Omakotitalo yhdessä vai kahdessa kerroksessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä vajaa 200m2 kahdessa kerroksessa. Ylhäällä 3mh, reilu aula ja pikkuvessa. Alhaalla siiten vireashuone + muut. Minusta loistava ratkaisu! En ole ikinä ymmärtänyt sitä kauhistelua rappujen ravaamisesta. Ja meillä on kaksi pientä lasta (4,5v ja vajaa 3v, kolmas tulossa), jotka kummatkin ovat syntyneet tähän taloon. Heitä on pienestä pitäen opetettu rappuja kulkemaan, joten haavereita ei ole tapahtunut.

meillä oli lapsuuden koti kahdessa kerroksessa, ja me tietysti ylhäällä. mä vihasin sitä ainaista rappujen ravaamista. meille kun tulee omakotitalo, se on varmasti yks kerroksinen

Mä taas uskon et asutaan tässä vanhuuteen asti, joten on kätevämpää kun kaikki on yhdessä kerroksessa, jos vanhetessa tullaan huonokuntoisemmaksi, tarvitaan rollaattoria/pyörätuolia jne...

Alkuperäinen kirjoittaja neiti Dina:
suosittelen yhtä. Yläkerta toimii sitten teini-ikäisten lasten kans, mut jos lapsi on vaikka alle vuoden, niin on aika pitkät 15 vuotta ravata rappusia kantaen pyykkejä sun muita.

Miksi niitä pitäisi kantaa?

Suosittelen kolmea. Alimmassa saunaosasto ym. katutaso edustusta ja keittiö, yläkerta yksityistä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kahdessa ehdottomasti!
Lasten kammarit on ylhäällä ja meidän alhaalla. En vaihtais ikinä! :)

Mulla niin kova tulipalokammo, että ikinä en laittaisi lapsia yksin ylös ja itse nukkuisin alhaalla. Itse olen lapsuuteni "elänyt yläkerrassa" ja kyllä pelotti...

Tästä syystä en myöskään halua 2 kerroksista taloa, rinneratkaisu menee kun molemmista kerroksista pääsee kuitenkin ulos maantasalle. Eli kannatan 1-tasoista.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Meillä siis suunnitelmissa noin 170-200-neliöinen talo. Halutaan tilava, mutta onko kokemuksia noilla neliöillä kahdesta tasosta? onko avarantuntuinen?

On kokemusta 170 neliötä kahdessa tasossa, 85+85. Alhaalla julkiset tilat eli oh, k, et, s+ph+wc+yksi makuuhuone/työhuone. Ylös mahtuu reilusti neljä väljää makuuhuonetta, aula ja kylppäri. Talon muodosta riippuu aika lailla, miten tilat saa jaettua järkevästi. Putkiullakkoon ei saa huoneita kuin kumpaankin päähän, en tykkää sellaisesta. Nyt kun lapset pieniä, nukutaan kaikki yläkerrassa, siksi meillä 4 mh ylhäällä.

Alkuperäinen kirjoittaja Vinja:
Kahdessa ehdottomasti!
Lasten kammarit on ylhäällä ja meidän alhaalla. En vaihtais ikinä! :)

Mulla niin kova tulipalokammo, että ikinä en laittaisi lapsia yksin ylös ja itse nukkuisin alhaalla. Itse olen lapsuuteni "elänyt yläkerrassa" ja kyllä pelotti...

Tästä syystä en myöskään halua 2 kerroksista taloa, rinneratkaisu menee kun molemmista kerroksista pääsee kuitenkin ulos maantasalle. Eli kannatan 1-tasoista.

Lapsille opetettu miten toimitaan tulipalon sattuessa, enempää ei voida tehdä. Ei tähän mennessä ole sanoneet että pelkäisivät. (8v., 10v. ja 12v.) :)

Yhdessä tasossa. On avarampaa ja kätevämpää pienten lasten kanssa. Rappuset rasittavia pienten lasten kanssa (kokemusta lapsuudestani) Toki monet 2-tasoiset ovat ulkoapäin kauniimman näköisiä, mutta käytännöllisyys estetiikan edelle - ainakin meillä!

Meillä n.200m2 rinnetalo kahdessa kerroksessa ja toimii. Ylhäällä on kaksi makkaria, joista toinen nyt leikkihuone ja toinen työ/vierashuone. Alhaalla kaksi makakria, joista toinen meidän makkari ja toinen nyt lasten nukkumahuoneena, kun lapset pieniä. Kaksi kerrosta toimii loistavasti, portaita ei tarvi pienienkään kanssa pelätä, kun laittaa loivat tasanne portaa, satulaportaa, eli umpiportaat, eivät ole jyrkät kuten perusportaat. Meidän 2v on jo pitkään tullut portaat ylös ja alas itse. Meillä on kkh ja sauna alhaalla, ne on hvyä olla siinä kerroksessa missä on makkarit. Olkkari ja keittiö ovat ylhäällä, alhaalla on tv-huoneena toimiva arkiolkkari/takkahuone.

Olen lapsuuteni asunut yksikerroksisessa talossa ja aina olen haaveillut kahdesta kerroksesta. Kokemusta on asumisesta kaksikerroksisessa rivitalossa, jossa sauna oli ylhäällä ja paritalosta, joka oli kolmessa kerroksessa, se oli lasten kanssa hankala.

Jos on kaksikerroksinen, niin silloin kaikki perusjutut pitää saada alakertaan (tai maan tasalla olevaan kerrokseen) yhden reilunkokoisen makuuhuoneen kera. Lisämakuuhuoneet + lisä oleskelutila voivat olla toisessa kerroksessa.

Meillä on juuri tällainen :) Ylhäällä 4 makkaria, aula ja pesutilat. Alhaalla pesutilat + sauna, khh, 1 makkari/työhuone, olkkari, keitttiö, ruokailutila, eteisaula ja kuisti.

Ehdottomasti kahdessa! Meidän perhe asui edellisessä ok-talossa kahdessa kerroksessa ja nykyisin asutaan kolmessa ja tää on paras. Kellarikerroksessa on autotalli, saunatilat ja pyykkitilat, keskikerroksessa keittiö, wc, olkkari, vierashuone ja eteinen ja yläkerrassa vintit, 2 makkaria ja wc/suihku. Kyllähän tässä noita rappusia tulee rampattua eestaas, mut ei se ongelma oo. Poikakin oppi nopsaan kulkemaan portaissa ja tässä talossa ollaan nyt 2,5 vuotta asuttu ja kerran on könynnyt portaissa, mut ei pahasti silloinkaan. Pyykkikone saa jyllätä vaikka yölläkin, ei kuulu makkareihin ja olkkarissa saadaan rauhassa katsoa illalla leffoja ku poika nukkuu yläkerrassa omassa rauhassa.

Alkuperäinen kirjoittaja koppis:
Jos on kaksikerroksinen, niin silloin kaikki perusjutut pitää saada alakertaan (tai maan tasalla olevaan kerrokseen) yhden reilunkokoisen makuuhuoneen kera. Lisämakuuhuoneet + lisä oleskelutila voivat olla toisessa kerroksessa.

Meillä on juuri tällainen :) Ylhäällä 4 makkaria, aula ja pesutilat. Alhaalla pesutilat + sauna, khh, 1 makkari/työhuone, olkkari, keitttiö, ruokailutila, eteisaula ja kuisti.

Edelleen olen sitä mieltä, että kkh ja sauna siinä kerroksessa missä päämakkari on.

Alkuperäinen kirjoittaja yksi kerros riittää :
Portaat nyt on vaan niin epäkäytännölliset. En ikinä haluaisi asua muussa kuin yhdessä tasossa!

No riippuu varmaan ihan talosta. Ei meillä ainakaan ole epäkäytännölliset. Yläkerrassa olemme miehen kanssa ainostaan yöllä. Lapset saavat nukkua siellä rauhassa jo aiemmin ja me saadaan miehen kanssa olla alakerrassa rauhassa, saunoa jne.

Alkuperäinen kirjoittaja koppis:
Alkuperäinen kirjoittaja yksi kerros riittää :
Portaat nyt on vaan niin epäkäytännölliset. En ikinä haluaisi asua muussa kuin yhdessä tasossa!

No riippuu varmaan ihan talosta. Ei meillä ainakaan ole epäkäytännölliset. Yläkerrassa olemme miehen kanssa ainostaan yöllä. Lapset saavat nukkua siellä rauhassa jo aiemmin ja me saadaan miehen kanssa olla alakerrassa rauhassa, saunoa jne.

Joo, itselläni on tukielinsairaus, joten on todella epäkäytännölliset!

Yhteistyössä