluvat varhaiskasvatuksen piiriin (lue pk) pärjäävät myöhemmissä opinnoissaan ja elämässä paremmin kuin verrokit, jotka eivät ole olleet vk:n piirissä. Itse opettajana näen laadukkaan varhaiskasvatuksen kaikkien lapsien oikeudeksi, en sosiaalipalveluksi, kuten se suomessa monesti mielletään.

ehkà suomessa ei ole tarpeellista, koska moni lapsi aloittaa koulun (eskarin) suoraa kotoa eli ilman pk-kokemusta. meillà on tosin melkein kaikki lapset ovat tarhassa ennen koulun aloittamista ja kouluopetus perustuu siten varmasti osittain siihen ettà jotain ollaan opeteltu jo tarhassakin

[QUOTE="ope";23306800]Mä olen myös eskariope ja sanoisin taas, että aktiviteettien kannalta vie ihmeessä pk:hon jos siltä tuntuu. Varmasti pärjää eskarissa oli sitä ennen pk:ssa tai ei, mutta useiden kansainvälistenkin tutkimusten mukaan lapset, jotka kuuluvat varhaiskasvatuksen piiriin (lue pk) pärjäävät myöhemmissä opinnoissaan ja elämässä paremmin kuin verrokit, jotka eivät ole olleet vk:n piirissä. Itse opettajana näen laadukkaan varhaiskasvatuksen kaikkien lapsien oikeudeksi, en sosiaalipalveluksi, kuten se suomessa monesti mielletään.[/QUOTE]

Mutta mistä tietää, miten laadukasta varhaiskasvatusta nykyään milläkin päiväkodilla on tarjota, kun kokoajan kuulee, miten osaavaa hlökunaa vähennetään jne?

Meillä esikoinen oli koko mun äitiysloman ajan 3 päivää viikossa perhepäivähoidossa. Syy tähän oli ikä (tuolloin melkein 4 v) ja se että hoidossa sai enemmän virikkeitä kuin kotona olisi ollut. Lisäksi hoidossa oli kavereita ja mukava hoitaja. Nyt molemmat tytöt ovat 3 päivää viikossa hoidossa ja itse olen töissä. Esikoiselle aion hakea syksyksi päiväkotipaikkaa, jossa hän saisi viettää vuoden ennen eskariin menoa. Pienempi jäisi kuitenkin vielä perhepäivähoitoon. Luulen että esikoiselle tekee ihan hyvää olla päiväkodissa vuosi, oppii olemaan enemmän isossa ryhmässä.

Itse olen miettinyt samaa ja tullut siihen tulokseen, etten laita esikoista päiväkotiin ennen eskaria. Meillä siis kaksi lasta, 2,5v ja 5kk. Haaveena olisi vielä yksi lapsi korkeintaan 2v ikäerolla. Tavoitteena olisi olla kotona siihen asti kunnes pieninkin 3v. Se tarkoittaa että isoin menis eskariin mun ollessa kotona kht:lla, keskimmäinen menis päiväkotiin 5v ja nuorimmainen 3v. Musta tää on ihannetilanne kun voin hoitaa lapsiani kotona näin pitkään : ) Ei tartte sitten tuntea huonoa omaatuntoa aikaisesta päiväkodin aloituksesta ja lapset saavat rauhallisen ja kiireettömän varhaislapsuuden. Uskon, että tämä ei ainakaan estä heitä pärjäämästä eskarissa/koulussa, päinvastoin! Niin ja avoimessa käyn lasten kanssa noin kerran viikossa tai kahdessa ja tarkoituksena olis 3v alkaen viedä myös kerhoon ainakin kerran viikossa.

[QUOTE="ope";23306800]Mä olen myös eskariope ja sanoisin taas, että aktiviteettien kannalta vie ihmeessä pk:hon jos siltä tuntuu. Varmasti pärjää eskarissa oli sitä ennen pk:ssa tai ei, mutta useiden kansainvälistenkin tutkimusten mukaan lapset, jotka kuuluvat varhaiskasvatuksen piiriin (lue pk) pärjäävät myöhemmissä opinnoissaan ja elämässä paremmin kuin verrokit, jotka eivät ole olleet vk:n piirissä. Itse opettajana näen laadukkaan varhaiskasvatuksen kaikkien lapsien oikeudeksi, en sosiaalipalveluksi, kuten se suomessa monesti mielletään.[/QUOTE]

Niin siitä laadusta..ryhmät on kuitenkin tosi isoja ja meluisia, täällä ei taida pienryhmiä juuri ollakaan.

Mä olen aina ollut sitä mieltä että lapsi ei pk-hoitoa välttämättä tarvitse mutta nyt aloin sitä taas pohtimaan.

Yhteistyössä