N
Neuvoton ja stressaantunut
Vieras
Olen syksyllä siirtymässä hoitovapaalta osittaiselle hoitovapaalle eli tekisin 80% kokonaistyöajasta. Oma toiveeni on että voisin tehdä 4-päiväistä työviikkoa koska työmatkat ovat aika pitkät ja yhdestä lisävapaapäivästä tulisi enemmän yhteistä aikaa lapsen kanssa. Tämä ei tietenkään sovi pomolleni - osasin odottaakin sitä. Hän haluaa että teen viitenä päivänä viikossa 6-tuntista päivää. No, lyhentäähän sekin lapsen hoidossaoloaikaa, joten on tyhjää parempi. Mutta jos ei päästä yksimielisyyteen asiasta niin kumman näkemys painaa enemmän: työnantajan vai työntekijän? Näin laman keskellä ei kauheasti haluttaisi riidellä pomon kanssa.
Epäilyttää sekin että pomolla on taka-ajatuksena että minut voi tarvittaessa painostaa/pakottaa tekemään ylitöinä koko viikon täyttä päivää esim. työkaverini (minulla on työpari) lomien ja sairaslomien aikana. Voiko näin tehdä vai onko minulla oikeus kieltäytyä ylitöistä ja sanoa että työpäiväni on tasan 6 tuntia ja siitä eteenpäin olen hoitovapaalla ja menen kotiin? Haen osittaista hoitovapaata lapseni parasta ajatellen ja sehän ei toteutuisi jos työpäivät ja sitä kautta lapsen hoitopäivät ovat pituudeltaan mitä sattuu. Kyllähän selkeä rytmi ja ennalta-arvattavuus ovat tärkeitä lapselle, uskoisin.
Epäilyttää sekin että pomolla on taka-ajatuksena että minut voi tarvittaessa painostaa/pakottaa tekemään ylitöinä koko viikon täyttä päivää esim. työkaverini (minulla on työpari) lomien ja sairaslomien aikana. Voiko näin tehdä vai onko minulla oikeus kieltäytyä ylitöistä ja sanoa että työpäiväni on tasan 6 tuntia ja siitä eteenpäin olen hoitovapaalla ja menen kotiin? Haen osittaista hoitovapaata lapseni parasta ajatellen ja sehän ei toteutuisi jos työpäivät ja sitä kautta lapsen hoitopäivät ovat pituudeltaan mitä sattuu. Kyllähän selkeä rytmi ja ennalta-arvattavuus ovat tärkeitä lapselle, uskoisin.