oma paino ja vartalo takaisin..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ..,,
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

..,,

Vieras
Ajattelin tässä nyt kannustaa muitakin. Meille syntyi tammikuussa yli 4-kiloinen poika, ja mahaa tuli aikas paljon sen myötä, löysäksi se jäi. Kiloja ei tullut kovasti, mutta kyllä silti peppu, reidet ja tosiaan vyötärön seutu kasvoi jokusen sentin.
Syksyllä päätin tehdä asialle jotain. Painoin 68kg, ennen raskautta 64kg, raskauden loppuvaiheessa 79kg. Noh, liityin painonvartijoihin ja kokeilin kaksi kuukautta. Pudotin 200g ja sekin tuli takaisin heti. Lopetin siis, koska se oli ihan yhtä tyhjän kanssa ja aina teki jotain mieli ja oli nälkä yms.
Kuukauden päästä siitä, 10 viikkoa sitten halusin kokeilla uudelleen. KOkeilin tällä kertaa karppausta(= vähähiilihydraattinen ruokavalio). Tietysti on tehnyt mieli leipää, joskus perunaakin yms. mutta silti on saanut herkutella. Olen syönyt parikin kertaa viikossa kunnon pihvit kermakastikkeella vihannesten kanssa, pizzaa(karppiohjeilla) kunnon täytteillä.... Tänään oli siis 10. punnitus ja painoin 60.8kg, tavoitepaino on 59kg, jota en ole painanut moneen vuoteen! Senttejä on karissut paljon: Rinnan alka 2cm, vyötäröltä 9cm, navan kohdalta 10cm, pepun kohdalta 5cm ja reidestä 4cm. Olen todella tyytyväinen, enkä ole nähnyt nälkää todellakaan päivääkään! Olen myös juonut vettä yli 2 litraa päivittäin, ja se tepsii selvästi paremmin, kuin vähällä vedellä.
Kerroin tämän, koska itselleni on ollut aina vaikeaa hallita painoa ja pudottaa sitä ja olen lihonut äkkiä, vaikkei paino olekaan hurja. Monet sanovat, että karppauksen pitää olla elämäntapa, mutta minä olen sitä mieltä, että se käy myös "dietistä", tosin itse en aio palata kokonaan "normi"ruokaan, vaan lisään vain jonkin verran leipää ja ehkä myös perunaa, makaronia, riisiä..
Olo on todella hyvä, ei turvota, toppahousut mahtuvat kokonaan päälle, vaikkei vuosi sitten mennyt edes puoleen väliin vetoketju.. Toivottavasti muutkin innostuvat saamaan oman kropan takaisin, jos sitä kaipaa!!

ps. liikunta on ollut minimissä, lukuunottamatta lapsen kanssa liikkumista. Silti tällä ruokavaliolla ei lihakset ole surkastuneet entisestään ja vatsakin on hieman kiinteytynyt. Nyt voisi keskittyä juuri lihaskuntoon..

Jos syö monipuolisesti ja annoskoot ovat kohtuulliset, niin mitään erikoisdieettejä ei tarvita. Minulle tuli molemmissa raskauksissa yli 20 kg. Läskit sulivat itsekseen pikkuhiljaa, kun palasin terveellisiin elämäntapoihin. 8 kk:ssa olin alkuperäisessä painossani (57 kg).

Noudatan lasten kanssa samaa ateriarytimä. Usein syön siis kaksi lämmintä ateriaa päivässä. Jos jätän toisen lämpimän aterian väliin, niin makeanhimo iskee taatusti. Silloin korvaan aterian esim. suklaalevyllä, keksipaketilla, tms. herkulla. Tätä tapahtuu silloin tällöin. En kieltäydy mistään herkuista tai ruokalajista, koska se vain lisäisi syömishimoa ja kiinnostusta ruokaan. Liikunta on täälläkin ollut lähinnä hyötyliikuntaa.

Tällä tyylillä syömisestä on tullut elämässäni toissijaista. En enää ajattele jatkuvasti, että mitähän söisin seuraavaksi. Nyt aikani menee omissa touhuissani (ei syömisessä).

ja mä painan nyt puoli vuotta lapsen synnytyksestä 7 kg vähemmän kuin ennen raskautta. Kummasti laihtuu, kun imettää ja on masentunut. Ei tarvi dieettejä miettiä. Vartalo oli entisellään pari viikkoa synnytyksestä, sitten alkoi alamäki. No ei se mitään, vielä on varaa jatkaa. Onneks vauva on ihana. Ja muille: on ihana asia, että ruoka maistuu.

Kiva kuulla ap:n kertomus! Mulla oli painoa ennen raskautta 64 kg, vauvan synnyttyä sairaalasta kotiin tullessa 72 kg, ja nyt olen jämähtänyt 66-67 kiloon. Lapsi on jo vuoden ikäinen. Lopetin vasta imetyksen, joten en ole voinut laihiksia pitää, mutta nyt olis vuodenvaihteessa tarkoitus aloittaa. Mä kuulun niihin, jotka ei vaan laihdu normaalilla ruokavaliolla, varsinkin kun en ehdi liikkumaan niin paljon kuin haluaisin. Liikunta on lähinnä rataslenkkejä lapsen kanssa. Aion siis oikeasti laihduttaa, kunnes olen tavoitepainossani, mikä on n. 60 kg. Tota karppausta en kyllä varmaan aloita, koska mä rakastan leipää ja pastaa... Enkä syö lihaa. Mutta ehkä kalorilaskurin avulla. Sen avulla olen laihtunut ennen raskauttakin yli 5 kg, ehkä nytkin onnistuu.
Mun mielestä on ainakin kiva kuulla tuommoisia onnistumistarinoita! Tsemppiä ap:lle kilojen pois pitämisessä! :)

Alkuperäinen kirjoittaja hyvähyvä!:
Kiva kuulla ap:n kertomus! Mulla oli painoa ennen raskautta 64 kg, vauvan synnyttyä sairaalasta kotiin tullessa 72 kg, ja nyt olen jämähtänyt 66-67 kiloon. Lapsi on jo vuoden ikäinen. Lopetin vasta imetyksen, joten en ole voinut laihiksia pitää, mutta nyt olis vuodenvaihteessa tarkoitus aloittaa. Mä kuulun niihin, jotka ei vaan laihdu normaalilla ruokavaliolla, varsinkin kun en ehdi liikkumaan niin paljon kuin haluaisin. Liikunta on lähinnä rataslenkkejä lapsen kanssa. Aion siis oikeasti laihduttaa, kunnes olen tavoitepainossani, mikä on n. 60 kg. Tota karppausta en kyllä varmaan aloita, koska mä rakastan leipää ja pastaa... Enkä syö lihaa. Mutta ehkä kalorilaskurin avulla. Sen avulla olen laihtunut ennen raskauttakin yli 5 kg, ehkä nytkin onnistuu.
Mun mielestä on ainakin kiva kuulla tuommoisia onnistumistarinoita! Tsemppiä ap:lle kilojen pois pitämisessä! :)

Sitten kun palaat laihiksen jälkeen tavallisiin ruokatottumuksiisi, niin kilot tulevat takaisin, monesti vielä tuplana. Dieetit ovat vain itsensä huijaamista. Painon pudotuksessa liikunta ei ole tärkeintä. Se mitä ja kuinka paljon laitat suuhusi, on tärkeämpää.

Ja minähän ainakin sanoin, että tämä jää minulle osaksi elämäntapaa, kun joku tuossa sanoi, ettei ihmedieettejä...En mainostanutkaan itse tapaani, vaan ihan vaan halusin kannustaa muutkin eteenpäin. Kukin tyylillään, tämä sopi minulle. Kiitän.

Ap: laitapa hyviä linkkejä tuohon karppaukseen, sinulta niitä varmasti löytyy. Voisi toimia mulla, kiloja on ihan liikaa ja kohta olisi pakko päästä edes osasta pois.. Mut hitto, miten vaikeaa on skarpata syömisten suheen, kun ei koskaan saa nukkua riittävästi.. Eli hyvät neuvot kelpaavat:)

lukea AP:n kirjoitusta!! Toisten ei heti tartte olla mollaamassa, kukin tyylillään. Mikä toimii yhdellä, ei toimi toisella. Itse olen laihduttanut 15kg Painonvartijoilla, enkä voisi kuvitella eläväni ilman leipää ja pastaa. Syön vain kokojyväviljaa, valkoista mössöä en lainkaan. Se toimi minulla=)
Tosi kiva lukea tuollainen onnistumistarina=) Mutta nyt se vaikein osuus, kilojen pois pitäminen =) Tsemppiä!!

Alkuperäinen kirjoittaja Irina69:
Ap: laitapa hyviä linkkejä tuohon karppaukseen, sinulta niitä varmasti löytyy. Voisi toimia mulla, kiloja on ihan liikaa ja kohta olisi pakko päästä edes osasta pois.. Mut hitto, miten vaikeaa on skarpata syömisten suheen, kun ei koskaan saa nukkua riittävästi.. Eli hyvät neuvot kelpaavat:)

www.karppaus.info.. SIellä foorumilta saat paljon tietoa, mutta siellä on myös wiki, josta voi katsoa eri karppausmuotoja, joita ovat sitten ketokarppaus, ihan perus Atkins...vaikka mitä. Foorumilla joka ikinen käskee sinun lukea jonkun kirjan, itse luin Antti Heikkisen kirjaa, mutta äh, en saanut siitä irti mitään. Luin paljon tuota sivustoa ja sen mukaan elelen. En minäkään loppuelämäksi lopettanut leipiä yms. vaan ensin tiukka linja, ja sitten voi siirtyä ylläpitoon, josta tuolla ehkä hyvä esimerkki "hyväkarppaus", jossa saa syödä jo aika paljon viljoja yms..
Saa minulle kirjoitellakin, jos haluaa vaikka "vertaistukea" tai muuta..maailmanhassuin@hotmail.com Ainakin hyvän pizzapohjan olen tehnyt karppiohjeilla, jos niistä tykkää :)

Loistavaa ap! Ihana kuulla onnistumisestasi!

Itse hoikistuin ajan kanssa syömällä/juomalla normaalisti ja imettämällä. Aikaa se vei mutta nyt 10kk synnytyksestä painan 59kg kun ennen raskautta painoin 61kg (raskauskiloja tuli 16kg).

Niille, jotka pohtivat 4kk synnytyksen jälkeen ylimääräisiä kiloja, antakaa vartalollenne aikaa palautua. Se todellakin voi viedä melkein sen vuoden.

Mulla synnytyksestä reilu vuosi aikaa. Raskauden aikana painoa tuli n. 10kg, muutamassa kuukaudessa olin taas lähtöpainossani eli 58kg. Imetyksen loputtua painoa tosin tuli pari kiloa lisää, mutta olen saanut ne pois syömällä terveellisemmin ja määrällisesti vähemmän.

MInulle sopiva tapa muutaman kilon pudotukseen oli kalorien laskeminen. Melko äkkiä sitä oppii laskemaan, mitä minkä verran kaloreita on missäkin ruuassa ja sen perusteella on helpompaa valita terveellinen vaihtoehto ja syödä kohtuullisia määriä. Ja kun vuorokauden kalorimäärä pysyy kohtuullisena ja vaunulenkillä tulee käytyä lapsen kanssa päivittäin, on paino pysynyt ennallaan. Syön ihan tavallista ja terveellistä kotiruokaa ja yritän pitää säännölliset ruokailuajat. Minulla on viikossa yksi herkuttelupäivä, jolloin syön jotain hyvää. Makeanhimo yllättää joskus, mutta sen saa pois syömällä esim. hedelmiä ja jogurttia.

Karppaus on nykyisin melko suosittua. Tosin sen terveysvaikutuksia ei kai vielä tunneta kovinkaan hyvin. Siinähän ideana on, että hiilihydraattien tilalta elimistö saa energiansa rasvoista. Karppauksessa juuri tuo runsas rasvojen saaminen ja vähäinen kuitujen saaminen vaan saattavat johtaa kohonneeseen sydän- ja verisuonitautien riskiin. Hyvä Terveys-lehden artikkelin mukaan jossain tutkimuksessa oli todettu karppaajilla olevan kohonnut äkkikuolemariski juuri johtuen näistä sydän- ja verisuonisairauksista.

Jokainen tietysti valitsee tapansa elää itse, mutta vaihtoehtoja kannattaa miettiä myös pitemmällä tähtäimellä.

Alkuperäinen kirjoittaja ninnis:
Mulla synnytyksestä reilu vuosi aikaa. Raskauden aikana painoa tuli n. 10kg, muutamassa kuukaudessa olin taas lähtöpainossani eli 58kg. Imetyksen loputtua painoa tosin tuli pari kiloa lisää, mutta olen saanut ne pois syömällä terveellisemmin ja määrällisesti vähemmän.

MInulle sopiva tapa muutaman kilon pudotukseen oli kalorien laskeminen. Melko äkkiä sitä oppii laskemaan, mitä minkä verran kaloreita on missäkin ruuassa ja sen perusteella on helpompaa valita terveellinen vaihtoehto ja syödä kohtuullisia määriä. Ja kun vuorokauden kalorimäärä pysyy kohtuullisena ja vaunulenkillä tulee käytyä lapsen kanssa päivittäin, on paino pysynyt ennallaan. Syön ihan tavallista ja terveellistä kotiruokaa ja yritän pitää säännölliset ruokailuajat. Minulla on viikossa yksi herkuttelupäivä, jolloin syön jotain hyvää. Makeanhimo yllättää joskus, mutta sen saa pois syömällä esim. hedelmiä ja jogurttia.

Karppaus on nykyisin melko suosittua. Tosin sen terveysvaikutuksia ei kai vielä tunneta kovinkaan hyvin. Siinähän ideana on, että hiilihydraattien tilalta elimistö saa energiansa rasvoista. Karppauksessa juuri tuo runsas rasvojen saaminen ja vähäinen kuitujen saaminen vaan saattavat johtaa kohonneeseen sydän- ja verisuonitautien riskiin. Hyvä Terveys-lehden artikkelin mukaan jossain tutkimuksessa oli todettu karppaajilla olevan kohonnut äkkikuolemariski juuri johtuen näistä sydän- ja verisuonisairauksista.

Jokainen tietysti valitsee tapansa elää itse, mutta vaihtoehtoja kannattaa miettiä myös pitemmällä tähtäimellä.

Tuo on totta, että siitä on paljon artikkeleita yms.. Mutta niinhän se aina on, että mitä "erikoisempi" tapa tehdä jotain, sitä enemmän siitä on vastalauseita, ja tietenkin virallisterveellisen ruokavalion vaalijat haluavat myös tulevaisuudessa siitä paasata.
Minunkin on ollut tarkoitus käydä kolesterolimittauksessa, jotta näkisi vähän mitä tapahtuu, mutta tiedän monta, joilla arvot ovat laskeneet karppauksen myötä. Rasvakin tosiaan palaa, ja elimistö tarvitsee sitä paljon, jos hiilihydraattiaineenvaihduntaa ei ole juurikaan, joten ei sitä kerry samalla tavalla kuin jos söisi sekä hiilareita, että rasvaa samanaikaisesti molempia kovasti.
Kaikkea kannattaa tosiaan tutkia, ennen kuin suinpäin säntää uusiin ulottuvuuksiin.

Yhteistyössä