Ompelukoneella ommellessa nurja puoli täynnä sykkyrää, missä vika?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mitäkettua?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mitäkettua?

Vieras
Yritän lyhentää housujen puntteja ekaa kertaa ommellen noin sataan vuoteen, mutta jostain syystä nurja puoli on täynnä lankahelvettiä. Mitä mä teen väärin? Kone kuitenkin kiltisti ompelee, sykkyrästä huolimatta :D

"Alalanka" on väärin päin siellä kotelossaan? rullaa miten sattuu siis ja alapuolelle jää pelkkää sotkua... näin ainakin minulla jos vahingossa on mennyt väärin päin.

Ylälanka liian löyhällä, eli jostain kiristimestä ei oo mennyt kunnolla. Toinen voi olla että alalanka on erittäin kireällä, tietää siitä jos roikottaa siitä langasta, niin ei puolasysteemi yhtään lähde liukumaan alaspäin. Vauhdilla ei pidä mennä, mutta jonkun verran kuitenkin. Ompelukoneesta riippuen voi olla myös erillinen säätöruuvi, millä tuota ylälangan kireyttä voi säädellä ompelun aikana, mutta veikkaan että jo jossain pujotusvaiheessa joku kiristin ei kunnolla ole ottanut langasta kiinni ja lanka juoksee vähän liiankin vapaasti. Viimeinen syy voi olla sitten neula, jos mikään muu ei auta ja langat on oikein (ja ylälanka saa siepattua sen alalangan jäämättä itse johonkin puolanosiin jumiin).

Yllälueteltujen juttujen lisäksi mun ikivanha Eva teki samaa, kun puola ei ollut oikein paikoillaan. Siinä pitää paininjalan olla yläasennossa ja nostettuna ylös kun puola laitetaan paikoilleen, muuten se ei "lukitu". Myös ylälangan väärä kireys on aiheuttanut tuota sykkyrää.

Yhteistyössä