Ollaanko täällä rasisteja nuoria äitejä kohtaan? vai mikä meissä on vikana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mamma-91
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mamma-91

Vieras
Olen 18 vuotta, on mies jonka kanssa oltu kihloissa 3 vuotta, on autot, koirat ja omat talot!? Nyt odotetaan esikoista innolla :) Tarkoitan vain että olen ihan normaali, ikää vain on hieman vähemmän kuin eräillä! Kirjoitin täällä eräälle ja sitten minulle laitettiin kommenttia että mikä minä olen muita neuvomaan koska olen näinkin nuori, ihan lapsi! Siis me nuoret äiditkö emme saisi kirjoitella ja kommentoida toisille koska emme tiedä mistään mitään! voi luoja, että ottaa päähän! en tiedä pitäskö itkeä vai nauraa :)
Kyllä sen ymmärrän että hassuahan se on jos nuorempi alkaa vanhempaansa neuvomaan mutta hei, kai mielipiteensä saa vielä sanoa!

No älä välitä,se oli vaan yhden elämään kyllästyneen ihmisen vastaus! Siis siellä toisessa ketjussa..

ei mulla ainakaan ole mitään sua vastaa ja ikääkin on "jo" 25v

:D

Ei olla rasisteja NUORIA äitejä kohtaan, mut sä ootki TEINI äiti!
Siin on vissi ero. Oman mielipiteen saa toki sanoa jokainen, myös teistä teineistä jotka leikitte kotia!

Miks lapsen pitää hankkia lapsia, en vaan tajuu! Ok, ymmärrän jos asutaan yhdessä ja tullaan toimeen, on töitä jne. Mut nä 16v jotka asuu himassa ja poikaystävän kans seukattu se vuos ja sit tulee muksu ja kihloissaki ollaan jo eikä ikinä asuttu yhessä.
Viel lapsenki kans asutaan äidin ja isin luona! Mikään ei oo naurettavampaa!

Mulla ei varsinaisesti oo mitään teiniäitejä vastaan... mutta niin monta surullista teiniäiti-kohtaloa olen nähnyt, että jotenkin surettaa nää lapsiäidit, vaikka kuinka kehuisi onneaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Wagawaga:
Siin on vissi ero. Oman mielipiteen saa toki sanoa jokainen, myös teistä teineistä jotka leikitte kotia!

Miks lapsen pitää hankkia lapsia, en vaan tajuu! Ok, ymmärrän jos asutaan yhdessä ja tullaan toimeen, on töitä jne. Mut nä 16v jotka asuu himassa ja poikaystävän kans seukattu se vuos ja sit tulee muksu ja kihloissaki ollaan jo eikä ikinä asuttu yhessä.

On. Sinun vastauksesi.

Alkuperäinen kirjoittaja Wagawaga:

Jotenkin tästä kirjoituksesta tulee semmoinen tunne, etten haluis olla se sun tytär lirissä...

Ja ap puhui aivan erilaisesta elämäntilanteesta.

Kaikilla on oikeus mielipiteeseensä! Jos mainostelet täällä olevasi 18-vee äiti, niin varmasti tulee sanomista. Siis lapset tekee lapsia, jotain vikaa siinä yhtälössä. Ja by the way, nuori äiti on esim. 22, ei 18.

En tiedä tuosta viestiketjusta, en ole sitä lukenut tai kommentoinnut, mutta niin täällä palstalla kuin reaalimaailmassakin koen tosi omituisena tilanteen, että nuori, 18 vuotias äidiksi haluava tulisi minua esim lasten kasvatuksessa neuvomaan kun itselläni on ikää hieman yli 30 vuotta, kolme lasta ja kokemusta lasten äitinä olosta yli 10 vuotta.

Toki jos neuvoja kysyn, niin niitä saa vapaasti antaa jokainen, mutta nuoren on turha tulla pätemään minulle :)

No niin... ei ne autot ja talot ja muut ole mikään tae jatkuvasta onnesta, mutt se lapsi tuo kyllä onnea paljon, myöhemminkin, vaikka asiat muuten menisivät täysin päin mäntyä, hetkittäin. :D

Alkuperäinen kirjoittaja nuori äiti:
Kaikilla on oikeus mielipiteeseensä! Jos mainostelet täällä olevasi 18-vee äiti, niin varmasti tulee sanomista. Siis lapset tekee lapsia, jotain vikaa siinä yhtälössä. Ja by the way, nuori äiti on esim. 22, ei 18.

NIIMPÄ!
btw. joku sano et "en haluis olla sun tytär lirissä" tjtn, ei mul oo tytärtä, vaan 8kk poika :D

Rasismista tuskin on kyse, sinua ei varmaankaan syrjitä etnisen taustasi vuoksi, nuorena äidiksi tulo ja sen paheksuminen ei ole millään mitattuna rasismia. Mutta se pilkkuilusta :)

En tiedä sen kummemmin taustoja, mutta vaikka ne talot ja autot jne on noinkin nuorella iällä, niin elämänkokemusta sinulle ei ole kertynyt yhtä paljoin kuin esim. minulle joka ole yli 30. Voi siis olla, että joku sinua vanhempi ei koe sinun pystyvän antamaan neuvoja tai mielipiteitä uskottavasti. En siis itse millään lailla allekirjoita tätä väitettä, itselläni on hyvinkin paljon nuoria ystäviä, jotka ovat nuoresta iästään huolimatta hyvinkin kokeneita ja fiksuja.

Ja vähän off topic, oma äitini oli 19 minut saadessaan, naimisissa, töissä jne. Pitänee kysäistä miten häneen suhtauduttiin. Itselleni ei tätä taustaa vasten ole tullut mieleenkään, etteikö iältään nuori voi olla sopiva äidiksi, omat vanhempani kun nuoresta iästä huolimatta ovat onnistuneet erittäin hyvin tehtävässään kasvattaa meistä kunnon kansalaisia. Niinikään vanhempani olivat olleet jo pitkään yhdessä ja naimisissakin ennen kuin minä sain alkuni, että mistään ehkäisyn pettämisestä tuskin oli kyse.

Ihan ystävällisesti kysyn, että onko sun poikaystäv sua paljon vanhempi tai miten teillä on jo autot ja talot ostettu? Suurin osa siun ikäisistä istuu vielä koulunpenkillä lukiossa tai ammattikoulussa ja valmistuttuaan menee jokunen vuosi työelämässä ennenkuin on esim mahdollisuus ostaa oma talo. Vai oletteko saanneet perintöä? :)

3v kihloissa ei ole mikään "se juttu" :D

Nojoo, ei mulla ole mitään nuoria äitejä vastaan. Ellei ne tupakoi, kiroile, kasvata lasta kieroon, elä muutenkin hunningolla. Mutta niin voi tehdä vanhempikin äiti. Ei iällä ole niinkään väliä oliko nuori vai vanha, enemmän on väliä sillä kokonaisuudella.

Ja kyllä mä muistan, kun olin 18v :D Paljon on mielipiteet yms muuttuneet tässä 8v aikana.

no hyvä on, olen sitten teini, ihan miten vain! itse en pidä enää itseäni kovinkaan teininä eikä kukaan muukaan, perheestäni! Minulla kuitenkin on asiat mallillaan :)

Ehkä täällä jotkut miettii omaa nuoruuttaan (ja lapsuuttaan) ja sitä mitkä fiilikset ja ajatukset silloin oli. Itse ainakin olin ihan liian lapsellinen kenenkään äidiksi tuossa 18-vuoden iässä :snotty: Oli vielä lukiokin kesken ja päässä kaikkea muuta kuin perheajatuksia. Oli niin sanotusti tukka takana ja elämä edessä B)

Itsekin olen vasta 22v ja esikoistani odotan, mutta kyllä tuntuu oudolta jos 18v pitää itseään erityisen aikuisena (oli sitten talot ja koirat ja mitä tahansa..). Tunnen itsekin olevani nuori äiti ja vailla kypsyyttä ja kokemusta.. huolimatta ammatistani (lähihoitaja.. 3 v työelämää takana päiväkodista ym). Mielipiteensähän toki saa sanoa, mutten ihmettele kommentteja kyllä iästäsikään.

mä sain esikoisen 19v, aloin odottamaan 18v.
en koskaan ajatellut että olen liian nuori, eikä kukaan minulle sitä sanonutkaan.

riippuu varmaan ihan ihmisestäkin, kuinka kypsä on.

Alkuperäinen kirjoittaja Limone:
Rasismista tuskin on kyse, sinua ei varmaankaan syrjitä etnisen taustasi vuoksi, nuorena äidiksi tulo ja sen paheksuminen ei ole millään mitattuna rasismia. Mutta se pilkkuilusta :)

En tiedä sen kummemmin taustoja, mutta vaikka ne talot ja autot jne on noinkin nuorella iällä, niin elämänkokemusta sinulle ei ole kertynyt yhtä paljoin kuin esim. minulle joka ole yli 30. Voi siis olla, että joku sinua vanhempi ei koe sinun pystyvän antamaan neuvoja tai mielipiteitä uskottavasti. En siis itse millään lailla allekirjoita tätä väitettä, itselläni on hyvinkin paljon nuoria ystäviä, jotka ovat nuoresta iästään huolimatta hyvinkin kokeneita ja fiksuja.

Ja vähän off topic, oma äitini oli 19 minut saadessaan, naimisissa, töissä jne. Pitänee kysäistä miten häneen suhtauduttiin. Itselleni ei tätä taustaa vasten ole tullut mieleenkään, etteikö iältään nuori voi olla sopiva äidiksi, omat vanhempani kun nuoresta iästä huolimatta ovat onnistuneet erittäin hyvin tehtävässään kasvattaa meistä kunnon kansalaisia. Niinikään vanhempani olivat olleet jo pitkään yhdessä ja naimisissakin ennen kuin minä sain alkuni, että mistään ehkäisyn pettämisestä tuskin oli kyse.

Ikärasismi on kylläkin paljon käytetty termi..
Ap:lle että jätä arvostelut omaan arvoonsa, itse sain esikoisen juuri täytettyäni 19v. ja pahimpia oli toiset äidit arvostelemaan.
Kohta miehen kanssa yhdessä jo 13v. Nyt ikää siis 28v.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ihan ystävällisesti kysyn, että onko sun poikaystäv sua paljon vanhempi tai miten teillä on jo autot ja talot ostettu? Suurin osa siun ikäisistä istuu vielä koulunpenkillä lukiossa tai ammattikoulussa ja valmistuttuaan menee jokunen vuosi työelämässä ennenkuin on esim mahdollisuus ostaa oma talo. Vai oletteko saanneet perintöä? :)

Mieheni on kyllä minua vanhempi :) me ollaan otettu lainaa taloa varten! ja no, miten sen sanois, mies on säästäny rahaa pienestä asti että rahaa sitten on enemmän kuin muilla nuorilla ihmisillä....

Alkuperäinen kirjoittaja nuori äiti:

Viimeksi kun tarkistin, on 18 vuotias Suomessa täysi-ikäinen, eli yhteiskunnan näkökulmasta aikuinen. Lapsi on mielestäni se alle 18v. Toiset pärjäävät vauvan kanssa vaikka ovat 16, toiset eivät pärjää vaikka olisivat 40. Ihmiset ovat erilaisia. Ja minusta 22 ei edes ole mitenkään erityisen nuori.. Kumma juttu, että 30 vuotta sitten tuo 20v oli ihan normaali ikä tehdä lapsia, ja nyt se on yhtäkkiä jotain hirveenkauheenkamalaa, kun nuori ihminen menee pilaamaan oman ja tulevan lapsensa elämän, kun ei kuitenkaan ole kypsä äidiksi. Jotkut on, itse en olisi ollut.

Yhteistyössä