Onko ajokortti "pakollinen" jos lapsia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "timotei"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"timotei"

Vieras
Täältä varmaankin löytyy kokemusta yms. Työkaverini oli aivan tyrmistynyt kun kuuli, että yritämme lasta eikä meillä kummallakaan ole ajokorttia. Ei kuulemma tule lasten kanssa elämisestä mitään jos ei ole omaa autoa. Syyllisti myös jo etukäteen siitä, että tulen pilaamaan lapsen terveyden kun vien sitä päiväkotiin puolikuntoisena (vähän kipeänä) kävellen. Lapset kun kuulemma ovat koko syksyn, talven ja kevään ainakin vähän nuhaisia tai korvakipuisia. Meillä päiväkoti noin 500m päässä ja kuljen siitä ohi töihin, todella monet vievät lapsensa sinne pulkassa vetäen ja isommat lapset kävelevät vanhempiensa kanssa. Kysyi myös miten ajattelin lapsen harrastustoiminnan järjestää kun en pysty häntä harrastuksiin kuljettamaan. Mekin kyllä harrastamme (jumppa, sählyä, ratsastusta..) eikä harrastuksiin meneminen ole ollut ongelma.

Ikää löytyy 30 ja en vain ole kokenut tarpeelliseksi hankkia ajokorttia, sama juttu miehelläni. Joskus pohdittiin ja todettiin olevan aika kallista lystiä jos autolle ei tulisi käyttöä edes joka kuukausi. Työmatkat minä kävelen ja mieheni joko pyöräilee tai menee bussilla. Kauppa löytyy läheltä ja jos isompia ostoksia menemme keskustaan bussilla 15 min matka. Busseja kulkee noin 3 kertaa tunnissa arkisin ja viikonloppuisin 2 kertaa tunnissa. Niin ja jos lapsi nyt on kipeä ja lääkäriin pitäisi lähimpää terveyskeskusta pidemmälle (noin 800m) mennä niin kyllähän ne taxitkin kulkevat eli todella kipeää lasta ei tarvitse bussiin laittaa.

Kokemuksia siis kannattaisiko ajokortti ja auto hankkia ennen lapsia? Vai vasta sitten jos tulee tunne, että sitä autoa tarvitsee? Onko elämä lapsien kanssa oikeasti niin hankalaa

Hyvien kulkuyhteyksien äärellä pärjää oikein hyvin ilman autoa ja ajokorttia.Toista se on
täällä, missä kesällä auto kulkee vain to päivisin, viikonloppuna ei kulje autoa lainkaan. Arkisinkin viiminen auto tulee tänne 15.30.

Viimeksi muokattu:
Lisäyksenä siis vielä, että busseja kulkee tuo 3 vuoroa/ tunti klo 5 ja 22 välillä eli mielestäni ihan hyvin. Ja kuitenkaan sinne keskustaan ei välttämättä tarvitse jokapäivä mennä kun minun työni, päiväkoti, ruokakauppa löytyy ihan läheltä.

Nähtävästi asutte kaupungissa jossa bussitkin kulkee + päiväkoti vieressä. Jos olette pärjänneet ilman autoa tähänkin asti, miksei jatkossakin?

Elämäntilannehan ratkaisee kokonaisuutena. Me taas emme eläisi ilman kahta autoa; molemmat tarvitsee työmatkoihin, mökillä käymiseen jne, vapaa-aika menee rakentamiseen, vetokoukulla on käyttöä jatkuvasti.
Jos asuisimme Hgissä keskustassa, eikä juuria maalle olisi, pärjättäis hyvin ilman toista autoa.

Kyllä sitä pärjää vallan mainiosti ilman ajokorttia, se on vaan asennekysymys. Kun olin itse pieni, asuttiin Espoon laidalla uudella asuma-alueelle, jossa ei ollut vielä kunnon palveluja eikä bussit kulkeneet sen kummemmin kuin teilläkään, ei ollut perheessä autoa eikä ajokortteja. Hyvin pärjättiin busseilla ja kävellen. Nyt omassa perheessä miehelläni on kortti mutta autoa meillä ei ole eikä tule. Hyvin pärjätään, tällä hetkellä yhden lapsen kanssa. Me tosin asutaan Helsingissä erinomaisten liikenneyhteyksien päässä ja silloin harvoin kun autoa tarvitsee ehdottomasti, niin lainataan appivanhemmilta. Mutta ilmankin tultais kyllä toimeen. Mun mielestä kuvailemillasi olosuhteilla pärjää kyllä oikein hyvin jos haluaa, älä siitä huolta kanna!

Ajattele siltä kannalta, että te totutatte lapsenne julkisen liikenteen käyttöön jo pienestä, sehän on ekoteko!

[QUOTE="timotei";25742443]Lisäyksenä siis vielä, että busseja kulkee tuo 3 vuoroa/ tunti klo 5 ja 22 välillä eli mielestäni ihan hyvin. Ja kuitenkaan sinne keskustaan ei välttämättä tarvitse jokapäivä mennä kun minun työni, päiväkoti, ruokakauppa löytyy ihan läheltä.[/QUOTE]

Mikään ei kyllä takaa, että tulet saamaan päiväkotipaikan siitä läheisestä päiväkodista, voi olla se paikka löytyykin jostain ihan toiselta puolen kaupunkia. Kunta on velvollisuutensa tehnyt, kun tarjoaa sinulle sitä hoitopaikkaa jostain.

Asuinpaikka ja julkinen liikenne tosiaan ratkaisee. Mulla 2 jo aikuista lasta eikä ole ollut ajokorttia eikä siten autoakaan. Mutta asutaan pääkaupunkiseudulla ja aikoinaan päiväkotiinkin oli noin 500 m matkaa. Lapsillani ei alle kouluikäisinä ollut sellaisia kodin ulkopuolisia harrastuksia, mihin olisi kaupungin toiselle puolelle pitänyt lähteä kuskaamaan. 9-vuotiaina osasivat jo kulkea lähialueilla itsekin bussilla, kun olivat bussilla liikkumiseen tottuneet pienestä pitäen. Tosi harvoin on ollut sellaisia tilanteita, että olisi autoa lasten vuoksi tarvinnut. Ja silloin (esim lääkärissä käynnit lapsen ollessa sairaana) ollaan kuljettu taksilla. Olen aika varma, että halvemmaksi mulle on tullut ne kerrat käyttää taksia kuin jos olisin hankkinut ajokortin ja auton. Ja mitä tulee puolikuntoisen lapsen viemiseen tarhaan, niin jos lapsi ei sitä 500 metrin matkaa kykene silloin kävelemään, niin ei se kykene olemaan niiden muiden lasten mukana touhuamassa tarhapäivääkään. Ts lapsen on syytä toipua vielä kotona eikä mennäkään liian aikaisin tarhaan.

Ihan mainiosti on tämä lapsiperhe pärjännyt jo kahdeksan vuotta ilman autoa.

Suurin syy minkä keksisin, että auto tarvittaisiin olisi työmatkat. Jos työmatka venyy pitkäksi niin lasten päivähoitopäivistä tulee turhan pitkiä.
Toistaiseksi se ei teillekään olisi ongelma, mutta tilanteet muuttuvat. Esimerkiksi lasta ei aina saa sinne lähimpään päiväkotiin,

meillä on kummmallakin ajokortit, mutta e autoa aj kun asutaan lähellä keskustaa niin ei me edes tarvita autoa. osataan kulkea muutenkin. harkitsisin tarkkaan auton hankkimista jos asuisin vajaan 10km pässä päiväkodeista, kouluista ja kaupoista.

Yhteistyössä