Ompelutaitoisia paikalla, iltapuvusta asiaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ihamieli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Ihamieli

Aktiivinen jäsen
11.11.2006
5 505
1
36
Minulla on tarvetta iltapuvulle syksyn aikana, ja ajattelin alkaa hyvissä ajoin sitä suunnittelemaan. Tarkoitus tehdä mustasta sametista yläosa, ja sitten hame erikseen, sellainen kellotuva hame, jonka alle tulisi tyllialushame. Alaosa on tarkoitus tehdä silkistä, ja kysymys kuuluukin, että voiko semmoista ihan laskeutavaa hienoa silkkiä käyttää tuohon alaosaan? Vai pitäisikö sen olla esim. dupion-silkkiä, tai vastaavaa?

hmm..tein juuri itselle puvun. Korsetti yläosa ja kelloutuva alaosa.
Hameen alle tylliä paljon, joka näkyy halkiosta ja alareunasta.
Tein morsiussatiinista ja todella hyvä tuli. Ei rypisty ja pysyy muodossaan.

Jaa-a, eipä tainnu auttaa tämä yhtään sun kysymykseen...

Alkuperäinen kirjoittaja harrasteompelija:
hmm..tein juuri itselle puvun. Korsetti yläosa ja kelloutuva alaosa.
Hameen alle tylliä paljon, joka näkyy halkiosta ja alareunasta.
Tein morsiussatiinista ja todella hyvä tuli. Ei rypisty ja pysyy muodossaan.

Jaa-a, eipä tainnu auttaa tämä yhtään sun kysymykseen...

Morsiussatiinikin taitaa olla tukevampaa kuin tuo minun silkkini. Kiitos kuitenkin kommentistasi.

Hyvin voit tehdä silkistä alaosan. Tee sen alle esim lisäksi puuvillasta toinen tukea antava hame joka suojaa silkin siltä tylliltä, jos sattuu olemaan kovahkot reunat siinä.

Alkuperäinen kirjoittaja Piipi:
Hyvin voit tehdä silkistä alaosan. Tee sen alle esim lisäksi puuvillasta toinen tukea antava hame joka suojaa silkin siltä tylliltä, jos sattuu olemaan kovahkot reunat siinä.

Kuin se sitten laskeutuu sen tyllihameen päälle, tuleeko laskoksia? Mun hääpuku oli dupionsilkkiä, ja se oli sen alushameen päällä sillain kellomaisesti (oli A-linjainen puku). Ja tämä silkki olisi semmoista ihan "luirua". Onkohan muuten liian "kevyttä" sametin seurana?

Alkuperäinen kirjoittaja Ihamieli:

Kuin se sitten laskeutuu sen tyllihameen päälle, tuleeko laskoksia? Mun hääpuku oli dupionsilkkiä, ja se oli sen alushameen päällä sillain kellomaisesti (oli A-linjainen puku). Ja tämä silkki olisi semmoista ihan "luirua". Onkohan muuten liian "kevyttä" sametin seurana?

No ne pitää kaavottaa niin että jos haluaa laskoksia niin tekee sitten niitä, ellei voi valita tukevamman aluskankaan ja kaavottaa siihen vähemmän kellotusta. Vaikee selittää näin sanallisesti. Mä varmasti laittasin sametin kaveriksi ihan jonkun tukevamman silkin, esim raakasilkin tai jonkun Thai silkin. Vaikka tälläsen...
morsian.jpg

Tuossa ei ole juurikaan poimutusta, eikä laskoksia, vaan ihan vähän kellotettu.

No ne pitää kaavottaa niin että jos haluaa laskoksia niin tekee sitten niitä, ellei voi valita tukevamman aluskankaan ja kaavottaa siihen vähemmän kellotusta. Vaikee selittää näin sanallisesti. Mä varmasti laittasin sametin kaveriksi ihan jonkun tukevamman silkin, esim raakasilkin tai jonkun Thai silkin. Vaikka tälläsen...

Tuossa ei ole juurikaan poimutusta, eikä laskoksia, vaan ihan vähän kellotettu.

Toi on kyllä ihana puku. Mulla olisi hyvä turkoosi silkki, joka olisi riittävän tukevaa, mutta nyt alkoi se väri mietityttää, ja se ohut, laskeutuva olisi musta, joka voisi olla sittenkin parempi väri. Ja en siis halua laskoksia, vaan sellaisen A-linjaisen. Mun hääpuku oli tuollainen: http://www.silkkikimiko.fi/mors_alin.htm (en päässyt oikealle sivulle, mutta toivottavasti tossa näkyy hihattoman se A-linjainen, mulla oli hiha myös. Hame tulisi saman alushameen päälle.

Tee vaan siitä mustasta, älä kellota liikaa, ja tee alle tukeva tukialushame puuvillasta, joka myös vähän kellotettu.

Joo, siihenkin löytyy kangas ;) . Mulla on niin uskomaton määrä kankaita, että voisi varmaan perustaa kangaskaupan.

Tee vaan siitä mustasta, älä kellota liikaa, ja tee alle tukeva tukialushame puuvillasta, joka myös vähän kellotettu.

Joo, siihenkin löytyy kangas ;) . Mulla on niin uskomaton määrä kankaita, että voisi varmaan perustaa kangaskaupan.

Sehän on hyvä, ei tarvii aina heti kauppaan lähtee ;)

Alkuperäinen kirjoittaja DakotanEmo:
Ja sä voit matkia esim. 1700. Lakanakankaasta alushame jonne vannetta muutamiin kohtiin, röyhelöiden saumoihin.

Mulla on se tyllialushame jo valmiina, eli siitä ei tarvi huolehtia. Olen nyt kovasti päättänyt tyhjentää varastojani ilman, että mitään uutta aion ostaa. Sähkökaapeli muuten on loistavaa noissa alushameissa myöskin ;)

Ja sä voit matkia esim. 1700. Lakanakankaasta alushame jonne vannetta muutamiin kohtiin, röyhelöiden saumoihin.

Mulla on se tyllialushame jo valmiina, eli siitä ei tarvi huolehtia. Olen nyt kovasti päättänyt tyhjentää varastojani ilman, että mitään uutta aion ostaa. Sähkökaapeli muuten on loistavaa noissa alushameissa myöskin ;)

Mitä käytätte korsettien luina?
Mä ostin tänään eurokankaasta sitä vannetta ja se on tosi taipuisaa. Ensi kerralla ostan sitä paksu anippusidettä ja johan toimii.

Mitä käytätte korsettien luina?
Mä ostin tänään eurokankaasta sitä vannetta ja se on tosi taipuisaa. Ensi kerralla ostan sitä paksu anippusidettä ja johan toimii.

Minulla ei ole korsettiyläosaa, enkä ole sellaista itse tehnyt koskaan, eli en osaa neuvoa siinä.

Yhteistyössä