Ollaanko me ainut perhe, joka ei syö "perinteistä" kotiruokaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Laitatteko te muut viikottain jotain tyypillistä suomalaista kotiruokaa kuten makaronilaatikkoa, perunoita ja jauhelihakastiketta, lihapullia tai nakkikastiketta, jauhelihakeittoa, riisiä ja broilerikastiketta, kinkkukiusausta jne.?

Mä en muista, koska olisin tehnyt mitään noista. Olen aina tykännyt laittaa hyvää ruokaa ja kokeilla uusia juttuja ja moni pelotteli, että sitten kun tulee lapsia, niin ruokalistalle täytyy vaihtaa nää perinteiset kotiruoat. Noh, ihan hyvin on lapset kasvaneet laadukkaammallakin pöperöllä, onneksi!

Eli: Mitä te syötte?

Mä syön mielestäni laadukkaasti, eli ei välttämättä luomua, mutta paaaaljon kasviksia laidasta laitaan ja päivässä menee se vähintään 500-600gr kasviksia, marjoja jne. Usein paljon enemmän. Tässä ei mukana hedelmät, niitä en syö.

Eli AINA on ruualla vaihtelevasti tomaattia, jääsalaattia, avokadoa, kaalia, kurkkua, muita salaatteja, sipulia, valkosipulia, porkkanaa jne.

Välipaloiksi erilaisia marjoja (vadelmaa, punaherukkaa, mustikkaa, mustaherukkaa, mansikkaa ja ei mitään kaupan pakastealtaan marjoja, vaan suomalaista itsekeräämää luomua.

Käytän paljon erilaisia siemeniä (auringonkukan, seesamin, pellavan jne)

Soijarouhetta, kauraryynejä, leseitä jne.

Mausteita menee paljon ja kasvatan suurimman osan niistä itse, eli luomua on nekin.

Eli rosmariinia, timjamia, sitruunamelissaa, basilikaa,laventeliapersiljaa 3 eri lajiketta
meiramia
korianteria
minttua 2 eri lajia
kynteliä,
thai-chiliä ja jotain muuta chiliä,
jalapenoa
paprikaa
mandariinia
tilliä
vihanneskrassia, tomaattia.

Luettelin siis ne, mitä tänä vuonna on kasvamassa siemenestä.

Kaikki ruoka valmistetaan alusta asti itse, tosin joskus syön myös kaupan lihapullia eineksenä, mutta siihen se taitaa oikeastaan jäädäkin. Ja tietysti kesällä grillimakkaraa välillä.

Leivät tehdään suurimmaksi osaksi itse jne.

Toissapäivänä esimerkisi tein leipää, missä ei ollut valkoisia jauhoja. Pohjana toimi rahka, munat, ripaus ruisjauhoa ja paljon erilaisia siemeniä, leseitä....

Eilen valmistui kasvispihvit kukkakaalista, porkkanasta, sipulista, valkosipulista, soijharouheesta, kananmunasta ja mausteista. Oli muuten namia :)

Mä rakastan ruuanlaittoa ja tykkään kokeilla erilaisia juttuja. Ihan omasta päästä usein.

Ei jassa enempää lukjea....ap on kyllä helvetinmoinen SNOBI!

Mä olen ite tainnut kerran tehdä lasagnen knorrin paketista, muutoin alusta asti itse. Hauskinta ehkä, että mon i tutuistani, jotka ovat jonkin sortin kokkeja tms, tekevät kotona ruokaa puolivalmisteista. Esim ystäväni ei ole tainnut kertaakaan tehdä lasagneas kotona itse alusta asti. Taitaa töissä saada tarpeekseen ruoanlaitosta! ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Ymmärrän:
Ymmärrän ap:ta.

Palstalaisten pääruokalista on riisillä, makaronilla ja perunalla pääosin ryydytettyä ruokaa. Ihan oikeasti tuohan on se perinteinen "miten halvalla ruokaa" ja eihän kauppalistoissa ole yleensä massoina vihanneksia tai lihoja...

Kyllä, tiedän että makaronilaatikon voi tehdä niin että siinä on lisukkeita ja lihaakin enemmän, mutta en usko että monikaan niin tekee. Ihan siksi että isotkin perheet selviävät todella pienillä ruokakuluilla galluppien perusteella.

Ei meilläkään tehdä perinteisiä suosikkeja useinkaan. Sellaiseksi kutsun ap:n tituleeraavat nakkikastikkeet ja makaronilaatikot ja kiusaukset. Emme tee gourmeta, pois se meistä, mutta raaka-aineissa korostuu lihan ja vihannesten määrä. Peruna/makaroni on suhteessa pienempää. Tosin viikonloppuna söimme miilunpolttajan pastaa.

Tuota itse tekemällä todellakin saa tehtyä edullisesti. Olen monesti laskenut aterian hintaa - verrannut sitä kaupan vastaavaan. Ja esim. kun tekee vaikkapa pihvit porsaansisäfileestä ja itse leikkaa lihan, saa yhden ravintola-annoksen hinnalla leikkeet viidelle.

Myös niitä vihanneksia / kasviksia saa kaupasta edullisesti.

Väitän, että meillä syödään ihan hyvin, silti reilulla 500 eurolla selvitään kauppalaskusta. Tonnikalaa meillä ei silti syödä - ei ole ekologisesti kestävä valinta, samoin kampasimpukat jää kauppaan.

Ja sitten vielä sellainen heitto, että minkä vuoksi vaikka marokkolainen lihapata on hienompi kuin suomalainen karjalanpaisti. Niissä suomalaisissa perinneruuissa todellakin on ruokia joiden valmistukseen pitää nähdä vaivaa, ja käyttää aikaa, mutta palkinnoksi saa todella hyvää ruokaa.

Tehkää te mammat samoin kun minä ja hommatkaa metsästyskortti ja metsästysase ja näin saadaan metsästä luomulihaa perheelle :D Meidän perheessä mies ei ole kiinnostunut metsästyksestä, mä taas olen. Kun mä metsästän riistaa niin mies saa tehdä niistä ruokaa :D

Ap:n viimeisimpien viestien perusteella voisin väittää, ettei ne ruoat laadukkaampia ole. Ne kuulostaa hienommalta. Vaikka tämä *punajuuret jollain juustovaahdolla*. Onko se nyt sitten laadukkaampaa jos se kuulostaa hienolta tai sisältää jotain "kallista".

Hauska ketju. Heitänpä minäkin niinsanotusti lusikkani soppaan: meillä syödään kaikkea mahdollista hyvällä ruokahalulla! Ei halveksita sen enempää perinteistä suomalaista ruokaa, suomalaista perinneruokaa tai mitään ulkomaanherkkuakaan. Kaikki menee!

Painotus on kyllä kotimaisissa kasviksissa, marjoissa, sienissä, kaloissa luomumunissa ja poronlihassa sekä muussa riistassa. Noita kun saa kasvatettua / poimittua / metsästettyä / kalastettua itse tai ostettua edullisesti, niin se kannattaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Mari:
Tehkää te mammat samoin kun minä ja hommatkaa metsästyskortti ja metsästysase ja näin saadaan metsästä luomulihaa perheelle :D Meidän perheessä mies ei ole kiinnostunut metsästyksestä, mä taas olen. Kun mä metsästän riistaa niin mies saa tehdä niistä ruokaa :D

riista ei ole luomua, luomu tarkoittaa virallisesti valvottua ja sovittuihin tuotantomenetelmiin perustuvaa kasvinviljelyä/kotieläintuotantoa.

Toivottavasti ap:kin hakee parsan omalta pihalta kuten minä, sillä mistään kaupasta ei Suomessa saa TUORETTA parsaa.

Myös uudet perunat ja pensasmustikat, salaatit jne. kasvatetaan itse. Herkkutatit ja kanttarellit haen lähimetsästä. Kuhaa, ahvenet ja muikut nousee järvestä. Hirvenlihat metsästää enoni...

Minä oon kyllä ihan juntti, koska tykkään makaronilaatikosta, lihapullista, kaalikääryleistä, karjalanpaistista ja perunavellistä ja karjalanpiirakoista

Ihanan liikuttavaa tuo, että jonkun toisen maan perinneruuat (esim. paella, joka tosiaan on espanjalaisten versio pyttipannusta, eli ruuasta johon nakataan kaikki kaapista löytyvät tähteet) ois jotenkin LAADUKKAAMPIA kuin suomalaiset perinneruuat. Vaihteluahan ne ruokalistaan tietty tuo, mutta miten marokkolainen lihapata ois LAADUKKAAMPAA kuin karjalanpaisti?

Mun mielestä mun lasagne on ihan tarpeeksi laadukasta, vaikkei olekaan tehty munakoisoista. Lasagneen tulee meillä jauhelihakastike, johon tulee sipulia, valkosipulia, jauhelihaa, tomaattimurskaa/tuoretta tomaattia + paseerattua, porkkanaraastetta sekä mausteita (ehdottomasti jotain yrttiä ja laakerinlehtiä, nam) ja sitten itse tehty valkokastike, täysjyvälasagnelevyjä ja juustoa (yleensä mozzarellaa mutta ihan perus edamkin käy) ja usein laitan väliin vielä tomaattiviipaleitakin.

Olkoot sitten laadutonta kotiruokaa, mutta meille maistuu.

Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:
Ihanan liikuttavaa tuo, että jonkun toisen maan perinneruuat (esim. paella, joka tosiaan on espanjalaisten versio pyttipannusta, eli ruuasta johon nakataan kaikki kaapista löytyvät tähteet) ois jotenkin LAADUKKAAMPIA kuin suomalaiset perinneruuat. Vaihteluahan ne ruokalistaan tietty tuo, mutta miten marokkolainen lihapata ois LAADUKKAAMPAA kuin karjalanpaisti?

Siellä se taas on karjalanpaisti!! Kuinka satatuhatta kertaa mun täytyy tässä ketjussa sanoa: en puhunut aloituksessani mitään karjalanpaisteista, poronkäristyksistä, kotimaisista kaloista, juureksista ja vihanneksista jne. jne. jne.???!!!11 Aloitukseni koski vain ja ainoastaan näitä ns. perinteisiä lapsiperheruokia kuten makaronilaatikkoa ja nakkikastiketta. :headwaal: jälleen kerran. Missään en ole väittänyt, että paella olisi laadukkaampaa kuin karjalanpaisti. Väitän kuitenkin, että se on laadukkaampaa kuin perinteinen sika-nautaan tehty munamaitomakaronilaatikko vaaleasta Eldorado-makaronista. Siinä ainoa tuore raaka-aine on sipuli. Monet eivät laita edes sitä, koska hyi yök sipuli on pahaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mun mielestä mun lasagne on ihan tarpeeksi laadukasta, vaikkei olekaan tehty munakoisoista. Lasagneen tulee meillä jauhelihakastike, johon tulee sipulia, valkosipulia, jauhelihaa, tomaattimurskaa/tuoretta tomaattia + paseerattua, porkkanaraastetta sekä mausteita (ehdottomasti jotain yrttiä ja laakerinlehtiä, nam) ja sitten itse tehty valkokastike, täysjyvälasagnelevyjä ja juustoa (yleensä mozzarellaa mutta ihan perus edamkin käy) ja usein laitan väliin vielä tomaattiviipaleitakin.

Olkoot sitten laadutonta kotiruokaa, mutta meille maistuu.

En myöskään koskaan väittänyt, että munakoisosta tehty lasagne on laadukkaampaa kuin jauhelihalasagne. Väitin, että alusta alkaen itse tehty munakoisolasagneni on laadukkaampaa kuin Knorrin pakettilasagne. Miten te kaikki oikein pystyttekin vääntämään mun sanat noin solmuun?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Missään en ole väittänyt, että paella olisi laadukkaampaa kuin karjalanpaisti. Väitän kuitenkin, että se on laadukkaampaa kuin perinteinen sika-nautaan tehty munamaitomakaronilaatikko vaaleasta Eldorado-makaronista. Siinä ainoa tuore raaka-aine on sipuli. Monet eivät laita edes sitä, koska hyi yök sipuli on pahaa.

Miten niin? Riisi ei ole yhtään sen ravinteikkaampaa kuin makaronikaan. Eikä pakastekatkaravut parempia kuin tuore sikanauta. Maidossa ja munissakaan ei tietääkseni ole mitään vikaa. jokainen kai tarjoaa sen makaronilaatikon salaatin kanssa, niin meillä ainakin.

Siellä se taas on karjalanpaisti!! Kuinka satatuhatta kertaa mun täytyy tässä ketjussa sanoa: en puhunut aloituksessani mitään karjalanpaisteista, poronkäristyksistä, kotimaisista kaloista, juureksista ja vihanneksista jne. jne. jne.???!!!11 Aloitukseni koski vain ja ainoastaan näitä ns. perinteisiä lapsiperheruokia kuten makaronilaatikkoa ja nakkikastiketta. :headwaal: jälleen kerran. Missään en ole väittänyt, että paella olisi laadukkaampaa kuin karjalanpaisti. Väitän kuitenkin, että se on laadukkaampaa kuin perinteinen sika-nautaan tehty munamaitomakaronilaatikko vaaleasta Eldorado-makaronista. Siinä ainoa tuore raaka-aine on sipuli. Monet eivät laita edes sitä, koska hyi yök sipuli on pahaa.

No ei kai nyt kukaan pelkkää makaronilaatikkoa syö. Meillä syödään sitä joskus mutta vähintäänkin yhtä usein karjalanpaistia. Keittoja, laatikoita, kiusauksia paljon. Jos sä haluat nähdä kansan joka oikeasti syö enimmäkseen tyyliin juustomakaronia ja ranskalaisia pakastekalalla, niin niitä löytyy Britanniasta, ei Suomesta. Poikkeuksia toki löytyy mutta kyllä Suomessa yleensä syödään konstailematonta ruokaa suhteellisen terveellisesti... näin ainakin mun tuttavapiirissäni, tavis lapsiperheissä. :)

No puhuit suomalaisesta peruskotiruuasta, ilmeisesti meillä on sitten siitä eri käsitys. En tod. lukenut koko ketjua, kun pitää muutakin ehtiä tänään tehdä :D

En tiedä mistä olet saanut päähäsi että kaikki suomalaiset vetävät jotain höttömakaronia pääasialliseksi ravinnokseen - tämä palstahan nyt on tunnetusti täynnä aivan ihme sakkia, jotka rakastavat kalapuikko-pussikastike-pataruokia. En tunne omassa lähipiirissä ketään, joka sellaista moskaa lapsilleen syöttäisi. En myöskään tunne perheitä joissa isipappa on kadoksissa joka vkloppu, tai jossa lasketaan viimeistä penniä myöten että selvitään seuraavaan tilipäivään. Niitäkin tältä palstalta aika paljon löytyy. Eli kenelle tämä aloitus nyt oikein oli suunnattu?

Mutta mistä sä tiedät että kaikki tekee makaroonilaatikkonsa noista aineista? Mun makaroonilaatikkoon tulee oman lehmän maitoa, omien kanojen munia, itsetehtyä pastaa ja naudan sisäfileestä (luomu toki) itsejauhettua jauhelihaa.

Miten muuten sun mielestä ilmeisti laadukas ja hieno ruoka pasta carbonara eroaa makaronilaatikosta? Molemmissa on pastaa, munia ja lihaa. Carbonarassa vielä sitä haukkumaasi sianlihaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Haha:
Pitkäänpä jaksaa tämä ap provoilla :D

Se ei vaan voi myöntää olevansa vähän hakoteillä... että ihmiset ei oikeasti syö sellaista roskaa kuin hän olettaa ja että hän ei ole ainoa suomalainen joka syö hyvin. ;)

Minä vetäsin mukaan sen karjalanpaistin, vertasin sitä marokkolaiseen lihapataan. Kas kun monille niille niin hienolta kuulostaville ruuilla on suomalainen vaihtoehto, joka on lähiruokaa kotimaisista raaka-aineista, joita esim. minä pyrin suosimaan.

Esim. oman listasi tonnikalaa uhkaa loppuminen ylikalastuksen vuoksi. Riisi, on yksi eniten vettä kuluttava kasvi jne.

Ruuasta ei ainakaan laadukkaampaa tee se, että valmistukseen käyttää ulkomaisia raaka-aineita, muka jotenkin parempina.

Ja olen kyllä onnellinen, ettei tarvitse tulla syömään sinun ruokiasi, meillä on kovin erilaiset maut, suurin osa tarjoamistasi ruuista jäisi minulta tilaamatta myös ravintolassa.

Lisäksi minusta myös arjen ja juhlan välillä on ero!

Alkuperäinen kirjoittaja Pöh:
Missään en ole väittänyt, että paella olisi laadukkaampaa kuin karjalanpaisti. Väitän kuitenkin, että se on laadukkaampaa kuin perinteinen sika-nautaan tehty munamaitomakaronilaatikko vaaleasta Eldorado-makaronista. Siinä ainoa tuore raaka-aine on sipuli. Monet eivät laita edes sitä, koska hyi yök sipuli on pahaa.

Miten niin? Riisi ei ole yhtään sen ravinteikkaampaa kuin makaronikaan. Eikä pakastekatkaravut parempia kuin tuore sikanauta. Maidossa ja munissakaan ei tietääkseni ole mitään vikaa. jokainen kai tarjoaa sen makaronilaatikon salaatin kanssa, niin meillä ainakin.

Ai nyt sitten lasketaan mukaan lisäkkeetkin, salaatit, vitamiinijuomat, Actimelit ja mitä ikinä kukakin keksii makaronilaatikon kanssa tarjota? Jos nyt verrataan pelkästään sitä varsinaista ruokaa eli paellaa, jossa on oliiviöljyä, itsetehtyä kalalientä, paprikoita, shalottisipulia, valkosipulia, tomaattia, persiljaa, simpukoita, katkarapuja, mustekalaa, kanaa (ei broileria), riisiä, sahramia sekä sitruunaa ja makaronilaatikkoa, jossa on sikanautaa, sipulia, maitoa, munaa, Edamia sekä se Torinopussi, niin kumpikohan on ravinteikkaampaa? Ihan oikeasti.

Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Alkuperäinen kirjoittaja sondersson:
meillä ei syödä perunaa, pastaa ja riisiä ku tosi harvoin, mut esim. keittoja teen kyllä paljon.

häh,mitä te sitten syötte? tuntuu niin hassulta ku itellä on yleensä aina vähintään toinen päivän ruuista perunaa ja jotain. jännää...ois kiva kuulla kun jos sitte itelleki sai jotain uusia ruokia..

Perunan tilalla voi olla vaikka kukkakaalimuhennosta tai uunissa paistettuja kasviskuutioita ( esim. punajuurta, porkkanaa ja kesäkurpitsaa sekaan pippuria, suolaa ja öljyä)

Yhteistyössä