omistusasunto ja ero

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kesäksi sinkkukinkku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kesäksi sinkkukinkku

Vieras
hei te joilla omistusasunto ( tai ollut ) ja olette eronnut. Miten käytännössä asiat menivät ? Muutitko vuokralle vai ostitko uuden ? Omistuskämppä myyntiin vai vuokralle ? Vai jäitkö itse asumaan ja toinen muutti pois ? Miten silloin omistajuudet ratkastiin ? Vinkkejä ja kokemuksia kaivataan !!!!

Mun mies osti mut ulos, ja muutin aluks vuokralle ja sitten ostin oman. Homma menee niin että joku puolueeton arvioi asunnon nykyisen hinnan (tai te itse jos pääsette sopuu). Arvioidusta hinnasta vähennetään teidän velka jos sellaista on. Sitten jäännös jaetaan kahdella, eli se on mitä teille kummallekin jää. Jos sinä haluat pitää asunnon sinun on maksettava tuo jäännös määrä miehellesi.

Kannattaa teetättää jako asianajajalla. Kerralla kun tekee oikein niin, papereita myöten niin aiheeseen ei voi enää palata, tai jos palataan niin on selvä selonteko. Harva meinaan taitaa tietää että väärin tehdyn osituksen voi nostaa pöydälle myöhemminkin...

[QUOTE="vieras";23275595]Vai oikein nimellisen korvauksen? No miespä siinä tyhmä oli![/QUOTE]

Ajattelin aivan samaa. Toivottavasti ei tajua tota myöhemmin, meinaan jos tajuaa ja on sattunut todisteet pitämään tallessa niin voi vielä tosiaankin ottaa asian uudelleen käsittelyyn. Tossa kun musta ei olla menty mitenkään lain mukaan...

Mies jäi asumaan taloon. Laina oli yhteinen, mut siirrettiin erossa hänen nimilleen kokonaan. Hänen kai olisi pitäny maksaa mulle jotain (alkuperäinen laina miinus jo maksettu osuus jaettuna kahdella???) mutta en kokenut sen olevan reilua: minä olin ollut opiskelija koko lainan maksun ajan ja näin ollen en ollut mielestäni maksanut puolia lainasta vaan mies oli hoitanut sen. Minä muutin vuokralle ja haaveilen vain vakituisesta työpaikasta ja uudesta omasta talosta... ehkä jonain päivänä taas on oma piha missä puuhastella :)

Yhteistyössä