Onko vaatteista kiusaaminen kuinka yleistä päiväkodissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Meidän 3 vuotias aloitti uudessa päiväkodissa muutama kuukausi sitten. Nyt olen aivan ihmeissäni, kun muutaman päivän välein huomaan, että hän ei halua pukea päälleen enää aikaisemmin mieluusti käyttämiään vaatteita. Syiksi on aina ilmennyt, että se ja se lapsi on päiväkodissa huomautellut kyseisestä vaatteesta.

Olen aivan ihmeissäni. Aikaisemmassa hoitopaikassa ei ollut koskaan vastaavaa kiusaamista lasten kesken. Tottakai sielläkin kahinoitiin, mutta toisten vaatteista ei kiusattu. Olen ottanut asian esille nykyisen hoitopaikan johtajan kanssa ja hänen kanta oli mielestäni outo. Hän kyllä sanoi, että puhuu asiasta lasten kanssa, mutta sen jälkeen totesi, että "sitten taas lapset sanovat tuollaista". Eli onko vaatteista kiusaaminen todellakin niin "normaalia" päiväkodissa, että siihen on vain alistuttava?

Kyseessä ei siis ole mikään yksittäinen tai saman lapsen taholta jatkuva kiusaaminen. Enkä usko, että se kohdistuu vain minun lapseeni. Miten tuollaiseen "kulttuuriin" voisi puuttua? Mielestäni ei todellakaan ole ok, että 3 - 6 vuotiaat lapset kiusaavat toisiaan vaatteiden takia...

ei ainakaan meidän pojan isossa eskarissa ( päiväkodin yhteydessä ) ole koskaan kiusattu vaatteiden takia. Tosin on pojallekin tullut välillä niiitä "en laita tuota paitaa kun on tyttömäinen" eli joku varmasti maininnut väristä tms. Mutta ei mitään kiusaamista.

vuoden ja kahden lapsen päiväkoti ja eskarikokemuksella sanon, että koskaan ei lapseni ole sanoneet, että joku olisi arvostellut vaatteitaan. Ja kulkevat erittäin tavisvaatteissa. Ilmeisesti ovat olleet päiväkodissa jossa fiksuja perheitä ja hoitajia joissa ei tuollaisia seikkoja korosteta?

meidän 3 veellä ilmennyt just samaa! ihan hirveetä kun 3vee sanoo ettei voi laittaa jotain vaatetta kun näyttää siinä pulskalta!!! tai että haalari on vauvojen vaate... :(

Tyttö sanoi joskus ettei halua vihreetä paitaa ja turkooseja alushousuja kun muut tytöt ovat nauraneet pojan värisille vaatteille. Selitin kyl et ihan tytötkin kyllä voi käyttää vaikka minkä värisiä vaatteita et muistaa ensi kerralla kysyä tytöiltä ovatko kateellisia kun ei ole itsellä värikkäitä vaatteita. Ilmeisesti tyttö olikin näin kysynyt mut ei ainakaan ole mulle sanonut enää ettei voisi jotain väriä päälle laittaa. Lähinnä kyl huolestuttaa jos tuo todella on tarhassa tapahtunut kun vanhemmista tollaen on pakko lähtee liikkeelle. Kurjaa jos kasvatetaan lapsi sietämään sukupuolensa vuoksi vain tiettyjä värejä. Onneksi meillä kelpaa lapsille mitkä värit vaan :)

Alkuperäinen kirjoittaja Kyllä:
meidän 3 veellä ilmennyt just samaa! ihan hirveetä kun 3vee sanoo ettei voi laittaa jotain vaatetta kun näyttää siinä pulskalta!!! tai että haalari on vauvojen vaate... :(

Minustakin se on todella surullista. Eniten minua surettaa se, että näin meidänkin lapsi oppii sitten "tavoille" ja mahdollisesti kiusaa myöhemmin muita. Tämä vaikka joka kerta, kun asia tulee ilmi, käymme pitkän keskustelun kuinka ei ole tyttöjen tai poikien värejä, jne. :(

Riippuu varmaan aika paljon päiväkodista ja ihan tuuristakin on kiinni millaisia pk-kavereita lapsi sattuu saamaan. Ainakin asiasta kannattaa puhua ryhmän henkilökunnan kanssa, jotta osaavat kiinnittää asiaan huomiota ja jutella lasten kanssa asiasta. Jos päiväkotin on kunnallinen ja iso, niin johtaja ei osaa sanoa tuollaiseen asiaan juuta eikä jata, koska ei työskentele ryhmässä.

Toisaalta voit ap vaikuttaa vain omaan lapseesi ja kasvattaa lapsestasi sen verran vahvan ja hyvän omantunnon omaavan lapsen, ettei tuollaiset "pikkuiset" kiusaamiset yms. haittaa lastasi ja hän osaa sanoa asiaan jotain fiksua tai jättää sen asian huomioimatta. Yleensä tuollaisista asioista kiusaatekevät lapset ovat tarkkanäköisiä ja kun he huomaavat, että voivat vaikuttaa toiseen lapseen, niin kiusaaminen vain pahenee ja yltyy.

poika ei suostunu enää laittamaan villapipoa jossa pieni lippa päähänsä, koska tarhakaveri on oli sanonut että "sulla on homolippis" ja kyse oli 5 vuotiaista..

Yhteistyössä