On tuo kyllä masentavan pieni..(kotihoidontuesta)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kuoriainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Eli siis kaikki pienten lasten vanhemmat ehdotusta eduskuntaan ja poistamaan kotihoidontuki ja ehdotuksia, että siitä tehtäisiin päiväraha. Olkoot vaikka kotihoitajanpäiväraha

:kieh:
Suurinpiirtein noin. Jos siis halutaan, että kotona lasta hoitaville maksetaan raha, jolla pystyy rahoittamaan elämisensä, niin silloin pitää sitä tarkoitusta varten suunnitella jokin uusi "kotiäidinpalkka" tai "kotihoitajanpäiväraha". Kotihoidontuen tarkoitus kun ei ole, että perhe elää sillä rahalla.

missähän töissä tienaa yli 3000/kk?? ja en mä valita,onhan täällä hyvin asiat ku ylipäätään jotenki tuetaan.joissaki maissa ei oo ees äitiyslomia saati et niistä maksettais jotaki tukea.

Alkuperäinen kirjoittaja myös kotihoidon tuella...:
Mun mielestä on hassua että Suomessa naiset valittaa kaikista tuista,muualla ei saa edes näitä mitä täällä. Jos ei ole vara jäädä kotiin, niin silloin töihin. onhan olemassa osa-aika töitä yms. Ja kannattaisi kouluttautuessa miettiä myös palkka puolta, niin ei aina tarvisi valittaa kuinka tiukkaa on. Itse kävin äloman jälkeen 3kk töissä ja tienasin 3200e/kk netto,nyt olen sitten vielä kesän ja syksyn lapsen kanssa. Ja kyllä,nostin työaikana kotihoidon tukea,koska teimme mieheni kanssa vasta vuoroa.

Se on vain sellainen juttu, ettei niitä töitä kaikille ole. Itse siis olen työttömänä tehnyt kuopuksen ja ansiosidonnaisenkin melkein käytin loppuun. Nyt on vaihtoehtoina kotihoidon tuki n.300e tai työttömyysraha, johon miehen tulot vaikuttavat eli en varmaan sitäkään kovin paljoa saa.

Töihin menokin vaatii isohkoa liksaa, jotta olisi varaa maksaa päivähoitomaksut sekä iltapäiväkerhomaksut (jotka muistaakseni 80e/kk) eli ei ole helpoksi tehty perheellisten elämä, vaikka itse ei koko rahaa hoidoista tarvitse maksaakaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja km:
Mulla putoaa tulot 1400euroa(siis nettona) kun jään äitiyslomalta hoitovapaalle. Vähä se kieltämättä tuntuu perheen kukkarossa...

Tuo on kyllä hirmuinen summa. Meillä sentään "vaan " tuo 200e, mutta sekin kirpaisee ja pahasti meidän tuloilla.
En kyllä yhtään enää ihmettele niitä, jotka menee töihin heti äitiysloman jälkeen, kun nuo summat on tuollaisia.
Itellä ei ole työpaikkaa mihin mennä, mutta pitänee vakavasti harkita, että meenkö kortistoon.

Täällä ei ainakaan huolittu työttömäks työn hakijaks jos oli mahdollista nostaa kotihoidontukea :(

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Eli siis kaikki pienten lasten vanhemmat ehdotusta eduskuntaan ja poistamaan kotihoidontuki ja ehdotuksia, että siitä tehtäisiin päiväraha. Olkoot vaikka kotihoitajanpäiväraha

Suurinpiirtein noin. Jos siis halutaan, että kotona lasta hoitaville maksetaan raha, jolla pystyy rahoittamaan elämisensä, niin silloin pitää sitä tarkoitusta varten suunnitella jokin uusi "kotiäidinpalkka" tai "kotihoitajanpäiväraha". Kotihoidontuen tarkoitus kun ei ole, että perhe elää sillä rahalla.

Meinaatteko oikeesti että kotona hoitavalle pitäisi maksaa yhteiskunnan kaikki? ja uskallankohan edes kysyä mikähän olisi sopiva summa?

Alkuperäinen kirjoittaja kysyn vaan:
missähän töissä tienaa yli 3000/kk?? ja en mä valita,onhan täällä hyvin asiat ku ylipäätään jotenki tuetaan.joissaki maissa ei oo ees äitiyslomia saati et niistä maksettais jotaki tukea.
Tänään oli jommassa kummassa iltapäivälehdessä pitkä lista ammatteja, joissa tienaa yli 3000/kk.

Alkuperäinen kirjoittaja kysyn vaan:
Tänään oli jommassa kummassa iltapäivälehdessä pitkä lista ammatteja, joissa tienaa yli 3000/kk.

mitä ihmeellistä on tienata 3000e/kk?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja km:
Mulla putoaa tulot 1400euroa(siis nettona) kun jään äitiyslomalta hoitovapaalle. Vähä se kieltämättä tuntuu perheen kukkarossa...

Tuo on kyllä hirmuinen summa. Meillä sentään "vaan " tuo 200e, mutta sekin kirpaisee ja pahasti meidän tuloilla.
En kyllä yhtään enää ihmettele niitä, jotka menee töihin heti äitiysloman jälkeen, kun nuo summat on tuollaisia.
Itellä ei ole työpaikkaa mihin mennä, mutta pitänee vakavasti harkita, että meenkö kortistoon.

Hih, älä sä "sääli" 1400 eroa, sehän tarkoittaa sitä että hällä on ollut todella isot äippärahat, joista OLIS VOINUT JÄRKEVÄNÄ säästää hurjasti kht olemista varten.

Täälläpäin on kuntalisä ja meidän ukolla on niin pienet tulot, että saadaan lisäosaakin. Pärjätään oikeastaan tosi hyvin (kaksi velatonta autoa) asuntolaina on kohtuullinen ja ollaan totuttu elämään muutenkin nuukasti (ei juoda, polteta, käydä baareissa, syödä ulkona jne jne) Itse asiassa useampi tonni säästettykin tänä aikana...

Alkuperäinen kirjoittaja mirkku:
Meinaatteko oikeesti että kotona hoitavalle pitäisi maksaa yhteiskunnan kaikki? ja uskallankohan edes kysyä mikähän olisi sopiva summa?
Mä en oikein tiedä, mitä mieltä asiasta olen :D Jossain määrin olen kansalaispalkan kannalla, mutta sekään nyt ei ole mikään yksinkertainen juttu.

no tässä kylässä ei oo ku lääkärin ja kunnanjohtajan virka sellasia joissa pääsee noille palkoille,ja mulla ei oo koulutusta kumpaankaa :) ja en ky työn peräs muuta minnekkään.sitte kituutetaan jatkossaki ;)

Mun mielestä on hassua että Suomessa naiset valittaa kaikista tuista,muualla ei saa edes näitä mitä täällä. Jos ei ole vara jäädä kotiin, niin silloin töihin. onhan olemassa osa-aika töitä yms. Ja kannattaisi kouluttautuessa miettiä myös palkka puolta, niin ei aina tarvisi valittaa kuinka tiukkaa on. Itse kävin äloman jälkeen 3kk töissä ja tienasin 3200e/kk netto,nyt olen sitten vielä kesän ja syksyn lapsen kanssa. Ja kyllä,nostin työaikana kotihoidon tukea,koska teimme mieheni kanssa vasta vuoroa.

En minakaan TODELLAKAAN ymmarra mita valittamista tuossa on. Taalla Keski-Euroopassa aitiysloma 3 kk, sen jalkeen ei mitaan tukia. Samoin paivakotipaikka maksaa n. 1200 eur/kk.

Mielestani ihan oma paatos kasvattaa kotona (paivakodissa kasvaa aivan yhta hyvia yksiloita yhteiskuntaan), joten se lysti pitaisi myos itse maksaa. Niinkuin kaikkialla muuallakin, ei Suomella ole kaikenmaailman tukiin varaa.

On se pieni, kun kuntalisäkin huimat 60?! Just tänään tuli päätös, että lisää saadaan 60?! Jee :D Mutta minusta tuota kotihoitotukea tulisi saada kouluikään asti ne, jotka haluaa lapsensa hoitaa ITSE kotona! Mulla nuorin täyttää lokakuussa 3v ja me päätettiin miehen kanssa, että jään vielä vuodeksi kotiin. Ansiosidonnainen riittää sinne asti.

Alkuperäinen kirjoittaja miumiu:
Alkuperäinen kirjoittaja niinpä:
samaa itsekin ihmettelen, et miksi työttömät saa enemmän kuin kotiäidit??? Kai siinä täytyy ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi ja nostella molempia tukia sitten. Ainakin siihen asti kunnes työtä tyrkytetään...

molempia tukia ei saa yhtä aikaa..

tai siis saa yhtä aikaa,mutta kotihoidon tuki vähennetään työttömyyspäivärahasta, joten siis plusmiinusnolla :/

Onko se todella noin??? :o Mä just ilmottauduin työttömäks ja mulle tuli lappunen jossa luki jotain tollasta, mutta ajattelin että käsitin sen väärin. Voi prkl!

Alkuperäinen kirjoittaja Tasku Venus:
samaa itsekin ihmettelen, et miksi työttömät saa enemmän kuin kotiäidit??? Kai siinä täytyy ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi ja nostella molempia tukia sitten. Ainakin siihen asti kunnes työtä tyrkytetään...

tai siis saa yhtä aikaa,mutta kotihoidon tuki vähennetään työttömyyspäivärahasta, joten siis plusmiinusnolla :/

Onko se todella noin??? :o Mä just ilmottauduin työttömäks ja mulle tuli lappunen jossa luki jotain tollasta, mutta ajattelin että käsitin sen väärin. Voi prkl!

Juurikin näin se on...käteen jää peruspäivärahalla ja yhden lapsen korotuksella n.500e/kk

Se on vain sellainen juttu, ettei niitä töitä kaikille ole. Itse siis olen työttömänä tehnyt kuopuksen ja ansiosidonnaisenkin melkein käytin loppuun. Nyt on vaihtoehtoina kotihoidon tuki n.300e tai työttömyysraha, johon miehen tulot vaikuttavat eli en varmaan sitäkään kovin paljoa saa.

Töihin menokin vaatii isohkoa liksaa, jotta olisi varaa maksaa päivähoitomaksut sekä iltapäiväkerhomaksut (jotka muistaakseni 80e/kk) eli ei ole helpoksi tehty perheellisten elämä, vaikka itse ei koko rahaa hoidoista tarvitse maksaakaan.

Ei ole helppoa tämä elämä ei. Sitten vasta olisi helppoa jos kaikki olisi ilmaista, eikä tarvitsisi itse muuta kuin nostella tukia.

Alkuperäinen kirjoittaja Tasku Venus:

Juurikin näin se on...käteen jää peruspäivärahalla ja yhden lapsen korotuksella n.500e/kk

No sehän on sit tosiaan sama kun olis kotihoidontuella. Mä jo pelästyin että sitten jää käteen ehkä max. 200 e.

Alkuperäinen kirjoittaja mirkku:

Mun mielestä mielummin kotonahoitavalle, joko lasten tai muille omaishoitajille, maksetaan korvaus siitä, että hoitavat, kuin että maksetaan ihmisille, jotka eivät tee mitään. Jonkun kun on kuitenkin ne hoidettavat hoidettava, jos hoitaja menee muualle töihin. Enkä nyt tarkoita, että lasten tekemisellä tehtäisiin rahaa, vaan sitä, että raha voisi olla vähän suurempi.

Tämä on suurin syy siihen, miksi mun mielestäni nykyistä tukisysteemiä pitäisi muuttaa. On ihmisiä, jotka väliinputoajina eivät juurikaan hyödy tuista, vaikka loogisesti ajateltuna olisivat niihin oikeutettuja. Sitten on ihmisiä, joiden ei tukijärjestelmän vuoksi kannata mennä töihin, ellei työstä saa tarpeeksi suurta palkkaa. Kansalaispalkka - ajatuksena - joka olisi kaikille sama ja jolla kutakuinkin tulisi toimeen olisi ehkä parempi. Vaikka verotus sitten kiristyisikin, jokainen tienattu euro olisi kuitenkin enemmän kuin jos ei kävisi tienaamassa mitään. Nykyinen järjestelmä ei kannusta työntekoon, koska tienattu euro pienentää vastaavasti tukia ja vasta tietyn suuruisen palkan jälkeen on taloudellisesti kannattavampaa käydä töissä kuin olla käymättä.

Tämä on suurin syy siihen, miksi mun mielestäni nykyistä tukisysteemiä pitäisi muuttaa. On ihmisiä, jotka väliinputoajina eivät juurikaan hyödy tuista, vaikka loogisesti ajateltuna olisivat niihin oikeutettuja. Sitten on ihmisiä, joiden ei tukijärjestelmän vuoksi kannata mennä töihin, ellei työstä saa tarpeeksi suurta palkkaa. Kansalaispalkka - ajatuksena - joka olisi kaikille sama ja jolla kutakuinkin tulisi toimeen olisi ehkä parempi. Vaikka verotus sitten kiristyisikin, jokainen tienattu euro olisi kuitenkin enemmän kuin jos ei kävisi tienaamassa mitään. Nykyinen järjestelmä ei kannusta työntekoon, koska tienattu euro pienentää vastaavasti tukia ja vasta tietyn suuruisen palkan jälkeen on taloudellisesti kannattavampaa käydä töissä kuin olla käymättä.

Tuollakin järjestelmällä tulisi päivähoitomaksut päälle, joten pientä liksaa ei silloinkaan kannattaisi pienten lasten vanhempien lähteä tekemään..., mutta ei se lapsille ainakaan huono homma olisi, jos vanhempansa kotona heidän kanssaan olisi.

Se mikä tuossa juuri erityisen hyvää olisi, olisi se, että enään ei yhteiskunnan varat menisi näin suoraan yksin eläville, kuin nyt. Nykyään, kun parisuhdetta tai muita yhteiasumisia ei tueta lainkaan, vaan tukien perässä ihmiset jopa eroavat toisistaan.

Tuollakin järjestelmällä tulisi päivähoitomaksut päälle, joten pientä liksaa ei silloinkaan kannattaisi pienten lasten vanhempien lähteä tekemään..., mutta ei se lapsille ainakaan huono homma olisi, jos vanhempansa kotona heidän kanssaan olisi.

Se mikä tuossa juuri erityisen hyvää olisi, olisi se, että enään ei yhteiskunnan varat menisi näin suoraan yksin eläville, kuin nyt. Nykyään, kun parisuhdetta tai muita yhteiasumisia ei tueta lainkaan, vaan tukien perässä ihmiset jopa eroavat toisistaan.
Noiden päivähoitomaksujen kohdalla tehtiin aikoinaan muutos, jonka piti - siis huom piti - vähentää kannustinloukkuja. Toisin kuitenkin kävi. Kaikki, mikä on tulosidonnaista, aiheuttaa aina jollekin ryhmälle tilanteen, jolloin työnteko ei ole kannattavaa.

Alkuperäinen kirjoittaja mietin vaan:
mitä ihmeellistä on tienata 3000e/kk?
Ei tänä päivänä mitään ihmeellistä.

Tällä palstalla hengailee hyvin paljon ihmisiä, joilla on hyvin vääristynyt kuva siitä, mitä ihminen voi tienata, kun vähän miettii, minkälaiseen ammattiin itsensä kouluttaa. Vaatiihan se kouluttautuminen toki vaivan näkemistä, mutta kyllä se sitten kannattaa.

Alkuperäinen kirjoittaja S:
...Niinkuin kaikkialla muuallakin, ei Suomella ole kaikenmaailman tukiin varaa.

Ei ole varaa maksaa kaikenmaailman tukia, mutta jostakin muualta aloittaisin karsimisen kuin lapsista. Ei taida edes pidemmän päälle olla kannattavaa olla kannustamatta siitä että syntyy/kasvaa uusia veronmaksajia.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Alkuperäinen kirjoittaja S:
...Niinkuin kaikkialla muuallakin, ei Suomella ole kaikenmaailman tukiin varaa.

Ei ole varaa maksaa kaikenmaailman tukia, mutta jostakin muualta aloittaisin karsimisen kuin lapsista. Ei taida edes pidemmän päälle olla kannattavaa olla kannustamatta siitä että syntyy/kasvaa uusia veronmaksajia.

Mä oon kanssa samaa mieltä, että perheiden tukeminen kannattaa tulevaisuutta ajatellen. Se, että tukien toivossa epätoivoiset vanhemmat eroavat, tekee vain lisä laskua valtiolle. Ja valitettavasti raha on yleinen stressinaihe perheissä, joka saa perheilmapiirin tiukalle, joka taasen vaikuttaa lasten jaksamiseen, koulunkäyntiin ja pidemmänpäälle siihen miten he pärjäävät tulevaisuudessa verojen maksajina.

Yhteistyössä