Onko isällä oikeus elatusmaksuun jos lapset ovat äidin luona kesän?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja En tiedä..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

En tiedä..

Vieras
Otsikossa lyhykäisyydessään asia tulikin ilmaistua,
eli, lapset asuvat isänsä luona, siellä on koulu ja kaverit lähellä. Ovat joka vuosi kesän äidin luona. Onko isällä silti oikeus elatusmaksuun? Olen sitä mieltä että koska lapset ovat minulla eli äidillään, ei minun isälle tarvitse silloin mitään maksaa vaan itseasiassa isän kuuluisi maksaa ajalta kun lapset ovat täällä! Vaan hän vaatii nyt rahoja itselleen, mitä tässä kuuluisi tehdä?

Otsikossa lyhykäisyydessään asia tulikin ilmaistua,
eli, lapset asuvat isänsä luona, siellä on koulu ja kaverit lähellä. Ovat joka vuosi kesän äidin luona. Onko isällä silti oikeus elatusmaksuun? Olen sitä mieltä että koska lapset ovat minulla eli äidillään, ei minun isälle tarvitse silloin mitään maksaa vaan itseasiassa isän kuuluisi maksaa ajalta kun lapset ovat täällä! Vaan hän vaatii nyt rahoja itselleen, mitä tässä kuuluisi tehdä?
Lähtökohtaisesti lasten isä on oikeassa tässä, elatusmaksut pyörii normaalisti kesälläkin. Vai lukeeko teillä elatussopimuksessa jotain muuta? Keskenänne voitte tietysti sopia miten haluatte.

Sopimuksessa ei lue tästä asiasta mitään. Ainoastaan se että lapset ovat joka toinen vloppu, puolet lomista ja kesän aina äidillään. Lapsilisät ymmärrän että mies pitää ajalta kun lapset ei ole hänellä. Mutta elatusmaksuhan on lapsen elatukseen siltä kuukaudelta ja lapset ovat luonani joten hänellä ei ole vaate-, ruoka-, eikä harrastekuluja lapsista koko kesältä.

Isän kanssa on muutenkin hieman hankalaa sopia raha-asioista, hän on sössinyt omansa ja minä taas olen taloudestani tarkka. Olen ostanut lapsille paljon vaatteita mutta he eivät saaneet niitä ottaa mukaan vaan reppu oli täynnä pieneksi meneviä, likaisia ja rikkinäisiä rumia vaatteita. Kun pyysin saada paremmat vaatteet, tuli vain kehotus ostaa heille uudet vaatteet jos ei repussa olevat kelpaa.. Minähän olen ostanut heille hienompia vaatteita mutta en saa niitä tänne käyttöön!!

No tietysti kuuluu maksaa isälle, ei ne asumiskulut kesällä pienene sen takia, että lapset ovat sinun luonasi, silti joutuu maksamaan vielä muitakin kuluja lapsista. Ruoka on kuule aika pieni osa siitä, mitä niihin lapsiin menee.

Luonapitovähennys tulisi, jos lapset olisivat säännölllisesti pidempiä jaksoja luonasi

Vaikuttaapa erityisen v-mäiseltä tuo sun eksäs. Mitä sä oikein näit siinä? No, mä soittasin itse lastenvalvojalle ja kysyisin siltä. Sunhan ei tosiaan tartte mitään muuta maksaa, kuin se elatusmaksu. Lastenvaatteet kuulus äijän hommaa niillä rahoilla.

• Tykkää
Reactions: Boobabe
No tietysti kuuluu maksaa isälle, ei ne asumiskulut kesällä pienene sen takia, että lapset ovat sinun luonasi, silti joutuu maksamaan vielä muitakin kuluja lapsista. Ruoka on kuule aika pieni osa siitä, mitä niihin lapsiin menee.

Luonapitovähennys tulisi, jos lapset olisivat säännölllisesti pidempiä jaksoja luonasi

Eli minä maksan kesä-, heinä-, ja elokuun elatusmaksut lapsista isälle vaikka lapset ovat luonani? Ja kun isä saa KAIKKI lasten tuet, maksan minä elatusmaksujen lisäksi kaikki kulut lapsista, ruoat, vaatteet, puheajat, viikkorahat, matkat ja harrastukset? Eihän se noin voi mennä.

Nii jos nyt kumminkin ostat niitä vaatteita nii älä laita lasten mukana miehelle. Osta lapsille omat kotivaatteet teille ja niitä pitävät kun ovat sun kans. Resut, pienet ja rikkinäiset takas repussa kesän päätteeks.

Eli minä maksan kesä-, heinä-, ja elokuun elatusmaksut lapsista isälle vaikka lapset ovat luonani? Ja kun isä saa KAIKKI lasten tuet, maksan minä elatusmaksujen lisäksi kaikki kulut lapsista, ruoat, vaatteet, puheajat, viikkorahat, matkat ja harrastukset? Eihän se noin voi mennä.

Näinhän se menee suurimmaksi osin äitien kohdalla. Mutta siitä ei kukaan ajattele että onpas epäreilua.

Eli äiti saa kaikki rahat, isä ei mitään ja ostaa lapsille kuitenkin vaatteita, pyöriä, lomamatkoja...

Ongelmaahan ei olisi jos tämä homma edes jotenkin toimisi. Nyt minua ei pidetä kuin suurena pohjattomana lompakkona jolla säälimättä maksatetaan kaikki. Isällä kun ei rahaa ole. Pelkästään lapsia ajattelin kun heidät tuttuun ympäristöön erossa jätin.

Niin, isä maksaa normaalisti nuo kaikki AINA, eikä siihen todellakaan riitä vuositasolla mitkään elarit ja lapsilisät pelkästään, vaan maksaa myöskin omasta pussistaan, kuten sinunkin pitää nyt tehdä.

Jos sä lasten kanssa haluat matkalle lähteä, niin tosiaanko kuvittelit, että teet sen lapsilisät tai elatusmaksun avulla? Ne on tarkoitettu lapselle TUEKSI, ei tosiaan kaikkeen lapsen kulutukseen.

Isällä on oltava isompi asunto ja jo siihen menee suurinosa noista rahoista. Ei niillä ole tarkoitustaan kaikkea kustantaa

Mistään luonapitovähennyksestä en ole ikinä kuullutkaan, eikä kyse nyt ole mistään sellaisesta. Vaan lapsethan ovat säännöllisesti luonani, kaikkineen kolmasosan vuodesta! Kuka minua tukee niinä kuukausina kun lapset ovat luonani? Sillä en minä saa lapsilisiä enkä elatusmaksuja. Saan kuitenkin maksaa kaiken noina kuukausina. Nytkin on ostettu vanhemmalle lapselle uusi puhelin , vaatteita molemmille vaikka kuinka paljon. Kauppalasku on yli puolet normaalia isompi. Huvittelemaan pitää päästä, laivalle ja huvipuistoon. Kesän urheilukoulut maksaa. Ja lapset on ollu vasta kaksi viikkoa luonani. Ei se minunkaan lompakkoni pohjaton ole.

se kenen luona lapsi ei ole kirjoilla maksaa joka kuukausi sille kenen luona lapsi on kirjoilla. Tässä on vähennys kuinka paljon lapset sitten on äidillään ja vuoden saldo jaetaan 12 kuukaudelle jolloin rahasumma on vakio. Näiden on pitänyt olla tuolloin sopimusta ja elatusta laskiessa jo selvillä. Sopimuksesta riippuen luet että mitä lukee vaatteiden hankinnassa ja kyllä äidinkin tekevät juuri tuota kiusaa että vaatteet on kauheita ja ikinä näe omia tai muun suvun ostamia.
Lyhyesti isä on oikeassa.
Voit käydä yleisillä laskureilla tarkastamassa tai lastenvalvojalla jos haluat korjausta/muutosta rahamäärään, mutta silti sinä maksat joka kuukausi.

Mistään luonapitovähennyksestä en ole ikinä kuullutkaan, eikä kyse nyt ole mistään sellaisesta. Vaan lapsethan ovat säännöllisesti luonani, kaikkineen kolmasosan vuodesta! Kuka minua tukee niinä kuukausina kun lapset ovat luonani? Sillä en minä saa lapsilisiä enkä elatusmaksuja. Saan kuitenkin maksaa kaiken noina kuukausina. Nytkin on ostettu vanhemmalle lapselle uusi puhelin , vaatteita molemmille vaikka kuinka paljon. Kauppalasku on yli puolet normaalia isompi. Huvittelemaan pitää päästä, laivalle ja huvipuistoon. Kesän urheilukoulut maksaa. Ja lapset on ollu vasta kaksi viikkoa luonani. Ei se minunkaan lompakkoni pohjaton ole.

Tervetuloa normaalin etäisän arkeen.

Olen samaa mieltä sun kanssa. Silloin kun lapset ovat sun luona niin kustannat heidän ruoat. Ei kuulu maksaa elatusmaksuja kun exällä ei ole silloin ruokamenoja lasten takia. Soita lastenvalvojalle.

Niin, isä maksaa normaalisti nuo kaikki AINA, eikä siihen todellakaan riitä vuositasolla mitkään elarit ja lapsilisät pelkästään, vaan maksaa myöskin omasta pussistaan, kuten sinunkin pitää nyt tehdä.

Jos sä lasten kanssa haluat matkalle lähteä, niin tosiaanko kuvittelit, että teet sen lapsilisät tai elatusmaksun avulla? Ne on tarkoitettu lapselle TUEKSI, ei tosiaan kaikkeen lapsen kulutukseen.

Isällä on oltava isompi asunto ja jo siihen menee suurinosa noista rahoista. Ei niillä ole tarkoitustaan kaikkea kustantaa

Isällä on halpa kaksio, jossa lapsilla on oma huone ja hän nukkuu olohuoneessa, vuokra ei sen alhaisempi olisi vaikka asuisi yksiössä. Isä ei myöskään käy matkoilla lasten kanssa koska hänelle EI OLE RAHAA, ei osta vaatteita vaan maksattaa ne minulla. Lasten liittymät maksan minä. Ei ole vuottakaan kun ostin polkupyörät, nyt puhelimen. Isän saamat tuet lapsista on yli 610€/kk, meinaatko että kaksi alakoululaista syö sen verran kuukaudessa?? Jos et nyt ole jo tajunnut, minä hitto maksan kaikki, muuten lapset eivät mitään saisi! Kyllä tuommoinen hyväksikäyttö ketuttaa ja olenkin miettinyt että haen asuinpaikanmuutosta, minulla on tilaa ja maksukykyä. Hitto.

No paljonko sinä maksat niistä lapsista elatusmaksua/lapsi?

Jos sinulla on maksukykyä ja summa on pienehkö, niin se on saatettu jo laskea sopimusta tehdessä, että lapset ovat luonasi kesän.

Minimihän on sen 150 euroa/lapsi ja se on siis minimi jonka maksaa pienituloinen.

Kaikki etäisät joutuvat kuitenkin maksamaan ne elarit 12 kuukaudelta. Miksi ihmeessä pitäisi olla jotenkin toinen käytäntö kun etä onkin äiti??

En tosiaankaan halua mitään eriarvoisuutta verrattuna etäisään, vaan haluan oikeudenmukaisuutta. Jos lapset on kolmasosan vuodesta kanssani ja maksan lähes kaikki heidän kulunsa, niin ei kai kesän aikana enää elareita tarvitse maksaa..? Mukisematta maksan kuitenkin 9 kuukautta vuodessa, silloinkin liittymät ja vaatteet ja suuremmat tarpeet, kännykät ja harrastevälineet.

En tosiaankaan halua mitään eriarvoisuutta verrattuna etäisään, vaan haluan oikeudenmukaisuutta. Jos lapset on kolmasosan vuodesta kanssani ja maksan lähes kaikki heidän kulunsa, niin ei kai kesän aikana enää elareita tarvitse maksaa..? Mukisematta maksan kuitenkin 9 kuukautta vuodessa, silloinkin liittymät ja vaatteet ja suuremmat tarpeet, kännykät ja harrastevälineet.

Lastenvalvojalle ja oikeuteen sitten näiden asioiden kanssa. Elarit sinun pitää maksaa, kaikki muu tuosta on vapaaehtoista.

Niin, ilman että ostat, lapsilla ei ole sitä, tätä eikä tuota. Noh, joko ostat ja heillä on, tai et osta, ja heillä ei ole. Elarit silti on maksettava kaikilta kuukausilta.

TAI. Muutos elareihin oikeuden kautta. Muu ei auta ellei mies sovi kanssasi ettei sinun niitä tarvitse maksaa.

Kyllä kuuluu maksaa elatusmaksut joka kuulta, MUTTA ei kuulu ostaa vaatteita, puhelimia tms, vaan ne luuluu lähivanhemman hankkia. Jollette sitten elatusmaksusopimuksessa ole toisin määrittäneet.
Ja tosiaan jos åidät lapsia luonasi enemmän kuin mitä alkuperäisessä sopimiksessa on, voitte sopia luonapitovähennyksesta elatusmaksuun, muttei sekään poista koko maksua

Yhteistyössä