Onko 26-vuotias jo liian vanha aloittamaan opiskelun vai pitäiskö vaan mennä amikseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miten on
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miten on

Vieras
Yliopistossa. Mulla olis nyt pääsykokeet keäsn alussa ja olen aika varma, että tällä kertaa onnistaa (olen kerran aiemmin hakenut), tein viime vuoden avoimessa alan opintojakin.

Mut nyt on tullut sellainen, että alanko olla jo pikkasen liian vanha, kun muut oman ikäiset perustaa jo perhettä ja on töissä, tai ainakin kirjoittelevat gradua... Kannattaisko mun sittenkin opiskella joku amistutkinto vaikka vuoden oppisopimuksella allta, jolta varmasti työllistyy.

Yliopisto kiinnostaa, siis tää ala, jolle haen, mut sit se ois taas 5-6 vuotta koulun penkillä ja työllistyminen epävarmempaa, olisin tosi vanhakin valmistuessani... Muilla on jo siinä vaiheessa työ, perhettä jne.

Olenko säälittävä ja lapsellinen epäonnistuja jos valmistun vasta päälle 30-vuotiaana ekan kerran ja lähden tuonne 19-vuotiaiden fuksien sekaan? Kehtaako tämän ikäinen käydä opiskelijabileissä vai katsotaanko kummeksuen jos perheenperustamisikäinen käy nuorten jutuissa? En kyllä tiedä että onko edes halua juosta moisissa riennoissa...

Anteeksi, naurattaa tuo pohdinta :D

Siis oikeasti mietit tuota 26-vuotiaana? Oletko kuullut, että yliopistoissa on ihan aikuisopiskelu- ja muuntokoulutuslinjoja? Olet siis 26-vuotiaana ihan nuorimmasta päästä :)

Ihan vinkkinä. Opiskelijabileitä järjestetään osin verkostoitumisen vuoksi. Niissä siis kannattaa käydä. Ja lapset kannattaa tehdä opiskeluaikana. Opiskelu on joustavampaa kuin työelämä.

Toivottavasti en saa opiskelutovereikseni ketään kaltaistasi nuorta, sisäisesti keski-ikäistä. 26 on aika nuori vielä, tosin sinä tunnut olevan 40-vuotiaan tasolla.. Ehkä on parempi, että menet vain sinne amikseen, valmistut ja perustat perheen alle 30-vuotiaana, ettei sitten vaan ala ahdistaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ikäkriisi päällä?:
Anteeksi, naurattaa tuo pohdinta :D

Siis oikeasti mietit tuota 26-vuotiaana? Oletko kuullut, että yliopistoissa on ihan aikuisopiskelu- ja muuntokoulutuslinjoja? Olet siis 26-vuotiaana ihan nuorimmasta päästä :)

Ihan vinkkinä. Opiskelijabileitä järjestetään osin verkostoitumisen vuoksi. Niissä siis kannattaa käydä. Ja lapset kannattaa tehdä opiskeluaikana. Opiskelu on joustavampaa kuin työelämä.

Joo, lapset kannattaa tehdä opiskeluaikana jos jaksaa. Mäkin periaatteessa haluaisin tehdä lapsen (tahdon vain yhden) nyt opiskeluaikana, mutta en usko, että jaksaisin kuitenkaan sitä ja opiskelen vielä 4 vuotta, että ehtiipähän tuota katsella. No, mut mulla on aikaa, olenhan vasta 26:)

Minä aloitin yliopistossa opinnot 24-vuotiaana ja tutorit kehtasivat kysyä miltä tuntuu aloittaa opinnot nuorten joukossa. Ryhmässä oli myös pari päälle neljäkymppistä ja yksi ikäiseni :D Ei tainnut naama miellyttää :laugh:
Ap:lle, sinne vaan :) Olet nuori vielä, joten toteuta haaveesi!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minä aloitin yliopistossa opinnot 24-vuotiaana ja tutorit kehtasivat kysyä miltä tuntuu aloittaa opinnot nuorten joukossa. Ryhmässä oli myös pari päälle neljäkymppistä ja yksi ikäiseni :D Ei tainnut naama miellyttää :laugh:
Ap:lle, sinne vaan :) Olet nuori vielä, joten toteuta haaveesi!

Heh, minäkin aloitin opinnot 24-vuotiaana (olin juuri täyttänyt siis 24) ja tulihan niitä ihmettelyjä... Nuoremmat katsoivat suu auki ja kommentoivat, jos ikä tuli puheeksi, että "ai sä olet niin vanha":D

Enemmän mua hämmästyttää tuo nihkeä asenne ja ajattelutapa, että tyyliin 25-vuotiaana pitäisi jo olla kutomassa sukkaa kotona tuleville lapsille ja suunnitella ok-taloa, tuon ikäisen ei myöskään tulisi käydä enää bileissä tai missään, korkeintaan vesijumpassa ja lähikaupassa. Huh.

Mä tunnen itseni näin 26-vuotiaana kyllä aika nuoreksi, itsevarmuus ja se, mitä en ainakaan halua, ovat käyneet selvemmiksi, osaan ehkä myös ajatella hieman tarkemmin ennen kuin avaan suuni ja en ole niin kärkäs, mutta muuten olen aika samanlainen kuin vaikka 20-vuotiaana. Kieltäydyn myös leikkaamasta kanapersetukkaa ja pukeutumasta marimekkoon, vaikka nyt kai jo pitäisi...

Mä olen tällä hetkellä vaihtamassa totaalisesti alaa.

Hain yliopistoon kesällä v. 2005, jolloin olin 27-vuotias ja samana syksynä, kun aloitin, täytin 28 vuotta. Meidän tiedekunnassamme ainakin on kaiken ikäistä porukkaa, en todellakaan ole edes vanhimmasta päästä. Meidän kuopuksemme (kolmas lapsemme) syntyi kesken opiskelujen ja olin sitten lasten kanssa kotona noin 1,5 vuotta. Tulen valmistumaan v. 2011 syyslukukauden aikana eli olen silloin 33 - 34-vuotias.

Omasta näkökulmastani en osaa siis pitää sinua ap mitenkään liian vanhana opiskelemaan yliopistossa.

Yhteistyössä