On tuo kyllä masentavan pieni..(kotihoidontuesta)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kuoriainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mun on kannattavampaa olla lasten kans kotona kotihoidontuella kuin tehdä töitä, se vasta masentaakin, siis ettei työnteko aina kannata! kyllä työnteosta pitäis kuitenkin enemmän jäädä kotiin kuin lastenhoitamisesta. noh, mielellään olen kotona!

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Alkuperäinen kirjoittaja S:
...Niinkuin kaikkialla muuallakin, ei Suomella ole kaikenmaailman tukiin varaa.

Ei ole varaa maksaa kaikenmaailman tukia, mutta jostakin muualta aloittaisin karsimisen kuin lapsista. Ei taida edes pidemmän päälle olla kannattavaa olla kannustamatta siitä että syntyy/kasvaa uusia veronmaksajia.

Kylla taallakin lapsia vaan syntyy vaikkei mitaan tukia olekaan.

Kuinka moni suomalaisista olisi hankkimatta lapsia vain sen takia ettei kodinhoidontukea maksettaisi?

Kuinka moni suomalaisista olisi hankkimatta lapsia vain sen takia ettei kodinhoidontukea maksettaisi?
Luultavasti ei kovin moni. Vauvakuume on siitä ihmeellinen asia, että se viis veisaa rahasta.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
...Niinkuin kaikkialla muuallakin, ei Suomella ole kaikenmaailman tukiin varaa.

Ei ole varaa maksaa kaikenmaailman tukia, mutta jostakin muualta aloittaisin karsimisen kuin lapsista. Ei taida edes pidemmän päälle olla kannattavaa olla kannustamatta siitä että syntyy/kasvaa uusia veronmaksajia.

En ajatellut pelkästään kotihoidontukea. Ja uskon että sillä jotakin vaikutusta on ainakin jollekin.

Alkuperäinen kirjoittaja kuoriainen:
Ja miksi sitten maksetaan esim. opintotukea, asumistukea, eläkkeitä tai yhtään mitään, jos aatellaan asiaa perin pohjin.
Työttömyyskorvauksista puhumattakaan. Sekin kun on arvostetumpaa kuin lasten hoitaminen kotona (tuista päätellen).

No opintotuella tuetaan sitä että ihminen hankkii ammatin ja saa töitä sekä elättää itsensä omalla tienistillään eli palkalla ja maksaa samalla veroja ja kerää eläkettä.

Ehkäpä yhteiskunta lopulta hyötyy enemmän työtä tekevistä kuin kotona lasta hoitavista?

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Onhan se pieni. Mä kuitenkin ajattelen, että kaikki mitkä päättyvät sanaan -tuki, on tarkoitettu tukemaan pärjäämistä eikä olemaan pääasiallinen elämisen rahoituskeino. Hmm... olipas vähän kökösti ilmaistu. Mutta tarkoitan siis, että esim työttömyyspäivärahalla on tarkoitus elää, kotihoidontuella ei. Jälkimmäinen on vain lisä perheen muiden tulojen päälle, jotta mahdollistettaisiin lasten hoitaminen kotona. Sama juttu kuin opintotuessa eli eihän alunperin ole ollut tarkoituskaan, että opiskelija elää pelkällä opintotuella vaan opintotuen, opintolainan ja työssäkäynnin - ainakin kesäisin - yhdistelmällä.

Mä olen samaa mieltä, vaikka olen itse tällä hetkellä opiskelija. Saan nettona tukikuukautta kohti 268e, siinä kaikki. Lainaa voin ottaa ja käydä töissä loma-aikoina. Mies ansaitsee hieman alle keskiarvopalkkaa ja kyllä meidän viisihenkisessä perheessämme lasketaan tällä hetkellä senttejä (opiskeluni kestävät reilut viisi vuotta ja reippaasti yli puolen välin olen jo). Me kuitenkin olemme ajatelleet asian niin, että tämä on oma valintamme ja väliaikaista. Sitä paitsi opiskeluni on sijoitus paitsi minun myös koko perheemme tulevaisuuteen.

Alkuperäinen kirjoittaja hah:
Onhan se pieni. Mä kuitenkin ajattelen, että kaikki mitkä päättyvät sanaan -tuki, on tarkoitettu tukemaan pärjäämistä eikä olemaan pääasiallinen elämisen rahoituskeino. Hmm... olipas vähän kökösti ilmaistu. Mutta tarkoitan siis, että esim työttömyyspäivärahalla on tarkoitus elää, kotihoidontuella ei. Jälkimmäinen on vain lisä perheen muiden tulojen päälle, jotta mahdollistettaisiin lasten hoitaminen kotona. Sama juttu kuin opintotuessa eli eihän alunperin ole ollut tarkoituskaan, että opiskelija elää pelkällä opintotuella vaan opintotuen, opintolainan ja työssäkäynnin - ainakin kesäisin - yhdistelmällä.

Mä olen samaa mieltä, vaikka olen itse tällä hetkellä opiskelija. Saan nettona tukikuukautta kohti 268e, siinä kaikki. Lainaa voin ottaa ja käydä töissä loma-aikoina. Mies ansaitsee hieman alle keskivertopalkkaa ja kyllä meidän viisihenkisessä perheessämme lasketaan tällä hetkellä senttejä (opiskeluni kestävät reilut viisi vuotta ja reippaasti yli puolen välin olen jo). Me kuitenkin olemme ajatelleet asian niin, että tämä on oma valintamme ja väliaikaista. Sitä paitsi opiskeluni on sijoitus paitsi minun myös koko perheemme tulevaisuuteen.

Sä osaat kyllä aina niin fiksusti kirjoittaa! :flower: :D

Mun täytyy sanoa että alan nyt saada kotihoidontukea ja vaikka omat vuositulot on töissä yli 40 000 vuodessa niin kyllä mä tuotakin pidän ihan luksusetuna! Ehkä tähän vaikuttaa se että oma mies on hollantilainen, ja siellä en kehtaa sanoakaan että saan rahaa näin paljon ihan vaan lapseni hoitamisesta...

Alkuperäinen kirjoittaja Tasku Venus:
Alkuperäinen kirjoittaja miumiu:
Alkuperäinen kirjoittaja Tasku Venus:
Alkuperäinen kirjoittaja niinpä:
samaa itsekin ihmettelen, et miksi työttömät saa enemmän kuin kotiäidit??? Kai siinä täytyy ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi ja nostella molempia tukia sitten. Ainakin siihen asti kunnes työtä tyrkytetään...

molempia tukia ei saa yhtä aikaa..

tai siis saa yhtä aikaa,mutta kotihoidon tuki vähennetään työttömyyspäivärahasta, joten siis plusmiinusnolla :/

Onko se todella noin??? :o Mä just ilmottauduin työttömäks ja mulle tuli lappunen jossa luki jotain tollasta, mutta ajattelin että käsitin sen väärin. Voi prkl!

Juurikin näin se on...käteen jää peruspäivärahalla ja yhden lapsen korotuksella n.500e/kk

No sehän on sit tosiaan sama kun olis kotihoidontuella. Mä jo pelästyin että sitten jää käteen ehkä max. 200 e.

mut liiton päivät kuluu, minusta ei järkevää ellet nyt saa liitosta tyyliin 2000?. Ja kun olet ansiosidonnaisella, pitää ottaa vastaan työtä/kursseja jos tarjotaan...

Alkuperäinen kirjoittaja kuoriainen:
Taas sitä on sopivasti unohtanut, kuinka pieni tuo summa onkaan.
Ja kun itse oon saanut äippärahaa, joka on ollut sidottuna ihan peruspäivärahaan ja silti sekin on paljon suurempi, niin tässä taas näkee, yhteiskunnan arvostuksen kotiäitiyttä kohtaan.. :(

Ja ennen kuin joku sanoo, että ei omien lapsien hoitamisesta pidä maksaakaan, niin ottaa sitten huomioon sen, kuinka paljon yhteiskunta säästää hoitomaksuissa, kun ne lapset hoidetaan kotona.
Ja miksi sitten maksetaan esim. opintotukea, asumistukea, eläkkeitä tai yhtään mitään, jos aatellaan asiaa perin pohjin.
Työttömyyskorvauksista puhumattakaan. Sekin kun on arvostetumpaa kuin lasten hoitaminen kotona (tuista päätellen).

Itse just laskeskelin, että 200e putoaa tulot, jos ei kuntalisää makseta enää ensi vuonna. Että kiva kiva. Eihän niillä rahoilla oltais mitään tehtykään...

ymmärrän. omat lapset jo isoja, mutta kyllä yhteiskunta säästää, kun äidit ilmaiseksi opettavat itse lapsellensa käytöstavat, laittavat itse ruoat ja syöttävät, ja siivoavan jäljet ja hoitavat.

toiset lapset taas hoidetaan isolla rahalla yhteiskunnan pussiin.

Alkuperäinen kirjoittaja tosi paljon se on!:
Mun täytyy sanoa että alan nyt saada kotihoidontukea ja vaikka omat vuositulot on töissä yli 40 000 vuodessa niin kyllä mä tuotakin pidän ihan luksusetuna! Ehkä tähän vaikuttaa se että oma mies on hollantilainen, ja siellä en kehtaa sanoakaan että saan rahaa näin paljon ihan vaan lapseni hoitamisesta...

miksi et kehtaa? jos miehesi tienaa suomessa tuon 40 000 euroa, hän maksaa siitä palkasta 15 000 euroa vähintään veroa. joka taas on monta kertaa enemmän kuin sinun saamasi kotihoidontuki.

mutta miehesi ei taida maksaa suomeen veroa, ja ehkä tienaa enemmän kuin 40 000 ja maksaa siitä paljon vähemän veroa?

EI parin sadan euron tukia tarvita jos verotus on kunnossa. käteen jää silti monta kertaa enemmän muissa maissa.

Alkuperäinen kirjoittaja jj:
mä jään kh-tuelta opintotuelle elokuussa. tuet ja lisät laskee 480eurosta 320euroon. ja päivähoitomaksua 120e, jippii.
Noilla tuloilla päivähoitomaksu ei ole noin suuri. Joten taloudessasi täytyy olla mies, joka tienaa enemmän.

Mutta ymmärrän närkästyksesi. Kuitenkin meillä Suomessa tukia maksetaan pääsääntöisesti samassa taloudessa eläville, ei yksilöille. Oletetaan siis, että myös se toinen tulonsaaja perheessä osallistuu kustannuksiin.

En minakaan TODELLAKAAN ymmarra mita valittamista tuossa on. Taalla Keski-Euroopassa aitiysloma 3 kk, sen jalkeen ei mitaan tukia. Samoin paivakotipaikka maksaa n. 1200 eur/kk.

Mielestani ihan oma paatos kasvattaa kotona (paivakodissa kasvaa aivan yhta hyvia yksiloita yhteiskuntaan), joten se lysti pitaisi myos itse maksaa. Niinkuin kaikkialla muuallakin, ei Suomella ole kaikenmaailman tukiin varaa.

Asutaankohan samassa maassa:) Ulkomailla asuessa tosiaan huomaa, miten paljon Suomessa saa kaikenlaisia tukia, täällä ei saa opintotukeakaan, jollei vanhemmat ole tosi köyhiä, eli vanhemmat kustantavat opiskelun (vuokrat, ruuat jne.)

Huvittavaa kyllä, vaikka kotiäitiydestä ei makseta mitään, kotiäitejä arvostetaan paljon eikä edes "kotirouvuutta" ilman lapsia pidetä mitenkään kummallisena. Mutta ehkä täällä on vallalla konservatiivisemmat aatteet...

Yhteistyössä