Ollaan kaikki kipeitä ja anoppi tarjoutui käymään meille kaupassa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mimuli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="viuh";25756400]Herran tähden, paljonko voimia se leivän pyöräyttäminen nyt vie?! Vähän eri juttu kun siivota...[/QUOTE]

Niin, mutta alunalkaen oli kaitenkin pyytänyt helppoa ruokaa, eli hiivaa ja jauhoja olis anopin pitänyt tajuta tuoda?! Eipä tuo pölyjen pyyhkiminen leipomista raskaampaa ole, mutta jätän ne suosiolla terveeseen päivään. Herran tähden ;)

Naurettava ketju. Ensin haukutaan ap kun se pilkkaa anopppiaan. Sitten aletaankin puhua siitä, mikä ap yrittää olevansa kun mainostaa syövänsä hedelmiä. Sitten kerrotaan ettei ap:n lapset kuole valmisruokiin. Sitten kyseenalaistetaan ap:n voimat leipoa sairaana leipää. Sitten kyseenalaistetaan onko ap sairas. Sitten tulee siivoojakin jo kertomaan ettei todellakaan jaksa sairaana (siis oikeasti sairaana) siivota vaikka siivouksen ammattilainen onkin. Ja sitten aletaan miettiä, kuka on oikeasti sairas. Ja lopuksi pohditaan, miten paljon voimia enemmän vie siivous kun leivän tekeminen. Ja miten se leivän tekeminen onkin helppoa, joten sitä saa jaksaa tehdä vaikka on vain "sairas".

*tyrsk*

• Tykkää
Reactions: Madicken04
Naurettava ketju. Ensin haukutaan ap kun se pilkkaa anopppiaan. Sitten aletaankin puhua siitä, mikä ap yrittää olevansa kun mainostaa syövänsä hedelmiä. Sitten kerrotaan ettei ap:n lapset kuole valmisruokiin. Sitten kyseenalaistetaan ap:n voimat leipoa sairaana leipää. Sitten kyseenalaistetaan onko ap sairas. Sitten tulee siivoojakin jo kertomaan ettei todellakaan jaksa sairaana (siis oikeasti sairaana) siivota vaikka siivouksen ammattilainen onkin. Ja sitten aletaan miettiä, kuka on oikeasti sairas. Ja lopuksi pohditaan, miten paljon voimia enemmän vie siivous kun leivän tekeminen. Ja miten se leivän tekeminen onkin helppoa, joten sitä saa jaksaa tehdä vaikka on vain "sairas".

*tyrsk*

Koko palstan henki yhdessä tiiviissä ketjussa :D

*tyrsk*

Todellakin. Ihmisiä ottaa päähän kun joku on niin viitseliäs ja kiinnittää paljon huomiota ruokaan, jota perheelleen tarjoaa, että sitten aletaan vääntämään joka asiasta. Kun ottaa päähän. Kun joku on tuollainen.

[QUOTE="vieras";25756313]Kuvio olen niin kipeä, että en voi käydä kaupassa, mutta voin leipoa... ei oikein avaudu. Oli sitten ammattialinen tai ei.
[/QUOTE]

Oliko ap ITSE niin kipeä, ettei olisi kauppaan voinut lähteä, vai oliko kyse nyt siitä, että siellä kotona on kipeät pienet lapset joiden vieminen kauppaan onkin ihan eri tason rääkkäystä kuin sinne meneminen yksinään? Ei tässä nyt ollut kyse pelkästään ap:n mukavuudesta tai jaksamisesta vaan niistä lapsista myös.

Mäkin olisin tuonut jotain tuon kaltaista kuin ap:n anoppi, jos jotain helppoa sairastaville pyydettäis. Itsekään en helpolla laita kipeänä ruokaa, mutta jokainen tyylillään. Toiselle kauppaan lähtö sairaiden lasten kanssa voi ilmeisesti olla pienempi paha kuin ruoanlaitto sairaana, näin oon päätellyt vastauksista, mutta itse välttelisin kauppaanlähtöä tuossa tilanteessa enemmän kuin ruoanlaittoa. Ja jos ap jaksaa kipeänä ruokaa laittaa, niin se ei ole meiltä keneltäkään pois. :)

Mukava anoppi kyllä. Muistathan, ap, kiitellä vielä jälkikäteen. Jos tulee ensi kerta, niin voi antaa sitten ihan listan matkaan.

Oliko ap ITSE niin kipeä, ettei olisi kauppaan voinut lähteä, vai oliko kyse nyt siitä, että siellä kotona on kipeät pienet lapset joiden vieminen kauppaan onkin ihan eri tason rääkkäystä kuin sinne meneminen yksinään?

Tämän minäkin haluaisin tietää. Olisiko anoppi voinut olla hetken kotona lasten kanssa jotta aloittaja olisi voinut itse lähteä kauppaan?

Tämän minäkin haluaisin tietää. Olisiko anoppi voinut olla hetken kotona lasten kanssa jotta aloittaja olisi voinut itse lähteä kauppaan?

Ap:lle tämä ei vaikuttanut olevan kovinkaan vakava tilanne ja ihan hyvillä mielin hän tänne kirjoitti. Joten joo, ratkaisuja olisi varmaan ollut toisenlaisiakin, mutta ei nyt varmaan ollut tarvetta välttämättä päästä itse kauppaan.. Ap sanoi kyllä käyttävänsä anopin tuomat ainekset, mutta olevansa vaan yllättynyt miten totaalisen erilaiset käsitykset heillä olikaan.

No jo on helkutti jos se ei kohta selviä että MITEN kipeä se ap on ollut saadakseen apua!! Kuumnetta 39 astetta? 40? Pakko saada tietää, että voin mitoittaa paheksuntani oikein!

Ja P.S. Mulle on oikeasti käynyt samalla tavalla. Olin lapsen kanssa kipeä ja anoppi kävi kaupassa. Pyysin monikäyttöisiä perusraaka-aineita. Anoppi vastas että "ookoo, mutta saanko mä pliis tuoda sieltä kaupasta myös jotain niitä kalliita eineksiä, kun mä niin haluaisin." Kompromissi. :)

[QUOTE="hmmm";25756648]Ap:lle tämä ei vaikuttanut olevan kovinkaan vakava tilanne ja ihan hyvillä mielin hän tänne kirjoitti. Joten joo, ratkaisuja olisi varmaan ollut toisenlaisiakin, mutta ei nyt varmaan ollut tarvetta välttämättä päästä itse kauppaan.. Ap sanoi kyllä käyttävänsä anopin tuomat ainekset, mutta olevansa vaan yllättynyt miten totaalisen erilaiset käsitykset heillä olikaan.[/QUOTE]

Minulla on myöskin totaalisen erilainen käsitys siitä kenelle kysymykseni kaupassa käymisestä oli oikeasti osoitettu.

No jos joku sairas ystäväni pyytäisi mua tuomaan jotain helppoa ruokaa, niin toisin juurikin jotain valmispöperöitä jotka voi vaan lämmittää mikrossa tai lykätä uuniin. Vaikkei ne normaaliin ruokalistaan kuuluisikaan, mutta kipeänä on lupa päästä helpolla. :)

*tyrsk*

^Ihana! <3

Voi teitä epäilijä mammeleita! :D Leipätaikinan alulle panoon ei mene EDES viittä minuuttia, sitten sen annetaan nousta rauhassa = voit levätä (Ei tarvitse vahdata vieressä ;) ), pyöräytetään taikinasta pari palloa tai mitä nyt haluaa, kohotus (taas voi levätä) ja leipä/leivät uuniin. Siinä uuninkaan vieressä ei tarvitse seisoa vahtaamassa, vaan voi vaikka levätä. ;)

Mies ei nyt ehtinyt kauppaan kun lähti työmaalle ajalemaan klo 5. Valitettavasti kaupat ei ole niihin aikoihin auki. Ja toisekseen meiltä on 6km lähimpään kauppaan ja tällä hetkellä 1 auto, joten kipeitten lasten kanssa sinne kävely ei ole järkevää.

Joku vertasi siivousta ja kokkausta... Okei, en kyllä kipeenä siivoile, mutta kuinka kipeä saa olla jos ei voi leipää leipoa? :O Tai no, olin kesällä 10pv jossakin yrjötaudissa ja sillon en pystynyt kuin makaamaan ja sekin teki pahaa. Sillon mä en edes käynyt keittiössä, mutta kyllä leivän pyöräyttää vaikka olisikin kuumeessa ja flunssassa. :O

Re: ruisleivän ohje aloittelijalle
23.8.2005 klo 06:17:32Marja K
Tässä on hyvä ja selkeä ohje. Se on kopioitu Kainuun leivän sivulta. Itse teen melkein samalla tavalla, en mittaa lämpötiloja ja paistan vähän miedommassa lämpötilassa 225-250 asteessa. Lisäksi lisään taikinan juureen ruokalusikallisen hunajaa, se polttaa hiivan maun pois.
En tee reikäleipiä vaan tavallisia pyöreitä kupuleipiä
Vaikka olen paistanut vuosia itse ruisleipää, kopion aikoinaan tämän ohjeen myös itselleni koska se on niin selkeä.

Aito kainuulainen ruisleipä, eli hapanleipätaikinan ohje

Neljän reikäleivän taikinaan tarvitset

1 l vettä
100 g hapatinta
1 rkl suolaa
50 g hiivaa
1 kg ruisjauhoja
250 g ruissihtijauhoja

Ruisleivän teko aloitetaan tekemällä leivän siemen eli hapatin.

1,5 dl vettä
5dl piimää
9-10 dl ruisjauhoja

Annoksesta tulee kuusi 100 g painoista hapatinpalaa. Varaa aikaa hapattimen tekoon koko vuorokausi. Aamulla sekoitetaan vesi ja 4 dl piimää ja lämmitetään seos varovasti haaleaksi (25 –30 astetta). Lämpötilaa kannattaa kokeilla sormella, sillä happaneminen alkaa ja onnistuu vain suotuisassa lämpötilassa.
Joukkoon vatkataan 3 dl ruisjauhoja, mielellään puisella haarukalla tai kapustalla. Vellimäinen seos vatkataan kuohuvaksi ja vaaleaksi. Astia peitetään kannella, mutta jätetään kansi hieman raolleen, jotta seos saa ilmaa.
Jätetään seos happanemaan lämpimään ja vedottomaan paikkaan koko päiväksi. Vatkataan sitä kuitenkin silloin tällöin, jotta happaneminen edistyisi paremmin.
Illalla tarkastetaan haju ja maku. Kun happaneminen on päässyt kunnolla alkuun, lisätään seokseen loput piimästä ja kaksi dl ruisjauhoja. Tarkistetaan vielä lämpötila, jonka pitäisi olla 30 astetta. Tarvittaessa voi seosta varovasti lämmittää. Astia peitetään taas ja annetaan hapata rauhassa yön yli.
Aamulla tarkistetaan kuinka happaneminen on sujunut. Hapatin on kypsää kun se kuplii, mutta ei ole laskeutunut. Sen tuoksuu voimakkaasti hapahkolle ja maku on raikkaan hapan. Jos seos ei vielä kupli, on se todennäköisesti liian kylmä. Asia korjaantuu ennen pitkää, kun sitä varovasti lämmitetään ja lisätään hiukan ruisjauhoja.
Kypsään hapattimeen vatkataan loput ruisjauhoista. Vatkaamista jatketaan niin kauan, että jauhot ovat sekoittuneet hyvin ja seos on kuohkea. Hapattamista jatketaan vielä parisen tuntia.
Valmis hapatin jaetaan kuuteen osaan, pakataan muoviin ja pakastetaan. Hapatin säilyy pakasteessa monta kuukautta. Tarvittaessa hapatinpala otetaan pakkasesta, annetaan sen sulaa taikina-astian pohjalla ja lisätään haaleaan taikinaliemeen.

Juuren teko ja hapattaminen

Taikinan juuri on valmistettava leivontaa edeltävänä päivänä. Käden lämpöiseen veteen liotetaan hapatin ja vatkataan sekaan litra ruisjauhoja niin, että seos muistuttaa löysää puuroa. Taikina-astia peitetään kannella, joka jätetään hitusen raolleen, jotta juuri saa ilmaa. Juurta vatkataan silloin tällöin.
Annetaan juuren hapata huoneenlämmössä, vedottomassa paikassa yli yön. Aamulla tarkistetaan juuren haju ja maku. Onnistunut juuri kuohuu ja sen tuoksu ja maku ovat sopivan happamia.

Juuri herätellään vielä vatkaamalla sekaan puolisen litraa ruisjauhoja. Jätetään taikinajuuri vielä happanemaan pariksi tunniksi ennen leivontaa. Taikinaa voi vielä sekoitella.

Taikinan alustaminen ja nostatus

Taikinaan lisätään suola ja vesitilkkaan liotettu hiiva. Juureen lisätään vielä loput ruisjauhoista kapustalla sekoittaen. Ruissihtijauhot alustetaan taikinaan nyrkillä. Kun taikina napsuu ja irtoaa nyrkistä, se on valmista ja sopivan pehmeätä.
Lopuksi taikinan pinta tasoitellaan, ripotellaan siihen hiukan ruisjauhoja ja painetaan kämmensyrjällä syvä risti.
Astia peitetään ja pannaan se lämpimään, vedottomaan paikkaan kohoamaan. Taikina on valmista leivottavaksi, kun se on kohonnut kaksinkertaiseksi ja risti on mennyt umpeen.

Leipominen ja paistaminen

Leipominen aloitetaan ripottelemalla jauhoja leivinpöydälle. Taikina kaadetaan kerralla pöydälle, ripotellaan jauhoja sen pinnalle ja muokataan hetki. Liian pitkään muokkaaminen kovettaa taikinan.
Taikina pyöritellään pötköksi ja jaetaan se neljään osaan. Taikinapala pyöritellään sileäpintaiseksi paksuksi kakuksi. Taputellaan kakku jauhotetulla kädellä noin sentin paksuiseksi tasaisen pyöreäksi leiväksi. Pinta silitellään jauhotetulla kämmenellä.
Leivät nostellaan voidellulle ja jauhotetulle pelille. Leipiin painetaan reikä juomalasin suulla, peitetään leivät liinalla ja pannaan lämpöiseen paikkaan kohoamaan.
Hyvin noussut reikäleipä leviää pellillä ja pinta tuntuu pehmeältä. Sormen painallus siliää melkein heti.

Leipää ei kannata kohottaa liian kauaa, koska silloin leipä ei jaksa kohota enää uunissa. Kohonneita leipiä pistellään puutikulla ja paistetaan kuumassa uunissa kypsiksi. Sopiva lämpötila on 275 astetta ja reilussa kymmenessä minuutissa leipä on valmis.
Leivästä tulee rapea sekä alta että päältä, kun se siirretään paistamisen puolivälissä pelliltä uunin alaosaan ritilälle. Leivän rapeus säilyy, kun leipien annetaan jäähtyä peittämättä niitä. Liian vähän kohonnut leipä repeilee uunissa ja on valmiina kova.

Yhteistyössä