Onko ihan ok kun olen selittänyt 9v lapselle seksin näin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Mam:
Alkuperäinen kirjoittaja Hmmm:
No aikalailla tunnut valehtelevan... Se on tietty sitten sun oma asiasi, onko susta OK, että valehtelet lapsellesi.

Ja ei, en tarkoita, että jokainen yksityiskohta pitää kertoa. Tietenkin lapsen iän mukaan jätetään kertomatta sellaiset jutut, mitkä ovat epäoleellisia. Mutta ei se silti tarkoita, että saisi valehdella.

Okei, tiedän että nuoretkin harrastavat seksiä ja eiköhän se lapselle valkene jossain vaiheessa, valitettavasti! Näin jälkeenpäin en kyllä muista käytinkö edes tuota "voi" sanaa. Kuitenkin niin, että aikuiset harrastavat seksiä. Se oli se pääpointti. Ja että silloin voi tulla raskaaksi.

No kerroppa vaikka vielä että seksi on läheisyyden/rakkauden osoitus (aikuisilla) ja ne tekevät sitä koska tykkäävät toisistaan jne.

Mun mielestä.

No tän voin kyllä lisätä vielä, jos kysyy.

Vaikka periaatteessa tääkään ei ole aina totta.

Mitä tarkoitat?

No kerroppa vaikka vielä että seksi on läheisyyden/rakkauden osoitus (aikuisilla) ja ne tekevät sitä koska tykkäävät toisistaan jne.

Mun mielestä.

No tän voin kyllä lisätä vielä, jos kysyy.[/quote]

Vaikka periaatteessa tääkään ei ole aina totta.[/quote]

Tällä menolla sinun lapsestasi tulee vielä myös aikuinen joka häpeää seksiä ja ei varmasti tule nauttimaan siitä.

ei kai kukaan oikeesti kerro 6-vuotiaalle et mies laittaa pippelin äidin pimppiin ja se tuntuu hyvältä???? 6-vuotiaalle????miks tarttis tietää???ajatteleeko nyt et se aina tuntuu hyvältä,alkaa todennäköisesti harrastaan seksiä aikaisessa vaiheessa kun kerran äitikin on sanonut että se on "KIVAA".

Alkuperäinen kirjoittaja Ninni:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eli seksi on sellaista mitä voi tehdä vain aikuiset. Nainen ja mies kun tekevät sitä,(olen kertunut myös, että samaa sukupuolta olevat voivat olla yhdessä) niin siitä voi nainen tulla raskaaksi. Olen painottanut, että seksi kuuluu vain aikuisille. Tähän selitykseen on ollut ihan tyytyväinen. En todellakaan haluaisi sen kummemmin selitellä.

Mä olen kyllä kertonut mun kuusvuotiaallekin tarkemmin...Eihän tuon perusteella voi yhtään tietää että mitä se seksi on, se voi olla vaikka viinan juomista tuon perusteella kun vaan aikuiset kerran sitä tekee. Miks sen sanominen on niin kauhean vaikeaa että seksissä mies laittaa pippelinsä naisen pimppiin ja se tuntuu hyvältä ja siitä voi saada vauva alkunsa.

Jos tuo alkaa vaivaamaan lasta ja alkaa puhumaan kaikille.

Me luettiin tytön kans ensin Janoschin kirja jossa hiiret koulussa opettelee ihmisten lisääntymistä ja miten luonnossa muutkin asiat lisääntyy. Sanoin tytölle että jos haluaa jutella asiasta tai kysyä jotakin niin vastaan mielelläni ja hiukan asiasta juteltiin ja muutaman kerran on aiheeseen palattu jälkeenkinpäin. Olen myös kertonut kuukautisista ja miten ne liittyy ihmisen lisääntymiseen. Meille kyllä syntyi vauva vähän aikaa sitten niin näitä asioita on lähestytty siitä lähtökohdasta.

Minusta on tärkeää että seksi on lapselle luonnollinen aihe eikä sitä tarvitse just hihitellä missään porukassa vaan kun sen tietää mitä se on ja miks sitä tehdään niin ei tarvitse tehdä siitä mitään isompaa numeroa.
Ja haluan uskoa että kun olen lapselle avoin näistäkin jutuista niin hänen on myös mua helpompi lähestyä ja tulla kertomaan ja kysymään jos mieltä painaa jokin.

Alkuperäinen kirjoittaja selitä vaan:
Lisäisin kyllä vielä että se on niin mukavaa että aikuiset tekevät sitä muulloinkin kuin vain raskaaksi tulo silmällä pitäen.

Tuohan jättää nyt kysymyksen että miksi ne samaa sukupuolta olevat harrastavat seksiä.

Siitä on puhuttu erillisenä asiana. Tuskin lapsi edes muisti sitä kun kysyi seksistä. En haluaisi kertoa, että se on erityisen mukavaa. Eihän kaikki siitä niin välitä.

Musta tossa kohti on ongelma. Onko sulla itselläsi ongelmia oman seksuaalisuutesi kanssa? Vaikuttaa, että ainakin olet rakentamassa sellaisia lapsellesi.

Seksi on taatusti suurimman osan mielestä mukavaa. Miksei sitä saisi sanoa?

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
ei kai kukaan oikeesti kerro 6-vuotiaalle et mies laittaa pippelin äidin pimppiin ja se tuntuu hyvältä???? 6-vuotiaalle????miks tarttis tietää???ajatteleeko nyt et se aina tuntuu hyvältä,alkaa todennäköisesti harrastaan seksiä aikaisessa vaiheessa kun kerran äitikin on sanonut että se on "KIVAA".

Kyllä se on ihan kerrottu noissa lapsille tarkoitetuissa kirjoissa joissa kerrotaan miten vauva saa alkunsa. Useammassakin kirjassa lukee että seksi tuntuu hyvältä ja siksi aikuiset sitä tekee. Kuusvuotiaani voi sen itsekin sieltä lukea ja minusta on parempi että se luetaan yhdessä niin että jos joku asia mietityttää niin siitä voidaan puhua.

Alkuperäinen kirjoittaja Ninni:

Kyllä se on ihan kerrottu noissa lapsille tarkoitetuissa kirjoissa joissa kerrotaan miten vauva saa alkunsa. Useammassakin kirjassa lukee että seksi tuntuu hyvältä ja siksi aikuiset sitä tekee. Kuusvuotiaani voi sen itsekin sieltä lukea ja minusta on parempi että se luetaan yhdessä niin että jos joku asia mietityttää niin siitä voidaan puhua.

Ja tietäähän ne että pippelin koskettelu tuntuu hyvältä, kun itsekin sitä koskettelevat, joten ei ole uusi asia lapselle, vaikka ikää eio lisikaan kuin 6v

Näin minäkin olen ajatellut.

Alkuperäinen kirjoittaja voi apua:

Mun mielestä.

Vaikka periaatteessa tääkään ei ole aina totta.[/quote]

Tällä menolla sinun lapsestasi tulee vielä myös aikuinen joka häpeää seksiä ja ei varmasti tule nauttimaan siitä.[/quote]

Kuinka niin? En ole aikomusta lapselle näitä kertoa. Jokuhan kirjoitti, ettei sais valehdella. Ja nyt sitten pyydetäänkin.

Nyt supermammat; lapselle kerrotaan seksistä sen verran kun niitä sillä hetkellä kiinnostaa tietää! Ei kaikki 9-vuotiaat tiedä juurikaan seksistä, ei edes 12-vuotiaat, eikä lapselle(huom! Lapsia ne on!) SAA tuputtaa sen enempää kuin on tarvis.

Jos ap:n lapsi kokee turvalliseks jutella seksiin liittyvistä asioista vanhempien kans, asiahan on sillon ok. Ehkä tää 9-vuotias ei vielä ollut sen enempää kiinnostunut asiasta.

Eihän meistä kukaan muu kuin ap tiedä miten avoin suhde on lapseensa, eikä meistä kukaan tunne tätä lasta. Mua kiinnosti seksiin liittyvät jutut "vasta" 11-vuotiaana kun kuulin juttuja koulussa, ja silloin itse kysyin vanhemmiltani lisää.

Alkuperäinen kirjoittaja Mam:
Mitä tarkoitat?

Rakastelu on hellyyden osoitus, seksi on nautinnon hakua pelkästään

Mitenniin muka? :o Ei se ihan noinkaan aina mene... Seksiin kuuluu paljon asioita, mä tykkään hyväillä mun miestäni koska mä rakastan sitä ja tykkään että se nauttii jne = se on yksi tapa osoittaa että rakastan.

Enmä ainakaan mitään tuntemattomia/sellaisten kanssa sekstailis kenestä en pidä...

Mun lapsi on tyttö, eikä se koske alapäähän siinä mielessä. Ja ihan turha tulla väittämään, että kaikki lapset sitä tekevät. En mäkään tehnyt.

No, suurin osa ja kyllä tytötkin hinkkaa itseään lelua vasten tms. kenties enemmän kuin pojat, etenkin nukkumaan mennessä

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Alkuperäinen kirjoittaja selitä vaan:
Lisäisin kyllä vielä että se on niin mukavaa että aikuiset tekevät sitä muulloinkin kuin vain raskaaksi tulo silmällä pitäen.

Tuohan jättää nyt kysymyksen että miksi ne samaa sukupuolta olevat harrastavat seksiä.

Siitä on puhuttu erillisenä asiana. Tuskin lapsi edes muisti sitä kun kysyi seksistä. En haluaisi kertoa, että se on erityisen mukavaa. Eihän kaikki siitä niin välitä.

Musta tossa kohti on ongelma. Onko sulla itselläsi ongelmia oman seksuaalisuutesi kanssa? Vaikuttaa, että ainakin olet rakentamassa sellaisia lapsellesi.

Seksi on taatusti suurimman osan mielestä mukavaa. Miksei sitä saisi sanoa?

On jonkun asteisia ongelmia, mutta enpä sysää niitä lapsen harteille, ikinä.

Mun lapsi on tyttö, eikä se koske alapäähän siinä mielessä. Ja ihan turha tulla väittämään, että kaikki lapset sitä tekevät. En mäkään tehnyt.

Eikö tyttö voi koskea alapäähän, miksei voi? Jossain vaiheessa kaikki koskee eikä sitä tartte hävetä! Itse tyydytin itseäni jo lapsena satunnaisesti.

No, suurin osa ja kyllä tytötkin hinkkaa itseään lelua vasten tms. kenties enemmän kuin pojat, etenkin nukkumaan mennessä

Arvasin tämän! Ette vain voi hyväksyä. Olisin mä huomannut, niinkuin sinäkin olet huomannut että lapsesi tekee sitä, minun lapseni ei.

Alkuperäinen kirjoittaja voi apua:

Mun mielestä.

Vaikka periaatteessa tääkään ei ole aina totta.

Tällä menolla sinun lapsestasi tulee vielä myös aikuinen joka häpeää seksiä ja ei varmasti tule nauttimaan siitä.[/quote]

Kuinka niin? En ole aikomusta lapselle näitä kertoa. Jokuhan kirjoitti, ettei sais valehdella. Ja nyt sitten pyydetäänkin.[/quote]

No ei pidä valehdella ei, mutta ikätason mukaisesti. Eihän se aina totta varmasti olekkaan, mutta eihän 9-vuotiaalle kerrottais varmastikkaan mistään prostituoidusta "Nuo naiset tossa tekee sitä siksi kun siitä saa helposti rahaa jne". Ei kuitenkaan sellasta kieroutunutta kuvaa seksistä kannata antaa.

Kerrohan ap vielä, että miksi sun mielestä on niin vastenmielistä ja kamalaa ihan rehellisesti ja avoimesti kertoa seksistä lapsellesi. Oletko uskovainen? Tuli vaan mieleen...

Alkuperäinen kirjoittaja sanv:
lapsille kuuluu kertoa seksistä ikätason mukaisesti. Antakaas olla jo, nää on niin ärsyttäviä arvosteluketjuja..

Kuka nyt arvostelee :o? Ap kysyi muilta onko ok kertoa näin, ja hälle vastattiin, oman mielipiteen mukaan tietty.

Alkuperäinen kirjoittaja Höh:

Eikö tyttö voi koskea alapäähän, miksei voi? Jossain vaiheessa kaikki koskee eikä sitä tartte hävetä! Itse tyydytin itseäni jo lapsena satunnaisesti.

On sillä kädet jotka toimii, eli kyllä voi. Mutta ei silti tee niin. Mä tutustuin itseeni siinä 17-vuotiaana sen takia että tiesin, että lähiaikoina tulen menettämään neitsyyteni poikaystävälleni. Että silleen.

Näin minäkin olen ajatellut.

Järkyttävää! Ette kait ole tosissanne?! Ei lapset sen takia kokeile seksiä että siitä on heille puhuttu luonnollisena asiana. Saman sarjan väitös kuin että kondomien jako on kehotus yhdyntään, yhtä lailla satua.

Alkuperäinen kirjoittaja sanv:
Nyt supermammat; lapselle kerrotaan seksistä sen verran kun niitä sillä hetkellä kiinnostaa tietää! Ei kaikki 9-vuotiaat tiedä juurikaan seksistä, ei edes 12-vuotiaat, eikä lapselle(huom! Lapsia ne on!) SAA tuputtaa sen enempää kuin on tarvis.

http://www.mll.fi/?x20737=12386614
" Seksi ei puhuta pelkästään nuoria, vaan myös 8-10 -vuotiaat kysyvät seksiin liittyviä asioita."

Ja kuten on hiljan uutisoitu, niin yhä useampi 11 vuotias on jo harrastanut seksiä seurustelukumppaninsa kanssa, eli kyllä siitä pitää kertoa jo nuorelle ennenkuin on liian myöhäistä. Sukupuolivalistus ja ehkäisy on tärkeä osa nuoren terveyttä.
Ettei tarvi vieraan ihmisen kanssa puhelimessa puhua asiasta, kun kotona silotellaan päätä ja sanotaan, että VAIN aikuinen harrastaa seksiä. Nuori ei kenties edes tajua, että se mitä tekee kumppaninsa kanssa, on seksiä.

Yhteistyössä