On näköjään aika suhteellinen käsitys, mitä tarkoittaa "syön tavallista kotiruokaa ja harrastan liikuntaa"... Ootekko huomannu?

Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Mä oon tota samaa sanonu monta kertaa, palstalla olen huomannu, että käsite "normaali kotiruoka" on aika laaja :D Useimmiten tuntuu olevan jotain korkeakalorista hiilihydraattia (perunaa, pastaa) + lihaa, salaattina jäävuorisalaatti+tomaatti+kurkku. Sitten ihmetellään kun ei voida hyvin ja paino nousee :whistle:

Liikunnasta en osaa sanoa, itekin voisin liikkua paremmin :ashamed: En ole koskaan ollu mikään himoliikkuja vaikka ihan ok fyysisessä kunnossa oonkin.

Mut etkö sä itse ole kertonut vetäväs monta kiloa pastaa viikossa?

Mut sehän ei lihota ku heittää sen täyteen siemeniä hei....

Mä oon tota samaa sanonu monta kertaa, palstalla olen huomannu, että käsite "normaali kotiruoka" on aika laaja :D Useimmiten tuntuu olevan jotain korkeakalorista hiilihydraattia (perunaa, pastaa) + lihaa, salaattina jäävuorisalaatti+tomaatti+kurkku. Sitten ihmetellään kun ei voida hyvin ja paino nousee :whistle:

Liikunnasta en osaa sanoa, itekin voisin liikkua paremmin :ashamed: En ole koskaan ollu mikään himoliikkuja vaikka ihan ok fyysisessä kunnossa oonkin.

Mut pasta onki varsin terveellistä, toisin ku monasti luullaan. :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Mut sehän ei lihota ku heittää sen täyteen siemeniä hei....

Sä et selkeestikään usko siementen voimaan :D Käy lukee vaikkapa Finelistä mitä kaikkea niissä on. Terveellistä tavaraa!

En enää ku oon gluteenittomalla :D

Kesti jonkun aikaa, että totuin syömään oikeita määriä ku tää imetys on mulle aika uus juttu. Nyt oon saanu sen hallintaan.

Gluteenittomalla... viikon? Ja siinä ajassa voi sitten alkaakin kritisoida muiden pastatottumuksia? :D

Jooh, ei siinä mitään, ei se ole terveellistä, mutta ei sillä nyt jeesustellakaan tarvi. Että voisihan sitä itse myöntää syövänsä epäterveellisesti kuitenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja RYPÄLE VoittamatonHerkkusieni:

Mut pasta onki varsin terveellistä, toisin ku monasti luullaan. :whistle:

Täysjyväversiona ihan ok terveellistä :D

Gluteenittomalla... viikon? Ja siinä ajassa voi sitten alkaakin kritisoida muiden pastatottumuksia? :D

Jooh, ei siinä mitään, ei se ole terveellistä, mutta ei sillä nyt jeesustellakaan tarvi. Että voisihan sitä itse myöntää syövänsä epäterveellisesti kuitenkin.

No en syö epäterveellisesti :o Ei se pasta pyyhi pois päivän muita terveellisiä ruokia. Eikä se täysjyväpasta + oliiviöljy mitään kauhean epäterveellistä ole.

Muoks niin unohtu, minkälaisia salaatteja sitten vois tehdä? Esim erilaisia salaatinlehtiä, niitä tummempia, sitten paprikaa, tofua, kukkakaalia, pinjansiemeniä, kurpitsansiemeniä, punasipulia, varsiselleriä, kidney papuja... Siis ei tietenkään kaikkia samaan salaattiin :D vaa oman mielensä mukaan, vaihdellen.

Ihmeellinen käsitys monilla nykyään, että joka aterialla ja joka ruokalajissa täytyisi olla kaikki maailman ainesosat kerralla. Kyllä se kuule riittää, että pitemmällä aikavälillä saadaan tarpeeksi kaikkia ravintoaineita. Siihen ei tarvita kymmenen aineksen salaatteja yms.

Lue tummennettu kohta.

Ja kun se lisukesalaatti tuppaa monessa perheessä jäämään jäävuorisalaatti/tomaatti/kurkku linjalle päivittäin.

No tähän haluan vielä tarttua. Mitä sitten vaikka lisukesalaatti jäisikin tuolle linjalle, jos muuten on kasviksia ruokavaliossa? Minä keitän makaroonin(joskus jopa vaalean, hui!) mukana kasviksia ja kastikkeeseen törkkään paprikaa ja kesäkurpitsaa. Välipalaksi syödään banaania ja leivän päällä tomaattia ja ruoanlaiton yhteydessä napsitaan porkkananpaloja. Keittoon laitetaan juureksia, laatikoihin munakoisoa. Mutta missä ihmeessä mennään metsään? Ai niin, kun se salaatti on vain jäävuorisalaatti-tomaatti-kurkkulinjaa!

Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Lue tummennettu kohta.

Ja kun se lisukesalaatti tuppaa monessa perheessä jäämään jäävuorisalaatti/tomaatti/kurkku linjalle päivittäin.

Noo, eiks sekin oo parempi kuin ei mitään?

Onhan se parempi ku ei mitään, mutta ei sillä voi sanoa syövänsä terveellisesti jos joka päivä syö sen hiilihydraatti + liha + jäävuorisalaatin.

No tähän haluan vielä tarttua. Mitä sitten vaikka lisukesalaatti jäisikin tuolle linjalle, jos muuten on kasviksia ruokavaliossa? Minä keitän makaroonin(joskus jopa vaalean, hui!) mukana kasviksia ja kastikkeeseen törkkään paprikaa ja kesäkurpitsaa. Välipalaksi syödään banaania ja leivän päällä tomaattia ja ruoanlaiton yhteydessä napsitaan porkkananpaloja. Keittoon laitetaan juureksia, laatikoihin munakoisoa. Mutta missä ihmeessä mennään metsään? Ai niin, kun se salaatti on vain jäävuorisalaatti-tomaatti-kurkkulinjaa!

No eihän siinä sitten ole mitään vikaa :D mä viittasin tuolla siis siihen, että jos se normaali kotiruoka on perunat+pihvi, muusi+makkaraa, jauhelihamakaronilaatikkoa jne....

Eipä ihme että kaikki laiheliinit on niin kiukkuisia aina täällä palstalla jos herkuttelua on kun saa syödä jonkun hedelmän. Nyt ymmärrän miksi niin vihaatte kaikkia lihavia, he kun saavat jotain mitä te ette, syödä.

Ehkä olen vanhanaikainen, mutta minulle tavallinen kotiruoka on todellakin ennemmin vaikka ne kermaperunat ja pihvi, kuin joku linssikeitto. Samaan sarjaan kuuluu esim. perunat ja jauhelihakastike, lihakeitto, makaroonilaatikko tai vaikka ne nakit ja muusi. Juu, tiedän, että kaikki ei ole kovin kevyttä, mutta kyllä lasken ne ennemmin tavalliseksi kotiruoaksi, kuin linssikeiton. Meidän perheessä tuo on kyllä aika eksoottinen ruokalaji.

Eikä missään kai ole mielestäni edes sanottu, että tavallisella kotiruoalla olisi mitenkään laihduttava vaikutus. Siinä vaiheessa kun aletaan laihduttamaan, voidaan sitten kuvioihin ottaa noita linssikeittoja ym.

Mun mielestä on surullista, että kotiruoka on ravintoköyhää, kuten nakit tai vaikka ne eineslihapullat. Jauhelihakastikkeen voi toki tehdä monella tavalla, esim. tomaattipohjalla ja lisäämällä esim. kasvisraastetta, kevyestä jauhelihasta ilman rasvaa tai sitten ruskistamalla jauhot rasvassa, sikanaudasta jne. Lasten ravitsemus muuten köyhtyy dramaattisesti vauvaiän jälkeen siirryttäessä "tavalliseen kotiruokaan", tästä on tehty tutkimuskin. Sokerin ja kovan rasvan osuus kasvaa, eineksiä tulee lisää, kasvisten, hedelmien ja marjojen osuus vähenee.

Minä olen kommentoinut ainoastaan tuota linssikeitto - kermaperunat+pihvi -asetelmaa, ja mielikuvaa siitä, kumpi on TAVALLISTA (huom! ei TERVEELLISTÄ) kotiruokaa.

Ja jos minulta kysytään, mitä tein tänään ruoaksi, vastaan vain, että kalaa ja perunoita. En siinä vaiheessa ala luettelemaan yksityiskohtaisesti, että keitinpäs siinä muuten porkkanoita, kukkakaalia ja parsakaalia ja pöytään laitoin myös rasvatonta maitoa ja lapsille annoin D-vitamiinitipatkin. Miksi täällä koko ajan oletetaan, että jos tekee sitä tavallista kotiruokaa, (eli vaikka nakit ja muusi) ei niiden lisäksi syödä mitään muuta?

Tääl on taas näitä, että minä syön niin terveellisesti ja rapina vaan kuuluu kun siellä koneiden ääressä rapistellaan karkkipusseja ja sipsitkin on jo syöty.Yli menee toi pasta peruna vikinäkin jo.Ihan tavallista ruokaa eikä sen epäterveellisempää kuin moni muukaan ruoka.Sit sama noitten jogurttien kanssa, siinä on niin ja niin paljon sokeria.Ihan överiks menee...

No eihän siinä sitten ole mitään vikaa :D mä viittasin tuolla siis siihen, että jos se normaali kotiruoka on perunat+pihvi, muusi+makkaraa, jauhelihamakaronilaatikkoa jne....

Mua alkoi ihan ahdistamaan. Meillä kun on tässä viimepäivinä ollut ruokana pihviä ja perunaa, salaattia, makaronilaatikkoa ja parsakaalia, kanakeittoa kookosmaidolla ja nakkeja ja muusia vihersalaatilla. Luulin, että syödään suht terveellisesti, mutta ei sitten ilmeisesti. Mitä meidän sitten pitää syödä?

Mä kannatan ennemmin lähiruokaa kuin ulkomaista. Hiukan kauhistuttaa laittaa thaimaalaista kookosmaitoa ja kiinalaista tofua ja nuudeleita, pähkinät tulevat ties mistä ja siemenet samoin... Mieluummin salaattia naapurista ja porkkanoita 20km päästä, perunoita Pohjanmaalta ja kurkkua/tomaattia Närpiöstä, jauhelihaa Forssasta ja makaronia Helsingistä, munia Laitilasta ja maitoa Riihimäeltä.

Vastaan tähän sinulle saman kun tuossa jo jollekulle toisellekin:

Jos minulta kysytään, mitä tein tänään ruoaksi, vastaan vain, että kalaa ja perunoita. En siinä vaiheessa ala luettelemaan yksityiskohtaisesti, että keitinpäs siinä muuten porkkanoita, kukkakaalia ja parsakaalia ja pöytään laitoin myös rasvatonta maitoa ja lapsille annoin D-vitamiinitipatkin. Miksi täällä koko ajan oletetaan, että jos tekee sitä tavallista kotiruokaa, (eli vaikka nakit ja muusi) ei niiden lisäksi syödä mitään muuta?

Toi ninaTT on vielä sen verran lapsellinen ja kaikki tietävän oloinen, että taitaa olla aika lapsi vielä kork.20v.Kyllä se siitä vielä rauhoittuu, kun elämä opettaa.

Mut hei, mä oon yli satakiloinen ja esim. tänään kannoin 20 isoo laatikkoo puita kellariin ihan tostanoin vaan. Eikä edes hengästyttänyt, pikku hiki tuli! Ja hyvä olo!
HUOM: kyllä toivon että suunta painossa olis alaspäin, ehkä se hiljalleen... liikuntaa oon lisänny ja koitan kattoo mitä syön mut että se ois pysyvää nii en tätä tee kauheella rääkillä.

Voi sentään. Normaali kotiruoka... Mutta KOULUruoan suunnittelee ravitsemusalan ekspertit, joilla luulisi olevan kaikki tieto siitä, mitä tarvitsee kasvuikäinen koululainen. Eipä ole ruokalistalla linssikeittoa, ei pinjansiemeniä, oliiviöljyä; sen sijaan on perunamuusia, jauhelihakastiketta (=sianlihaa), jäävuorisalaattia, kurkkua, tomaattia, ja joskus porkkanaraastetta! ;)

Alkuperäinen kirjoittaja MarieC:
Voi sentään. Normaali kotiruoka... Mutta KOULUruoan suunnittelee ravitsemusalan ekspertit, joilla luulisi olevan kaikki tieto siitä, mitä tarvitsee kasvuikäinen koululainen. Eipä ole ruokalistalla linssikeittoa, ei pinjansiemeniä, oliiviöljyä; sen sijaan on perunamuusia, jauhelihakastiketta (=sianlihaa), jäävuorisalaattia, kurkkua, tomaattia, ja joskus porkkanaraastetta! ;)

Heh... olisipa noin. Ruuan suunnittelevat ruuanlaittoalan ekspertit, eli suurtalouskokit ja käytössä on minimaalinen summa rahaa, jolla ei pahemmin siemeniä ja oliiviöljyjä ostella!!! Kouluruoka ei ole erityisen terveellistä, siinä on paljon eineksiä, joissa taas on paljon lisäaineita.
Itse opettajana syön päivittäin kouluruuan ja arvostan sitä kovasti, mutta todella toivoisin lisää määrärahoja kouluruokaan, jotta se olisi oikeasti terveellistä!

Mun äiti alkoi laihduttamaan ja toin sille vähäkalorisen jäätelön...se kieltyäytyi siitä kun ei halua herkutella,... meni hetki ja se otti paahtoleivän, voiteli sen kilolla voita, heitti siihen banaanin päälle ja sit huuhteli kaiken tuon sokerimehulla...kyllä nauratti :D

Ma olen kylla vahan eri mielta NinaTT:n kanssa (yllari!) tuon salaatti-kurkkulinjan kanssa. Nykyaikana ihmiset (paitsi Nina itse tietty) syovat tosi hapanta ruokaa. Salaatti on emaksista ja kurkku erittain emaksista, tama pitaa ihmisen happo-emastasapainon kunnossa. Siis jos niita syo paljon =)

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Ma olen kylla vahan eri mielta NinaTT:n kanssa (yllari!) tuon salaatti-kurkkulinjan kanssa. Nykyaikana ihmiset (paitsi Nina itse tietty) syovat tosi hapanta ruokaa. Salaatti on emaksista ja kurkku erittain emaksista, tama pitaa ihmisen happo-emastasapainon kunnossa. Siis jos niita syo paljon =)

Kiva lukea välillä oikeasti fiksuja kommentteja =)

Yhteistyössä