Onko hävettävää käyttää perheneuvolan palveluita??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti vain
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti vain

Vieras
Meillä on lapsen (ainoa lapsi) kasvatuksessa/hoidossa ollut yksi iso asia, joka on aiheuttanut meidän vanhempien välille erimielisyyksiä. Hankala asia, jonka suhteen toimimisessa meillä on ollut eri näkemykset - tai itseasiassa minulla on ollut joku näkemys, miehelle ei minkäänlaista näkemystä. Siis emme ole olleet samoilla linjoilla.

Neuvolassa asiasta on puhuttu. Terveydenhoitaja ehdotti perheneuvolaa ja käyntiä ongelmamme asiantuntijan luona. Lopulta saimme ajan tämän ongelmamme asiantuntijan luo. No, siitä ei paljon ollut apua itse ongelman suhteen, mutta ehkä aloimme kuitenkin ajatella enemmän samalla tavalla - tai mieskin tajusi, miten vakavasta asiasta on kyse. Nyt sitten perheneuvolastakin lopulta soittivat (pari kuukautti sitten oli tuo asiantuntijan luona käynti, alkuvuodesta jo neuvola suositteli näitä) ja sanoivat, että olisi aikoja. Kieltäydyin kuitenkin ja sanoin, ettei ole enää tarvista.

Tottahan se tavallaan onkin, siis että olemme jo löytäneet yhteistä säveltä tämän ongelman hoitamisen suhteen. Itse olen kyllä luonteeltani semmoinen, että tykkään puhua asioista ja kuunnella toisten näkökantoja ja pohtia jne... muta kuitenkin tuntui vähän siltä, että perheneuvolan asiakkuus on jotenkin liian leimaavaa -olemme ongelmaperhe. Se olikin siis varmaan suurin syy, miksi kieltäydyin ajasta.

Meillä on nyt kaikki ok. Mutta jäin vain miettimään, että olenko ainoa, joka ajattelee perheneuvolasta näin..??

Ei ole! Ollaan vuosia sitten kerran käyty esikoisen asioiden takia siellä. Saatiin heti apua sieltä. Nyt ens viikolla on taas aika, esikoisen asiasta mennään puhumaan. Ja odotan edelleen, et apuja ja konsteja toimia lapsen ongelman suhteen taas saadaan.

Alkuperäinen kirjoittaja km:
Se on hävettävää jos salailee ongelmia niin kauan, että ne lopulta kaatuvat päälle. Parempi on hakea ajoissa apua kun sitä kerran on saatavilla.

Juuri näin. On erittäin toivottavaa, että uskallettais puhua ongelmista eikä pelättäisi muiden ihmisten mielipiteitä.. Sen vuoksi tällaisia tahoja on ihmisten käytettävissä jotta jokaisella olis mahdollisuus avun saantiin.

Sinulla on erittäin kummallinen, vanhanaikainen ja stereotypinen näkemys. Huolehtivat ja vastuuntuntoiset vanhemmat etsivät apua ja ottavat tarjotun avun vastaan voidakseen elää hyvää arkea lapsiensa kanssa.

Erikoista kieltäytyä tarjotusta avusta, se saa varmasti neuvolan yms. henkilökunnan ajattelemaan jotain teistä.

Mä uskon että moni perhe voisi paljoan paremmin jos uskallettaisiin ko. palvelua käyttää. Arjessa saatetaan joskus ajautua umpikujaan josta ulospääsy voi tuntua vaikealta, on ns. liian lähellä näkemään ongelman ydintä. Silloin saattaa ulkopuolisen, objektiivisen tahon apu olla todellakin paikallaan. Ei se ongelmaperheeksi missään tapauksessa tee. Monta avioliittoakin olisi varmaan saatattu pelastaa vaan sillä että arjenkiemuroihin apua haettaisiin.

Meillä ravattiin puoli vuotta perheneuvolassa ja mitään hyötyä ei ollut, lapsi istui lähes joka kerta puhumattomana paikallaan ja itse koin paikan ahdistavaksi jonka seurauksena "terapeutti" kirjotti loppulausuntoonsa että "äiti on yhteistyöhaluton". Siihen loppu mun sympatiat koko neuvolaa kohtaan.

Alkuperäinen kirjoittaja zap:
Meillä ravattiin puoli vuotta perheneuvolassa ja mitään hyötyä ei ollut, lapsi istui lähes joka kerta puhumattomana paikallaan ja itse koin paikan ahdistavaksi jonka seurauksena "terapeutti" kirjotti loppulausuntoonsa että "äiti on yhteistyöhaluton". Siihen loppu mun sympatiat koko neuvolaa kohtaan.

Olitko sä sitten mielestäsi yhteistyöhaluinen??

Alkuperäinen kirjoittaja Pesky Pixie:
Ei ole hävettävää. Typerää sen sijaan on kieltäytyä avusta kun sitä on tarjolla ja siitä olisi perheelle etua.

Peesi! Soita sinne ja varaa teille aika. Saatte ehkä keskusteltua miehen kanssa syvällisemmin ja perusteellisemmin, kun mukana on puolueeton osapuoli. Teillä on ollut ongelmia, jotka ovat nyt alkaneet selvitä. Hienoa! Homma ei kuitenkaan ole vielä kokonaan ohi, joten ottaisin ilman muuta tarjotun avun vastaan.

me ollaan oltu perheneuvolan asiakkaita nyt noin vuoden verran ja jatketaan edelleen, vaikka ollaan ihan mallikelpoinen perhe, pieniä lapsia pari ja kaikki ok. meillä vain miehen kanssa tosiaan erimielisyyttä lasten kasvatuksesta ja sitä myöten perheneuvolassa keskitytty ihan käytännön asioihin, parisuhteeseen ja lastenkasvatukseen. kummankin taustoja/sukua ym. käyty siellä läpi ja itseasiassa mies on kokenut valaistusta monessakin asiassa, mallit kun on yleensä peritty jostain. meillä mies keskustelee ihan eri tavalla kun mukana on ulkopuolisia ihmisiä, kotona ei päästä aina puusta pitkälle. minä suosittelen oikeasti, meillä ainakin toiminut tosi hyvin!

Hävettävää on, jos ei halua hoitaa omia ongelmiaan. Itse olen halukas selvittelemään asioita ja katson ,että jos asiantuntija-apua on saatavilla, niin sitä myös otan. Lapsen synnyttyä kävin vauvaperheille suunnatussa paikassa keskustelemassa, kun asiat eivät menneetkään niin kuin oli suunniteltu. Mitään häpeää en ole koskaan kokenut siitä. Jos meillä vielä jotain ongelmaa olisi, niin soittaisin perheneuvolaan ja pyytäisin aikaa.

Se, että haette ongelmaanne apua ei tarkoita sitä, että olisitte epäonnistuneet. Se kertoo siitä, että teillä on nyt mutkia matkassa ja haluatte korjata ne hakemalla apua oikeasta paikasta. Mikä taas kertoo fiksuudesta.
Ja eihän teidän tarvitse kertoa kenellekkään, että käytte perheneuvolassa.

Yhteistyössä