On näköjään aika suhteellinen käsitys, mitä tarkoittaa "syön tavallista kotiruokaa ja harrastan liikuntaa"... Ootekko huomannu?

Tais näiltä viimesiltä mennä mun sanomiset vähän yli hilseen ku niin keskittyivät löytämään musta jotain pahaa :D

Kurkku ei ole epterveellistä. Ei ole tomaattikaan, päinvastoin. Eikä salaatti. MUTTA. Jos syö pelkkiä noita + lihaa ja muussia niin se on yksipuolista eikä ole kovinkaan terveellistä.

Ja jos sillä lihalla ei pistä itteensä happamaks niin ei tarvii puolta kiloa kurkkua sitä tasapainottamaan :D

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Olen huomannut saman.

Myös lasten kohdalla käsite "tavallinen kotiruoka" on todella venyvä. Lapsi syö muroja, sokeroitua jogurttia, perunamuussia, makkaraa, makaroonia ja sen sellaista, ja ihmetellään miten lapsi voi olla ylipainoinen vaikka syö ihan tavallista kotiruokaa.

makkaroista ja lihoista on olemassa sitä vähemän rasvaista, joita meilä käytetään. leivän päälle laitettavissa leikkeleissäki on yleensä enintään 5 prosenttia rasvaa.
Ja kun paistaa possunlihaa tai vakka tavis nautajauhelihaa, rasvaa ei tarvitse käyttää yhtään. Paistamiseen käytän rypsiöljyä tai jotkakin muuta öljyä. Leivonnnassa myös öljyä.
Leivnpäällysmargariinina meillä on beceliä tai keijua, ne on terveellisimpiä vaihtoehtoja.

kalaa pyritän syömään vähintään kaksikertaa vikkossa,joskau jopa useammin.

ja mussin voi tehdä rasvattomaan maitoon tai perunoisen keitinveteen ja laittaa rasvan tilalle öljyä, makua saalisä mausteilla

No musta noi nyt vaan on peruskotiruokaa. Ihan tavallista on makkarat ja makaronit, tomaatit ja kurkut, perunat ja pihvit. Meille siinä on ihan tarpeeksi vaihtelua kun syödään nautaa, possua, kanaa ja kaloja. Eri kasviksia riippuen mitä jaksan ostaa samoin vihannesten osalta. Muroja ja jogurttejakin meillä syödään ihan surutta. Samoin hedelmiä. Olkoon kuinka yksipuolista tahansa, mutta mä en jaksa vaivata päätäni sillä, että yrittäisin etsiä kaikista eksoottisimmat raaka-aineet kaupanhyllyiltä. Hengissä me kaikki ollaan, aikuisilta säännöllisesti mitataan kolesteroli-, ja sokeriarvoja. Hemppa ja verenpaineetkin ok. Se ei ehkä paljon tietenkään kerro yleisvoinnista, mutta ihan tarpeeksi meille.

Liikuntaa meillä tosin harrastetaan varmasti enemmän kuin perheissä keskimäärin jo ihan sen takia, että mieheni kanssa molemmat kilpaillaan aktiivisesti ja siihen liittyy suuret treenimäärät. Pitkiä ja hoikkia ollaan jokainen, lasten osalta jopa niin että kuopus on painokontrollissa vauvana ollut koska menee, painon suhteen ei pituuden, pahasti minuskäyrillä. Ei se, että kotona syödään makkaroita tarkoita automaattisesti että perhe voi huonosti ja kaikki ovat ylipainoisia.

Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Samat tyypit selittää että ylipaino voi johtua kilpirauhasen toiminnan häiriöstä (jota esiintyy oikeasti jollain promillella koko sakista...)

Onhan niitä tekosyitä vaikka mitä. Itsellä pco, ja lihoon varsinki vatsan seudulta tosi helposti, enkä kuitenkaan oo koskaan ollu ylipainonen. Ei kukaan maagisesti lihoo, vaan kyl siihen vaaditaan epäterveellinen ruokavalio ja liikunnan puute. Ja koska oon hoikka, ei kukaan usko et lihoon helposti! Ne ei tajuu et sen eteen täytyy tehdä töitä et ei lihoo...

on olemassa ihan oikeasti sairauksia ja lääkkeitä joiden seurauksena kroppa paisuu aikamoisiin mittoihin ihan ilman ruuan mättämistä naamariin.

On tietysti, mutta kyllä ne aika harvinaisia on. Useimmat pullukat on näitä "Mä en syö paljoa ja silloinkin tavallista kotiruokaa".Ja sitten siihen kotiruokaan laitetaan kuohukermaa joukkoon. Annoksessa pelkästään sitä kermaa on niin paljon kaloreita, ettei varmasti laihdu, vaikka söis lisäksi vaan keitinperunoita ja yhden pihvin. Joku ravitsemusasiantuntija jossain lehdessä just totesi että "kyllä näissä pidoissa lihoo, ellei pidä tarkaa kontrollia siitä mitä suuhunsa pistää" (ja hänelle esitetty kysymys oli siis lihooko jos syö vain nälkäänsä).

Tän kanssa sit kukin painitaan :| . Huokaus. Olis kiva syödä enemmän, mut näilläkin mä ainakin jo lihon |O

Perinteinen suomalainen normaali kotiruoka on sisältänyt kermaa, voita, pottuja, läskiä ja lihaa.
Linssikeitto ei ole normaalia kotiruokaa, ei ainakaan mun tuntemien sekasyöjien parissa.
Meillä kotiruoka tarkoittaa kotona valmistettua ruokaa. Ei siis mitään eineksiä, tai hesen kakkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
....

Mutta ei sen noin pidä mennä, että kerätään painoa aina 9 kk vuodesta ja sitten 3 kk ollaan "laihiksella". Sen lisäksi että tuollainen "normaali" kotiruoka lihottaa, se jää armottoman puutteelliseksi mitä tulee vitamiineihin ja hivenaineisiin. Ja kun tuollaista syötetään lapsille joka päivä... :'(

En tiedä pitäisikö tämän ninaTT:n tarinoiden kanssa itkeä vai nauraa, mutta joka tapauksessa, minusta on suorastaan surkuhupaisaa, että ihminen, joka ei harrasta liikuntaa, nipottaa tuossa mittakaavassa "terveellisestä elämäntavasta" ruokavaliossa. Ilmiselvää on kuitenkin se, että hänellä ei ole koulutusta aiheeseen, toisin kuin moni palstamamma varmaankin luulee.

Minulle terveellinen ja tasapainoinen elämä on KOKONAISUUS ja ruoka on vain osa sitä.

ja olen saanut huomata, että ihmiset ilmoittavat syövänsä normaalia terveellistä perusruokaa. Lisäksi kasviksia ja hedelmiä käytetään päivittäin. Samoin täysjyväviljasta leivottuja leipiä. Lisäksi liikuntaa harrastetaan päivittäin. Eikä alkoa ja tupakkaa oteta..Käytetään pehmeitä rasvoja.
Hohhoijaa.... ja silti paino nousee ja sokerit+kolesterolit koholla....

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä:
Perinteinen suomalainen normaali kotiruoka on sisältänyt kermaa, voita, pottuja, läskiä ja lihaa.
Linssikeitto ei ole normaalia kotiruokaa, ei ainakaan mun tuntemien sekasyöjien parissa.
Meillä kotiruoka tarkoittaa kotona valmistettua ruokaa. Ei siis mitään eineksiä, tai hesen kakkaa.

Niinpä.

Yhteistyössä