Omatekemää vai kaupanmössöä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja SannaA
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mitä te tarkoitatte noiden ravintoarvojen laskemisella? Itse olen miettinyt ainoastaan että ruuassa on tietty määrä lihaa, kasvikset siihen päälle... Ja että vauva saa riittävästi maitoa ja viljaa. Mitä pitää laskea kun tekee itse soseita?

Alkuperäinen kirjoittaja Aioli:
Vihannekset kiehuvat ja soseutuvat juu, kun joku ne ensin valitsee, pesee, kuorii, pilkkoo, vahtii, purkittaa/sulloo jääpalarasioihin, sulattaa, jäähdyttää jne. Liikkuvaisen vauvan kanssa tuonkin ajan käytän itse mielummin leikkeihin kuin sen pienen nökäreen valmisteluun, josta kuitenkin lentäisi puolet roskiin:-)
NIIN, ensinnäkin en tarkoittanut tuta "ei kiinnosta" kommenttia miksikään kielteiseksi, siinä voisi olla mikä muu sana tahansa, ehsi, jaksa, yms. Älä itse ota hernettä nenuun joka sanasta.

Ja tuo ylläoleva litania vie aikaa noin puoli tuntia per ruoka-aines, ja kerralla saa kyllä kuukauden annoksen pakkaseen, joten aikas harvoin tarvii kyllä aikaa siihen laittaa. Vauvan aloitellessa kiinteitä tein satsin per viikko pakkaseen sitä mukaa kun vauva niitä aloitteli, ja nyt sitten kun akikki maut on kasassa, niin teen sitä mikä on loppumassa, aina ei edes joka viikko, joten aikapula ei ole syy, eikä siis tarvi nähdä sitä vaivaa pienen nökkäreen vuoksi.

Kyllä omatekemä aina teollisesti valmistetun voittaa. Kun ostaa puhtaita, kotimaisia raaka-aineita, niin saa varmasti hyvää ruokaa vauvalle. Perunan ja porkkanan voi laittaa itsekseen kiehumaan, siihen pakasteesta pala hyvää lihaa (tekee valmiiksi esim. jääpalojen pakasterasiaan paloja) ja sauvasekoittimella sekaisin. Aikaa tuohon menee noin 10 minuuttia korkeintaan, jos ei laske aikaa, jonka peruna ja porkkana kiehuvat itsekseen. Vaihtelevasti sitten aina muita kasviksia.
Uskoakseni teolliset ruuat ja kotona tehdyt ovat ravintoarvoltaan samanlaista ruokaa. Mutta jos lapsi tottuu ensimakuna teolliseen ruokaan, niin voi 1-vuotiaana olla vaikeuksia siirtyä syömään samaa ruokaa muun perheen kanssa. Maistakaapa itse ero. Teollisia ruokia käyttäisin matkaeväänä ja joskus kun on laiskapäivä. Mutta itselläni ei ainakaan tavallisena arkipäivänä ole niin kiire, ettenkö ehtisi nakata pottuja kattilaan kiehumaan ja muussata niitä. Suosin siis kotiruokaa.

Meillä mies kokkaa mössöt tarvittaessa viikonloppuisin. Ei niitä kannata joka päivä pientä määrää tehdä, jos on hyvä pakastin. Muutenkin lapsen tultua olen alkanut miettiä ruoanlaittoa vähän tehokkaammaksi. Esim. riisiä keitetään kahdelle aterialle, kastike/lisuke vaihtamalla kahdeksi päiväksi hyvä ruoka. Viikonlopun pataruokaa voi viikolla jatkaa lisäkeriisillä tai perunoilla. Ennen lasta kokkailtiin joka päivälle 'uusi' ruoka. Vieläkään useana päivänä saman ruoan syöminen ei ole suosikkitapani aterioida, mutta kaikkeen sopeutuu.

Ja sitä vielä ihmettelen, että miten ihmeessä teollisuudella olisi sen ravinnerikkaampia raaka-aineita kuin kotikokillakaan. Porkkana on porkkana. Paljon valmisruuissa on side- ja jatkamisaineita, joiden ravinnepitoisuus on alhainen. Ja mitenhän esimerkiksi 40- ja 50-luvun lapset selvisivät ollenkaan hengissä, kun olot olivat mitä olivat?! Pientä maalaisjärkeä. Toki jokainen tehköön valintansa ajan- ja rahankäytön suhteen vauvaruokien kanssa.

Itse en tykkää pakastaa. Se on mielestäni sitä piiperrystä ;) Lihapaloja pakastan. Ja siihen piti vielä kommentoida, että kyllä minusta menee hygieenisyys jo vähän liian pitkälle, jos pitää purkkiruoan perusteena sitä, että kotona tehty on epähygieenistä. Suomessa on puhdasta ruokaa ja meidän keittiö on ainakin suht siisti. Eikä lastani pidä missään suojakelmussa kasvattaa, vaan elää normaalia arkea ja elämää. Kyllä se lapsi tunkee lelujakin suuhunsa ja niissä varmasti monenlaista pöpöä elelee.

Kylläpäs täällä nyt vääristellään asioita, jos siis minun tekstiini viittasit tuolla. En ole väittänyt että kotona tehty on epähygieenistä. Vastasin Soseuttajan kommenttiin kun hän kirjoitti kotiruuan olevan hygieenisempää. Ja tarkoitin siis sanoa että teollisuuden olosuhteet ovat valvotut ja työntekijät ovat hygieniakoulutuksen läpikäyneitä, eli purkkiruuat ovat aivan turvallisia. Se on kuitenkin fakta, että enemmän ruokamyrkytysbakteereja leviää kotiolosuhteissa kuin teollisuuden tuotteista.

Enkä ole myöskään sanonut että lapsia pitäisi kelmuttaa. Pointtini oli että purkkiruoka on turvallista, AINAKIN yhtä turvallista kuin kotiruoka. Ja piste.

Ja mitä tulee monipuolisuuteen (kun siihenkin minun kommenttini joku viittasi); en ole väittänyt että purkkeja tarjoamalla lapsi saisi vaina ja kaikkialla monipuolisempaa ruokaa tai että sellaista ei voisi kotona valmistaa. Kunhan sanoin, että MEILLÄ tuo on yksi peruste purkkiruoan käytölle, KOSKA pakkasemme on niin pieni ettei sinne mahdu kovin monipuolisia aineksia.

Jokainen siis tekee niinkuin parhaaksi näkee ja miten olosuhteet sallivat. Ei vääristellä toisten kommentteja.

Pakko vielä lisätä, että en ole mikään kotiruuan vastustaja, päinvastoin. En myöskään kritisoi suomalaisten keittiöiden yleistä hygieniaa tmv. Pointtini oli lähinnä, että tässäkin asiassa on useampia ihan hyviä argumentteja suuntaan jos toiseen eikä purkkiruoka välttämättä jää piiruakaan huonommaksi jos kylmiä faktoja vertaillaan. Eli kyse ei ole vain ja ainostaan siitä "laiskuudesta", mitä toisilla on kiusaus tyrkyttää syyksi muiden erilaisiin elämänvalintoihin.

Pakko vielä lisätä, että en ole mikään kotiruuan vastustaja, päinvastoin. En myöskään kritisoi suomalaisten keittiöiden yleistä hygieniaa tmv. Pointtini oli lähinnä, että tässäkin asiassa on useampia ihan hyviä argumentteja suuntaan jos toiseen eikä purkkiruoka välttämättä jää piiruakaan huonommaksi jos kylmiä faktoja vertaillaan. Eli kyse ei ole vain ja ainostaan siitä "laiskuudesta", mitä toisilla on kiusaus tyrkyttää syyksi muiden erilaisiin elämänvalintoihin.

kovat selituksesi luovat kuvan, että taidat sittenkin olla laiska.

Meillä esikoista vasta odotellaan, mutta ruoka-asiaa olen jo mietittinyt. Pidän kovasti ruuanlaitosta, ja haluaisin tehdä vauvan ruuat itse. Lähinnä olen ollut huolissani siitä, saanko koottua tarpeeksi monipuolista ravintoa lapselle.

Olen kai mainonnan uhri, mutta käsittääkseni lasten valmisruoka on tarkasti tutkittua, valvottua ja valmistettua siten, että se sisältää kaikki lapsen tarvitsemat jutut. Lisäksi kummipoikaa syöttäessäni olen joskus maistanut niitä sörsseleitä ja hyviähän ne ovat ja erittäin monipuolisia nykyään.

Saako siis teidän mielestänne helposti koottua täysipainoisen ruokavalion lapselle kotikeittiössä?

Saako siis teidän mielestänne helposti koottua täysipainoisen ruokavalion lapselle kotikeittiössä? [/quote]

Jos osaa itselleen terveellistä ruokaa laittaa ja hieman viitsii aiheeseen perehtyä, niin en näe tässä ongelmaa.

"Saako siis teidän mielestänne helposti koottua täysipainoisen ruokavalion lapselle kotikeittiössä? "

No jos mietityttää, niin niitä valmisruokien tuoteselosteitahan voi lukea sillä silmällä.

Neuvolassa minulle kerrottiin että jossain tutkimuksessa oli todettu että purkkiruokaa syövillä lapsilla oli PAREMMAT kolestroliarvot yksivuotiaana kuin kotiruokaaa syövillä. Ens käynnillä kysyn mikä se tutkimus oli ja laitan tänne jos jotakuta kiinnostaa.

Niin ja meillä syödään molempia...

En itse haluaisi syödä joka päivä purkkiruokaa enkä siksi halua antaa sitä lapsellekaan. Mieluummin keitän itse itselleni vihannekset ja kasvikset, miksi siis vauvalle jotain muuta?

Alkuperäinen kirjoittaja ...:

kovat selituksesi luovat kuvan, että taidat sittenkin olla laiska.

No voi hitsi. Sinäpäs sen viisastenkiven löysit. Kiitos analyysistä "..."!

Alkuperäinen kirjoittaja Justjuu:
Kolesteroliarvot yksivuotiaalla! Niin kun joku hauskasti sanoi, suomalaiset ovat sotineet Venäjää vastaan, mutta pelkäävät kuollakseen kolesterolia.

Tuosta se alkaa, verisuonten kovettuminen ja sydänsairaudet. Ei tainnut olla vitsi...

Olisihan se pitänyt arvata, että kinasteluksi menee... Tarkoitus oli VAIN kysyä tapoja/tottumuksia ei sen enempää mitään paremmuustaistelua.

Mä tykkään muuten kotiruoasta ja teen sitä paljon ja leivon myös. Ihmettelen vain välillä itseäni, että miksi se piiperrys on ruvennut nyt olemaan "vaikeaa". Se kyllä nosti äidin mielialaa kun viimeisin kasvismössökokeilu maistui tenavalle hyvin ja jauhelihakeittokin meni alas :)
Välillä kanssa taidan mennä siihen halpaan, että en muka osaisi tehdä niin ravitsevaa ruokaa lapselleni (joku jo sanoikin, että on mainoksen uhri).

Meillä syödään tällä hetkellä pelkkiä purkkiruokia. Tytön ollessa pienempi tein itse pakkaseen ruokaa jääpalakuutioihin. Ajattelin kyllä taas siirtyä kotiruokaan kun valmiit purkkiruuat käy aika kalliiksi ja niitä on tosi ärsyttävää kantaa kaupasta.

Viitsisittekö vielä laittaa tänne jotain esimerkkejä millaisia teidän omatekemät ruuat on? ja millaista kalaa ootte käyttäny? Annatteko erilaista lihasosetta 2 krt/pv vai samaa? Jos tulis jotain uusia vinkkejä :)

Meidän neiti on kohta 9 kk, mutta ei vielä syö kovin rakeista ruokaa..

Alkuperäinen kirjoittaja Mae3:
Meillä syödään tällä hetkellä pelkkiä purkkiruokia. Tytön ollessa pienempi tein itse pakkaseen ruokaa jääpalakuutioihin. Ajattelin kyllä taas siirtyä kotiruokaan kun valmiit purkkiruuat käy aika kalliiksi ja niitä on tosi ärsyttävää kantaa kaupasta.

Viitsisittekö vielä laittaa tänne jotain esimerkkejä millaisia teidän omatekemät ruuat on? ja millaista kalaa ootte käyttäny? Annatteko erilaista lihasosetta 2 krt/pv vai samaa? Jos tulis jotain uusia vinkkejä :)

Meidän neiti on kohta 9 kk, mutta ei vielä syö kovin rakeista ruokaa..

Koska olen tehnyt kaikki soseet erikseen pakkaseen kuutioina, samoin kuin lihat, voin joka aterialle valita erilaisen seoksen. Kalakuutioita on tehty ihan keittämällä seitä ja tilliä, tai sitten uunissa paistoin palan lohifilettä pippurilla ja tillillä maustettuna samalla kun omakin kalamme kypsyi.

Noista omista murkinoista sen verran vielä, että otan esim. perunaa, maissia ja parsakaalia, siihen sitten hieman keitettyä sipulia (myös pakkasessa), ripaus valkopippuria, ja mukaan oreganolla maustamaani naudanlihaa. Mukaan voin sitten laitella esim. porkkana- tai kurkkuraastetta.

Seuraavaksi varmaan keitän tai laitan uunissa kuha- tai siikafileen. ja vaikka nuo viimeksimainitut ovat aikas hintavia, niin ei se kalliiksi tule, jos kerran viikossa jääpalan verran antaa, toiset viikon aikana syötävät kalat kun voi olla halvempaa laatua, eli pienestä fileenpuolikkaasta tulee kyllä kuukaudeksi kamaa, ja juuri enempäähän ei kannata sitä valmista kalaa pakkasessa pitääkään.

Ja taas on saatu sota aikaiseksi siitä, kuka on hyvä ja kuka huono äiti! Mistä ihmeestä sellainen ehdottomuus ja pyrkimys tuomita "väärässä olijat" oikein juontaa?

Itse annan vauvalle paljon purkkiruokaa, koska niissä on varmasti ainakin jonkinverran ravintoaineita ja ovat nopeita - voi vaan ottaa purkin hyllyltä ja naps, ruoka on valmis. Lähinnä ostan kaupasta hedelmä- ja vihannessoseita, mutta välillä annan muussattua banaaniakin, siitä vaan tulee vauvalle ilmavaivoja ja kova vatsa.

Olen myös tehnyt pakkaseen lihakuutioita, sillä lihapurkit tulisivat kaupasta ostettuina liian kalliiksi. Kyllä soseuttamisessa on silti mielestäni oma vaivansa, se on aina yhden kokonaisen illan projekti ja siksi aikaa täytyy jopa vartavasten hankkia lastenvahti (!) lohduttamaan vauvaa asunnon kauimpaan kolkkaan, koska vauva pelkää sauvasekotinta. Perunaa ei muuten voi kunnolla pakastaa, eikä porkkanaakaan, niistä tulee sulatettaessa pahaa vetistä liisteriä.

Välillä keitän perunoita ja muussaan lautasella, joskus keitän riisipuuroa. Kaikessa jääkaapissa säilytettävässä on vaan ongelmana, että ne pitää ennen ruokailua kuumentaa tulikuumiksi, että mahdolliset bakteerit kuolisivat. Niiden jäähdyttäminen kestää sitten niin kauan, että vauva on ehtinyt huutaa keuhkonsa pihalle, kun ruoka vihdoin saapuu. Niin käy ihan riippumatta siitä, kuinka hyvin nälän ennakoi, mutta mulla nyt on ehkä tavallista temperamentikkaampi ja kärsimättömämpi lapsi. Sinetöidyn purkin kun avaa, niin ei tarvitse kuumennella yhtään mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja äityli:
Perunaa ei muuten voi kunnolla pakastaa, eikä porkkanaakaan, niistä tulee sulatettaessa pahaa vetistä liisteriä.

Tätä minä ihmettelen, aina on onnistunut pakastaa kumpaakin ja ihan yksistään. Porkkanasose on tehty ilman keitinvettä ja perunoiden muussauksessa sitä on käytetty vain tilkka. Mutta se perunan laatu on se pointti, sen pitää olla jauhoinen lajike, muuten se ei toimi niin hyvin.
Ja kun ottaa kunnon lajikeen, eikä käytä sauvasekoitinta, niin ei tule vetisiä liistereitä.

Olen itse maistanut lapseni ruokia, ja voisin ihan hyvin popsia niitä itsekin, joten hyvällä omallatunnolla annan niitä, aitoa kamaa ilman lisättyä vettä ja kaikenmaailman paksuntamisaineita, katsokaapa hieman esim. pastaruoissa, miten paljon niissä on oikeaa tavaraa, ja miten paljon vettä ja tärkkelystä.

Mutta ei nekään ole mitenkään huonoja, paremmin vaan pitää kotiruoka nälkää meillä.