Ongelmia osittaisen hoitovapaan sopimisessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Neuvoton ja stressaantunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Neuvoton ja stressaantunut

Vieras
Olen syksyllä siirtymässä hoitovapaalta osittaiselle hoitovapaalle eli tekisin 80% kokonaistyöajasta. Oma toiveeni on että voisin tehdä 4-päiväistä työviikkoa koska työmatkat ovat aika pitkät ja yhdestä lisävapaapäivästä tulisi enemmän yhteistä aikaa lapsen kanssa. Tämä ei tietenkään sovi pomolleni - osasin odottaakin sitä. Hän haluaa että teen viitenä päivänä viikossa 6-tuntista päivää. No, lyhentäähän sekin lapsen hoidossaoloaikaa, joten on tyhjää parempi. Mutta jos ei päästä yksimielisyyteen asiasta niin kumman näkemys painaa enemmän: työnantajan vai työntekijän? Näin laman keskellä ei kauheasti haluttaisi riidellä pomon kanssa.

Epäilyttää sekin että pomolla on taka-ajatuksena että minut voi tarvittaessa painostaa/pakottaa tekemään ylitöinä koko viikon täyttä päivää esim. työkaverini (minulla on työpari) lomien ja sairaslomien aikana. Voiko näin tehdä vai onko minulla oikeus kieltäytyä ylitöistä ja sanoa että työpäiväni on tasan 6 tuntia ja siitä eteenpäin olen hoitovapaalla ja menen kotiin? Haen osittaista hoitovapaata lapseni parasta ajatellen ja sehän ei toteutuisi jos työpäivät ja sitä kautta lapsen hoitopäivät ovat pituudeltaan mitä sattuu. Kyllähän selkeä rytmi ja ennalta-arvattavuus ovat tärkeitä lapselle, uskoisin.

Käsittääkseni työnantajan ei ole pakko suostua 4 pv viikkoon. Kun on sovittu 80 % työajasta, on kuitenkin pysyttävä siinä. Ylityöt ovat aina sopimus, niitä ei voi vaatia pakolla. Toki työntekijä on vähän alakynnessä, ei ole hyväksi aina kieltäytyä. Ja tietenkin pitää saada palkkaa työajan mukaan.

Kannattaa varmistaa ja soittaa liittoon tai puhua henkilöstöpäällikön tai luottamusmiehen kanssa.

Työnantaja voi tosiaan halutessaan määrätä, kumman tavan hän sinulle antaa eli tässä tapauksessa sen 6 h / pv. Kelalta et saa hoitotukea (70 €/kk brutto), mikäli työaikasi on viikossa yli 30 h. Ylitöitä ei siis kannata tehdä tältä näkökannalta ajateltuna. Pomo voi olla asiasta eri mieltä, mutta siinä tapauksessahan sinulla ei ole mitään järkeä jäädä osittaiselle hoitovapaalla, koska hyöty on nolla.

Ylitöihin ei lain mukaan tarvitse jäädä koskaan. Hätätyö taas on pakollista. Jos pomosi haluaa, että jäisit ylitöihin esim. kollegasi sairastuessa, niin se on täysin sinun päätettävissäsi, että jäätkö ylitöihin vai et. Moni kaverini on sanonut juuri sitä, että ihan itse joutuu huolehtimaan siitä, että pitää tiukasti kiinni 6 h työajasta.

Jos joudut ylitöitä tekemään, niin kannattaa pomon kanssa sopia, että et saa ylityökorvausta rahana vaan vapaana. Sillä tavoin saat kerättyä ylitöitä kasaan ja voit sitten ottaa pidennettyjä viikonloppuja tms. vapaapäiviä. Jos otat ylityökorvaukset rahana, niin tosiaan menetät sen hoitotuen.

Työnantaja tosiaan päättää sen, miten saat osittaisen hoitovapaasi pitää.

Positiivista tilanteessasi on se, että käsittääkseni lapsen kannalta nimenomaan hoitopäivän pituudella on enemmän merkitystä kuin sillä, että montako päivää viikossa on hoidossa. Siis lyhyemmät päivät on parempi kuin pitkät päivät, mutta vähemmän päiviä...

Ylitöihin on vaikea suostua, jos pitää olla tiettynä aikana hakemassa lasta hoidosta... Tätä "verukettahan" voi aina käyttää ;)

Kiitos vastauksista. Täytyy siis tyytyä tuohon pomon päätökseen ja tehdä 6-tuntista työpäivää. Ulpu74, onhan se totta että lapsen kannalta hoitopäivän pituudella on suurempi merkitys kuin hoitopäivien määrällä mutta suositushan on että hoitopäivä olisi max 6 tuntia. Työmatkoihini menee 1 h 15 min, joten lapsen hoitopäivälle tulee pituutta yli 7 tuntia, vaikka teen vain 6-tuntista päivää. Tässä tapauksessa siis 4-päiväinen työviikko olisi ehkä ollut järkevämpi - myös työn hoidon kannalta (pomokin ehkä vielä tajuaa sen). Mutta onhan pienikin lyhennys hoitopäiviin varmasti parempi kuin ei mitään.

Olen tehnyt pomolle kohteliaasti mutta päättäväisesti selväksi että pidän tiukasti kiinni 6 tunnin työpäivästä enkä tee ylitöitä. Tiedän että tästä tulee vielä vääntöä kun on tosipaikka edessä mutta en jousta lapseni kustannuksella.

Alkuperäinen kirjoittaja hippux:
Jos otat ylityökorvaukset rahana, niin tosiaan menetät sen hoitotuen.

Ei muuten pidä paikkaansa. Kyllä kyseeessä on työsopimuksessa määritelty työaika, joka ei saa olla yli 30 tuntia. Ja mistähän KELA saisi tietää, että olet tehnyt ylitöitä?

Työntekijä tekee ehdotuksen siitä miten hoitovapaa pidetään ja muistaakseni jossakin laissa oli kohta, että jos siis työnantajalla on jokin "painava syy" niin hän voi määrätä miten se hoitovapaa pidetään. Mielestäni työntekijällä on suurempi oikeus päättää siitä, koska tuo hoitovapaa otetaan juuri perhesyistä ja työnantaja ei voi tietää, mikä on parhain ratkaisu kullekin perheelle, eikä se työnantajalle kuulukaan. Mutta siis jos on jokin isompi syy kuin tuuraus, niin silloin työnantaja voi kaiketi määrätä... Olen vain kuullut tapauksia, joissa pomo haluaa just tuon 6h päivän sen takia, että on kokoajan paikalla ja loppujen lopuksi joutuukin venyttämään päiväänsä... tuolle poissaoloajallehan(päivälle) pomosi voi tarvittaessa palkata tuuraajan, koska se on palkatonta sinulle, niin talo ei siinä menetä mitään (ellei nyt ole siis jokin sellainen homma mihin ei ole mahdollista kouluttaa tuuraajaa... yleensä kyse on vain asenteesta...).

Alkuperäinen kirjoittaja TTOO:
Työntekijä tekee ehdotuksen siitä miten hoitovapaa pidetään ja muistaakseni jossakin laissa oli kohta, että jos siis työnantajalla on jokin "painava syy" niin hän voi määrätä miten se hoitovapaa pidetään. Mielestäni työntekijällä on suurempi oikeus päättää siitä, koska tuo hoitovapaa otetaan juuri perhesyistä ja työnantaja ei voi tietää, mikä on parhain ratkaisu kullekin perheelle, eikä se työnantajalle kuulukaan. Mutta siis jos on jokin isompi syy kuin tuuraus, niin silloin työnantaja voi kaiketi määrätä... Olen vain kuullut tapauksia, joissa pomo haluaa just tuon 6h päivän sen takia, että on kokoajan paikalla ja loppujen lopuksi joutuukin venyttämään päiväänsä... tuolle poissaoloajallehan(päivälle) pomosi voi tarvittaessa palkata tuuraajan, koska se on palkatonta sinulle, niin talo ei siinä menetä mitään (ellei nyt ole siis jokin sellainen homma mihin ei ole mahdollista kouluttaa tuuraajaa... yleensä kyse on vain asenteesta...).

Minä en kyllä yhtään ymmärrä tätä asennetta, että työnantajaa yritetään kaikin mahdollisin keinoin hyödyntää, mutta työnantajalla ei olisi minkäänlaisia oikeuksia eikä hän voisi edes päättää, milloin työntekijä työtä tekee. Siis totta kai jokainen yksilö hakee omaa parastaan, mutta työelämässä on pakko edes vähän ajatella sitä palkanmaksajaakin. En tiedä, ovatko näin ajattelevat ihmiset joissain jättisuurissa yrityksissä tai julkisella puolella töissä, mutta itse pienessä yrityksessä työskentelevänä näen väkisinkin sen työnantajan puolenkin asioissa. Ihan oikeasti ei ole kovin helppo saada tuuraajaa vaativaan työhön yhdeksi päiväksi viikossa, ainakaan pk-seudun ulkopuolella.

Heh, juuri päinvastoin ajattelen. Työnantajahan yrittää aina vain ajaa omaa etuaan, eikä koskaan anna mitään myönnytyksiä työntekijälle, jos ei ole aivan pakko (lakien vuoksi). Ei kenenkään työntekijän tarvitse ajatella "sitä työnantajan parasta"... Ymmärrän tietysti pienet yritykset, joissa kenties työnantajakin saattaa joskus ajatella työntekijänkin parasta (mutta en ole koskaan kuullut tällaisesta...)

Työelämässä tarvitaan joustoa pienten lapsien vanhemmille ja siihen myös kunnon työnantajat pyrkivät (esim. luin juuri jutun Varovasta, jossa sallitaan raskaanaoleville viimeinen työkuukausi 6h päivällä ja täydellä palkalla). Jos työ ei vaadi tiettyä kellonaikaa suorittamiseen, ei mielestäni työnantajalla tarvitse olla mitään oikeutta pakottaa vaan "mielensä mukaan" johonkin työaikaan. Usein työpaikoilla on myös käytössä joustoaika.

Mielestäni on juuri toisinpäin eli työelämässä on pakko välillä ajatella sitä omaa parastaan eikä aina vain palkanmaksajaa! Itse olen aina ennen lapsia joustanut työajoissani ja tehnyt ylitöitä esimiehen kysymättä vain siksi, että olen ollut vastuullinen ja halunnut hoitaa työt kunnolla... ja ollut ehkä vähän luutakin, kun olen tehnyt vaativia hommia pienemmällä palkalla kuin muut vastaavassa työssä ja esimies ei ole suostunut korottamaan palkkaa monien verukkeiden varjolla. Omaa tyhmyyttä, mutta vuosien varrella huomannut, että on parempi ja ei tarvitse tuntea mitään huonoa omaatuntoa, jos yrittää ajaa omia LAKIsääteisiä oikeuksiaan (kun työnantaja ei haluaisi edes sallia noita lakisääteisiä oikeuksia työntekijälle...) Ja varsinkin jos on pieni lapsi, jonka vuoksi omia oikeuksiaan ajaa, niin mikäs sen parempi syy!

Tuuraajan löytäminen on halusta ja asenteesta kiinni (ellei ole aivan ydinfyysikko/tutkija, joka pystyykin sitten jo ihan työnsä vuoksi itse säätelemään työaikansa ;)