Ollaanko täällä rasisteja nuoria äitejä kohtaan? vai mikä meissä on vikana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mamma-91
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Eli en ole se sama joka kirjoittelee tuolla muualla, tä on ainoo keskustelu jonka oon alottanu tällä nimimerkillä!
Yksi keskenmeno on takana, lapsi olis sillonki ollu toivottu. Ja tämä tapahtui kun olin 16v.
Uuden lapsen yritystä nyt siis takana jo pari vuotta tämän nykyisen miehen kanssa. Joku kumminkin kysyy, niin yhdessä ollaan oltu 1½vuotta ja onnellisesti <3

Ööhh, en nyt tajunnut. Ekassa viestissä olitte olleet kihloissa jo 3v.

Eli en ole se sama joka kirjoittelee tuolla muualla, tä on ainoo keskustelu jonka oon alottanu tällä nimimerkillä!
Yksi keskenmeno on takana, lapsi olis sillonki ollu toivottu. Ja tämä tapahtui kun olin 16v.
Uuden lapsen yritystä nyt siis takana jo pari vuotta tämän nykyisen miehen kanssa. Joku kumminkin kysyy, niin yhdessä ollaan oltu 1½vuotta ja onnellisesti <3

Olen 18 vuotta, on mies jonka kanssa oltu kihloissa 3 vuotta,

:laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:

Mä katsoin samaa, että ÖH? Ja minusta on hauskaa, kun 18v puhuu "nykyisestä miehestä" :) :) :)

Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:

siis minä mamma-91 olen aloittanut tämän ketjun ja siis kuka tuo ap nyt on joka tuli tähän? :) eikä! en tajua mitään....

Alkuperäinen kirjoittaja hopeasade:

Olen 18 vuotta, on mies jonka kanssa oltu kihloissa 3 vuotta,

joo, nyt tää meni niin sekavaksi :) mutta kiitos kaikille teidän omista kokemuksista ja mielipiteistä ja lohdutuksista:)

KOPSAAN NYT

ap

SIIS MIKSI KIRJOITAT NIMIMERKILLÄ AP KU ET OO ALOITTANU TÄTÄ KETJUA VAAN MINÄ? ELI MAMMA-91? *ihmettelee

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
nuoret äidit mun kokemuksen mukan usein parempia vanhempia kuin vanhemmat vanhemmat. 40+ äidit paapoo ja lellii lapsiaan, ostaa ihan tajuttomasti leluja ja kaikkea mitä lapsi haluaa kun siinä vaiheessa yleensä on varaa ostaa, eikä kuitenkaan tajuta ettei se ole lapsen edun mukaista hemmotella sitä lasta pilalle. nuoremmilla äideillä järki paremmin mukana. 40+ synnyttäjät on kuin isoäidit saisi lapsia, lellivät pilalle.. tämä siis vaan oma kokemukseni, oman tuttavapiirini perusteella

No siis tämänsuuntainen ikärasismi on myös typerää... Itse olen tavannut vastuullisia ja ihailtavia vanhempia sekä nuorissa että vanhoissa. Kuin myös niitä, jotka eivät ehkä osaa olla ihan tarpeeksi aikuisia lapselleen tai jotka lellivät pilalle. Viimeisin materialisti, johon törmäsin, oli 25-vuotias, hukuttamassa kahden kuukauden ikäistä pikkuistaan kaikenmaailman turhiin (tietenkin uutena ostettuihin) leluihin. Joten ei se ikä vaan se persoona....

Musta ei voi sanoa, että nuoremmilla tai vanhemmilla äideillä olisi paremmin järki mukana. Toisilla on, toisilla ei, mutta ei siihen ihan hirmusti se ikä näytä vaikuttavan.

Sen vaan toivoisin, et ne lapset olis toivottuja tai ainakin sit yllätyksestä selvittyä ilolla vastaanotettuja. Ihan kaikenikäisillä.

Alkuperäinen kirjoittaja teiniäiti voi morjens:
En ymmärrä miksi nuoria äitejä pitäisi polkea jalkoihin, aliarvioida ja käskeä olemaan hiljaa kun ei ole sitä "elämän kokemusta". Tunnen monia nuoria joilla sitä elämän kokemusta nimen omaan on enemmän kuin monella 30 vuotiaalla. .

No siis, en mäkään ymmärrä typerää iän perusteella arvostelua. Se kertoo musta lähinnä sen arvostelijan ajattelukapasiteetin vähyydestä. Mutta ehkä silti on tyhmää sanoa, että sitä elämänkokemusta olisi 18-vuotiaalla enemmän kuin 30-vuotiaalla. Tosiasia on, että jälkimmäisellä sitä on oikeesti 12 vuotta enemmän. ;)

Hehheh, en tiedä mitä täällä tapahtuu. Mutta ihan mahdollista on että 18-vuotiaalla on tämä kaikki.

Nimim. Mies nyt 26, minä 19, yhdessä kolme vuotta, velaton asunto ja tulot joilla elää

Elämät on erilaisia. Kyllä mekin lasta ollaan kaavailtu lähivuosille, jos on tullakseen ;)

Hyvä äiti voi olla nuori tai vanha kyllä se on muista asioista kiinni ja jotkut todella kypsyvät aikaisin ja jotkut eivät ehkä ikinä! Minä olin 24 esikoiseni saadessani. Eli en siis enää ihan nuori mutta ilmeisesti nuoren näköinen (hoikka ja pienikokoisen äiti = teiniäiti?) ja ihmetteliöitä joskus oli (joskus jopa joku saman ikäinen =D). Ja voin sanoa että se oli todella ärsyttävää. Lapseni vielä sattui olemaan huutoherkkää sorttia ja oli todella ikävä ( ja lannistavaa) saada noita paheksuvia ja sääliviä katseita jos lapseni sattui saamaan huutokohtauksen yleisellä paikalla. (Toinen lapseni olikin sitten super rauhallinen vauva.) Toivoisin parempaa suhtautumista nuoriin äiteihi ja että nuoria äitejä ei aina automaatisesti pidettäisi huonompina ja kykenemättöminä hoitamaan lasta hyvin yms. Ja tosiaan, lapset on ennen tehty huomattavasti nuorempina kuin nykyään. Kyllä se äidiksi tuleminen on yhtälailla uusi elämäntilanne ja opettelua myös sille iäkkäämmälle esikoistaan odottavalle. Paljon kannustusta aloittajalle!

Hei, miten te olette olleet aloituskirjoituksen mukaan 3 vuotta kihloissa, mutta yhdessä vain 1,5 vuotta? :o

Alkuperäinen kirjoittaja Rytkäätys:

Hei, miten te olette olleet aloituskirjoituksen mukaan 3 vuotta kihloissa, mutta yhdessä vain 1,5 vuotta? :o

Hei, tämä on eri kirjoittelija en tiiä mistä tänne tupsahti ja miksi? Täällä oon nauranu tätä ketjua ku aloitin tän ja kaikki sanoo jo että tämä on provo kun joku vissiin kirjoitti samalla nimimerkillä jotain ja homma meni ihan omituiseksi!?

ja minä olen kirjoitellu vaan tässä ketjussa nimimerkeillä mamma-91 ja ap koska eikös ap tarkoita ketjun aloittajaa, ja joku toinen ap sitten tuli tänne ja :) en tiedä..!

Olemme olleet siis kihloissa 3v, yhdessä ikäänkuin vähemmän mutta tunteneet lapsesta asti.
Olemme erittäin onnelliset. Oletteko kaikki niin pirun kateellisia että joku voi olla jo nuorena onnellinen vai mikä tässä mättää

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En tiedä tuosta viestiketjusta, en ole sitä lukenut tai kommentoinnut, mutta niin täällä palstalla kuin reaalimaailmassakin koen tosi omituisena tilanteen, että nuori, 18 vuotias äidiksi haluava tulisi minua esim lasten kasvatuksessa neuvomaan kun itselläni on ikää hieman yli 30 vuotta, kolme lasta ja kokemusta lasten äitinä olosta yli 10 vuotta.

Toki jos neuvoja kysyn, niin niitä saa vapaasti antaa jokainen, mutta nuoren on turha tulla pätemään minulle :)

Eli vaikka teiniäidillä olis pari lasta ja kokemusta muutama vuosi niin koet että sinulle ei saa tulla pätemään? Yli-äitikö olet? Jotenkin ymmärtäisin vielä ensimmäistä lastaan odottavan (oli ikää sitten 15 tai 35) pätemisen ketuttavan, mutta... Johan nyt on äärimmäistä kapea katseisuutta ja nimeomaan sitä rasismia.

Alkuperäinen kirjoittaja opiskelijaäiti-69:
Alkuperäinen kirjoittaja Eeeva:
Alkuperäinen kirjoittaja Wagawaga:
Eikös kuitenkin valtaosa naisista tee lapset jo hyvinkin 18-vuotiaina? Ja eikös muutama vuosikymmen sitten se ollut ihan suomessakin tavallista? Eli 18-vuotias on valmis kuolemaan sodassa, mutta ei valmis hankkimaan lasta?

No ei varmasti tee :laugh: Suomessa ensisynnyttäjän keski-ikä lähentelee kolmeakymppiä.

En puhunukkaa SUOMALAISISTA naisista..

Nuori siis. Mut mua on turha tulla myöskään vanhempien äitien neuvomaan kasvatusasioissa tms. Itse olen omalle lapselleni paras äiti, kuten myös ajattelen muiden olevan omille lapsilleen. Ikään tai muihin katsomatta. Tää ikäkysymys on aivan turhaa lätinää.

Yhteistyössä