Onko 2 kilometriä pitkä matka?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Työäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Työäiti

Vieras
Päiväkotikeskustelusta tuli vain mieleen, että onko teistä 2 tai 3 kilometriä pitkä matka kulkea ilman autoa (kävellä, pyöräillä, käyttää bussia)? Pitääkö päivähoitopaikka olla kaikille ihan kodin vieressä, riippumatta siitä missä ihmiset asuvat?

Meillä päiväkoti on 3.5km päässä ja minusta se on ihan lähellä. Ei ole edes lähin päiväkoti, mutta kätevin kulkea bussilla. Toki kuljemme yleensä autolla, mutta kyllä minä haen lastani bussilla/kävellen viikoittain.

No meillä ei oo autoa, eli kävellen, pyörällä ja julkisilla kuljetaan aina. Tosin tarhalle on suunnilleen kilsa. Mutta ei mun mielestä 2 kilsaa oo pitkä matka, kyllä tuo meidän 2,5-vuotias ainakin sellasen ihan nätisti kävelee, jos omaan tahtiinsa saa kävellä (aamusin tarhaan menee rattaissa ettei tarvi ennen kukonlaulua herätä lähtemään).

Talvella auraamattomilla teillä pulkka on kätevä menopeli, paljon helpompi kun rattaat :). Ja kivempi tyhjänä iltapäivällä tuoda kotiin kun aurattuja teitä pikkumies kävelee ite.

No kyllä 1½km auraamattomilla teillä talvella on pitkä matka. Pyörällä ja sulaneilla teillä se ei ole paljon. Mulla on likan hoitopaikasta vielä saman verran matkahuoltoon, että aikaa menee aamuisin jos on kävellen liikenteessä.

Pari kilsaa kävellen veisi ton pojan kanssa turhan paljon aikaa aamuisin, pyörällä taittuisi tietysti ihan nopsaan.
Meiltä on päiväkodille noin kilsan verran ja se on ihan sopiva matka kävellä. :)

riippuu tilanteesta. meillä eskariin matkaa hakemaan tyttöä 2,5km. isä vie sen aamulla sinne..
talvella kun ei ole vielä ehditty välttämättä auraamaan, ja 4v ei jaksa kävellä muniaan myöten hangessa, tuntuu matka pitkälle rattaita työntäen ja pulkkaa kiskoen.. kesällä, kelillä ei väliä, matka on lyhyt.

Meillä hoitopaikka kulman takana. Kävellen mennään tässä ja talvella rattailla ei pääse kovin pitkää matkaa hangessa. Vanhin kyllä kävelee, mutta joskus ei suostu ja on hitaampaa. Jos työpäivän jälkeen pitäisi kävellä ja ennen sitä 2 km niin ei onnistuisi. Olisimme joskus 18-19 aikaa kotona.. suoraan nukkumaan ja aamulla viideltä ylös.. ei kiitos

On ihan eri asia kävellä 5-6 vuotiaan kanssa kuin 2-3 vuotiaan.

se riippuu monesta asiasta.. eli monelta sinne hoitoon pitää mennä..eli jos 6 tai puol7 pitäis olla hoidossa, täytyy lähteä aika aikaisin..tai jos on aivan erisuunnassa kuin työ/koulupaikka niin matkasta tulee aika pitkä! muuten 2km wi kyll ätodellakaan ole pitkä matka!!esim.mä olen ekaluokkalaisesta asti kävellyt kouluun 2½ km

Ei todellakaan ole. Sen kävelee 20 minuutissan meidän pojan eskarimatka on noin 1,5 kilsaa ja kävelee sen MIELELLÄÄN.
Meillä jopa seiskaluokkalainenn haluaa pyöräillä kouluu jonne on matkaa 3,5 kilsaa ( siis talvellakin pyöräilee) vaikka bussilla pääsis koulun portin pieleen

Minusta ei oikein voi esittää toivomuksia siitä, miten lähellä hoitopaikka on kotoa tai työpaikkaa. Kukin valitsee missä asuu ja missä käy töissä ja päivähoitoa on tarjolla sitten niissä paikoissa kuin on. Niistä olemassa olevista vaihtoehdoista sitten sopivin olisi tietysti mukavin saada.

Alkuperäinen kirjoittaja juupa:
te jotka vertaatte tuota omaa koulumatkaa..
on vähän eri asia kulkea sitä matkaa kilpaa kellon ja mahdollisesti usen pienen kanssa..

olenpa kävellyt kahden kanssa viisikilometriä päiväkotiin. varattiin vaan aikaa enemän. Talvela oli kivaa vetää lapset pulkassa

Alkuperäinen kirjoittaja hellalettas:
Alkuperäinen kirjoittaja juupa:
te jotka vertaatte tuota omaa koulumatkaa..
on vähän eri asia kulkea sitä matkaa kilpaa kellon ja mahdollisesti usen pienen kanssa..

olenpa kävellyt kahden kanssa viisikilometriä päiväkotiin. varattiin vaan aikaa enemän. Talvela oli kivaa vetää lapset pulkassa

niin kyllä hernenenä pärjää, ihan kuin vaan....

Ei ole liian pitkä matka. Minun lapsuudessa meillä oli koulu kahden ja puolen kilsan päässä, ei päästy koulutaksin kyytiin vaikka saman tien varrelta kauempaa lapsia haettiinkin. Eli me käveltiin 6 vuotta aina kaikki koulumatkat talvisin, syksyllä ja keväällä tietysti pyörällä. Ja saman matkan on äiti kuskannut hoitoonkin meitä ihan jalkapatikalla.
On vaan nykyajan ihmiset liian hyvälle tottuneet...

Jestas, tyttö on siirtymässä kilometrin pääähän tarhaan ja mä jo panikoin että millä helvetillä mä sen sinne kuljetan kun 3 vuotiaan kanssa tuo matka on mun mielestä ÄÄRETTÖMÄN hidas jossain aamukiireessä kun yrität töihinkin ehtiä (bussiin tarttis ehtiä) .. Kesällä ajattelin pyörällä huitasta mutta talvella jos ei ole luntakaan mutta on liukasta niin kävellen sen on sitten mentävä :whistle:

Kyllä se jalkaisin on pitkä matka ainakin aamulla kun yleensä on kiire ei varmaankaan ole aikaa lapsen kanssa kävellä, että kyllä siinä mennään rattailla tukka putkella. Riippuu ilmastakin. Jos meilläkin olis ollut 2 km hoitomatka ei olisi ainakaan yleisiä kulkuneuvoja ollut käytössä jos ei omaa autoa olisi ollut.

Yhteistyössä