Ollaanko me ainut perhe, joka ei syö "perinteistä" kotiruokaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Laitatteko te muut viikottain jotain tyypillistä suomalaista kotiruokaa kuten makaronilaatikkoa, perunoita ja jauhelihakastiketta, lihapullia tai nakkikastiketta, jauhelihakeittoa, riisiä ja broilerikastiketta, kinkkukiusausta jne.?

Mä en muista, koska olisin tehnyt mitään noista. Olen aina tykännyt laittaa hyvää ruokaa ja kokeilla uusia juttuja ja moni pelotteli, että sitten kun tulee lapsia, niin ruokalistalle täytyy vaihtaa nää perinteiset kotiruoat. Noh, ihan hyvin on lapset kasvaneet laadukkaammallakin pöperöllä, onneksi!

Eli: Mitä te syötte?

en jaksa ketjua lukea. mutta kyllä meillä on kotiruoka todella laadukasta. raaka-aineista moni on itse kasvatettu tai poimittu ja luomua. liha on parasta mitä kaupasta saa. riisiä emme syö. en siis tiedä, mitä tarkoitat laadukkaimmilla...? teen lapsille musakaa, paistan fileitä ja kiinalaista teen itse. einekset ja lisäaineet pannassa. omatekemää viinimarjamehua juodaan. eikö ruokamme olekaan laadukasta?

Alkuperäinen kirjoittaja V:
Mutta täähän on ihan suomalaista perusmättöä poislukien tonnikalan ja kampasimpukan, joita et tuoreena tästä maasta saa, se on fakta. Kuulostaa aika ysäriltä tuo sinun ruokalistasi. Jos trendikästä ruokaa haluat laittaa, siirry lähellä tuotettuun ruokaan Suomi-mausteilla.

Joo, suomalaiset perusmättömausteet ovat inkivääri, garam masala ja korianteri. Kaikkihan niitä käyttää arkiruuissaan joka päivä :laugh:

Ja luuletko, ettei Intiassa 2010-luvulla enää syödä lammasta, tai Marokossa lihapataa?

Missä mielikuvitusmaailmassa sä oikein elät? Miten sinne pääsee?

En ole tuo jolle kommentoit, mutta pakko sanoa, että ei se karjalanpaisti millään garam masalalla gourmet -ruuaksi muutu. Oikeastaan se on enemmän gourmet-ruokaa ihan perinteisin maustein.

Alkuperäinen kirjoittaja qwer:
Mutta täähän on ihan suomalaista perusmättöä poislukien tonnikalan ja kampasimpukan, joita et tuoreena tästä maasta saa, se on fakta. Kuulostaa aika ysäriltä tuo sinun ruokalistasi. Jos trendikästä ruokaa haluat laittaa, siirry lähellä tuotettuun ruokaan Suomi-mausteilla.

Joo, suomalaiset perusmättömausteet ovat inkivääri, garam masala ja korianteri. Kaikkihan niitä käyttää arkiruuissaan joka päivä :laugh:

Ja luuletko, ettei Intiassa 2010-luvulla enää syödä lammasta, tai Marokossa lihapataa?

En ole tuo jolle kommentoit, mutta pakko sanoa, että ei se karjalanpaisti millään garam masalalla gourmet -ruuaksi muutu. Oikeastaan se on enemmän gourmet-ruokaa ihan perinteisin maustein.

Musta kotimaiset perinneruoat oikein ja taidolla maustettuna ovat nimenomaan gourmeta. En käsitä, mikä tekee marokkolaisen lihapadan syömisestä hienompaa tai itse ruoasta laadukkaampaa kuin kotoisen karjalanpaistin syöminen on. Erilaista se kyllä on, tietenkin, mukavaa vaihtelua eikä sinänsä myöskään huonompaa, mutta musta jotenkin junttia olla arvostamatta omia juuria ja kotimaansa ruokaperinnettä.

Mutta eihän ap missään vaiheessa väittänyt syövänsä gourmeeta! Hän sanoi, ettei syö perinteistä suomalaisten lapsiperheiden kotiruokaa.

Eli vastaa sinä minulle, onko garam masala mielestäsi suomalaista perusmättöä? Niinhän tässä ketjussa moni väittää.

Ok, tää on siis ihan omituinen ketju, joku yrittää väittää, että maailmanääristä tuotetut kalat ja äyriäist on parempia kuin suomalainen lähiruoka. Se on vaan tosi asia, ettei suomen vesistöissä viihdy kampasimpukka tai tonnikala. Kyllä kaikin puolin LAADUKKAAMPAA on syödä sitä poronkäristystä tai hirvipaistia ajattele vaikka mistä asti nää sun tonnikalas on lennätetty? Ja ainakin mun mielestä se on aika mitättömän makuinen kala, mut se nyt vaan on makuasia. Täytyy sanoo, et taitaa joku hakea huomiota vaan sillä, että käyttää arkiruokaan turhanpaljon rahaa. Halvemmalla saa kyllä tässä tapauksessa parempaa.

Mun mielestä ihan suomalainen peruskotiruoka on erittäin laadukasta jos sen tekee hyvistä raaka-aineista.

Vähän turhaa pröystäilyä tommonen elvistely siitä, että kuinka me syödäänkin parempaa ruokaa ku te muut lällälälläää.... Kun fakta on se, et lapsuuden kotiruokia muistellaan lämmöllä aikuisena: ne mummon tekemät lihapullat, äidin kaalilaatikko, iskän jauhelihakastike -ne ruoat mitkä on tehty rakkaudella. Ei me niitä hampurilaisia tai chatobrianeja ja hanhenmaksapalleroita muistella. Tai ei me tavikset ainakaan :D

Mut tää onkin vaan mun mielipiteeni ja meillä syödään niin ns. hienompia ruokia kuin myös sitä perusmättöä -sillähän ne ruoat saa pidettyä monipuolisena :) Ja kaikki maistuu, ei ne lapset oo niin vaativia sen suhteen :)

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Ok, tää on siis ihan omituinen ketju, joku yrittää väittää, että maailmanääristä tuotetut kalat ja äyriäist on parempia kuin suomalainen lähiruoka. Se on vaan tosi asia, ettei suomen vesistöissä viihdy kampasimpukka tai tonnikala. Kyllä kaikin puolin LAADUKKAAMPAA on syödä sitä poronkäristystä tai hirvipaistia ajattele vaikka mistä asti nää sun tonnikalas on lennätetty? Ja ainakin mun mielestä se on aika mitättömän makuinen kala, mut se nyt vaan on makuasia. Täytyy sanoo, et taitaa joku hakea huomiota vaan sillä, että käyttää arkiruokaan turhanpaljon rahaa. Halvemmalla saa kyllä tässä tapauksessa parempaa.

Ettekö te osaa lukea? Ap on monta kertaa sanonut tässä ketjussa, että Suomestakin saa laadukasta ruokaa kuten juuri hirvipaistia. Aloituksessaan ap puhui ainoastaan näistä perinteisistä makaronilaatikoista ja nakkikastikkeista. Kaikki sitten kilpaa ryntäävät puhumaan päärynöistä, kun kyse on omenoista.

En jaksanut lukea koko (tappelu?)ketjua.

Meillä ei useinkaan syödä ns. perinteistä suomalaista kotiruokaa. Perunaa syödään tosi vähän; sunnuntaina tein makkarakastiketta ja perunaa, ja se oli merkittävä tapahtuma perheessämme :D. Perunaa teen ehkä kahdesti vuodessa, yleensä uuniperunaa - keitän potut kerran vuodessa tms. Lapset saa toki pottua päiväkodissa, ja minä koulussa jos sitä ruokana on, mutta peruna ei ole lemppareitani eikä miehen lemppari.

Spaghetti ja jauhelihakastike on lasten suosikki, sitä tulee kyllä tehtyä pari kertaa kuussa. Makaronilaatikon teen kahdesti vuodessa tai jotain.

Pääasiassa mennään riisi & bulgurlinjalla. Liha on nautaa, lammasta tai siipikarjaa. Vihanneksia käytän paljon (munakoiso, paprika, sipuli, kesäkurpitsa, tuore persilja) ja papuja/kikherneitä on useamman kerran viikossa. Kesällä ruoka valmistuu usein grillaten. Kastikkeita teen harvoin.

Meillä syödään perinteistä kotiruokaa ja olen oikein tyytyväinen siihen. Perunaa, , kanaa ja kalaa (lahnaa, haukea, mitä sattuu verkkoon tai onkeen tulemaan) sekä paljon kotimaisia vihanneksi (itse kasvatettuja) ja marjoja. Ravintolassa kun käydään niin syödään sitten jotain erikoisempaa ja eksoottisempaa. En koe että oltais jotenkin huonommalla ruualla!!!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Tarkoitin tuolla laadukkammalla lähinnä enemmän sellaista "ravintolatason" ruokaa, tuskin kukaan tilaa ravintolassakaan (poislukien lounaspaikat) illalliseksi nakkikastiketta. Toki raaka-aineet voi olla laadukkaita, vaikka kaupan nakkeja en kyllä laadukkaiksi kehuisi... Meidän viikon ruokalista voisi näyttää tältä:

Intialainen lammaspata
Tonnikalapihvit ja höyrytettyjä kasviksia
Kampasimpukoita ja parsaa
Metsäsienikeitto
Pinaattinen vuohenjuustosalaatti
Paella
Marokkolainen lihapata

Ja tietenkin paljon luomuaineksia, tuoreita yrttejä, mausteita, kasviksia, kotimaista kalaa, lammasta jne.

Mua huvitti sama juttu, ihan peruslounasputkan mättöjähän tuo Ap sit luetteli tosiaan noita simpukoita lukuunottamatta. Mua ärsyttää tuo suomalaisen hyvän perusruuan dissaus ihan vaan sen takia, että omassa mielessään jonkun muun syöminen on 'hienompaa'. Kestää varmaan jonkun vuoden näiden tajuta, että ihan samalla viivalla se hyvin tehty karjalanpaisti kulkee jonkun paellan kanssa, joka viimeksimainittu on de facto vain ja ainoastaan yhdenlainen spydäri.

Minä olen nähnyt huippukokkien kiljuvan riemusta kun saivat käsiinsä HK:n sinistä. Mutta niillä ei taida ollakaan hirveää pätemisentarvetta enään tuon ruuan suhteen.

Alkuperäinen kirjoittaja Edla-Mamma:
Kun fakta on se, et lapsuuden kotiruokia muistellaan lämmöllä aikuisena: ne mummon tekemät lihapullat, äidin kaalilaatikko, iskän jauhelihakastike -ne ruoat mitkä on tehty rakkaudella. Ei me niitä hampurilaisia tai chatobrianeja ja hanhenmaksapalleroita muistella. Tai ei me tavikset ainakaan :D

Tulee kyllä ihania muistoja mummon tekemästä makaronivellistä ja toisen mummon kermaisesta lihapullakastikkeesta :D

Alkuperäinen kirjoittaja Teenlitku Taikinaterapia:

Musta kotimaiset perinneruoat oikein ja taidolla maustettuna ovat nimenomaan gourmeta. En käsitä, mikä tekee marokkolaisen lihapadan syömisestä hienompaa tai itse ruoasta laadukkaampaa kuin kotoisen karjalanpaistin syöminen on. Erilaista se kyllä on, tietenkin, mukavaa vaihtelua eikä sinänsä myöskään huonompaa, mutta musta jotenkin junttia olla arvostamatta omia juuria ja kotimaansa ruokaperinnettä.

Just tätä tarkoitin. :)

Ei se ruuan laadukkuus tule mausteista, vaan siitä että raaka-aineet ovat laadukkaita ja tuoreita. Inkivääriä saa lykätä vaikka kuinka paljon mutta ei se paljon pelasta jos liha on ollut kaapissa pari viikkoa. Lähiruuan suosiminen ja ostaminen mahdollisimman läheltä tuottajaa on aina kannatettavaa, on se sitten mitä tahansa. Se, että ruuan nimi on makaronilaatikko, ei kerro siitä mitään muuta kuin että siinä on makaronia. Sen kun voi tehdä muunkinlaisena kuin lisäämällä jauhelihaa ja munamaitoa. Silti se on makaronilaatikkoa, ei sille mitään hienoa uutta nimeä tarvitse keksiä. Ei se hieno nimi tee siitä ravintolatasoista ruokaa.

Itse suosin tuoreita raaka-aineita joista ruokaa teen, siitä se laadukkuus tulee.
Ja meillä syödään paljon muutakin kuin perunaa ja lihaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Jaana:
Tarkoitin tuolla laadukkammalla lähinnä enemmän sellaista "ravintolatason" ruokaa, tuskin kukaan tilaa ravintolassakaan (poislukien lounaspaikat) illalliseksi nakkikastiketta. Toki raaka-aineet voi olla laadukkaita, vaikka kaupan nakkeja en kyllä laadukkaiksi kehuisi... Meidän viikon ruokalista voisi näyttää tältä:

Intialainen lammaspata
Metsäsienikeitto
Paella
Marokkolainen lihapata

Ja tietenkin paljon luomuaineksia, tuoreita yrttejä, mausteita, kasviksia, kotimaista kalaa, lammasta jne.

Mua huvitti sama juttu, ihan peruslounasputkan mättöjähän tuo Ap sit luetteli tosiaan noita simpukoita lukuunottamatta. Mua ärsyttää tuo suomalaisen hyvän perusruuan dissaus ihan vaan sen takia, että omassa mielessään jonkun muun syöminen on 'hienompaa'. Kestää varmaan jonkun vuoden näiden tajuta, että ihan samalla viivalla se hyvin tehty karjalanpaisti kulkee jonkun paellan kanssa, joka viimeksimainittu on de facto vain ja ainoastaan yhdenlainen spydäri.

Minä olen nähnyt huippukokkien kiljuvan riemusta kun saivat käsiinsä HK:n sinistä. Mutta niillä ei taida ollakaan hirveää pätemisentarvetta enään tuon ruuan suhteen.

Ja taas tuli se karjalanpaisti. Aloituksessa oli kyse nakkikastikkeesta! Miksei kukaan sitä puolusta? Tai perinteistä makaronilaatikkoa valkoisista makaroneista ja sika-nautajauhelihasta? Päälle vielä kuorrutus halvinta Arkijuustoa...

Mutta eihän ap missään vaiheessa väittänyt syövänsä gourmeeta! Hän sanoi, ettei syö perinteistä suomalaisten lapsiperheiden kotiruokaa.

Eli vastaa sinä minulle, onko garam masala mielestäsi suomalaista perusmättöä? Niinhän tässä ketjussa moni väittää.

No ei todellakaan ole, enkä ole moista väittänyt, vaikka ehkä joku olisikin. Mutta ap kertoi tekevänsä "ravintolatason ruokaa", esim. intialaista lammaspataa, perinteisten ruokien sijaan. Sama lammas siellä padassa on, oli sitten mausteet mitkä tahansa, eikä ne mausteet ruokaa ravintolatasoiseksi nosta. Tai laske. Kotiruoka voi olla paljon laadukkaampaa.

Laitatteko te muut viikottain jotain tyypillistä suomalaista kotiruokaa kuten makaronilaatikkoa, perunoita ja jauhelihakastiketta, lihapullia tai nakkikastiketta, jauhelihakeittoa, riisiä ja broilerikastiketta, kinkkukiusausta jne.?

Mä en muista, koska olisin tehnyt mitään noista. Olen aina tykännyt laittaa hyvää ruokaa ja kokeilla uusia juttuja ja moni pelotteli, että sitten kun tulee lapsia, niin ruokalistalle täytyy vaihtaa nää perinteiset kotiruoat. Noh, ihan hyvin on lapset kasvaneet laadukkaammallakin pöperöllä, onneksi!

Eli: Mitä te syötte?

:laugh:

Ei se ruuan laadukkuus tule mausteista, vaan siitä että raaka-aineet ovat laadukkaita ja tuoreita. Inkivääriä saa lykätä vaikka kuinka paljon mutta ei se paljon pelasta jos liha on ollut kaapissa pari viikkoa. Lähiruuan suosiminen ja ostaminen mahdollisimman läheltä tuottajaa on aina kannatettavaa, on se sitten mitä tahansa. Se, että ruuan nimi on makaronilaatikko, ei kerro siitä mitään muuta kuin että siinä on makaronia. Sen kun voi tehdä muunkinlaisena kuin lisäämällä jauhelihaa ja munamaitoa. Silti se on makaronilaatikkoa, ei sille mitään hienoa uutta nimeä tarvitse keksiä. Ei se hieno nimi tee siitä ravintolatasoista ruokaa.

Itse suosin tuoreita raaka-aineita joista ruokaa teen, siitä se laadukkuus tulee.
Ja meillä syödään paljon muutakin kuin perunaa ja lihaa.

Kyllä näin on. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Jaana:

Intialainen lammaspata
Metsäsienikeitto
Paella
Marokkolainen lihapata

Ja taas tuli se karjalanpaisti. Aloituksessa oli kyse nakkikastikkeesta! Miksei kukaan sitä puolusta? Tai perinteistä makaronilaatikkoa valkoisista makaroneista ja sika-nautajauhelihasta? Päälle vielä kuorrutus halvinta Arkijuustoa...

Kyllä mun makaronilaatikko on mun mielestä perinteistä kotiruokaa, vaikka tekisinkin sen paistijauhelihasta ja täysjyväpastasta. Tai laitan vaikka Auraa sekaan. Arkijuusto on muuten ihan hyvää sekin, ei kallis aina ole parasta.

Se, että lisää lihapataan korianteria, ei tee ruuasta laadukkaampaa kun lihapata ilman korianteria.

Ap:lla nyt meni tää homma vituiks kun väitti syövänsä laadukkaammin kuin ne, jotka syö perinteistä suomalaista kotiruokaa. Olis väittänyt syövänsä vaan erilailla, niin olis pystynyt seisomaan väitteidensä takana.
Ap unohti, että suomessa on iän kaiken käytetty runsaasti kasviksia, ihan just niitä mitä on itse voitu kasvattaa. Ja niitä täyslihoja.

Se, että syö uhanalaista tonnikalaa joka tuodaan tuhansien kilometrien päästä pakasteena, ei todellakaan tee ap:sta järkevämpää ruuanlaittajaa, eikä ruuastakaan yhtään sen laadukkaampaa.
Eikä se mausteiden mättäminen sinne pataan tee siitä ruuasta laadukkaampaa. Mausteisempaa kyllä. Mutta ruuan laatua ei mitata mausteiden määrästä.

Ettekö te osaa lukea? Ap on monta kertaa sanonut tässä ketjussa, että Suomestakin saa laadukasta ruokaa kuten juuri hirvipaistia. Aloituksessaan ap puhui ainoastaan näistä perinteisistä makaronilaatikoista ja nakkikastikkeista. Kaikki sitten kilpaa ryntäävät puhumaan päärynöistä, kun kyse on omenoista.

Osaamme lukea: "...moni pelotteli, että sitten kun tulee lapsia, niin ruokalistalle täytyy vaihtaa nää perinteiset kotiruoat. Noh, ihan hyvin on lapset kasvaneet laadukkaammallakin pöperöllä, onneksi! "

Eli Ap suoraan tässä toteaa, ettei perinteinen kotiruoka ole 'laadukasta'. Se paella (heh) sitten on... tai lihapata jossa on porkkanoiden tilalla herneenpalkoja (tai whatever). Se näemmä tekee ruuasta laadukasta, jos sen nimeksi voi tällätä vaikkapa itägruusialainen maggara-soosi ja perunapyree.

Luulenpa, että ap tarkoitti "perinteisellä kotiruualla" sitä, että jämähdetään syömään päivästä, kuukaudesta, vuodesta toiseen niitä samoja aineksia eli jauheliha- tai makkara/einesruokaa perunoiden tai makaronin kera, vieressä kurkku-tomaatti-salaattia ja voilla/margariinilla höystettyä leipää plus lasi maitoa. Tässä se huono juttu on yksipuolisuus niin makujen kuin ravitsemuksen kannalta. Suomalaisen perinneruuan kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras.:
Luulenpa, että ap tarkoitti "perinteisellä kotiruualla" sitä, että jämähdetään syömään päivästä, kuukaudesta, vuodesta toiseen niitä samoja aineksia eli jauheliha- tai makkara/einesruokaa perunoiden tai makaronin kera, vieressä kurkku-tomaatti-salaattia ja voilla/margariinilla höystettyä leipää plus lasi maitoa. Tässä se huono juttu on yksipuolisuus niin makujen kuin ravitsemuksen kannalta. Suomalaisen perinneruuan kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.

:flower: KIITOS! Ensimmäinen, joka sisäisti mistä on kyse. Ja ollaan vasta kahdeksannella sivulla. Tämähän alkaa sujua :laugh:

Yhteistyössä