Onko järkeä ostaa 2. lapselle uudet vaunut jos vanhat vielä ok...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mama
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:
Mä yritän ajatella asioista ekologisesti, ja mun mielestä åbon tapa myydä vanhat uudelle käyttäjälle on ekologista ja järkevää, vaikka vaunut/rattaat ovatkin vaihtuneet tiheästi.

Mistäpä niitä käytettyjä hyväkuntoisia rattaita tulisi, jos jokainen käyttäisi yksiä ja samoja lapselta toiselle, ja säilyttäisi niitä varastossaan mahdollista seuraavaa lasta varten? :)

Meillä on jäljellä enää ne Ponyt, joten jos vielä vauvoja tulee, niin muutamien uusien rattaiden osto on edessä taas.

No niinpä. Joten eikun vaan vaunuja shoppailemaan, se siis lienee lopultakin kaikista ekologisin vaihtoehto! Ps.meidän vaunut saatiin käytettynä(olivat olleet kahdella lapsella) ja ovat nyt siis palvelleet vielä meidänkin lapsen. Ja vaunut menevät edelleen käytöön eräälle perheelle mummola vaunuiksi koska ovat vielä ihan ok.kunnossa. Etenkin vaunukoppa, koska sen käyttöikä on niin jumalattoman lyhyt:)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No niinpä. Joten eikun vaan vaunuja shoppailemaan, se siis lienee lopultakin kaikista ekologisin vaihtoehto! Ps.meidän vaunut saatiin käytettynä(olivat olleet kahdella lapsella) ja ovat nyt siis palvelleet vielä meidänkin lapsen. Ja vaunut menevät edelleen käytöön eräälle perheelle mummola vaunuiksi koska ovat vielä ihan ok.kunnossa. Etenkin vaunukoppa, koska sen käyttöikä on niin jumalattoman lyhyt:)

Joku on ne teidänkin vaunut kuitenkin joskus uutena ostanut :)
Ehkä juuri minä :D

okei.No toi sun logiikkas on aika mielenkiintoista mutta ihan sama...

Mutta eikö se muka mene niin, että joku on aina se eka omistaja? Myy/antaa vaunut sitten pois, joku toinen käyttää niitä, ja ehkä myy ne edelleen jollekin toiselle käytettäväksi....jne.

Yksi kaverini on vannoutunut kirppisihminen eikä ole ostanut lapsilleen varmaan ikinä mitään uutena, sen enempää vaatteita kuin tavaroitakaan. Todella hienosti on lapset aina olleet puettu ja kaikki tarpeelliset vempeleet löytyneet hyväkuntoisina ja siisteinä.

Hän aina muistaakin kiittää näitä ihmisiä jotka ostavat kaiken uutena ja laittavat sitten hyväkuntoisena kiertoon. :) Ja saa hän sitten yleensä itsekin niistä vielä omiaan pois kun pistää käytön jälkeen eteenpäin...

Mutta eikö se muka mene niin, että joku on aina se eka omistaja? Myy/antaa vaunut sitten pois, joku toinen käyttää niitä, ja ehkä myy ne edelleen jollekin toiselle käytettäväksi....jne.

No tietenkin menee.Samahan pätee kaikkeen KIERRÄTYKSEEN. Mutta esim.me olimme tässä tapauksessa tavaran kierrossa se perhe, jonka ei tarvinnut ostaa uutta, kuten ei myöskään tarvitse niiden, jotka nyt ottavat nämä vaunut mummola vaunuikseen.

Itse en vaan jaksaisi tuollaista, että jatkuvasti saisin olla ostamassa tai myymässä jotain vaunuja. Jotkut vaunut kerran hommataan ja niillä pärjätään kunnes vaunuja enää ei tarvita. Pienten puutteidenkin kanssa voi elää, tosin eräät eivät kestä mitään epätäydellisyyttä ympärillään. Mutta tosiaan itselle ei niin väliä, illaiset vaunut on, että jaksaisin kerran kuussa olla myymässä, ostamassa ja vaihtamassa vaunuja.

On aivan järjetöntä. Suhteellisuudentaju on jotenkin mennyt jos elämä pyörii ihan rattaiden ja haalareiden ympärillä.

Tarviiko elämän pyöriä rattaiden ympärillä jos niitä sattuu olemaan useammat eri tarpeisiin ja/tai ne on uusina hankittuja?

Ihmiset nyt yleensä osteskelee asioita, joku tykkää vaatteista ja toinen vaikka uusii tiheämmin sisustusta tai muuten panostaa siihen. Joku taas hankkii perheeseen useamman auton ja/tai ne uusina. Jne. Ei se nyt tarkoita että näiden ihmisten suhteellisuudentaju olisi mennyt ja elämä pyörisi pelkästään vatteiden, mööpeleiden tai autojen ympärillä.

No mulla ei ole tarvetta ollu ostaa, käytettynä ostin 7v sitten emmaljungat ja samat emmaljungat tulis käyttöön jos vauva tulis. Eikä ole edes renkaita vaihdettu. Ne semmoset valkoiset renkaat on ihan huiput, ei tarvii turhaan pumppujen kanssa takkuilla.

Mä en tajua, miksi jotkut tekee järkyttävän numeron jostain vaunujen/rattaiden ostosta. Mulle ne ei todellakaan ole henki ja elämä ja en jaksa kytätä millaiset kärryt muilla on ja kuinka monet niitä on. Minusta ei ole yhtään sen "nolompaa" omistaa viidet uudet kuin yhdet vanhat, mitä väliä sillä on muille...? Itse möin lapsen uutena ostetut Emmaljungat pois ja ostin tilalle Scooterit. Meillä on lisäksi kahdet matkarattaat, toiset vähän tukevammat ja toiset sellaiset sateenvarjorattaat. Toiset on käytettyvä saadut ja toiset ostettu. Jos tulee toinen lapsi, ostetaan sille uudet vaunut. Minä mainitsin siitä miehestäni, lähinnä huumorilla. Yhteiset rahat meillä on ja yhdessä tehdään ostopäätöset, nuo vaunujutut yms. lasten hankinnat jää kyllä oikeastaan enemmän minun vastuulleni, meillä ei mies jaksa niistä niin kiinnostua ja miksi tarvitsisikaan, kyllä minä osaan vaunut ja rattaat valita :)

Meillä neljä lasta, vanhin pian 8v. Ostettiin hälle kahdella lapsella käytetyt Brion yhdistelmät (vm. ehkä jotain -96-97) ja samoilla vaunuilla ovat kaikki muksut pörränneet. Kyllähän ne alkaa olla aika käytetyn näköiset, ehkä jos joskus tulee viides, voisi harkita uudempia käytettyjä...

Kyllä meilläkin on uusien vaunujen osto silloin edessä kun kakkonen joskus tulee. Kun tämä esikoinen syntyi niin mulla ei ollut hajuakaan siitä minkälaiset vaunut olis hyvät, kauppoja kyllä kierrettiin ja netistä ja tutuilta etsittiin neuvoja. Niissä neuvoissa vaan on se huono puoli että jokaisella ne tarpeet on erilaiset, joten mitkä kiesit sopii yhdelle niin ei sovi toiselle. Nykyisillä pärjätään ja en aio niitä vaihtaa vaikka hermo menee välillä niiden epäkäytännöllisyyteen, mut tokan kanssa sitten olen vähän viisaampi ja ostan toisenlaiset, nyt kun jo paremmin tietää mitkä sopii omiin tarpeisiin.

Ja toi että maailma hukkuu p*skaan, se on varmaan aika monesta muustakin asiasta kiinni kuin lastenvaunuista. Esim autoton perhe jolla on vaikka viidet eri vaunut voi olla ekologisempi kuin perhe jossa molemmilla vanhemmilla omat autot joilla päivittäin ajellaan ja sitten vaan ne yhdet 10v vanhat vaunut.

Minulla oli tosi hyvä tuuri kun sain ystävältäni ainakin kolmella lapsella olleet Emmaljungat. Ei tarvinnut miettiä millaiset kaupasta suurella rahalla hakee. Näin jälkeenpäin kun ajattelee niin ei ennen lapsen syntymää ja vaunujen käyttöä edes osaa ostaa täydellisiä vaunuja. Meidän saadut ovat kuitenkin tarpeeksi hyvät ja aion kierrättää ne ilmaiseksi eteenpäin.

Ekalle ostettiin huolella valitut vaunut ja matkarattaat. Kaikki kolme lasta noita ovat käyttäneet.
Vaunut voin myydä kunnon puolesta erittäin hyväkuntoisina pois, kunhan meillä tarve loppuu. Yksi sisärengas on vaihdettu näiden 7.5 v aikana.
Matkarattaat vetelevät viimeisiään, mutta toimivat vielä omassa käytössä.

Miksi ihmeessä hankkia uusia, kun vanhat ovat vielä täysin hyvät, toimivat ja aikanaan huolella valitut.

En kokenut tarpeelliseksi, enkä halua olla 'kertakäyttökuluttaja', ikäeroa tuili 2v 7kk. Esikoiselle hankitut kärryt (I'coo Platon kolmipyöräiset, pehmeällä kantokopalla) oli koht kalliit ja laadukkaat ja palvelevat nyt kuopuksella varmaan sinne ratasiän loppuun asti n. 3-vuotiaaksi. Lisänä on matkikset jotka nekin olivat esikoisella. Matkikset olleet niin monessa menossa että kolhiintuneet että ne taidan uusia mutta nekin nyt käytettynä kun naapurissa on hyväkuntoiset Peg Peregon Plikot.

Yhteistyössä