Omavaraistalous?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja turhatuhluri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

turhatuhluri

Vieras
Tätä ollaan pohdittu miehen kanssa paljon. Jotenkin nää asiat tuntuu tärkeämmiltä mitä vanhemmaksi tulee.

Miten pitkälle itse valmiita menemään? Vai riittääkö se, että kassilla kantaa ja napista painamalla tulee?

Mihinkään absolutismiin ei itsellä rahkeet ja pitkäjänteisyys riittäisi, mutta jotain voisi asian eteen tehdä:

- Jos kasvattaisi itse ruokaa minkä pystyy.
- Jos kerran tai pari viikossa kävisi ongella/pilkillä
- Ja isäntä keran vuodessa hirvimetsällä.
- Tuonne pihalle voisi kunnostaa pienen kanalan, jossa kanat voisivat tepastella vapaana ja pyöräytellä munia omaan tarpeeseemme.
- Vaatteita voisi toden totta ostaa kirppareilta ja tuunata.
- Kierrätys ja kipparit muutenkin käyttöön.
- Lämmitys omilla puilla osin, tulisi sitä hyötyliikuntaakin..
- Sähkö pitkälti aurinkosähkönä kun mahdollista.
- Käyttövesi kaivosta

Lisää ajatuksia kaipaan. Emme varmaan ole ainoita, joita aihe kiinnostaa. Mitä itse tekisitte jos voisitte? Kaikkihan ei voi. Kerrostalossa ei perunoita pahemmin viljellä ;oD

Alkuperäinen kirjoittaja turhatuhluri:
Tätä ollaan pohdittu miehen kanssa paljon. Jotenkin nää asiat tuntuu tärkeämmiltä mitä vanhemmaksi tulee.

Miten pitkälle itse valmiita menemään? Vai riittääkö se, että kassilla kantaa ja napista painamalla tulee?

Mihinkään absolutismiin ei itsellä rahkeet ja pitkäjänteisyys riittäisi, mutta jotain voisi asian eteen tehdä:

- Jos kasvattaisi itse ruokaa minkä pystyy.
- Jos kerran tai pari viikossa kävisi ongella/pilkillä
- Ja isäntä keran vuodessa hirvimetsällä.
- Tuonne pihalle voisi kunnostaa pienen kanalan, jossa kanat voisivat tepastella vapaana ja pyöräytellä munia omaan tarpeeseemme.
- Vaatteita voisi toden totta ostaa kirppareilta ja tuunata.
- Kierrätys ja kipparit muutenkin käyttöön.
- Lämmitys omilla puilla osin, tulisi sitä hyötyliikuntaakin..
- Sähkö pitkälti aurinkosähkönä kun mahdollista.
- Käyttövesi kaivosta

Lisää ajatuksia kaipaan. Emme varmaan ole ainoita, joita aihe kiinnostaa. Mitä itse tekisitte jos voisitte? Kaikkihan ei voi. Kerrostalossa ei perunoita pahemmin viljellä ;oD

meillä viljellään aikas monennäköistä juuresta itse.
kalastamassa poika käy silloin tällöin, saamatta juurikaan mitään. huom! tarvitaan kalastuslupa
hirvimetsälle tarvitaan metsästyskortti, ase ja aselupa yms. pitää liittyä hirviseurueeseen, jos näitä ei ole niin on aika pian vankilassa.
kanala pitää olla lämmin, kanan ruoka maksaa+purut ja muut tarvikkeet.
jos puulla lämmittää pitää omistaa metsää, moottorisahan ja tarvitaan vähintään öljyä ja bensaa.
aurinkosähkö kennot on hel*** kalliit
ja toivoa voi että se vesi on käyttökelpoista myös keväällä

Mä luin viime vuoden Kodin Kuvalehdestä tällaisesta perheestä jossa oltiin ääriimäisen omavaraisia. Ei juoksevaa vettä, ei vesivessaa, sähkö tuli, mutta ei jääkaappia, ei pesukonetta. Vanhemille tehtioin vaatteet itse, lapsille kierätetyt. Asuivat jossain huitsin nevadassa.

Itse asun kerrostalossa, enkä omakotitaloon halua, mutta autosta voisin luopua ja lisätä sieni- marjametsässä käyntiä.

kalastamassa poika käy silloin tällöin, saamatta juurikaan mitään. huom! tarvitaan kalastuslupa
hirvimetsälle tarvitaan metsästyskortti, ase ja aselupa yms. pitää liittyä hirviseurueeseen, jos näitä ei ole niin on aika pian vankilassa.
jos puulla lämmittää pitää omistaa metsää, moottorisahan ja tarvitaan vähintään öljyä ja bensaa.
ja toivoa voi että se vesi on käyttökelpoista myös keväällä[/quote]

Kalastuslupaa ei tarvitse mato-onkimiseen.
Kanat joo tarvitsee ravintoa, joka ei ole ilmaista, mutta kanat syö monipuolisesti ja onpahan alkutuottaja tuttu.
Maalla on metsää, kirves jos löytyy ei tarvitse muuta. Moottorisahalla saa nopeemmin. Tossa osa on sitä omavaraista ja osa ei.
Meillä on aurinkopaneelit katolla. Hyvin on toimineet. Maksoivat alessa alle 1500,- Riittävät hyvin normikäytössä, mutta pyykkiä niillä ei pyöritä.

Meillä lähinnä on omaksi hyödyksi ja iloksi tehty, eikä niinkään luontoa ajatellen..
-Jätteiden tarkka lajittelu
-energiansäästötalo, jossa luontoystävällinen lämmitysmuoto + takka (ja puut haetaan sahalta. Ylijäämä puut, mitä niiltä jää ylimääräseksi)
-Pihassa kasvaa hedelmäpuita (omppu, luumu ja kirsikka), viinirypäleitä, mansikoita, erilaisia sipuleita ja meloneja.
-Lapsille ostan vaatteet käytettynä.
-Käytän autoa vähän. liikun pyörällä.

Alkuperäinen kirjoittaja oma tupa:

ja toivoa voi että se vesi on käyttökelpoista myös keväällä

Kalastuslupaa ei tarvitse mato-onkimiseen.
Kanat joo tarvitsee ravintoa, joka ei ole ilmaista, mutta kanat syö monipuolisesti ja onpahan alkutuottaja tuttu.
Maalla on metsää, kirves jos löytyy ei tarvitse muuta. Moottorisahalla saa nopeemmin. Tossa osa on sitä omavaraista ja osa ei.
Meillä on aurinkopaneelit katolla. Hyvin on toimineet. Maksoivat alessa alle 1500,- Riittävät hyvin normikäytössä, mutta pyykkiä niillä ei pyöritä.
[/quote]

mutt es sää saa sinne metsään mennä puita hakkaamaan jos et sä sitä omista tai omistaja ole sulle luvan antanut. ja sille maksanut...
eikä se kanan kaurakaan pyhällä hengellä kasva

Otti nauruhermoon tuo että "maalla on metsää, kirves jos löytyy ei tarvitse muuta". Haluaisin nähdä sen metsänomistajan ilmeen kun haette polttopuunne sen metsästä "laajennetulla jokamiehenoikeudella" :-) Siis tää ei oo todellista!

No joo ei oo kauheen ekotehokasta jos ostaa uuden energiatehokkaan talon josta maksaa väh. 200 000e . Pienemmän hiilijalanjäljen jätät kun asut vuokralla kerrostalossa ja annat säästyvät rahat luonnonsuojeluun.

Kellari olisi aika poppis, ei tarvisi jääkaappia eikä siihen sähköä! Ja itse haluaisin myös mehiläispesiä, parantais satoa ja olisi 'sokerit' omasta takaa. Sitten jos olisi samanhenkistä tuttavapiiriä niin voisi harrastaa vaihtotaloutta. Toinen pitäis kanoja, toinen lehmää jne. Ei tarvis tehdä kaikkea itse! :D Mäkin unelmoin omavaraistaloudesta. Pikkuhiljaa siihen suuntaan! Niin ja mun 'märkä uni' on tuulivoimala! =)

Alkuperäinen kirjoittaja Maaemo:
Kellari olisi aika poppis, ei tarvisi jääkaappia eikä siihen sähköä! Ja itse haluaisin myös mehiläispesiä, parantais satoa ja olisi 'sokerit' omasta takaa. Sitten jos olisi samanhenkistä tuttavapiiriä niin voisi harrastaa vaihtotaloutta. Toinen pitäis kanoja, toinen lehmää jne. Ei tarvis tehdä kaikkea itse! :D Mäkin unelmoin omavaraistaloudesta. Pikkuhiljaa siihen suuntaan! Niin ja mun 'märkä uni' on tuulivoimala! =)

ei helvata, ei tolla elä. harrastus se voi olla...
ei kellari ole mikään jääkaapin korvike. se meinaan on aika lämmin kesäaikaan (jos sulla ei ole kylmäkoneita siellä)

Alkuperäinen kirjoittaja ei ei ei:

ei kellari ole mikään jääkaapin korvike. se meinaan on aika lämmin kesäaikaan (jos sulla ei ole kylmäkoneita siellä)

Miten ne on pysynyt kesämökeillä hengissä silloin kun oli pelkkä maakuoppa eikä jääkaapppia?

Ette te kaupunkilaiset tiiä mittää!
1. on tehty tutkimuksia, joissa on todettu, että energiatehokas talo kuluttaa saman verran energiaa, kuin kerrostaloasunto.
2. maakellari pysyy kesälläkin viileänä, sehän sen ideakin on!
3. kyllä ilman jääkaappia voi elää xD
4. kyllä mato-ongella saadusta särjestä ruokaa saa!
5. jos asuu maalla ja on omavarainen, niin joko omistaa itse metsää, ostaa puuta esim. sahalta ylijäämää/naapurilta
6. aurinkokennot maksavat itsensä takaisin aikas pian
7. maaseutu on hyvä kasvuympäristö nuorille (eipä oo paikkaa, missä jengin kanssa tupakkaa polttaa ja kaljaa/sidukkaa litkiä)
8. nyky-ihmiset ovat tottuneet elämään jääkaapin, tietokoneen, tv:n, kännykän, pikaruoan, jokapäiväisen suihkun ja monen muun kanssa. Ei maalla niitä tarvita. Onhan ennenkin niitä ilman toimeen tultu, miksei nytkin? (okei, joissain tilanteissa tietokone ja kännykkä ovat tärkeitä, mutta mitä niillä nykyään tehdään...)

Noh, ei voi mitään, jos ette ole maalla asunut ettekä tiiä, annan anteeksi. Tämän kerran.
Miettikää silti, millaista elämäsi on. Puuttuuko elämästäsi jotain? Tuleeko tyhjä olo kaiken keskellä? Etkö edes huomaa mitään? Mene viikoksi maalle. Ihastu. Rakastu. Muutu. Muuta.

Eli muutettiin kerrostalokolmiosta omaan omakotitaloon, pääkaupunkiseudulta Pohjois-Karjalaan, ollaan nyt velattomia.
Talo maksoi vain 64000?, 130m2 hirsirunkoinen 1½ kerroksinen 1945 rakennettu yhdellä suvulla ollut talo, tontti 2ha. Asumiskustannukset pienet, oma kaivo, jätekaivot, puut omalta tontilta varmaan loppuelämän ajan. Leivinuuni tuvassa, olkkarissa tiiliuuni makkareissa Porin Matit.

Tuleva kesä on toinen tässä talossa. Mies rakensi kasvihuoneen, minne tarkoitus saada tomaatit, paprikat jne kasvamaan, yrttejä jne. Kasvimaalle tulee porkkanaa, punajuurta, sipuleita, valkosipulia jne, plus perunamaa. Pihasta saadaan musta- ja punaherukoita, niistä sitten mehua ja hilloja omaan tarpeeseen. Haaveilen omena- ja luumu puista.

Pihassa on puusauna sekä vanha navetta. Mietitty juurikin kanojen ottoa, ne söisi meidän ruoantähteet ja mahdollisesti itse kasvatettua kauraa. Vuohi olisi kiva, saisi maitoa mistä tehdä juustoa :)

Sieni- ja marjametsät alkavat omalta tontilta.

Nyt kun mietin niin ollaankin aika monessa asiassa jo omavaraisia. Fiksusti kun kasvattaa juureksia, riittävät ne omiin tarpeisiin aika pitkällekin ensi talveen, olettaen että saadaan satoa.

Lihaa emme syö, muuta kuin kalaa. Mies kävi vielä viime viikolla pilkillä, toi kotiin viisitoista lihavaa ahventa. Saatiin muikkukukkoa leivinuunissa tehtynä, sekä ahvenfileitä ja muusia.

Seuratkaa unelmianne. Niin mekin teimme, eikä kaduta ollenkaan.
Aurinkopaneeleita ollaan mietitty myös.

No huh mitä kommentointia. Suomessa ollaan eletty näin vasta vajaa 100 vuotta ja nyt jo ihmiset luulevat, ettei omavaraisesti voi elää. Se vaatii työtä, mutta ainakin sen työn saa tehdä itselleen ja duunia on taatusti loppuelämän ajaksi. Jos ihmiset eläisivät edelleenkin edes osittain omavaraisesti, niin ehkä hyvinvointivaltiomme olisi enemmän hyvinvointivaltio, kuin nyt. Pätkätöitä ja lisääntyvää köyhyyttä.

• Tykkää
Reactions: Spukka
Alkuperäinen kirjoittaja ei ei ei:

Oletkos koskaan tutkaillut paljonko siellä jääkaapissa on lämmintä ja ainakin edesmennyt mummoni säilytti maitoja kaivossa ja olivat kyllä kylmiä. Jääkaappi ei edes ole kovin uusi keksintö.

Alkuperäinen kirjoittaja piupau:
Alkuperäinen kirjoittaja hopeasade:
:attn: auto kulkisi aurinkopaneeleiila

Ja sadesäällä? ;oD

...saappaat jalkaan ja menox????

Itseasiassa kuulostaa äärimmäisen järkevältä ja ekotehokkaalta, ap!!!!!
Mutta entäpä keskellä kaupunkia? Meillä on kyllä mökki, mutta hiukka pelkään sadon puolesta kun ei olla aina paikalla. Kirpparit ja kierrätys on ollut elämäntapa jo vuosia...

Alkuperäinen kirjoittaja Joo:
Mitä hiton ruokaa voi tehdä jostain mato-ongella saadusta särjestä!;-)

Mitä ruokaa voi tehdä teollisesti liimatuista lihoista? Toiset kutsuvat myös mäkkärin jätteitä ruuaksi. No lihaa ei kaiketi liimata, kun sitä ei eu enää hyväksy, mutta eipä nuo valmisruuatkaan kummoista ruokaa ole. Helvetisti lisäaineita vaan.

Alkuperäinen kirjoittaja kyllikki:
Alkuperäinen kirjoittaja Joo:
Mitä hiton ruokaa voi tehdä jostain mato-ongella saadusta särjestä!;-)

Mitä ruokaa voi tehdä teollisesti liimatuista lihoista? Toiset kutsuvat myös mäkkärin jätteitä ruuaksi. No lihaa ei kaiketi liimata, kun sitä ei eu enää hyväksy, mutta eipä nuo valmisruuatkaan kummoista ruokaa ole. Helvetisti lisäaineita vaan.

Niinpä, ihmiset ovat vallan urautuneita noissa ruoanlaittohommissa.

Niinpä, ihmiset ovat vallan urautuneita noissa ruoanlaittohommissa.
Omavaraistaloutta on hyvä harjoitella elämään.Jos ei ole maatlikkua,niin kaupungissakin voi jotakin aluksi toteuttaa.Jos mahdollisuus päästä lähimetsiin,niin marjat ja sienet sekä luonnonyrtit voi kerätä talven varalle.Kalastusmahdollisuukisakin kaupunkienlähettyviltä löytynee.Mikäli tuollainen kiinnostaa niin voi sitten laajentaa harrastuksia,mikäli voi hankkia kesänviettopaikan tai pienen tilan.Ottaa sitten pottujen,lanttujen ja porkkanoiden kasvatuksen lisäksi sekä pienen kasvihuoneen.Siinäpä melkein jo omavaraistalous handskassa.Voi lisätä omavaraisuutta myös läämmitysysteemeillä ja jos liharuokaa kaipaa,metsästyksellä.Kaupunkioloissa voi hyödyntää syksyn juurestarjouksia ja säilöä pakasteeseen

Niin justiinsa! Tuosta kellarista kannattaa aloittaa, sillä ei siinä mitään järkeä ole, jos ei itse syö sitä mitä tuottaa. Eikä kaikkea kannatakaan tuottaa, jos muuten saa sopivasti. Keksin eilen kaskinauriista ihan mahdottoman hyvän herkun. Sitä saa kaupastakin, mutta periaatteessa se kasvaa hyvin ainakin Sodankylän tasalla saakka ja sao säilyy kellarissa kevääseen saakka - kunnes kanatkin alkavat munia. Tänne taisin jotakin kirjoittaa siitä.

Nyt kun ei ole lehtiä vielä puissa, on hyvä aika katsastaa paras paikka kellarille. Tietysti sellainen, minne ei vedet valu, mutta myös sellainen, missä oviaukko on pohjoiseen päin, ettei se ole suoraan auringon paisteessa. Kellari ei tarvitse sähköä ollenkaan, mutta voihan sinne laittaa aurinkokennoilla valoa. Tällaisen holvikellarin laittaisin ja niistä sen suurimman jopa entisen kellarin lisäksi. Olen käynyt tutustumassa Aurassa niihin, upeita ratkaisuja! Mut se tie, et saa kaikki sapuskat kärrättyä kätevästi myös talvella pois sieltä, täytyisi harkita tarkoin ja sen voi tehdä nyt, kun ei muita kiireitä vielä ole. Rakentamista ei tietenkään voi aloittaa ennen roudan sulamista, mutta... käykää ihmeessä visiitillä tuolla:-)

Yhteistyössä