Onko ensimmäinen lapsenlapsi isovanhemmille yleensä rakkain?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Olen huomannut, että monet isovanhemmat tuntuvat suosivan ensimmäistä lastenlastaan. Samoin olen huomioinut, että yleensä jokaisen lapsen esikoinen tuntuu olevan isovanhemmille tärkein. Esim. jos isovanhemmilla on vaikka 2 aikuista lasta ja näillä kahdella lapsella 2 omaa lasta, on yleensä kummankin perheen esikoinen isovanhemmille rakkain/tärkein. Mistä johtuu?? Eihän esikoinen ole omille vanhemmillekaan rakkain vain siksi, että on ensimmäinen, joten miksi isovanhemmille?

Mä en allekirjoita tätä ainakaan omalta kohdalta. Meillä toiset isovanhemmat on tulleet jo isovanhemmiksi 2 kertaa ennen meidän esikoista ja toiset on taas mun esikoisesta saaneet ensimmäisen lapsenlapsen. Nyt kun meillä on toinenkin lapsi ja lapsenlapsia on toisilla isovanhemmilla 5 toisilla 2 sanoisin että kaikki lapsenlapset on yhtä rakkaita, isompien kans toki vaan voi tehdä enemmän, kuten ottaa yökylään jne. Mut se ei tarjoita etteikö nuo pienimmätki olis yhtä rakkaita ja kiinnostavia.

kyllä ainakin meidän ja miehen suvussa on tuollaista huomattavissa... harmittaa jo oman äitini käytös kun hänen toinen lapsenlapsensa syntyy pian, suosii vaan ekaa(on hänelle rakkainta maailmassa) ja toivottavasti osaa kohdella tasaverroin kun veljeni lapsi syntyy.

juu,meillä oli/on niin,et eka lapsenlapsi siis meidän esikoinen oli niin rakas että,,, sitten tuli miehen nuorimmalle veljelle lapsi ja kaikki muut unohtui paitsi hän :snotty: siis ihan selvästi hän on se rakkain lellikki,kaikki muut lapset(3) on toisella sijalla.mä luulen et se menee niin,että äidin oman lellikin(jos sellainen on) lapset on ne rakkaimat ja etusijalla olevat.

mun anoppi palvoo mun miehen edellisestä suhteesta syntynyttä tyttöä ja ei vois vähempää kiinnostaa nää nuoremmat lapsenlapset! Lapsetkin sen jo huomanneet ja ihmettelevät miksei mummi rakasta heitä...

Mä kyllä tunnistan tuon niin omasta serkusporukastani, kun omista vanhemmistani ja appivanehmmista. Meillä tosin (mun vanhemmilla ) se vaikuttaa, et meidän neito on saanu olla 5v ainoana lapsenlapsena, eli... Vaikuttaa se, mun mielestä.

meillä, appivanhemmilla on pari "suosikkia" omista lapsistaan ja näiden lapset on (luonnollisesti) suosikkeja, vaikkeivat ole lapsenlapsista vanhimpia, eikä nuorimpia :(

Meillä eka lapsenlapsi ei näytä olevan minkään arvoinen, ei saanut esim joululahjaa/korttia äidiltäni. Olen itsekin aina ollut äitini inhokki syystä jota en koskaan ole tajunnut (en ole mikään ojanpohjaihminen vaan ihan kunnollinen koulutettu nainen), joten liittyy varmaan asiaan. Itse olen asian jo hyväksynyt, mutta lapselle on ikävä selittää - etenkään kun mitään syytä ei ole sanoa.

Ei ole ensimmäinen lapsenlapsi tärkein, vaan ensimmäinen POIKAlapsenlapsi. Näin ainakin meillä. Itselläni kaksi tyttöä, ja siskollani yksi. Kun siskoni sai toisen lapsensa, joka oli poika, niin se on isovanhemmille nyt kaikki kaikessa.

tahtoisin tähän sanoa, lukematta juurikaan muita vastauksia, että luulen sen riippuvan siitä, kenen lapsi on. siis onko hän vanhempien tai toisen vanhemman (siis isovanhemman) rakkain lapsi, jonka lapsi voi olla sitten hän, jonka kuva isoimpana loistaa kirjahyllyssä...

Meillä ensimmäinen lapsenlapsi (veljenpoika) kerkesi olla niin monta vuotta yksin, että kun lisää lapsenlapsia syntyi oli hän jo iso poika ja oli ihan luontevaa, että fokus vähän siirtyi.. Mun äiti on ihan suoraan sanonut, että jotenkin oman tyttären lapsi tuntuu läheisemmältä kuin pojan lapsi, vaikka rakkaita ovat kaikki lapsenlapset ja sen kyllä ihanasti näyttävätkin! =)

Yhteistyössä