T
tt ei kirj
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Laitatteko te muut viikottain jotain tyypillistä suomalaista kotiruokaa kuten makaronilaatikkoa, perunoita ja jauhelihakastiketta, lihapullia tai nakkikastiketta, jauhelihakeittoa, riisiä ja broilerikastiketta, kinkkukiusausta jne.?
Mä en muista, koska olisin tehnyt mitään noista. Olen aina tykännyt laittaa hyvää ruokaa ja kokeilla uusia juttuja ja moni pelotteli, että sitten kun tulee lapsia, niin ruokalistalle täytyy vaihtaa nää perinteiset kotiruoat. Noh, ihan hyvin on lapset kasvaneet laadukkaammallakin pöperöllä, onneksi!
Eli: Mitä te syötte?
Mä syön mielestäni laadukkaasti, eli ei välttämättä luomua, mutta paaaaljon kasviksia laidasta laitaan ja päivässä menee se vähintään 500-600gr kasviksia, marjoja jne. Usein paljon enemmän. Tässä ei mukana hedelmät, niitä en syö.
Eli AINA on ruualla vaihtelevasti tomaattia, jääsalaattia, avokadoa, kaalia, kurkkua, muita salaatteja, sipulia, valkosipulia, porkkanaa jne.
Välipaloiksi erilaisia marjoja (vadelmaa, punaherukkaa, mustikkaa, mustaherukkaa, mansikkaa ja ei mitään kaupan pakastealtaan marjoja, vaan suomalaista itsekeräämää luomua.
Käytän paljon erilaisia siemeniä (auringonkukan, seesamin, pellavan jne)
Soijarouhetta, kauraryynejä, leseitä jne.
Mausteita menee paljon ja kasvatan suurimman osan niistä itse, eli luomua on nekin.
Eli rosmariinia, timjamia, sitruunamelissaa, basilikaa,laventeliapersiljaa 3 eri lajiketta
meiramia
korianteria
minttua 2 eri lajia
kynteliä,
thai-chiliä ja jotain muuta chiliä,
jalapenoa
paprikaa
mandariinia
tilliä
vihanneskrassia, tomaattia.
Luettelin siis ne, mitä tänä vuonna on kasvamassa siemenestä.
Kaikki ruoka valmistetaan alusta asti itse, tosin joskus syön myös kaupan lihapullia eineksenä, mutta siihen se taitaa oikeastaan jäädäkin. Ja tietysti kesällä grillimakkaraa välillä.
Leivät tehdään suurimmaksi osaksi itse jne.
Toissapäivänä esimerkisi tein leipää, missä ei ollut valkoisia jauhoja. Pohjana toimi rahka, munat, ripaus ruisjauhoa ja paljon erilaisia siemeniä, leseitä....
Eilen valmistui kasvispihvit kukkakaalista, porkkanasta, sipulista, valkosipulista, soijharouheesta, kananmunasta ja mausteista. Oli muuten namia
Mä rakastan ruuanlaittoa ja tykkään kokeilla erilaisia juttuja. Ihan omasta päästä usein.