On näköjään aika suhteellinen käsitys, mitä tarkoittaa "syön tavallista kotiruokaa ja harrastan liikuntaa"... Ootekko huomannu?

RYPÄLE VoittamatonHerkkusieni

Aktiivinen jäsen
09.09.2007
5 194
0
36

Juteltiin tässä vähän yhden kaverin kanssa. Hällä on aina ollu vähän ongelmia painon kanssa ja jaksaa hokea, jotta mulla on niin hyvät geenit ku vaan mässään ja silti pysyn suht kuosissa. Enkä edes pahemmin liiku.

No, ruvettiin sitte vertailemaan vähän tarkemmin, ku kaveri nyt toden teolla haluais kesäks kuntoon ja epäili jo jotain ongelmaa aineenvaihdunnassa. Kaveri, sanotaan nyt vaikka "Anna", syö omien sanojensa mukaan normi kotiruokaa ja harrastaa liikuntaa kolmesti viikossa tunnin kerrallaan.

Minä en varsinaisesti harrasta mitään, liikun silloin ku huvittaa. Syön mitä sattuu ja milloin sattuu, joka päivä suklaata, kakkua, pullaa tms.

Eli kaiken järjen mukaan, minä elän epäterveellisemmin kuin Anna ja minun "tulisi" olla meistä se huonokuntoisempi ja pulleampi, eikö?

Juteltiin sitte kunnon tovi ja mulle vähän aukes tää homma;
Normi kotiruoka = esim kermaperunat ja pihviä.
Liikunta = mikälie body&mind, eli jotain venyttelyä mun käsittääkseni.
Työ istumatyötä ja matkat autolla ovelta ovelle. Hissitalo ja väsyneenä ei jaksa kulkea portaita. Ei lapsia, illat töllön ääressä.

Mun käsitys oli vähän eri;
Normi kotiruoka = esim linssikeitto
Liikunta = esim 40min crossarilla, juoksulenkki tms, kunnon hiki pitää saada. Keskiarvo vois olla 3-4 kertaa viikossa; joskus joka päivä, joskus ei minään päivänä.
Ihan normi elämään kuuluu musta kävelyt koiran kanssa tai ilman, muksun kanssa leikki ja römyäminen, kotona tanssahdellaan ja leikitään heppaa/lentskaria/juostaan rappusia (muksu siis sylissä tai hartioilla) ja asutaan neljännessä kerroksessa hissittömässä talossa. Autoa oon ajanu... en muista milloin. Kyllä meillä sellanen on.

En siis mitään pahaa tarkota, mut musta tää oli vaan pohtimisen arvonen juttu. Onko kukaan muu törmänny samaan?

Mä oon tota samaa sanonu monta kertaa, palstalla olen huomannu, että käsite "normaali kotiruoka" on aika laaja :D Useimmiten tuntuu olevan jotain korkeakalorista hiilihydraattia (perunaa, pastaa) + lihaa, salaattina jäävuorisalaatti+tomaatti+kurkku. Sitten ihmetellään kun ei voida hyvin ja paino nousee :whistle:

Liikunnasta en osaa sanoa, itekin voisin liikkua paremmin :ashamed: En ole koskaan ollu mikään himoliikkuja vaikka ihan ok fyysisessä kunnossa oonkin.

Joo, oon todellakin. Ja monet luulee et epäterveellinen valmisruoka ois jotenki normaalimpi ku mun terveellinen ruokavalio. Sanoin yhelle et syön mahdollisimman paljon vähärasvasena (esim. maitotuotteet ja lihat) , aina täysjyväpastaa- ja riisiä, aamulla puuroa, paljon vihanneksia ja hyviä rasvoja (esim. pähkinöistä). Ja sit tää tyyppi kysyy "KAI SÄ OTAT JOTAIN VITAMIINEJÄ KU SYÖT NOIN EPÄNORMAALISTI", mä luulen et tää tyyppi tarttis enemmän niitä monivitaaminejä ku syö tyyliin pakastepizzoja ja valmislihapullia!

Ja yks toine kysy ku mä sanoin et ostan leivän päälle vähärasvasta et "ONKS JUUSTOS JA METWURSTIS MUKA PALJON RASVAA?"

Ihan tuttua. Minusta jatkuvat laihdutus ja liikuntavinkit lehdissä on hölmöjä, mutta eipä sitä kaikki tule ajatelleeksi minkälainen ruokavalio on oikeasti terveellinen. On minullakin ollut esim. viimeinen vuosi sellainen että en ole liikkunut edes lenkkeilyn vertaa, mutta sitten käytännössä päivät ovat usein sellaisia että huomaan monesti vasta iltapäivällä tai illalla käyväni alas istumaan eli olen kuitenkin koko ajan koko päivän liikkeessä. Kyllä siinä varmasti kalorit palaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelen myös:
Joo, oon todellakin. Ja monet luulee et epäterveellinen valmisruoka ois jotenki normaalimpi ku mun terveellinen ruokavalio. Sanoin yhelle et syön mahdollisimman paljon vähärasvasena (esim. maitotuotteet ja lihat) , aina täysjyväpastaa- ja riisiä, aamulla puuroa, paljon vihanneksia ja hyviä rasvoja (esim. pähkinöistä). Ja sit tää tyyppi kysyy "KAI SÄ OTAT JOTAIN VITAMIINEJÄ KU SYÖT NOIN EPÄNORMAALISTI", mä luulen et tää tyyppi tarttis enemmän niitä monivitaaminejä ku syö tyyliin pakastepizzoja ja valmislihapullia!

Ja yks toine kysy ku mä sanoin et ostan leivän päälle vähärasvasta et "ONKS JUUSTOS JA METWURSTIS MUKA PALJON RASVAA?"

No siis just noin. Kun se "normaali" on niin suhteelinen käsitys.

Esim mun vanhemmille normaali on kaikki täysrasvasena, ruokajuomana aina viini tai olut, leivällä metukkaa ja juustoa ja oivariinia, leipä on vaaleeta, pasta on vaaleeta, riisi on vaaleeta....

Musta normi on leivälle esim kurkkua, leipänä meillä on yleensä ruispalat, juustoa ei syödä ollenkaan, lihaa jos on on se kanaa... Ja meillä juodaan vettä, kahviin laitetaan rasvatonta maitoa.

Eipä siinä pihvissä mitään pahaa ole, ellei sitä ole leivitetty tms. Liha on erittäin hyvä proteiinin lähde. Ne kermaperunat mä kyllä jättäisin syömättä ja tekisin tilalle kukkakaalimuusia ja iiison kasan jotain salaattia.

Huonot hiilihydraatit (sokerit, peruna, valk. pasta ja riisi, valkoiset jauhot yms. mössö) ne yleensä ongelma ovat.

Alkuperäinen kirjoittaja Hei:
Eipä siinä pihvissä mitään pahaa ole, ellei sitä ole leivitetty tms. Liha on erittäin hyvä proteiinin lähde. Ne kermaperunat mä kyllä jättäisin syömättä ja tekisin tilalle kukkakaalimuusia ja iiison kasan jotain salaattia.

Huonot hiilihydraatit (sokerit, peruna, valk. pasta ja riisi, valkoiset jauhot yms. mössö) ne yleensä ongelma ovat.

No se nyt oli vaan esimerkkierkki. ;)

No tuota, kyllä normaalia kotiruokaa syövä voi syödä ihan mitä vaan ja olla liikkumatta noin 35-vuotiaaksi.
ja eka imetys vie noin 3 kuukaudessa kaikki mun tuntemat naiset laihemmaksi kuin aiemmin elämässään.
Jos on hoikka/laiha vielä yli 35 v ja parin lapsen jälkeen, on jotain kehumista.

Alkuperäinen kirjoittaja RYPÄLE VoittamatonHerkkusieni:

Musta normi on leivälle esim kurkkua, leipänä meillä on yleensä ruispalat, juustoa ei syödä ollenkaan, lihaa jos on on se kanaa... Ja meillä juodaan vettä, kahviin laitetaan rasvatonta maitoa.

No eipä sekään kovin terveellistä/normaalia ole, mikäli et ruokavaliostasi saa tarpeeksi ns. hyviä rasvoja (esim. kalasta, pähkinöistä, oliivi-/rypsiöljystä jne). Ei ihminen täysin rasvattakaan voi elää.

Alkuperäinen kirjoittaja heh:

No eipä sekään kovin terveellistä/normaalia ole, mikäli et ruokavaliostasi saa tarpeeksi ns. hyviä rasvoja (esim. kalasta, pähkinöistä, oliivi-/rypsiöljystä jne). Ei ihminen täysin rasvattakaan voi elää.

Luitkos tosta alusta...? ;)

Ja sit on myös näitä jotka ei lihoo vaikka söis mitä, ja sehän sit tarkottaa et myös kannattaa syödä vaikka mitä! Ei se terveellistä oo vaikka ois kuinka laiha, kyllä se rasva kertyy sisäelinten päälle laihallekin. Jossain tutkimukses vähän pyöreellä liikkuvalla naisella oli vähemmän rasvaa sisäelinten päällä ku yhel tosi laihalla, koska pyöreälle ne oli kertyny esim. reisiin. Nii, ja tälläsil "laihaläskeil" voi olla tosi korkea rasvaprosentti ja surkea kunto.

Eli kannattaa olla ihan onnellinen siitä et lihoo helposti, sen on kehon tapa kertoa että syöt liikaa!

Ja ihan sama miten sen laittaa, mutta liikunnasta ja terveellisestä ruuasta on kaikille hyötyä!

Joo luin. En vaan tajua, mihin tuolla boldatulla kysymykselläsi pyrit. Nimittäin suklaasta (ellei ole yli 70% kaakaota), kakuista ja pullista et kyllä mitään hyviä rasvoja saa....

Kyllä niitä rasvoja saa helposti tarpeeks, useinhan sitä saa liikaa. Riittää et syö vähän pähkinöitä, kalaöljyä ja käyttää ruuanlaitos rypsiöljyä.

Olen huomannut saman.

Myös lasten kohdalla käsite "tavallinen kotiruoka" on todella venyvä. Lapsi syö muroja, sokeroitua jogurttia, perunamuussia, makkaraa, makaroonia ja sen sellaista, ja ihmetellään miten lapsi voi olla ylipainoinen vaikka syö ihan tavallista kotiruokaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Samat tyypit selittää että ylipaino voi johtua kilpirauhasen toiminnan häiriöstä (jota esiintyy oikeasti jollain promillella koko sakista...)

Onhan niitä tekosyitä vaikka mitä. Itsellä pco, ja lihoon varsinki vatsan seudulta tosi helposti, enkä kuitenkaan oo koskaan ollu ylipainonen. Ei kukaan maagisesti lihoo, vaan kyl siihen vaaditaan epäterveellinen ruokavalio ja liikunnan puute. Ja koska oon hoikka, ei kukaan usko et lihoon helposti! Ne ei tajuu et sen eteen täytyy tehdä töitä et ei lihoo...

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Olen huomannut saman.

Myös lasten kohdalla käsite "tavallinen kotiruoka" on todella venyvä. Lapsi syö muroja, sokeroitua jogurttia, perunamuussia, makkaraa, makaroonia ja sen sellaista, ja ihmetellään miten lapsi voi olla ylipainoinen vaikka syö ihan tavallista kotiruokaa.

mitä vikaa on perunamuusissa?

Totta. Oon huomannut saman. Ja esim. sipsit on mun mielestä niin epäterveellisiä, että ehkä kaks kertaa vuodessa vähän maistelen niitä, karkit ei todellakaan kuulu jokaiseen päivään, tai limsat. Jogurtteja, vanukkaita jne. vältän ylimääräisen energian (sokerin) vuoksi, pikaruokaa en syö koskaan... Kaikki ruuat valmistetaan vähärasvaisina, paljon kasviksia ym. Mun mielestä tämä on normaalia, enkä tule ajatelleeks useinkaan, että jollekin ne jogurtit ja sokerimurot ja lihapiirakat, sipsipussi leffan kans jne. on ns. arkiruokaa.
Liikunta tarkoittaa musta melko tehokasta hölkkää, aerobicia tms. pitkäkestoisesti, ei mitään hidasta kävelyä paikasta toiseen...

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Samat tyypit selittää että ylipaino voi johtua kilpirauhasen toiminnan häiriöstä (jota esiintyy oikeasti jollain promillella koko sakista...)

Onhan niitä tekosyitä vaikka mitä. Itsellä pco, ja lihoon varsinki vatsan seudulta tosi helposti, enkä kuitenkaan oo koskaan ollu ylipainonen. Ei kukaan maagisesti lihoo, vaan kyl siihen vaaditaan epäterveellinen ruokavalio ja liikunnan puute. Ja koska oon hoikka, ei kukaan usko et lihoon helposti! Ne ei tajuu et sen eteen täytyy tehdä töitä et ei lihoo...

on olemassa ihan oikeasti sairauksia ja lääkkeitä joiden seurauksena kroppa paisuu aikamoisiin mittoihin ihan ilman ruuan mättämistä naamariin.

Alkuperäinen kirjoittaja nääkin ärsyttää:
Ja sit on myös näitä jotka ei lihoo vaikka söis mitä, ja sehän sit tarkottaa et myös kannattaa syödä vaikka mitä! Ei se terveellistä oo vaikka ois kuinka laiha, kyllä se rasva kertyy sisäelinten päälle laihallekin. Jossain tutkimukses vähän pyöreellä liikkuvalla naisella oli vähemmän rasvaa sisäelinten päällä ku yhel tosi laihalla, koska pyöreälle ne oli kertyny esim. reisiin. Nii, ja tälläsil "laihaläskeil" voi olla tosi korkea rasvaprosentti ja surkea kunto.

Eli kannattaa olla ihan onnellinen siitä et lihoo helposti, sen on kehon tapa kertoa että syöt liikaa!

Ja ihan sama miten sen laittaa, mutta liikunnasta ja terveellisestä ruuasta on kaikille hyötyä!

Siis höh. Mä taisin kirjottaa nyt epäselvästi...

Siis pointtina ei ollu se et yks lihoo ja toinen ei, vaan se kuinka käsitys siitä, mitä "terveellinen ruoka" on voi olla eri ihmisillä tosi eri lainen.

Siis loppujenlopukshan mä varmasti syön terveellisemmin tai monipuolisemin ku "Anna", vaikka molemmilla meillä alunperin oli päinvastanen luulo.

Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen:
on olemassa ihan oikeasti sairauksia ja lääkkeitä joiden seurauksena kroppa paisuu aikamoisiin mittoihin ihan ilman ruuan mättämistä naamariin.

Onhan niitä. Länsimaiden ylipaino-ongelma on kuitenkin räjähtänyt käsiin, ja satavarmasti se ei johdu siitä että yhtäkkiä kaikki on hirmu sairaita ja vetää lääkkeitä jotka ne lihottaa. Se johtuu siitä, että ihmiset syö liikaa ja liikkuu liian vähän!

No mulle normi kotiruoka on vaikka perunamuussia ja lihapullia, pastaa ja jauheliha-kasviskastiketta, hernekeittoa tms ja lisäksi hedelmiä ja kasviksiakin joo. Jos syön vaan linssikeittoa ( jota sitäkin meillä tehdään ), niin syön kohta toisen annoksen jotain ruokaa, koska nälkä ei muuten pysy pois. Treenaan puolimaratonille ja miks ei koko matkallekin, niin jos lenkille jää 1500 kcal, on pakko syödä jotain tukevampaakin.

Ehkä olen vanhanaikainen, mutta minulle tavallinen kotiruoka on todellakin ennemmin vaikka ne kermaperunat ja pihvi, kuin joku linssikeitto. Samaan sarjaan kuuluu esim. perunat ja jauhelihakastike, lihakeitto, makaroonilaatikko tai vaikka ne nakit ja muusi. Juu, tiedän, että kaikki ei ole kovin kevyttä, mutta kyllä lasken ne ennemmin tavalliseksi kotiruoaksi, kuin linssikeiton. Meidän perheessä tuo on kyllä aika eksoottinen ruokalaji.

Eikä missään kai ole mielestäni edes sanottu, että tavallisella kotiruoalla olisi mitenkään laihduttava vaikutus. Siinä vaiheessa kun aletaan laihduttamaan, voidaan sitten kuvioihin ottaa noita linssikeittoja ym.

Yhteistyössä