On aivan ERI ASIA, onko lapsi kotona vai hoidossa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jep
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jep

Vieras
Ihan eri lailla on lapsen (0-3v) elämässä "mukana", jos hänen kanssaan viettää päivät, hoitaa itse perushoidon jne.. Hoitopäivät usein pitkiä, sen jälkeen vielä kauppareissut ym. ja kappas onkin nukkumaanmenoaika. Itse olin väliaikaisesti töissä, ja 2-vuotiaani oli hoidossa. On se kyllä aivan erilaista, missä määrin sitä läsnäoloa, perushoivaa ym. pystyy tarjoamaan kotihoidossa. Joo, voihan sitä äidin läsnäoloa antaa iltaisin tai vkonloppuisin, mutta eipä se ole lähimainkaan sama asia. Minulla on nyt kokemusta kummastakin , ja kyllä vaan se kotihoito on PIENELLE lapselle parasta, mikäli äiti on tervejärkinen. Jää todella paljosta paitsikin, jos lapsi hoidossa.

Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Mut muistathan ap sen, ettei kaikilla ole esim. taloudellisesti mahdollista olla lapsen kans kotona.

Ei tietenkään. Mutta toisaalta ei ole pakko ottaa sitä isoa asuntolainaa ym.. valintoja, valintoja. Ja läheskään kaikilla ei ole kyse siitä, etteikö olisi mahdollista. Penniä venyttämällä olisi, mutta ei haluta luopua totutusta elintasosta, eikä jakseta uhrautua. Kyllä Suomessa on asiat sen verran hyvin, että ainakin sen pari vuotta pystyy kotona olemaan, jos toinen vanhempi töissä. Ja oli miten oli, mutta ihmetyttää, kun väitetään, ettei ole merkitystä, onko lapsi kotihoidossa vai muualla hoidossa. On sillä aika paljonkin, ihan vanhempi-lapsisuhteen kannalta.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ei tietenkään. Mutta toisaalta ei ole pakko ottaa sitä isoa asuntolainaa ym.. valintoja, valintoja. Ja läheskään kaikilla ei ole kyse siitä, etteikö olisi mahdollista. Penniä venyttämällä olisi, mutta ei haluta luopua totutusta elintasosta, eikä jakseta uhrautua. Kyllä Suomessa on asiat sen verran hyvin, että ainakin sen pari vuotta pystyy kotona olemaan, jos toinen vanhempi töissä. Ja oli miten oli, mutta ihmetyttää, kun väitetään, ettei ole merkitystä, onko lapsi kotihoidossa vai muualla hoidossa. On sillä aika paljonkin, ihan vanhempi-lapsisuhteen kannalta.

Kaunista, niin kaunista.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ja jotkut haluaa lapsensa ehdottomasti päiväkotiin teipattavaksi että pääsee viettämään laatuaikaa uuden vauvan kanssa.

Niimpä tätä minäkin ihmettelen, mutta kun se justus matti elmeri 1,5v tarvitsee virikkeitä. Sillähän voi kotona tulla tylsää.... Miettikääpä hieman ja menkää myös itseenne hyvät vanhemmat.

diipadaapa.

onko joku joskus muuta väittänyt. mut ääliö on se joku toitottaa samaa virttä uudestaan ja uudestaan. eiköhän tää oo jo melko vanha ja tiedossa oleva juttu. oisko mitään muuta...

Alkuperäinen kirjoittaja Criminal Mind:
ENtä jos on kotona hoidossa? ELi vieras hoitaja mutta saa olla kotona?

Parempi kuin päiväkoti mutta hoitajastakaan ei voi koskaan tietää. Olen itse pph ja muutaman hoitajan tiedän, jolle en ikimaailmassa lastani veisi. Kuitenkaan se lapsi ei ole omassa kodissa. Hoitajan koti ei ole lapsen koti.

Mut muistathan ap sen, ettei kaikilla ole esim. taloudellisesti mahdollista olla lapsen kans kotona.

kerrankin joku on tuonut samat asiat esille mitä oon itse ajatellut. Jos mulla on varaa olla lapsen totaaliyh:na kotona sen 3v niin miten ei voisi olla perheellä jossa toinen käy töissä? Meillä ei ole yhtään palkkatuloja, mutta eipä ole yhtään lainaa, tai muutakaan ylimääräistä.

Mielestäni kotihoito ylipäänsä on pienelle lapselle tosi hyvä juttu, vaikka se hoitaja olisi muu kuin äiti tai isä, esim. joku sukulainen. Mä hoidan nyt kummipoikaani ja hänen siskoaan heidän kodissaan (poika nyt 11kk, aloitin, kun hän oli 9kk). Ihan hyvin on mennyt.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ja jotkut haluaa lapsensa ehdottomasti päiväkotiin teipattavaksi että pääsee viettämään laatuaikaa uuden vauvan kanssa.

Ja kaikkea muutakin vielä tulossa kun tämä "uusi sukupolvi" erehtyy työelämään. Ja vielä lisää löylyä kiukaalle saatiin kun esim. hoitoalalle pääsee peruskoulusta suoraan eli käytännössä jopa viisitoista vuotiaat voivat olla harjoittejijoina pk:ssa eli lapset hoitavat lapsia jne...
Vastuuta ei osata kantaa ja säännöistä ei välitetä ja syy on aina jossakin muussa kuin itsessä.

Hyvä keskustelunavaus

Alkuperäinen kirjoittaja pph:

Parempi kuin päiväkoti mutta hoitajastakaan ei voi koskaan tietää. Olen itse pph ja muutaman hoitajan tiedän, jolle en ikimaailmassa lastani veisi. Kuitenkaan se lapsi ei ole omassa kodissa. Hoitajan koti ei ole lapsen koti.

No, ei niistä vanhemmistakaan aina takeita ole.

Ärsyttää tämä yleistys, että kaikki hoitopaikat ovat helvetistä.

On kyllä samaa mieltä. Kaikki ei vain mene elämässä niin kuin tahtoisi ;)

Mulla kuopus alotti 1v 9kk hoidossa, tosin ekat 3kk oli 3pv/vko/5h. Mut kuitenkin. Kuopus on nyt 2v 9kk ja kesän olen kotona. Ei nyt yllätyksenäkään tullut että kotielämä olisi antoisampaa sekä äidille että lapselle, mutta kyllä iski oikein tonne syövereihin että miten paljon enemmän lapsen elämässä on mukana näin kotona ollessa.

Nautin todella tästä kesästä minkä saan viettää kotona lasten kanssa. Syksyllä odottaa taas hoito ja hyvillä mielin palaan siihenkin elämään taas :)

Pakko kyllä vastata tähän, että meidän oli pakko ottaa iso asuntolaina ja enempää en sitä selosta, mutta käytännössä ei ollut muita vaihtoehtoja. Kotona hoidettiin esikoista 5 vuotta ja kakkosta 3 vuotta, mutta kolmosen kohdalla piti tinkiä kotihoidon pituudessa. Minulla ei silti ole huono omatunto pienimmän lapsen kohdalla, koska oikeasti olemme hänelle läsnä arki-illat, viikonloput, lomat (emme kiikuta hoitoon). Hänellä on aivan ihana hoitotäti, kuin mummo. Elintasostakin osaamme tinkiä: mitäs sanot: minä olin 3v. kotona lasten kanssa putkeen ja mies opiskeli tuon ajan ilman opintotukia!

Aina jaksaa naurattaa tuo 0-3 v ikähaarukka.

Ikäänkuin yli 3-vuotias lapsi ei kaipaisi kotia ja vanhempiensa seuraa muutoin kuin iltaisin ja viikonloppuisin...

Toinen, mikä naurattaa, on kun puhutaan YHDESTÄ lapsesta. Kyllähän yhden lapsen kotihoitaa helpostikin 3 v ikään asti, vaan kun lapsia on useampia niin asia ei olekaan yhtä simppeli.

MINUN ratkaisuni on ollut PARAS :saint:, hajotkaa. Meillä esikoinen meni hoitoon pari viikkoa ennen 3 v synttäreitä, kuopus 1 v 9 kk iässä, mutta kumpikaan ei ole koskaan joutunut olemaan hoidossa 40 h viikossa tai yli. On arkivapaita, on 3-5 h hoitopäivää....ME vasta HYVIÄ vanhempia olemmekin mieheni kanssa :saint:

Toisaalta ei kaikilla vanhemmilla ole niin pitkiä työpäiviä ja lapsilla hoitopäiviä, ap. Mut vietiin päiväkotiin, kun olin 1v2kk, mutta päivät oli usein 4-5-tuntisia, olin äitiysloman ajan kotona (kun veljeni syntyi) ja ylipäänsä kaikki vanhempien vapaat ja lomat, kaikki kesät kotona, kun vanhemmat piti lomat erikseen, äiti oli välillä viikon kotona/viikon töissä jne. jne. Eli kyllä mä suurimman osan ajasta kotona olin.

Alkuperäinen kirjoittaja joku:
Alkuperäinen kirjoittaja pph:

No, ei niistä vanhemmistakaan aina takeita ole.

Ärsyttää tämä yleistys, että kaikki hoitopaikat ovat helvetistä.

Peesi. Jos meidän pk on helvetistä niin sitten helvetissä täytyy olla aivan mahtavat oltavat :D

Yhteistyössä