On niin paha mieli, mies pyysi yrittämään vielä suhteessa, eikä se tunnu kuitenkaan onnistuvan :-(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="aapee";23780809]No ei tarvitsisi välttämättä yltiöromantikoksi muuttua. Mutta voisi kohdella minua kunnioittavammin ja arvostaa minua enemmän, ei tarvitsisi valittaa niin paljon kaikista pikkuasioista ja olla huomaamatta isoja juttuja. Haluaisin hänen myös lopettavan tiuskimisen ja komentelun sekä liiallise neuvomisen, joskus tuntuu että hän pitää minua pikkulapsena eikä aikuisena naisena.[/QUOTE]

Hän lupaili noihin asioihin juurikin muutoksia pari vk sitten kun avauduin hänelle ja meinasimme erota. Mutta nyt jo olen huomannut että hänen tapansa ovat hiipimässä takaisin.

Minä olen elänyt aikoinani juuri tuollaisessa suhteessa kuin ap:kin; melkein voisi luulla että mieskin on ollut sama. Samanlailla yritin tehdä mieheen eroa, mutta hän sai itkettyä minut takaisin ties kuinka monta kertaa. Aina palasin ja olin onneton, kun mikään ei muuttunut. Vertaiskokemusta olisi ap:lle jakaa vaikka miten paljon, mutta nyt en valitettavasti ehdi kirjoittaa enempää. Sanon kuitenkin tämän: muista, että sinulla on vain _yksi_ elämä; älä tuhlaa sitä. Elä se itsellesi äläkä kenellekään muulle. Ja muista, ettet sekoita sääliä rakkauteen, niin kuin minä tein omassa suhteessani. Kuten arvata saattaa, sain lopulta tartuttua itseäni niskasta kiinni ja erottua miehestä lopullisesti.

[QUOTE="aapee";23779923]No meillä on vähän niin että kummankin pitäisi muuttua luonteeltaan aika paljon, että voisimme olla tasapainoisia ja onnellisia yhdessä. Ja niin iso muutos tuntuu aika mahdottomalta toteuttaa. En tiedä sitäkään olemmeko muuttuneet suhteemme aikana näin paljon, tai onko lapsi muuttanut meitä.

Mutta nykytilanteessa olemme toistemme aika totaaliset vastakohdat. Minä tunteellinen romantikko, joka miettii syntyjä syviä, filosofoi ja pohdiskelee. Mies ei ole romanttinen eikä pohdiskele, vaan elää tässä ja nyt, ja kaikki tuollainen ärsyttää häntä, ja hän pitää sitä turhana. Olemme ihan eri asioista kiinnostuneita ja useinkaan emme ymmärrä toisiamme.

Minä olen kiltti enkä halua ehdointahdoin loukata ketään. Sanon kyllä mielipiteeni rehellisesti mutta yritän aina tehdä sen mahdollisimman pitkälle loukkaamatta toista. Olen empaattinen, ymmärtäväinen ja suvaitsevainen, sekä avulias. Olen yleensä positiivinen ja näen asioiden hyvät puolet ensin. Mies on hyvin suorapuheinen ja kaunistelematon, varsinkin negatiivisissa asioissa. Hän ei ole kovinkaan empaattinen, ja on melko itsekäs. Hän on monessa asiassa todella suvaitsematon, ja oma napa on tärkein.

Meillä on ihan erilaiset huumorintajut, meitä ei naurata samat asiat. Mielestäni mieheni huumori on pahansuopaa, itse tykkään eniten esim. tilannekomiikasta. Vanha kunnon pieru naurattaa aina.:-)

Mies pitää itseään parempana kuin moni muu, ja tietää mielestään monesta asiasta enemmän. Hän neuvoo ihmisiä aina, sellaisissakin asioissa joista ei itse tiedä. Hänellä on usein käskevä äänensävy.

Mies ei pidä perheen yhteistä aikaa tärkeänä. Hän on hyvin perinteinen mies, jonka mielestä miehen kuuluu aina tehdä jotain hyödyllistä, vaikkapa korjata autoa tai remontoida kesämökkiä. Aina on jotain tehtävää. Mutta muualla kuin kotona. Nainen hoitaa kodin ja lapsen, itse voi keskittyä kotona relaamaan tietokoneella tai tv:n ääressä oluen kanssa, leikkimällä lapsen kanssa tai sitten harrastamalla seksiä.

Seksistä meillä on ihan eri käsitys, mies on mielestäni karski ja hänen epäromanttisuutensa häiritsee, en minä osaa olla niin suora, ei seksi ole vain suoritus. Mies käyttää sanoja "panettaa" tms., ja jo tuo yksi sana vie haluni.

Minä kaipaisin rakkautta, hellyyttä, keskustelua, sitä että hän kuuntelisi minua eikä pitäisi asioitani hömppänä. Kuuntelisi oikeasti, ymmärtäisi, tukisi. Olisi meidän kanssamme. Tekisi yhdessä meidän kanssamme jotain kivaa. leikkipuistossakin hän usein vaan möllöttää jossain penkillä kun me lapsen kanssa leikimme.

Minä tiedän miehet ja naiset ovat erilaisia ja että minun pitäisi olla tyytyväinen miehestäni. Mutta tällä hetkellä ihan rehellisesti sanottuna minä olisin tyytyväisempi yksin itseni kanssa, tai sitten lapsen kanssa, kuin suhteessa jossa minun ei ole hyvä olla.

Tiedän että tulen saamaan paljon kakkaa niskaan, monen mielestä minulla ei ole mitään valittamista. Mutta tiedän olevani niin itsenäinen että pärjäisin yksin ihan yhtä hyvin kuin miehen kanssa joka on täysin eri planeetalta.

Tiedän että empaattisia, keskustelutaitoisia, kilttejä ja hassun huumorintajun omaavia miehiä on todella vähän. Mutta jos en löydä, olisin mieluusti ilman tuollaista "perus-äijää".

Tulee melkein itku kun ajattelenkin kuinka ihanaa olisi, kun voisin jollekin miehelle joskus lausua kirjoittamiani runoja, lukea novellejani, näyttää taulujani tai laulaa omatekemiäni kappaleita.

Tiedän että olen tunteellinen nössö, mutta sellaisena ystäväni ja läheiseni minusta pitävät. Miehellä ei ole paljonkaan ystäviä, ja juuri yksi hänen ns. ystävänsä avautui minulle, ettei oikeasti pidä miehestäni. En kertonut hänelle tietenkään mitä itse miehestäni ajattelen, se olisi ollut törkeää. Mutta hyvin paljon samoja juttuja hänkin kertoi kuin jotka minua häiritsevät. Se tuntui tavallaan hyvältä.

Minulle on ihan sama osaako mies rakentaa taloja tai onko käsistään kätevä, tykkäisin vaikka jostain runoilija-filosofimiehestä. <3

En kyllä kuolemaksenikaan tajua tällä hetkellä mitä miehessäni edes näin, siis täysin päinvastainen kuin itse olen. Ehkä se vastakohtaisuus kiehtoi? Ja kuvittelin hänessä piilevän sielukkuuden. Jota ei kertakaikkiaan olekaan.

En ymmärrä sitäkään, että jos rakastaa toista, miten voi tiuskia rumasti toiselle, ja komennella, ja sitten illalla kuvitella saavansa seksiä? Minä pidän ystävällisistä ihmisistä jotka eivät puhu rumasti toisille, vaan osaavat käyttäytyä. Itse puran pahan tuuleni mieluummin vaikka juoksemiseen, tai kirjoittamiseen, kuin rakkailleni kiukutteluun.

Anteeksi purkaukseni, mutta oli ihan pakko. Helpotti. Ugh, olen puhunut. :-D[/QUOTE]

Mahdatkohan olla mun exän kanssa kun kuulostaa niin riipasevan tutulle.
No siis läpi käyty tuo ja viimeinen silaus oli se yhteinen lapsi kun huomasi että asiat eivät muutu mihinkään suuntaan. Ero on ollut paras päätökseni ikinä ja nykyään mulla on ihana kiltti empaattinen rakastava mies jonka kanssa on myös yhteisiä lapsia. Koen tämän ratkaisun myös hyväksi minun ja exän lapselle koska en tahtoisi hänen varttuvan kodissa jossa ollaan pahansuopia ja suvaitsemattomia ja äiti on onneton. Isäpuoli on lapselleni enemmän isä kuin oikea on ikinä ollut. Leikkivät, harrastavat ja touhuavat yhdessä.

Tämä nyt siis on vain oma kokemukseni, mutta tuo kuulosti vaan niin tutulle.
Toivon sulle paljon voimia. Ja ehkä ero on oikea päätös jos vannot että et enään ota samanlaista miestä vaan ensi kerralla olet vähän kriittisempi.
Ei ihmistä pysty niin perusteellisesti muuttamaan ja sanotaan että oman mielenterveyden kannalta mulle on ollut tärkeä kokemus se, että mun empaattisuus ja kiltteys ei ole mikään vika vaan mun vahvuus. Exän kanssa se oli vika ja se oli todella raskasta.

Toivottavasti pääset päätökseen ja laita ihmeessä tähän ketjuun vaikka jatkossakin kuulumisia!

[QUOTE="Kahlemestari";23780877]Mahdatkohan olla mun exän kanssa kun kuulostaa niin riipasevan tutulle.
No siis läpi käyty tuo ja viimeinen silaus oli se yhteinen lapsi kun huomasi että asiat eivät muutu mihinkään suuntaan. Ero on ollut paras päätökseni ikinä ja nykyään mulla on ihana kiltti empaattinen rakastava mies jonka kanssa on myös yhteisiä lapsia. Koen tämän ratkaisun myös hyväksi minun ja exän lapselle koska en tahtoisi hänen varttuvan kodissa jossa ollaan pahansuopia ja suvaitsemattomia ja äiti on onneton. Isäpuoli on lapselleni enemmän isä kuin oikea on ikinä ollut. Leikkivät, harrastavat ja touhuavat yhdessä.

Tämä nyt siis on vain oma kokemukseni, mutta tuo kuulosti vaan niin tutulle.
Toivon sulle paljon voimia. Ja ehkä ero on oikea päätös jos vannot että et enään ota samanlaista miestä vaan ensi kerralla olet vähän kriittisempi.
Ei ihmistä pysty niin perusteellisesti muuttamaan ja sanotaan että oman mielenterveyden kannalta mulle on ollut tärkeä kokemus se, että mun empaattisuus ja kiltteys ei ole mikään vika vaan mun vahvuus. Exän kanssa se oli vika ja se oli todella raskasta.

Toivottavasti pääset päätökseen ja laita ihmeessä tähän ketjuun vaikka jatkossakin kuulumisia![/QUOTE]

Kiitos sinulle, voimia tässä tarvitaan.

Joo täytyy varmaan opetella olemaan kriittisempi, minä vaan olen sellainen että näen ihmisissä heidän hyvät puolensa ja ehkä olen vähän idealistikin, uskon miehen olevan juuri sellainen kuin ensivaikutelman perusteella. Varsinkin jos ei mitään ihan hälyttävää ilmene, katson aika paljon läpi sormieni, en vaadi täydellisyyttä. Ja alussahan sitä rakastuneena vaistomaisesti muokkaa itseään toisen mieleiseksi, meillä oli kyllä silloin ihan alussa hyvä suhde. Lapsen tulo huononsi aika paljon, kun huomasin että käsityksemme perhe-elämästä ja vastuun jakamisesta ovat erilaiset.

Minä haluaisin että olisi enemmän yhteisiä juttuja ja omat jutut vain tyyliin harrastuksia kerran pari viikossa. Toinen ajatteleekin sitten eri tavalla. Alkuajathan suhteesta monilla menee niin että tehdään paljon asioita yhdessä. Jos minä olisin alussa tiennyt että mies aikoo joskus hommata itselleen isoja, paljon aikaa vieviä harrastusprojekteja, niin en varmaan olisi edes suhteeseen alkanut. Moni asia on muuttunut, arkikin on tietty tullut suhteeseen, mutta sitä on oppinut tuntemaan toisen todellisen minän.

En minä tosiaan pidä itseäni täydellisenä, on mulla vikoja, mutta ne ovat erilaisia kuin miehellä. Tykkään tosiaan olla ystävällinen ja käyttäytyä muita arvostavasti, mutta on mulla omat ärsyttävyyteni niin kuin ihan jokaisella. Minusta meidän luonteenpiirteet ei vaan jotenkin sovi yhteen, sekin jo kertoo siitä että joskus saatan itkeä monta kertaa päivässä mieheni sanottua minulle jotain niin että olen loukkaantunut, tai korotettua ääntään ihan täysin aiheettomasti tms. Minä INHOAN sellaista enkä kertakaikkiaan voi ymmärtää että jos jotain rakastaa, puhutaan sillä tavalla toiselle.

Pariterapiaakin olen ajatellut, mutta aika kyyninen olen. Olemme niin paljon jutelleet ihan vakavastikin, me tosiaan olemme niin erilaisia etten tajua miten mitään yhteistä säveltä voisi löytyä yrittämisestä huolimatta.

Minä en vaan oikein ymmärrä sitä että kun mies on niin usein naama nurinpäin, niin miksi ihmeessä ei halua päästää minua menemään? :-O

Minä olen sitä mieltä että ero olisi paras ratkaisu. Tuo alussa kirjoittamasi juttu on NIIIN tuttua ja tuli oikein paha mieli sun takia; se on kamalaa kun tajuaa että se ihminen jota luuli rakastavansa onkin ihan erilainen kuin kuvitteli ja ajattelee ihan eri lailla kaikesta. Ei toista kuitenkaan voi muuttaa eikä se olisi sille toiselle reiluakaan että hän joutuisi ns. kieltämään itsensä. Voimia sinulle kuitenkin!!

Olette turhan erilaisia ettekä kumpikaan voi hyvin tuossa liitossa. Lapsi tosin mutkistaa asioita. Nyt on tärkeintä olla rehellinen ja käyttää parisuhdeneuvojaa apuna. Ehkä päätätte jatkaa tai ehkä saatte sopuisan eron, sitä ei voi vielä tietää.

Toivon kuitenkin hyvää teille molemmille. Itse erosin, tosin vastoin tahtoani ja nyt olen sitä mieltä että se oli oikea ratkaisu. Olin ehkä enemmän sinun kaltaisesi kun taas puolisoni oli hetkessä elävä. Olimme todella erilaisia, meillä on yhteisiä lapsia ja nykyisin olemme sopuisasti erossa. Meitä voisi sanoa ehkä kavereiksi, mutta ystäviksi ei. Olemme jo siihen liian erilaisia että se onnistuisi, ihmekään jos parisuhde ei onnistunut.

[QUOTE="aapee";23779923]
Tiedän että empaattisia, keskustelutaitoisia, kilttejä ja hassun huumorintajun omaavia miehiä on todella vähän. Mutta jos en löydä, olisin mieluusti ilman tuollaista "perus-äijää".
[/QUOTE]

Niitä on kuitenkin enemmän kuin luulet. He eivät vain tuo itseään esille eivätkä erotu. Korkeintaan heidät huomaa lastensa kanssa ja silloin usein on jo myöhäistä. Niitä kuitenkin löytyy, vapainakin.

[QUOTE="vieras";23782295]Niitä on kuitenkin enemmän kuin luulet. He eivät vain tuo itseään esille eivätkä erotu. Korkeintaan heidät huomaa lastensa kanssa ja silloin usein on jo myöhäistä. Niitä kuitenkin löytyy, vapainakin.[/QUOTE]

Joskus kun pöly on laskeutunut ja aika on kypsä, etsin sellaisen käsiini. Kiltin, huomioonottavaisen, kotitöitä tekevän, perheensä kanssa viihtyvän miehen jonka ei tarvitse edes olla komea, kunhan pitää itsestään huolta ja omaa ystävälliset kasvot ja lämpimän sydämen. Tiedän että voisin olla unelmavaimo juuri sellaiselle miehelle.

[QUOTE="aapee";23782317]Joskus kun pöly on laskeutunut ja aika on kypsä, etsin sellaisen käsiini. Kiltin, huomioonottavaisen, kotitöitä tekevän, perheensä kanssa viihtyvän miehen jonka ei tarvitse edes olla komea, kunhan pitää itsestään huolta ja omaa ystävälliset kasvot ja lämpimän sydämen. Tiedän että voisin olla unelmavaimo juuri sellaiselle miehelle.[/QUOTE]

Kuulostat ainakin sellaiselta. Mutta paranna ensin sydämesi.

[QUOTE="vieras";23782263]Olette turhan erilaisia ettekä kumpikaan voi hyvin tuossa liitossa. Lapsi tosin mutkistaa asioita. Nyt on tärkeintä olla rehellinen ja käyttää parisuhdeneuvojaa apuna. Ehkä päätätte jatkaa tai ehkä saatte sopuisan eron, sitä ei voi vielä tietää.

Toivon kuitenkin hyvää teille molemmille. Itse erosin, tosin vastoin tahtoani ja nyt olen sitä mieltä että se oli oikea ratkaisu. Olin ehkä enemmän sinun kaltaisesi kun taas puolisoni oli hetkessä elävä. Olimme todella erilaisia, meillä on yhteisiä lapsia ja nykyisin olemme sopuisasti erossa. Meitä voisi sanoa ehkä kavereiksi, mutta ystäviksi ei. Olemme jo siihen liian erilaisia että se onnistuisi, ihmekään jos parisuhde ei onnistunut.[/QUOTE]

Sehän siinä rakastumisen huumassa onkin hämäävää, että sitä ihan tiedostamattaan muuttaa itseään toisen ihanteiden mukaiseksi. Varmasti minäkin tein niin. Uskon että mies oikeasti pitää ihan erityyppisistä naisista kuin minä. Ja sama toisinpäin, en minäkään usko että meistä ystäviksi olisi, olemme vaan liian erilaisia.

Silloin pari vk sitten kun meinasimme erota, juttelimme tuntikaupalla yöllä. Kysyin mieheltä, mitä ominaisuuksia hän arvostaa tapaamissaan ihmisissä, ja mihin kiinnittää huomiota. Mies vastasi että heidän yleissivistykseensä ja tietoaan maailman asioista, taloudesta, politiikasta yms. yhteiskunnallisista asioista. En tajua, kun minä en tiedä noista mistään kerrassaan yhtään mitään! :-O

Minä taas vastasin arvostavani ihmisissä, ja myös kiinnittäväni huomioni heidän tunneälykkyyteensä, kykyynsä myötäelää, kykyynsä nähdä asioissa valoisa puoli, kykyä olla takertumatta muiden puheissa tai tekemisissä epäkohtiin, kykyä kuunnella ja keskustella, ja heidän aitouteensa. Minua ei kiinnosta pätkän vertaa mitä he tietävät mistäkin.

Mies on käytännöllinen ja järkiperäinen eikä turhia juttele, paitsi niistä asioista jotka häntä kiinnostaa. Minä taas en sitä osaa ollenkaan tehdä. Minä olen tunteellinen ja filosofoiva runotyttö joka osaa suunnilleen tunnin juttelun perusteella nähdä ihmisen henkisen tilan. Ihmissuhteissa minulle on tärkeintä henkinen hyvinvointi. Minä vaistoan että mies tuntee itsensä tässä suhteessa yhtä yksinäiseksi kuin minä.

Toivoisin vaan että hänkin vihdoin ja viimein tajuaisi sen, ja voisimme erota ihan ystävällisissä väleissä. Riitely on ihan turhaa, koska ei meillä oikeastaan ole mitään muuta ongelmaa kuin että olemme erilaisia.

On varmaan todella ärsyttävää mieheni kaltaiselle ihmiselle, jos saa jatkuvasti olla varomassa sanojaan, ettei toisella ala alahuuli väpättää. Herkkyyteni takia minä olenkin haalinut aina ympärilleni pääasiassa kaltaisiani, lähes ylitunteellisia ihmisiä, syvästi tuntevia.

Luin kerran netistä että jenkeissä oli keksitty tällaiselle yltiötunteelliselle oikein oma termikin, nyt en vaan muista sitä. Kaikkihan siellä on analysoitu. :-D

Olisi ihanaa jos miehelläni olisi rempseä ja sporttinen nainen joka rakentaisi hänen kanssaan kesämökkiä ja olisi apuna autojen rassauksessa, ja juttelisi hänen kanssaan maailman taloudellisesta tilanteesta sekä politiikasta. Minulla voisi olla se kitaraa soittava runoilija jonka kanssa voisimme filosofoida maailman menoa. Noh, vähän kärjistettynä, mutta sinnepäin.:-D

[QUOTE="vieras";23782332]Kuulostat ainakin sellaiselta. Mutta paranna ensin sydämesi.[/QUOTE]

Näin täytyy tehdä. Sekin minulla on ollut vähän vikana, että olen alkanut suhteen päättymisen jälkeen usein liian pian uuteen suhteeseen. En ole niitä hakemalla hakenut, ne ovat vain "tupsahtaneet" jostakin. Mutta en ole koskaan ollut eron jälkeen kahta kuukautta kauempaa yksin, häpeäkseni tunnustan.

Nyt ajattelin oikeasti parantaa sydämeni, enkä taas suinpäin ihastua johonkin mieheen jolle taas kerran kuvittelen omasta päästäni ne unelmaprinssini ominaisuudet. Heh, idealistiko? Naiviko? Nooooooo, tuota.... *viheltelee*

Voi, tiedän niiiiiiiin hyvin fiiliksesi, olen ollut samantyylisessä suhteessa. Sitä haluaisi erota, mutta koska mies ei ole kuitenkaan varsinaisesti paha ihminen ja tuntuu välittävän niin kovasti koska alkaa itkeä aina kun erosta puhutaan, niin sitä vaan ihan silkkaa empaattisuuttaan jää suhteeseen. Kun ei kuitenkaan toista mitenkään vihaakaan.

Meillä meni vuosia ennen kuin oikeasti sain pidettyä itseni niin lujana että erosta tuli totta. Voimia sinulle!

minä en (anteeksi vain) ymmärrä, kun niitä lapsia pitää alkaa hankkimaan vielä alkuhuuman aikana. lapsen syntymä on kovin rasitus parisuhteelle mitä keksiä vain voi. ja jos ei vielä tunne toista kunnolla... :( minun mielestäni ne ekat pari vuotta menee ihan hihitellessä ja rakastellessa, ei siinä vielä oikea arki näy täysipainoisesti. rakastuneina perustetaan kotia ja hankitaan koira, sitten vielä pitää lapsikin heti saada alulle kun kaikki on NIIIIIN IHANAA!

miettikääpä, mitä mieltä olette? tästäkin on varmaan niin monta mielipidettä, kuin on ihmistäkin. itse vain en käsitä näitä lyhyitä suhteita ennen lasta. se on väärin lastakin kohtaan.

[QUOTE="vieras";23783109]minä en (anteeksi vain) ymmärrä, kun niitä lapsia pitää alkaa hankkimaan vielä alkuhuuman aikana. lapsen syntymä on kovin rasitus parisuhteelle mitä keksiä vain voi. ja jos ei vielä tunne toista kunnolla... :( minun mielestäni ne ekat pari vuotta menee ihan hihitellessä ja rakastellessa, ei siinä vielä oikea arki näy täysipainoisesti. rakastuneina perustetaan kotia ja hankitaan koira, sitten vielä pitää lapsikin heti saada alulle kun kaikki on NIIIIIN IHANAA!

miettikääpä, mitä mieltä olette? tästäkin on varmaan niin monta mielipidettä, kuin on ihmistäkin. itse vain en käsitä näitä lyhyitä suhteita ennen lasta. se on väärin lastakin kohtaan.[/QUOTE]

Olet varmasti oikeassa. Mutta monesti ne lapset vaan hankitaan juurikin tuossa parin vuoden suhteen jälkeen, jotkut aikaisemminkin. Ja joillakin se suhde kestääkin, ja luonteet osoittautuvat tarpeeksi samanlaisiksi pitkään suhteeseen. Kaikilla se ei vain mene niin, eikä sitä vaan voi siinä vaiheessa tietää. En tiedä ap:n ikää, mutta varsinkin jos ikää alkaa jo olla yli 30, niin monikaan ei enempää kuin sen parisen vuotta enää odota lapsen hankintaa.

Alkuperäinen kirjoittaja eräs vieras myös;23783191:
Olet varmasti oikeassa. Mutta monesti ne lapset vaan hankitaan juurikin tuossa parin vuoden suhteen jälkeen, jotkut aikaisemminkin. Ja joillakin se suhde kestääkin, ja luonteet osoittautuvat tarpeeksi samanlaisiksi pitkään suhteeseen. Kaikilla se ei vain mene niin, eikä sitä vaan voi siinä vaiheessa tietää. En tiedä ap:n ikää, mutta varsinkin jos ikää alkaa jo olla yli 30, niin monikaan ei enempää kuin sen parisen vuotta enää odota lapsen hankintaa.

Joo juuri näin, jotenkin sitä vaan ei tiennyt ja tajunnut että toinen muuttuukin "omaksi itsekseen " kun alkuhuuma on mennyt ohi, tai kyllä minä sen tiesin, mutten voinut tietää millään sitä että se oma itse onkin niin erilainen kuin se mies johon rakastuin. Ja tosiaan, ikää on jo sen verran ettei ollut aikaa odottaa viittä vuotta ennen lapsen hankintaa. Olisi tosiaan kannattanut. lapsen takia tässä olen yrittänyt ja yrittänyt, oman henkisen hyvinvointini kustannuksella.

Nyt sitä kyllä osaisi olla viisaampi ja odottaa lapsen teon kanssa, tuolloin vuosia sitten ei vaan osannut. :-(((

[QUOTE="aapee";23786050]Joo juuri näin, jotenkin sitä vaan ei tiennyt ja tajunnut että toinen muuttuukin "omaksi itsekseen " kun alkuhuuma on mennyt ohi, tai kyllä minä sen tiesin, mutten voinut tietää millään sitä että se oma itse onkin niin erilainen kuin se mies johon rakastuin. Ja tosiaan, ikää on jo sen verran ettei ollut aikaa odottaa viittä vuotta ennen lapsen hankintaa. Olisi tosiaan kannattanut. lapsen takia tässä olen yrittänyt ja yrittänyt, oman henkisen hyvinvointini kustannuksella.

Nyt sitä kyllä osaisi olla viisaampi ja odottaa lapsen teon kanssa, tuolloin vuosia sitten ei vaan osannut. :-((([/QUOTE]

Voiko olla mahdollista, että sinä romantikkona kuvittelet, että parisuhde vain siinä huuma-aikana on sitä mitä sää haet? Eli romantisoit sitä alkuhuumaa ja kenties ajattelet sisimmissäsi, että juuri se on sitä mitä sää haet? Meinaan kyllä tahtoo niiden romantikoidenkin suhteet menevän ihan siihen tavalliseen ja niin niissä "ihanissa, kilteissä, keskusteluhaluisissa, romantikko"-miehissäkin on niitä ikäviä puolia. Ei sellaista miestä löydykään, ettei huonoja puolia tule tai herkkänä ihmisenä ota jostain asiasta loukkaantumisen aiheen.

Ihan näin tämän ketjun lukemisen perusteella, ehdotan eroamisen vaihtokohdaksi etsimään sinulle itsellesi sellaista tekemistä, joka tekee sut itsesi onnelliseksi. Onni ja onnellisuus kun lähtee aina itsestä, ei siitä kumppanista. Tekstiesi pohjalta saa kuvan, että etsit onnellisuutta siitä miehestä, mikä on loppumaton onneton suo jatkossakin. Onni kun lähtee ihmisestä itsestään...

Voiko olla mahdollista, että sinä romantikkona kuvittelet, että parisuhde vain siinä huuma-aikana on sitä mitä sää haet? Eli romantisoit sitä alkuhuumaa ja kenties ajattelet sisimmissäsi, että juuri se on sitä mitä sää haet? Meinaan kyllä tahtoo niiden romantikoidenkin suhteet menevän ihan siihen tavalliseen ja niin niissä "ihanissa, kilteissä, keskusteluhaluisissa, romantikko"-miehissäkin on niitä ikäviä puolia. Ei sellaista miestä löydykään, ettei huonoja puolia tule tai herkkänä ihmisenä ota jostain asiasta loukkaantumisen aiheen.

Ihan näin tämän ketjun lukemisen perusteella, ehdotan eroamisen vaihtokohdaksi etsimään sinulle itsellesi sellaista tekemistä, joka tekee sut itsesi onnelliseksi. Onni ja onnellisuus kun lähtee aina itsestä, ei siitä kumppanista. Tekstiesi pohjalta saa kuvan, että etsit onnellisuutta siitä miehestä, mikä on loppumaton onneton suo jatkossakin. Onni kun lähtee ihmisestä itsestään...

Joo ymmärrän kyllä että miehissä on huonoja puolia, ja saa ollakin, kunhan niiden kanssa pystyy elämään ilman että se aiheuttaa jatkuvaa pahaa mieltä. Mutta tiedän kuitenkin etten vaadi liikoja kun toivon miestä joka ei tiuskisi, komentelisi ja kohtelisi ihmisiä ainakin pääsääntöisesti kunnioittavasti, varsinkin minua. En minä nyt mitään silkkihansikkain kohtelua vaadi, mutta pääsääntöisesti kuitenkin toivoisin harmonista yhteiseloa, eikä niin että monta kertaa päivässä joko pitää yrittää pitää puoliaan kun toinen määräilee tms., tai pahottaa mieltään toisen negatiivisesta asenteesta. Riitelyäkin inhoan, tykkään hoitaa erimielisyydet puhumalla, ja tiedän kyllä että sellaisia miehiä on olemassa.

[QUOTE="aapee";23786150]Joo ymmärrän kyllä että miehissä on huonoja puolia, ja saa ollakin, kunhan niiden kanssa pystyy elämään ilman että se aiheuttaa jatkuvaa pahaa mieltä. Mutta tiedän kuitenkin etten vaadi liikoja kun toivon miestä joka ei tiuskisi, komentelisi ja kohtelisi ihmisiä ainakin pääsääntöisesti kunnioittavasti, varsinkin minua. En minä nyt mitään silkkihansikkain kohtelua vaadi, mutta pääsääntöisesti kuitenkin toivoisin harmonista yhteiseloa, eikä niin että monta kertaa päivässä joko pitää yrittää pitää puoliaan kun toinen määräilee tms., tai pahottaa mieltään toisen negatiivisesta asenteesta. Riitelyäkin inhoan, tykkään hoitaa erimielisyydet puhumalla, ja tiedän kyllä että sellaisia miehiä on olemassa.[/QUOTE]

Mää nyt kysyn ihan konkreettisia asioita, että miten sinusta mies määräilee sua ja millaisia konkreettisia asioita on, että sinä koet, ettei hän kohtele sua kunnioittavasti? Entä riitelyt? Millaisia ne konkreettisesti ovat? Monet näyttävät riidankin erilailla. Toinen loukkaantuu ja olettaa, että toinen on se lohduttava osapuoli kokoajan, toinen tulistuu ja kenties korottaa ääntään. Joku haluaa omaa rauhaa, joku taas haluaa keskustelulla selvittää asian, vaikka se ei välttämättä poista ollenkaan sitä toisen huonoa mieltä, kenties voi jopa pahentaa..

Olemassa on varmaan monenlaisia miehiä, mutta harvoin juuri sellaista, minkä just toivomme saavamme. Seuraavassa miehessä voi olla taas jotain muuta tosi ikävää piirrettä, jonka huomaatkin sen alkuhuuman jälkeen jne.

Lisäys: Itse jotenkin luin ja ymmärsin, että ongelma olisi erilaisuudessa, eikä periaatteessa tuollaisissa konkreettisissa asioissa kuten miten riidellään tai komentaako toinen. Nuo kun ovat ihan ratkaistavissa olevia ongelmia....

Viimeksi muokattu:
Mää nyt kysyn ihan konkreettisia asioita, että miten sinusta mies määräilee sua ja millaisia konkreettisia asioita on, että sinä koet, ettei hän kohtele sua kunnioittavasti? Entä riitelyt? Millaisia ne konkreettisesti ovat? Monet näyttävät riidankin erilailla. Toinen loukkaantuu ja olettaa, että toinen on se lohduttava osapuoli kokoajan, toinen tulistuu ja kenties korottaa ääntään. Joku haluaa omaa rauhaa, joku taas haluaa keskustelulla selvittää asian, vaikka se ei välttämättä poista ollenkaan sitä toisen huonoa mieltä, kenties voi jopa pahentaa..

Olemassa on varmaan monenlaisia miehiä, mutta harvoin juuri sellaista, minkä just toivomme saavamme. Seuraavassa miehessä voi olla taas jotain muuta tosi ikävää piirrettä, jonka huomaatkin sen alkuhuuman jälkeen jne.

Lisäys: Itse jotenkin luin ja ymmärsin, että ongelma olisi erilaisuudessa, eikä periaatteessa tuollaisissa konkreettisissa asioissa kuten miten riidellään tai komentaako toinen. Nuo kun ovat ihan ratkaistavissa olevia ongelmia....

Joo erilaisuudessa ongelma on enemmän kuin siinä että mies nyt varsinaisesti mikään kammotus olisi. :-) Meillä on ns. henkiset rakenteet ihan erilaiset, ymmärrämme jatkuvasti toisiamme täysin väärin.

Esim. minä tykkäisin harmonisesta yhteiselosta, siitä että kannustamme toisiamme ja olemme ns. samoilla puolilla. En tykkää ns. motkottamisesta, vaan jos joku minua häiritsee, tykkäisin ottaa asian puheeksi ihan rauhallisesti, kuunnellen toisen kantaa ja kertomalla omani, ja koittamalla löytää kompromissin. Mies taas päivittäin motkottaa "narisevalla" äänellä eri asioista, jotka eivät edes ole mitään isoja juttuja. Milloin olen minkäkin jutun tehnyt hänen mielestään väärin tms. Itse taas haluaisin että molemmat arvostaisivat toisen tapoja ja ymmärtäväisivät ettei ole vain yhtä oikeaa tapaa tehdä asioita. Haluaisin että suhteessa annettaisiin toiselle henkistä tilaa olla oma itsensä, eikää yritettäisi muokata häntä itsensä kaltaiseksi jatkuvasti neuvomalla ja opastamalla. Tunnen että mies osoittaa tällä jatkuvalla neuvomisella ja valituksellaan ettei arvosta minua, vaikka tällä hetkellä hoidan pääsääntöisesti kodin, ja teen sen mielestäni hyvin, aina on siisti koti ja ruoka pöydässä.

Minusta mies voisi itse tehdä enemmän kotona ja vähemmän omia juttujaan, joiden parissa viettää suurimman osan vapaa-ajastaan.

Miehellä on myöskin tapa puhua käskevästi minulle, ihan kuin lapselle. En pidä siitä ollenkaan ja minusta sekään ei tuota rakastamista, arvostamista ja kunnioitusta osoita. Sen lisäksi on tuo tiuskiminen, jota en myöskään ymmärrä, eikä ole auttanut kun olen monet kerrat puhunut hänelle siitä että se tuntuu minusta pahalta. Mies saattaa myös keskeyttää puheeni tylysti ja alkamaan puhua omia juttujaan, hän ei aina kuuntele minua. Usein hän sanoo että minulla on "puheripuli" jos kerron vaikka miten töissä on mennyt tms. Minun hän taas sitten haluaa kuuntelevan häntä ja huomauttaa heti jos hänestä tuntuu etten keskity tarpeeksi.

Minulla on tosiaan huonoja puolia, en pidä itseäni täydellisenä enkä sellainen ole. Saatan joskus saada monia hyviä ideoita mutta osa jää puolitiehen. Lisäksi olen hajamielinen ja minulta on usein joku hukassa. Ja monen monia muita. Mutta töykeä en tykkää olla muille, enkä tykkää että minullekaan ollaan. Ei se nyt minusta niin kauhean paljon pitäisi olla vaadittu.

Uskon että varmasti on naisia jotka tykkäisivät miehestäni sellaisena kuin tämä on, johtajaluonne, perheen pää joka sanoo miten asiat tehdään, ja pitää hommat hanskassa. Mutta minä en osaa vaan olla sellainen hiljainen ja tottelevainen, kuuliainen perinteinen vaimo jollaista hän tuntuu kaipaavan.

Eli olen tosiaan sitä mieltä että ongelmamme johtuvat vain siitä että olemme liian erilaisia.

Minä kaipaisin henkistä tasa-arvoa ja harmonista kumppanuutta.

Kyllä te aika erilaisilta kuulostatte. Monestihan käy juuri noin että vasta vuosien päästä oppii todella tuntemaan toisen. Mielestäni ette kumpikaan sovi toisillenne, ja niin kuin sanoitkin, varmasti olisi mahdollista teidän molempien vielä joskus löytää itsellenne sopivammat kumppanit. Minusta sinä olet liian herkkä ja tunteellinen miehellesi, ja tuo tasa-arvojuttu on myös iso asia, miehesi on selvästi hyvin perinteiset, ns. vanhanaikaiset arvot omaava mies, ja sinä nykyaikainen nainen jonka mielestä kumppanin pitäisi olla myös paras ystävä. Jos nyt en kirjoituksistasi ihan väärää käsitystä ole saanut.

Toivottavasti tekstini ei saa sulle huonoa mieltä, mutta monesti parisuhde lähtee pelaan vasta sitten kun ITSE ymmärtää osata arvostaa sitä kumppania sellaisena kuin hän on ja yrittää ymmärtää toisen käytöstä. Ja tämän lisäksi ymmärtää, että kenenkään toisen harteille ei voi omaa onnellisuutta kasata vaan se onnellisuuden tulee lähteä itsestä.

[QUOTE="aapee";23786407] Joo erilaisuudessa ongelma on enemmän kuin siinä että mies nyt varsinaisesti mikään kammotus olisi. :-) Meillä on ns. henkiset rakenteet ihan erilaiset, ymmärrämme jatkuvasti toisiamme täysin väärin.

Esim. minä tykkäisin harmonisesta yhteiselosta, siitä että kannustamme toisiamme ja olemme ns. samoilla puolilla. En tykkää ns. motkottamisesta, vaan jos joku minua häiritsee, tykkäisin ottaa asian puheeksi ihan rauhallisesti, kuunnellen toisen kantaa ja kertomalla omani, ja koittamalla löytää kompromissin. Mies taas päivittäin motkottaa "narisevalla" äänellä eri asioista, jotka eivät edes ole mitään isoja juttuja. Milloin olen minkäkin jutun tehnyt hänen mielestään väärin tms. Itse taas haluaisin että molemmat arvostaisivat toisen tapoja ja ymmärtäväisivät ettei ole vain yhtä oikeaa tapaa tehdä asioita. Haluaisin että suhteessa annettaisiin toiselle henkistä tilaa olla oma itsensä, eikää yritettäisi muokata häntä itsensä kaltaiseksi jatkuvasti neuvomalla ja opastamalla. Tunnen että mies osoittaa tällä jatkuvalla neuvomisella ja valituksellaan ettei arvosta minua, vaikka tällä hetkellä hoidan pääsääntöisesti kodin, ja teen sen mielestäni hyvin, aina on siisti koti ja ruoka pöydässä.
[/QUOTE]
Voiko tuo asia ollakin miehen puolelta se, että hän tuntee, ettet sää kuuntele häntä tarpeeksi ja ettei hänen omia ajatuksiaan oteta huomioon kotiasioissa? Ne asiat kun voidaan tehdä monella eritapaa, eikä se sun tapa välttämättä ole juuri se oikea. Eli jos mies motkottaa jostain pienestä typerästä tavarasta, joka on taas väärin jossain (tjms), niin miksei sen paikkaa voisi yleisesti siirtää sinne mihin se mies nyt sit haluaa? Ja keskustella sit joku toinen homma sellaiseksi mitä sää haluat. Tuollainen yleinen motkotus kuulostaa hieman sille, että miehesi on yleisesti kovin tyytymätön hommiin, ehkä hänen poissaolo kodista selittyy myös sillä. En tiedä, kunhan vain arvailen, sillä tuo ei ole kovin harvinaistakaan..

[QUOTE="aapee";23786407]
Mies saattaa myös keskeyttää puheeni tylysti ja alkamaan puhua omia juttujaan, hän ei aina kuuntele minua. Usein hän sanoo että minulla on "puheripuli" jos kerron vaikka miten töissä on mennyt tms. Minun hän taas sitten haluaa kuuntelevan häntä ja huomauttaa heti jos hänestä tuntuu etten keskity tarpeeksi. [/QUOTE]
Ajattele tämäkin toisinpäin empaattisesti. Jos mies huomauttaa, ettet kuuntele tarpeeksi, niin ehkä miehellä on siihen jonkinmoinen ajatus, miksi mies kokee asian niin? Ehket sinä sitten kuitenkaan kuuntele tarpeeksi ja puhut itsestäsi liikaa? Tuo, että huomautetaan toisen kuuntelemattomuudesta on oiva keino kertoa, ettei tule mielestään kuulluksi ja sitä kannattaa myös sun käyttää, jotta mies hoksaa keskeyttämisensä. Tulee myös huomata, ettei keskusteluiden ole tarkoitus mennä niin, että itse höpöttää 10minuuttia ja vaatii toisen kuuntelua... Tai höpöttää pelkästään itsestään ja kun tulee toisen vuoro, niin ei enää jaksaisikaan kuunnella..

Voi myös olla, että teillä on mennyt hommat jotenkin niin ristiin, että miehen käytös ja olemus on siksi muuttunut ei-niin-kivaksi, mutta nuo pystyisi korjaamaan. Mutta hommaa ei välttämättä korjata siten, että mies muuttuu. Sehän olisi juuri vastakohta sille, että yrittää arvostaa toista omana itsenä -mitä itse vaadit nyt mieheltä..

En nyt sano, että ei kannata eroa. Ei sitä kukaan voi sanoa. Mutta vaikea sitä on sanoa, kannattaako se ero kuitenkaan. Olethan ilmeisesti jo nähnyt muitakin suhteita, kun et kerta kuukautta paria ole ilman suhdetta yksinään ollut. Onko ne suhteet kaatuneet vähän samantyylisiin asioihin? Jos ovat, niin kyllä toimivan parisuhteen edellytys on, että itse mietit niitä asioita, ettet suotta taas joudu pettymään seuraavaan parisuhteeseen. Monesti ne parisuhteet alkavat toimimaan vasta, kun ymmärtää, että se samankaltainenkin kumppani on todella paljon erilainen kuin itse (ja samankaltaisessa vasta voi niitä ikäviä piirteitä löytyäkin ja runsaasti) ja se vain täytyy hyväksyä ja oppia elämään onnellisena pienistä vastoinkäymisistä ja ei-niin-kivoista piirteistä riippumatta.

[QUOTE="vieras";23783109]minä en (anteeksi vain) ymmärrä, kun niitä lapsia pitää alkaa hankkimaan vielä alkuhuuman aikana. lapsen syntymä on kovin rasitus parisuhteelle mitä keksiä vain voi. ja jos ei vielä tunne toista kunnolla... :( minun mielestäni ne ekat pari vuotta menee ihan hihitellessä ja rakastellessa, ei siinä vielä oikea arki näy täysipainoisesti. rakastuneina perustetaan kotia ja hankitaan koira, sitten vielä pitää lapsikin heti saada alulle kun kaikki on NIIIIIN IHANAA!

miettikääpä, mitä mieltä olette? tästäkin on varmaan niin monta mielipidettä, kuin on ihmistäkin. itse vain en käsitä näitä lyhyitä suhteita ennen lasta. se on väärin lastakin kohtaan.[/QUOTE]

Arki tulee näkyviin vasta lasten kanssa. Lisäksi ihmiset muuttuvat pitkissä liitoissa. Me huomasimme olevamme liian erilaisia vasta 15 vuoden jälkeen.

[QUOTE="vieras";23786976]Arki tulee näkyviin vasta lasten kanssa. Lisäksi ihmiset muuttuvat pitkissä liitoissa. Me huomasimme olevamme liian erilaisia vasta 15 vuoden jälkeen.[/QUOTE]

Tämän olen myös huomannut. Ekan lapsen jälkeen vielä pärjättiin, mutta kahden lapsen kanssa ei erilaisuutemme vuoksi enää tahdota pärjätä ja siksi nyt ollaan eroamassa. Yritetty on, mutta kemiat ei vaan kohtaa.

Olen itse ollut lapsena "seuraamassa" äidin ja hänen miesystävänsä suhdetta, joka oli hyvin samankaltainen. Äijä jaksoi valittaa kaikesta (sotkuista kotona, meitä 2 lasta ja yksi hänen ja äidin yhteinen), ei osallistunut kodinhoitoon, ei meidän "vieraiden" lasten eikä edes oman lapsensa hoitoon millään lailla. Hän harrasti omia juttujaan eli auton laittamista yms. Oli aina mielestään oikeassa, määräili ja arvosteli muita eikä osannut yhtään asettua toisten asemaan. Keksi ikävää sanottavaa meistä lapsista ("hampaat on noin kulunut jo", vaikka niissä oli vain siis normaali purupinta, "lukee liikaa kirjoja eikä oo kavereita", ei edes pitänyt paikkansa tuo kaveriasia yms.). Kääntöpuolena osasi esittää tosi mukavaa, kun oli vieraita läsnä..

Meillä oli kotona todella kurja ilmapiiri aina, kun hän oli kotona ja jatkuvaa riitelyä äidin ja hänen välillä. Kaikki helpottui vasta kun heille tuli ero. Ja sanon, ettei pikkusisarukseni kauheasti ole menettänyt, vaikka ei isänsä kanssa arkea lapsena kauaa elänytkään. Että ajattelisin tosiaan lastakin, jos kotona on jatkuvaa riitelyä ja kireä tunnelma, se ei todellakaan ole kivaa.

Yhteistyössä