Omakotitaloasujat! Kuinka paljon rajaatte naapreiden lasten puuhia omilla pihoillanne?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lotta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lotta

Vieras
Juuri on muutettu omakotitaloon ja mietitään kuinka paljon voi rajata naapurin lapsia olematta kuitenkaan tiukkapipo. On ilmenny mm, että naapuritalon poika tulee yltäpäältä kuraisena kysymään lapsia ulos ja siinä samalla sitten kiehnää talon valkoiset ulkoseinät aivan likaisiksi isolta alueelta oven ympäriltä. Ja odotellessaan meidän lasten pukemista pihalla, heittelee kiviä seinään jne. Saattaa myös kurkkia ikkunoista sisälle tms. olen kyllä noista myös huomauttanut, kun lapsestahan on kyse, mutta olenko tiukkis vai liian lepsu? Kertokaa te.

Mä ainakin sanoisin ja useampaan kertaankin jos ei ekalla usko. Samaa sanon omilleni. En halua ylimäärästä työtä enkä halua sitä muillekaan niin olen omillenikin sanonut et ei mennä kuraamaan muitten paikkoja. Saattaa olla et oon tiukka aika ajoin.

Meidän pihalla pyörii lapset lähes päivittäin.. Kyllä minä niitä komennan jos mua joku ärsyttää ja ne tekee väärin..Hyvin lapset uskoo ja ovat komenteluista huolimatta viihtyneet leikkien meidän pihassa.

Meillä ei oo naapurissa lapsia, mut naapurin lapsenlapsilta on meidän pihaan ehdoton kielto tulla, jos ei erikseen pyydetä. Ollaan muutaman kerran ajettu ne pois.
Kyseessä vielä miehen sukulaislapset, mutta ei ne sen miellyttävämpi siitä huolimatta ole :whistle: :whistle:
Onneksi ensi kesänä aidataan koko piha niin sen jälkeen ne eivät tule pihaan silloinkaan, kun ei olla itse kotona.

Mikset ap sano lapselle suoraan, mitä ei saa tehdä? lapsi ei ole ajatuksenlukija ja toisten kotikasvatuskin on puutteellista. Sinä asetat rajat huushollissasi ja siihen kuuluu myös piha-alueesi.

Kyllä meillä rajoitetaan sekä omien että naapureiden lasten leikkejä. Meidän nurmikko alkoi kasvamaan toissa kesänä ja vieläkin rajoitetaan esim jaliksen peluuta. Nurmikolla ei myöskää saa pelata keväällä ennen kuin annamme siihen luvan sekä rajoitamme myös pelaajien määrää. Ikkunoista olemme kieltäneet kurkkimasta eikä saa esim hakata kepeillä nurkkia eikä seiniä. Olemme ehkä tiukkiksia, mutta kun kaikki naapurien lapset jostain syystä leikkii ja pelaa lähes aina meidän pihalla, syynä lienee että se on aurinkoinen ja tasainen. Toisaalta ihan kiva mutta välillä kauhulla katselemme ikkunoista uusia omppupuitamme.

Meillä saavat, niin omat kun naapurinkin, lapset olla ihan rauhassa. Eipä täällä juurikaan mitään hajotettavaa/sotkettavaa ole. Kukkapenkkeihin ei mennä (mutta ne onkin elukoitten takia aidattu :D ), ikkunoita ei hajoteta eikä elukoita kiusata. Muuten saavat olla vapaasti:)

Niin ja muutama "vaarapaikkaa" on myös kieltolistassa (oja, kaivo, puu/tukki kasat ja heppa-aitaus ).

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mikset ap sano lapselle suoraan, mitä ei saa tehdä? lapsi ei ole ajatuksenlukija ja toisten kotikasvatuskin on puutteellista. Sinä asetat rajat huushollissasi ja siihen kuuluu myös piha-alueesi.

Oon nyt sanonutkin noista, mutta tuntuu että just tän yhden tenavan kohdalla on lukuisia asioita, joita pitäis kieltää (eli alan pikkuhiljaa kuulostaa nalkuttajalta). Sotkee seinät, heittää vettä muiden päälle, hakkaa seiniä kepillä, heittää kiviä, seisoo rännien päällä jnejne. Itsellä samanikäisiä lapsia, joita kyllä tietenkin pitää komentaa välillä myös, mutta just jotkut seinien sotkemiset ei oo kyllä tullu heille mieleen, vaan enemmän oon tottunu että lapsia pitää rajata vähän toisenlaisissa asioissa, esim ettei kiistellä leluista tai rynnätä sisälle eteistä pidemmälle kuraisissa vaatteissa jne. Mut tää yks jatkaa toisesta asiasta, tyyliin just kun käyn sanomassa että ei saa kurkkia ikkunasta, niin sitten joo kiipeilee ränniä pitkin. Eli tosiaan kuulostan aikamoiselta nalkuttajalta varmaan tuon pojan mielestä.

Kenen on muuten vastuu jos naapurin lapsi tulee kysymättä pihaan ja teloo ittensä vaikka esim. miehen työkalujen kanssa? Tuli vaan mieleen kun meilläkin on monesti autotallin edessä jos jonkinlaista työkalua ja moottorivehjettä ja mä tiedän et ne mukulat kielloista huolimatta käy tossa meidän pihassa silloin kun ei olla kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja Lotta:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Oon nyt sanonutkin noista, mutta tuntuu että just tän yhden tenavan kohdalla on lukuisia asioita, joita pitäis kieltää (eli alan pikkuhiljaa kuulostaa nalkuttajalta). Sotkee seinät, heittää vettä muiden päälle, hakkaa seiniä kepillä, heittää kiviä, seisoo rännien päällä jnejne. Itsellä samanikäisiä lapsia, joita kyllä tietenkin pitää komentaa välillä myös, mutta just jotkut seinien sotkemiset ei oo kyllä tullu heille mieleen, vaan enemmän oon tottunu että lapsia pitää rajata vähän toisenlaisissa asioissa, esim ettei kiistellä leluista tai rynnätä sisälle eteistä pidemmälle kuraisissa vaatteissa jne. Mut tää yks jatkaa toisesta asiasta, tyyliin just kun käyn sanomassa että ei saa kurkkia ikkunasta, niin sitten joo kiipeilee ränniä pitkin. Eli tosiaan kuulostan aikamoiselta nalkuttajalta varmaan tuon pojan mielestä.

Mä kieltäisin tollaselta kokonaan meidän pihalle tulon... tai siis pyytäisin ainakin kokonaan pois odottamaan siksi aikaa et teidän lapset tulee itse ulos. Ei se oo nalkuttamista et kieltää. sun tupa, sun lupa.

Heh, kun olisikin niin että lapset vain kurkkisi ikkunoista. Meillä käy niin että jos ei olla kotona kun olisi perhe A tulossa kylään niin heidän äiti kiertää talon ja kurkkii ikkunoista sisälle! Kiva kun naapurit kertoo kun tullaan kotiin että ikkunoista on käyty kurkkimassa. Olettaakohan perhe A:n äiti että ollaan sängyn alla piilossa kun ei avata ovea!

Alkuperäinen kirjoittaja näin meillä:
Heh, kun olisikin niin että lapset vain kurkkisi ikkunoista. Meillä käy niin että jos ei olla kotona kun olisi perhe A tulossa kylään niin heidän äiti kiertää talon ja kurkkii ikkunoista sisälle! Kiva kun naapurit kertoo kun tullaan kotiin että ikkunoista on käyty kurkkimassa. Olettaakohan perhe A:n äiti että ollaan sängyn alla piilossa kun ei avata ovea!

Mulla kävi kerrran niin et olin päikkäreillä ja kuulin et oveen koputettiin. En jaksanut nousta kun tiesin et se on miehen serkku kakruineen ja vaivuin samantien takas uneen. Heräsin siihen ku koko lössi seiso sängyn vieressä et "me luultiin ettei täällä oo ketään kotona kun ei kukaan avaa..." Joo no sillon just pitää sisälle työntyä jos ei kukaan avaa :headwall: :headwall:
sit ne käy koputtelemassa ikkunoihin ja katsomassa elukoita lasin läpi kun me ei olla kotona. Siitä on sanottu jo pariin otteeseen et ei tarvii tulla toisten lasien taakse. Ottivat nokkiinsa, mut ottakoot.

Alkuperäinen kirjoittaja suunapäänäpersienä:
Kenen on muuten vastuu jos naapurin lapsi tulee kysymättä pihaan ja teloo ittensä vaikka esim. miehen työkalujen kanssa? Tuli vaan mieleen kun meilläkin on monesti autotallin edessä jos jonkinlaista työkalua ja moottorivehjettä ja mä tiedän et ne mukulat kielloista huolimatta käy tossa meidän pihassa silloin kun ei olla kotona.

Mun mielestä vastuu on naapurin lapsen vanhemmilla. Ei kenenkään pihaan mennä omalla luvalla. Onhan ihmisillä kesällä esim.uima-altaita mihin voi hukkua. Miksi muuten vanhemmat antaa lasten mennä leikkimään rakennuksille? Siellä vasta vaaran paikkoja onkin, eikä rakentajat ole aina paikalla.

Alkuperäinen kirjoittaja suunapäänäpersienä:
Mä kieltäisin tollaselta kokonaan meidän pihalle tulon... tai siis pyytäisin ainakin kokonaan pois odottamaan siksi aikaa et teidän lapset tulee itse ulos. Ei se oo nalkuttamista et kieltää. sun tupa, sun lupa.

Peesi! Jos on pari kertaa sanottu, eikä mene jakeluun, voi odottaa muualla...

Meillä on pihalla, että sisällä meidän säännöt, jos niitä ei noudateta ni juttelen lapsen vanhempien kanssa jotta saa tulla jahka osaa olla mein sääntöjen mukaan. Meille ei tulla kuraisina, seiniin nyt ei yleensäkkä ole itään asiaa eikä ränneihin ja tikkaisiin ym. Kylä mun mielestä saat sanoa niin paljon ku tykkäät, oma piha, oma talo, tein säännöt!

Meidän pihalle saa lapset tulla, jos tulevat leikkimään meidän lapsen kanssa ja tietyt säännöt on. Olen monta kertaa ajanut naapurin lapset pois kun tulevat omin luvin meidän pihalle. Olen keskustelllut asiasta naapurin äidin kanssa, mutta hänen mielestään lapsien pitää antaa leikkiä. Eli leikkiä meidän pihalla vapaasti ja turmella meidän kasvit.

Yhteistyössä