Ollaanko täällä rasisteja nuoria äitejä kohtaan? vai mikä meissä on vikana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mamma-91
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Memelisa:
Minun mielestäni lapsia ei tulisi tehdä alle 20v. Mutta jos joku haluaa tehdä en todellakaan ala moralisoimaan, ei ole minun asia.

Kun omaa nuoruuttani muistelen niin oma "järkeni" alkoi kehittyä vasta 20v, kyllä oli vilinää ja vilskettä siihe asti. Vaikka kovasti itteeni aikuisena pidinki. Oon asunu itsenäisesti jo 17 vuotiaasta asti ja samalla käyny töissä. Mutta näin jälkeenpäin mietittynä oisin olllu kyllä niin epäkypsä vanhemmaksi. Nyt vasta uskaltaa asiaa ruveta pohtimaan.

Tottakai on niitäkin ihmisiä, jotka on kykeneviä ja kypsempiä vanhemmuuteen jo alle kakskymppisenä. Kuka sen sitten tietää kuka nuorista sellanen on...

Mutta haluisin Ap:lta kysyä et miten olette saaneet rahoitettua asunnot, autot yms.? Onko kenties vanhemmat ollu isona apuna ostoksilla? Vai oletteko kaiken maksaneet omasta pussista?

Meidän vanhemmilla nyt ei ole rahaa eikä töitä :( Eli heiltä emme rahallista apua ole saaneet emmekä tarvisi....
Minä sain joku aika sitten isot korvaukset ja miehelläni on säästöjä! :)
Sekä vakituinen työ!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ihan ystävällisesti kysyn, että onko sun poikaystäv sua paljon vanhempi tai miten teillä on jo autot ja talot ostettu? Suurin osa siun ikäisistä istuu vielä koulunpenkillä lukiossa tai ammattikoulussa ja valmistuttuaan menee jokunen vuosi työelämässä ennenkuin on esim mahdollisuus ostaa oma talo. Vai oletteko saanneet perintöä? :)

Mieheni on kyllä minua vanhempi :) me ollaan otettu lainaa taloa varten! ja no, miten sen sanois, mies on säästäny rahaa pienestä asti että rahaa sitten on enemmän kuin muilla nuorilla ihmisillä....

Elikkä talo on varmaan pankin eikä varsinaisesti oma..

En mä väheksy nuoria äitejä, mutta kyllä toivoisin että ensin kasvettaisiin itse aikuiseksi ennen kuin aletaan lapsia tekemään. 18 vuotta on täysi-ikäinen, mutta harva on aikuinen.. En tiiä tuleeko kaikista koskaan aikuisia, mutta edes jos muutamia vuosia odottaisi.

Vahinkovauvat ymmärrän, mutta en sitä, että tekemällä tehdään lapsi joskus 17-18-vuotiaana.

Alkuperäinen kirjoittaja noh:
Ihan ystävällisesti kysyn, että onko sun poikaystäv sua paljon vanhempi tai miten teillä on jo autot ja talot ostettu? Suurin osa siun ikäisistä istuu vielä koulunpenkillä lukiossa tai ammattikoulussa ja valmistuttuaan menee jokunen vuosi työelämässä ennenkuin on esim mahdollisuus ostaa oma talo. Vai oletteko saanneet perintöä? :)

Mieheni on kyllä minua vanhempi :) me ollaan otettu lainaa taloa varten! ja no, miten sen sanois, mies on säästäny rahaa pienestä asti että rahaa sitten on enemmän kuin muilla nuorilla ihmisillä....

En mä väheksy nuoria äitejä, mutta kyllä toivoisin että ensin kasvettaisiin itse aikuiseksi ennen kuin aletaan lapsia tekemään. 18 vuotta on täysi-ikäinen, mutta harva on aikuinen.. En tiiä tuleeko kaikista koskaan aikuisia, mutta edes jos muutamia vuosia odottaisi.

Vahinkovauvat ymmärrän, mutta en sitä, että tekemällä tehdään lapsi joskus 17-18-vuotiaana.

se on sinun mielipiteesi ja kaikki saavat sanoa omat mielipiteensä :)
Kaikki eivät ole tai tunnu olevan aikuistuneita vielä 30-40 kymppisinäkään...
Kaikki ovat erilaisia ja minusta näin hyvä :)

nuoret äidit mun kokemuksen mukan usein parempia vanhempia kuin vanhemmat vanhemmat. 40+ äidit paapoo ja lellii lapsiaan, ostaa ihan tajuttomasti leluja ja kaikkea mitä lapsi haluaa kun siinä vaiheessa yleensä on varaa ostaa, eikä kuitenkaan tajuta ettei se ole lapsen edun mukaista hemmotella sitä lasta pilalle. nuoremmilla äideillä järki paremmin mukana. 40+ synnyttäjät on kuin isoäidit saisi lapsia, lellivät pilalle.. tämä siis vaan oma kokemukseni, oman tuttavapiirini perusteella

Mielenkiintoista =)
Tunnustan että hemmottelen kaikkia lapsiani ;)
Vanhimman sain 22 vuotiaana, seuraavan 24 vuotiaana ja tämän iltatähden 38 vuotiaana. Mielestäni tämä kirjoituskin on ns."rasistinen" sillä hyvää äiti-ikää ei ole olemassa !!!!
Ja tosiasia on että lapsi tarvitsee tilaa ja tavaraa =)

se on sinun mielipiteesi ja kaikki saavat sanoa omat mielipiteensä :)
Kaikki eivät ole tai tunnu olevan aikuistuneita vielä 30-40 kymppisinäkään...
Kaikki ovat erilaisia ja minusta näin hyvä :)

Juu, on mun mielipiteeni, ja työssäni kohtaan kaiken ikäsiä äitejä, paljon myös nuoria. Toki tuen heitä mahdollisimman paljon, mutta kyllä usean kohdalla huomaan, että olisi parempi kun olisi odotettu.

Juu ei ole kaikki aikuisia 30-40-vuotiaina, mutta luultavasti hieman kypsempiä kuin ollessaan 18.

Alkuperäinen kirjoittaja Eeeva:
Alkuperäinen kirjoittaja Wagawaga:
Eikös kuitenkin valtaosa naisista tee lapset jo hyvinkin 18-vuotiaina? Ja eikös muutama vuosikymmen sitten se ollut ihan suomessakin tavallista? Eli 18-vuotias on valmis kuolemaan sodassa, mutta ei valmis hankkimaan lasta?

No ei varmasti tee :laugh: Suomessa ensisynnyttäjän keski-ikä lähentelee kolmeakymppiä.

Alkuperäinen kirjoittaja Rytkäätys:
Kuinka monella se talolaina on maksettu, ja jos onkin niin ajattelitteko kotianne pankin talona vai omananne maksun aikana?
Kyllä meidän talo on meidän talo vaikka siitä velkaa onkin.

En sen takia sanonut sitä, mutta aloituksessa sitä nyt mainostettiin että ollaan aikuisia kun on omat autot ja talot. Hyvähän se on, jos on vakituinen paikka missä asua, en sillä.

Kuinka monella se talolaina on maksettu, ja jos onkin niin ajattelitteko kotianne pankin talona vai omananne maksun aikana?

En sen takia sanonut sitä, mutta aloituksessa sitä nyt mainostettiin että ollaan aikuisia kun on omat autot ja talot. Hyvähän se on, jos on vakituinen paikka missä asua, en sillä.

Hei enkä minä mainostanut niitä taloja ja autoja sillä että hei, tässä ollaan nyt aikuisia! vaan että kaikki tarvittava on eikä ole mistään puutetta että hyvin pärjätään :) ja aika erikoistahan se onkin jo että kaikki on tässä iässä jo, ystävät siitä aina kuittailevat :)

Alkuperäinen kirjoittaja hopeasade:
nuoret äidit mun kokemuksen mukan usein parempia vanhempia kuin vanhemmat vanhemmat. 40+ äidit paapoo ja lellii lapsiaan, ostaa ihan tajuttomasti leluja ja kaikkea mitä lapsi haluaa kun siinä vaiheessa yleensä on varaa ostaa, eikä kuitenkaan tajuta ettei se ole lapsen edun mukaista hemmotella sitä lasta pilalle. nuoremmilla äideillä järki paremmin mukana. 40+ synnyttäjät on kuin isoäidit saisi lapsia, lellivät pilalle.. tämä siis vaan oma kokemukseni, oman tuttavapiirini perusteella

Mielenkiintoista =)
Vanhimman sain 22 vuotiaana, seuraavan 24 vuotiaana ja tämän iltatähden 38 vuotiaana. Mielestäni tämä kirjoituskin on ns."rasistinen" sillä hyvää äiti-ikää ei ole olemassa !!!!

Peesailen hopeasadetta =) Hyvä äitiys ei ole niinkään iästä kiinni, vaan ihmisen persoonasta ylipäätään. Ja juu, kyllä hemmotellaan meilläkin lasta. Sillä on leluja, vaatteita ja ihan oma huonekin, vaikka äidin vieressä nukkuukin :heart:

Minusta on jokaisen oma asia, että minkäikäisenä sitä perhettä perustaa ja lapsia rupea suunnittelemaan. Mutta yhden asian olen kyllä huomannut: hieman vanhemmilla äiteillä (ainakin jo jokusen vuoden yli 20v) ei ole sellaista "uhoamisen" tarvetta. Ei ole tarvetta hehkuttaa omaisuudella j aparisuhteella. Mä en tiedä yhtäkään omanikäistä (kohta 30v) joka ensimmäiseksi lähtesi kehuskelemään iällä, taloilla tai autoilla :) Mutta sen ehkä oppii sitten elämän myötä :)

Onnea odotukseen!

Alkuperäinen kirjoittaja opiskelijaäiti-69:

Mielenkiintoista =)

Peesailen hopeasadetta =) Hyvä äitiys ei ole niinkään iästä kiinni, vaan ihmisen persoonasta ylipäätään. Ja juu, kyllä hemmotellaan meilläkin lasta. Sillä on leluja, vaatteita ja ihan oma huonekin, vaikka äidin vieressä nukkuukin :heart:

AIVAN! :) kunpa kaikki olisivat samaa mieltä! :)

Hei enkä minä mainostanut niitä taloja ja autoja sillä että hei, tässä ollaan nyt aikuisia! vaan että kaikki tarvittava on eikä ole mistään puutetta että hyvin pärjätään :) ja aika erikoistahan se onkin jo että kaikki on tässä iässä jo, ystävät siitä aina kuittailevat :)

Onhan sinulla myös koulutus ja ammatti? Jos ne on hankittu, niin onnea vaan lapsen tekemiseen! :)
*muoks* Miehen toinen serkku sai esikoisensa 15 vuotiaana ja toinen esikoisensa 42 vuotiaana... Eli kaikkea on nähty. :D

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Minusta on jokaisen oma asia, että minkäikäisenä sitä perhettä perustaa ja lapsia rupea suunnittelemaan. Mutta yhden asian olen kyllä huomannut: hieman vanhemmilla äiteillä (ainakin jo jokusen vuoden yli 20v) ei ole sellaista "uhoamisen" tarvetta. Ei ole tarvetta hehkuttaa omaisuudella j aparisuhteella. Mä en tiedä yhtäkään omanikäistä (kohta 30v) joka ensimmäiseksi lähtesi kehuskelemään iällä, taloilla tai autoilla :) Mutta sen ehkä oppii sitten elämän myötä :)

Onnea odotukseen!

Kuten jo sanoin en tarkoittanut kehua varsinaisesti vaan ilmaista että ollaan ku mikä tahansa toinenki perhe!:)

Mielenkiintoista =)

joo tarvii, muttei kaikkea mahdollista. ei tarvi olla kolmea-neljää eri barbitaloa, siihen päällä talo poneille, ja muutama nukkukoti :O

Hyvä ap, ethän oikeasti hae tälläiseltä keskustelupalstalta hyväksyntää valinnoillesi???

Ihmettelen vain kovasti miksi aloituksesi on noin hyökkäävä? Sillä kuten kerroit Sinulla on elämässä kaikki hyvin, miksi siis tämä ketju????
Toivotan rehellisesti Sinulle onnea valitsemallasi tiellä :hug: [/quote]

Alkuperäinen kirjoittaja Kata-76:

Onhan sinulla myös koulutus ja ammatti? Jos ne on hankittu, niin onnea vaan lapsen tekemiseen! :)
*muoks* Miehen toinen serkku sai esikoisensa 15 vuotiaana ja toinen esikoisensa 42 vuotiaana... Eli kaikkea on nähty. :D

No koulua minulla on jäljellä vielä vuosi ja valmistun lähihoitajaksi :) mutta aina sitä opiskella ehtii eli en ottais siitä nyt kauheita paineita...kyllä minä ammatin saan :)

Mielenkiintoista =)

joo tarvii, muttei kaikkea mahdollista. ei tarvi olla kolmea-neljää eri barbitaloa, siihen päällä talo poneille, ja muutama nukkukoti :O

Voi, kyllä tarvii!!! Yksikään lapsi ei pärjää ilman noita :laugh: Ja edellisen kirjoittajalla oli ikää????

Hyvä ap, ethän oikeasti hae tälläiseltä keskustelupalstalta hyväksyntää valinnoillesi???

Ihmettelen vain kovasti miksi aloituksesi on noin hyökkäävä? Sillä kuten kerroit Sinulla on elämässä kaikki hyvin, miksi siis tämä ketju????
Toivotan rehellisesti Sinulle onnea valitsemallasi tiellä :hug:

[/quote]

Siis en tarkoittanu olla hyökkäävä :( pahoitin vain mieleni kun huomasin että täällä joku "sorsii" nuoria äitejä (minua) ja tein tämän ketjun...
Sitten halusin kuulla onko täällä monet sitä mieltä että 18 vuotias on liian nuori mihinkään edes kertomaan omia mielipiteitään...
enkä jaa kenelläkään mitään miten kasvatat lastasi ohjeita vaan kerroin yhdesä ketjussa omasta turvotuksestani niin silloin joku hyökkäsi minun kimppuun :(

Alkuperäinen kirjoittaja Kata-76:

No koulua minulla on jäljellä vielä vuosi ja valmistun lähihoitajaksi :) mutta aina sitä opiskella ehtii eli en ottais siitä nyt kauheita paineita...kyllä minä ammatin saan :)

Minä kyllä ottaisin ehkä ihan hiukan paineita siitä ammatista ja työpaikasta. Jos en muuta, niin halusin ainakin turvata oman ja lapseni tulevaisuuden, jos parisuhde ei enään kukostakaan tai jotain muuta paljon ikävämpää tapahtuu.
Itse sain esikoisen 25vuotiaana ja oli ihan tietoinen valinta. Halusin työpaikan ja varmaan tulon, koska täytyyhän minun tarvitaessaan pysytmään elättämään lapseni yksiksenikin.

Niin... Sano nyt; miten se on mahdollista, että sulla on 10kk ikäinen poika josta kerrot toisella keskustelupalstalla (http://kaksplus.fi/keskustelu/t1486326#m16896001) ja sanot haluavasi lapsettoman elämäsi takaisin. .. Sitten siinä keskustelussa kerrot, että olet jo yhden lapsen antanut adoptoitavaksi ja toisessa ketjussa kyselet miten pitkään menee, että adoptoitua lasta oppii rakastamaan.. Sitten tässä ketjussa kerrot odottavasi ensimmäistä lastasi. Mies on säästänyt rahaa jne. ja toisessa ketjussa kerrot että ukolla huono palkka ym. Ootko feikki?

Nykyään tuntuu että suurin osa pitää lapsiäiteinä alle 18 vuotiaita, teiniäiteinä 18-25 vuotiaita, nuorina äiteinä 25-30 vuotiaita, sopivan ikäisinä 30-35 vuotiaita ja vanhoina äiteinä 35+.

Ihmettelen vain miksi, kun biologisesti kaikkein otollisinta aikaa tehdä lapsia on 16-35 vuotiailla. Miksi kaikkien pitäisi istua haarukkaan 30-35v. että saisi edes mainita lapsista jotain? Minustakin alle 18 vuotias on teiniäiti, mutta yli 18 vuotiaat juuri sopivan ikäisiä. Yhtä hyviä vanhempia kuin ne 35+ vuotiaat "enemmän elämää nähneet" urakiitäjät.

Yhteistyössä