On tuo kyllä masentavan pieni..(kotihoidontuesta)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kuoriainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kuoriainen

Vieras
Taas sitä on sopivasti unohtanut, kuinka pieni tuo summa onkaan.
Ja kun itse oon saanut äippärahaa, joka on ollut sidottuna ihan peruspäivärahaan ja silti sekin on paljon suurempi, niin tässä taas näkee, yhteiskunnan arvostuksen kotiäitiyttä kohtaan.. :(

Ja ennen kuin joku sanoo, että ei omien lapsien hoitamisesta pidä maksaakaan, niin ottaa sitten huomioon sen, kuinka paljon yhteiskunta säästää hoitomaksuissa, kun ne lapset hoidetaan kotona.
Ja miksi sitten maksetaan esim. opintotukea, asumistukea, eläkkeitä tai yhtään mitään, jos aatellaan asiaa perin pohjin.
Työttömyyskorvauksista puhumattakaan. Sekin kun on arvostetumpaa kuin lasten hoitaminen kotona (tuista päätellen).

Itse just laskeskelin, että 200e putoaa tulot, jos ei kuntalisää makseta enää ensi vuonna. Että kiva kiva. Eihän niillä rahoilla oltais mitään tehtykään...

Alkuperäinen kirjoittaja km:
Mulla putoaa tulot 1400euroa(siis nettona) kun jään äitiyslomalta hoitovapaalle. Vähä se kieltämättä tuntuu perheen kukkarossa...

Tuo on kyllä hirmuinen summa. Meillä sentään "vaan " tuo 200e, mutta sekin kirpaisee ja pahasti meidän tuloilla.
En kyllä yhtään enää ihmettele niitä, jotka menee töihin heti äitiysloman jälkeen, kun nuo summat on tuollaisia.
Itellä ei ole työpaikkaa mihin mennä, mutta pitänee vakavasti harkita, että meenkö kortistoon.

Onhan se pieni. Mä kuitenkin ajattelen, että kaikki mitkä päättyvät sanaan -tuki, on tarkoitettu tukemaan pärjäämistä eikä olemaan pääasiallinen elämisen rahoituskeino. Hmm... olipas vähän kökösti ilmaistu. Mutta tarkoitan siis, että esim työttömyyspäivärahalla on tarkoitus elää, kotihoidontuella ei. Jälkimmäinen on vain lisä perheen muiden tulojen päälle, jotta mahdollistettaisiin lasten hoitaminen kotona. Sama juttu kuin opintotuessa eli eihän alunperin ole ollut tarkoituskaan, että opiskelija elää pelkällä opintotuella vaan opintotuen, opintolainan ja työssäkäynnin - ainakin kesäisin - yhdistelmällä.

samaa itsekin ihmettelen, et miksi työttömät saa enemmän kuin kotiäidit??? Kai siinä täytyy ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi ja nostella molempia tukia sitten. Ainakin siihen asti kunnes työtä tyrkytetään...

Alkuperäinen kirjoittaja niinpä:
samaa itsekin ihmettelen, et miksi työttömät saa enemmän kuin kotiäidit??? Kai siinä täytyy ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi ja nostella molempia tukia sitten. Ainakin siihen asti kunnes työtä tyrkytetään...

Saako silloin myös kotihoidontukea jos on työtön työnhakija?

molempia tukia ei saa yhtä aikaa..

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mulla putoaa tulot 1400euroa(siis nettona) kun jään äitiyslomalta hoitovapaalle. Vähä se kieltämättä tuntuu perheen kukkarossa...

Tuo on kyllä hirmuinen summa. Meillä sentään "vaan " tuo 200e, mutta sekin kirpaisee ja pahasti meidän tuloilla.
En kyllä yhtään enää ihmettele niitä, jotka menee töihin heti äitiysloman jälkeen, kun nuo summat on tuollaisia.
Itellä ei ole työpaikkaa mihin mennä, mutta pitänee vakavasti harkita, että meenkö kortistoon.

Se on. Mutta mä en silti mene töihin äitiysloman jälkeen. Oon kotona niin kauan että lapsi on 2v ja sen jälkeen mun mies on kotona kunnes lapsi on 3v. Aiemminkin olin vuosia kotiäitinä ja ihan hyvin pärjättiin. Ei meillä säästöön jääny rahaa eikä me päästy etelänmatkoille mutta kaikki laskut maksettiin ajallaan, ruoka ei koskaan loppunu ja lapsillekin oli varaa ostaa kunnolliset vaatteet.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Onhan se pieni. Mä kuitenkin ajattelen, että kaikki mitkä päättyvät sanaan -tuki, on tarkoitettu tukemaan pärjäämistä eikä olemaan pääasiallinen elämisen rahoituskeino. Hmm... olipas vähän kökösti ilmaistu. Mutta tarkoitan siis, että esim työttömyyspäivärahalla on tarkoitus elää, kotihoidontuella ei. Jälkimmäinen on vain lisä perheen muiden tulojen päälle, jotta mahdollistettaisiin lasten hoitaminen kotona. Sama juttu kuin opintotuessa eli eihän alunperin ole ollut tarkoituskaan, että opiskelija elää pelkällä opintotuella vaan opintotuen, opintolainan ja työssäkäynnin - ainakin kesäisin - yhdistelmällä.

Mutta kun se kotihoidontuki on äidin ainoa tulo. Ja jos perheen isällä on surkeat tulot, niin ei tuo tuki siinä paljon auta. Pitäisi olla tuokin sidottuna tuloihin, että jos pienet tulot miehellä, niin tuki suurempi, niin kuin tuo hoitolisäkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Alaston lohikäärme:

Saako silloin myös kotihoidontukea jos on työtön työnhakija?

Eikö se tule vain siitä hyvästä, että lapsi hoidetaan kotona. Senhän voi kuka tahansa lähiperheestä hoitaa, esim. isovanhempi. Mun käsittääkseni...

Alkuperäinen kirjoittaja miumiu:

Ainakin kotihoidontukea ja työmarkkinatukea saa yhtä aikaa. Kokemusta on.

Alkuperäinen kirjoittaja miumiu:

tai siis saa yhtä aikaa,mutta kotihoidon tuki vähennetään työttömyyspäivärahasta, joten siis plusmiinusnolla :/

opiskelijankin asema on varsin heikko kesäisin, jos ei ole onnistunut töitä saamaan, kun ei edes voi työttömyystukea nostaa...
Niin on. Koko opintotukijärjestelmä vaan on luotu aikana, jolloin kesätöistä ei ollut pulaa. Kotihoidontukijärjestelmäkin luotiin aikana, jolloin ei juurikaan ollut työttömyyttä ja siten perheissä - yleensä isällä ainakin - oli työpaikka. Tukien tarkoitus on ollut siis niitä laadittaessa toinen kuin mikä niiden tarve olisi nykyisin.

mulla putoo kans tulot 1400 eur/kk, mutta aion silti jäädä kotiin kunnes lapsukainen on pari vuotta... onneks ollaan nyt yritetty säästää kaikki mahdollinen niin on sitten edes jotain vähän enemmän kuin pelkkä kotihoidontuki (mikä on mielestäni ihan naurettava summa). Onneks mies on ihan hyvässä duunipaikassa, mutta kyllä tuo tulonpudotus tuntuu meidänkin perheessä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mutta kun se kotihoidontuki on äidin ainoa tulo. Ja jos perheen isällä on surkeat tulot, niin ei tuo tuki siinä paljon auta. Pitäisi olla tuokin sidottuna tuloihin, että jos pienet tulot miehellä, niin tuki suurempi, niin kuin tuo hoitolisäkin.
Se hoitolisä on juuri sitä varten. Isompituloiset eivät saa sitä lainkaan. Kaikenkaikkiaan koko nykyinen tukisysteemi on hankala ja monimutkainen, jota kaiketi haluttaisiin muuttaa yksinkertaisemmaksi, mutta temput sen yksinkertaistamiseen eivät ole kovin yksinkertaisia.

Itse olen kaikki lapset hoitanut kotona ilman kuntalisiä kolmevuotiaiksi saakka. Monista asioista joutuu kyllä luopumaan mutta kun toinen käy töissä ja itse elää pihisti, ei käy baareissa ja polta tupakkaa , ota turhia vakuutuksia niin hyvin ollaan pärjätty. Mä en ylipäätään ymmärrä sitä miksi yhteiskunnan pitäisi maksaa kaikki. Kotihoidon tuelle jääminen on oma päätös ja on oltava valmis laittamaan omat rahat likoon eikä olettaa että yhteiskunta maksaa.

no tuo hoitolisäki on iha naurettavan pieni,max 168e ja seki pienenee heti ku menee miehen tulot yli rajan,joka seki on todella matala.koskahan ne sais nostettua kotihoidontukea ees vähän,kaikki muut on kyl noussu paitsi tuo..no tuolla rahalla pärjää mikäli on useampia lapsia joista saa sisaruskorotuksia,tai ainaki me ollaan pärjätty ja lapset on ollu kotihoidossa 3vuotiaaks asti.

Alkuperäinen kirjoittaja Peuhu:
Itse olen kaikki lapset hoitanut kotona ilman kuntalisiä kolmevuotiaiksi saakka. Monista asioista joutuu kyllä luopumaan mutta kun toinen käy töissä ja itse elää pihisti, ei käy baareissa ja polta tupakkaa , ota turhia vakuutuksia niin hyvin ollaan pärjätty. Mä en ylipäätään ymmärrä sitä miksi yhteiskunnan pitäisi maksaa kaikki. Kotihoidon tuelle jääminen on oma päätös ja on oltava valmis laittamaan omat rahat likoon eikä olettaa että yhteiskunta maksaa.

Meidän säästökohteita on ollu hoitovapaan aikana mm se, että ei oo matkusteltu missään, on ajettu vanhalla, velattomalla autolla, meille ei oo tullu yhtäkään maksullista lehteä, on syöty pääosin alusta asti itse tehtyä suomalaista perusruokaa, auton käyttö minimoitu (asutaan 1,5km päässä keskustasta) ja aina kun mahdollista on käytetty muita kulkuneuvoja - säästyy bensaa eikä autokaan kulu, itselle ei oo ostettu kuin välttämättömät vaatteet ja kaikki isommat hankinnat, joita vaan on voinu siirtää, on tehty vasta hoitovapaan jälkeen. Niin ja meillä ei oo ollu tv:tä eli ei myöskään tvlupamaksua.

Eli siis kaikki pienten lasten vanhemmat ehdotusta eduskuntaan ja poistamaan kotihoidontuki ja ehdotuksia, että siitä tehtäisiin päiväraha. Olkoot vaikka kotihoitajanpäiväraha

:kieh:

Mun mielestä on hassua että Suomessa naiset valittaa kaikista tuista,muualla ei saa edes näitä mitä täällä. Jos ei ole vara jäädä kotiin, niin silloin töihin. onhan olemassa osa-aika töitä yms. Ja kannattaisi kouluttautuessa miettiä myös palkka puolta, niin ei aina tarvisi valittaa kuinka tiukkaa on. Itse kävin äloman jälkeen 3kk töissä ja tienasin 3200e/kk netto,nyt olen sitten vielä kesän ja syksyn lapsen kanssa. Ja kyllä,nostin työaikana kotihoidon tukea,koska teimme mieheni kanssa vasta vuoroa.

Alkuperäinen kirjoittaja Peuhu:

Meidän säästökohteita on ollu hoitovapaan aikana mm se, että ei oo matkusteltu missään, on ajettu vanhalla, velattomalla autolla, meille ei oo tullu yhtäkään maksullista lehteä, on syöty pääosin alusta asti itse tehtyä suomalaista perusruokaa, auton käyttö minimoitu (asutaan 1,5km päässä keskustasta) ja aina kun mahdollista on käytetty muita kulkuneuvoja - säästyy bensaa eikä autokaan kulu, itselle ei oo ostettu kuin välttämättömät vaatteet ja kaikki isommat hankinnat, joita vaan on voinu siirtää, on tehty vasta hoitovapaan jälkeen. Niin ja meillä ei oo ollu tv:tä eli ei myöskään tvlupamaksua.

Voi kun joskus olisi tehnyt toisin, niin nyt voisi sitten säästää noista
:/ Oma valinta toki on tehdä näin monta lasta, mutta mulla ei ole varaa jäädä pidemmäksi aikaa vain olla kotona, jostain on pakko saada ylimääräistä.

Aivan samaa mieltä!

Ja minä huusin ja hihkuin riemusta kun PÄÄSIN kotihoidon tuelle ja tulot KOLMINKERTAISTUIVAT!

Se oli sitä aikaa kun minimi-äp oli kympin päivässä ja kotihoidon tukea sain kaikkine lisineen yli 700 e/kk.

Yhteistyössä