Onko järkeä ostaa 2. lapselle uudet vaunut jos vanhat vielä ok...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mama
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ohhoh..ihmettelen vastauksianne!kyllä on varsinaista kulutusjuhlaa..:/ no kai mä sitten vaan oon outo, mutta en todellakaan aio ostaa uusia vaunuja kakkoselle, kun edellisissäkään ei ole mitään vikaa...

Täysin samaa mieltä. Olen oikein pöyristynyt! Meillä ainakin 3.kin lapsi kulki esikoisen 10 vuotta vanhoissa vaunuissa, ja oikein hyvin kulkikin. On niin lyhyt aika, kun vauvaa vaunuissa työnnellään/nukutellaan. Oikeasti, en tajua, mitä järkeä!

Sitä paitisi en jaksaisi tuhlata aikaa uusien mallien tutkimiseen, kaupoissa kiertelyyn... ihan hullua.

Järjestä en tiedä... mutmut...

...meillä kaksi lasta: ikäeroa reilu vuosi
ja nyt tähän asti ollut jo kuudet eri vaunut :D
(lapset nyt 2v & 3v)

Puolet näistä ostettu uusina ja puolet käytettynä...
Jokainen tyylillään, itse ainakin kyllästyn erittäin nopsaan ;D

Alkuperäinen kirjoittaja 2xmami:

(lapset nyt 2v & 3v)

Aika noloa... tai siis tosi noloa!

Ei järkevää, mutta eihän kaiken pidäkään tässä elämässä olla niin äärettömän järkevää.

Mun kahdella lapsella (ikäeroa 2 v) on ollut yhteensä varmaan kymmenet vaunut/rattaat. Osa ostettu uutena, muutamat käytettynä, ja kaikki myyty/annettu pois kun ei ole enää ollut käyttöä. Pelkästään uuden, nätimmän kuosin takia en ole uusia hankkinut, vaan tarpeen mukaan. Yhdistelmät myytiin, kun vaunuaika oli ohi ja ne olivat rattaina aika kömpelöt, ja tilalle ostettiin ketterät joggerit. Sateenvarjorattaat hommattiin esikoiselle taaperoiässä laivareissuja varten ja ne myytiin & ostettiin samanmoiset mutta kuomulliset+selkänoja alas menevät kun kuopus tarvitsi sattareita (tarpeelliset vauvaikäisellä ). Tuplarattaat piti olla kun lasten ikäero oli aika pieni, matkarattaat ostettiin aluksi ilmakumipyörillä mutta ne myytiin koska ne olivat kovin raskaat työntää ja veivät liikaa tilaa autossa, tilalle hommattiin sitten kevyemmät ja pienemmät matkarattaat. Kuopuksen kolmipyöräiset "kaupunkirattaat" vaihdettiin Brion Ponyihin lapsen kasvaessa. Jne.

Niin mutta niihin ceroxin renkaiden uusimiseenkin menisi noin 100? ainakin, ja toisekseen meillä ei ole "kovaa koppaa" eli siinä ihan vauvavaiheessa kai tarvii? Vai tarviskohan?

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Ei järkevää, mutta eihän kaiken pidäkään tässä elämässä olla niin äärettömän järkevää.

Mun kahdella lapsella (ikäeroa 2 v) on ollut yhteensä varmaan kymmenet vaunut/rattaat. Osa ostettu uutena, muutamat käytettynä, ja kaikki myyty/annettu pois kun ei ole enää ollut käyttöä. Pelkästään uuden, nätimmän kuosin takia en ole uusia hankkinut, vaan tarpeen mukaan. Yhdistelmät myytiin, kun vaunuaika oli ohi ja ne olivat rattaina aika kömpelöt, ja tilalle ostettiin ketterät joggerit. Sateenvarjorattaat hommattiin esikoiselle taaperoiässä laivareissuja varten ja ne myytiin & ostettiin samanmoiset mutta kuomulliset+selkänoja alas menevät kun kuopus tarvitsi sattareita (tarpeelliset vauvaikäisellä ). Tuplarattaat piti olla kun lasten ikäero oli aika pieni, matkarattaat ostettiin aluksi ilmakumipyörillä mutta ne myytiin koska ne olivat kovin raskaat työntää ja veivät liikaa tilaa autossa, tilalle hommattiin sitten kevyemmät ja pienemmät matkarattaat. Kuopuksen kolmipyöräiset "kaupunkirattaat" vaihdettiin Brion Ponyihin lapsen kasvaessa. Jne.

Jep. Eräillä sitä riittää tarpeita ja joka tarpeen perässä pitää juosta kauppaan. No, onhan sitä tässäkin sitten varmaan jollekulle elämänsisältöä kerrakseen. Musta tällainen on vaan yksinomaan noloa ja osoittaa jotain älykkyystasosta.

Alkuperäinen kirjoittaja 2xmami:

(lapset nyt 2v & 3v)

Et ole tosissas!!!! voi elämä mitä mammoja.

Jep. Eräillä sitä riittää tarpeita ja joka tarpeen perässä pitää juosta kauppaan. No, onhan sitä tässäkin sitten varmaan jollekulle elämänsisältöä kerrakseen. Musta tällainen on vaan yksinomaan noloa ja osoittaa jotain älykkyystasosta.

Mulla on tutkitusti korkea älykkyysosamäärä :D

Ja paljon liikkuvina (kävellen, koska omaa autoa ei reilu 5 v kestäneen äitiyteni aikana ole ollut kuin hetkellisesti) on ollut tärkeää, että on oikeanlaiset kärryt senhetkisiin tarpeisiin. Vasta käytettäessä huomaa, ovatko rattaat hyvät, vai puuttuuko niistä jotain tarpeellista. Miten niihin mahtuu ostokset, miten niiden kanssa pääsee lumessa eteenpäin, miten onnistuu bussissa matkustaminen, mahtuuko liikkumaan kaupoissa, saako seisomalautaa kiinni toiselle lapselle (se ei todellakaan ollut ajankohtainen asia kun esikoiselle vaunuja ja matkarattaita ostimme)...

Eikä niitä hyväkuntoisia käytettyjäkään olisi olemassa, jos kukaan ei niitä edullisesti eteenpäin myisi...

Meillä on kaikki kolme lasta kulkenut hyvin serkun yli 10v vanhoissa vaunuissa. Ovat kyllä ihmisten mielestä varmaan aika kamalat kun ei ole edes käännettävää/säädettävää työntöaisaa, kamalat isot kapeat renkaat jne. Kyllähän mä silloin kun eka syntyi niin vähän olisin uudet halunut ostaa, mut oikeastaan ei annettu vaihtoehtoja... Ostin sit matkarattaat uutena ja onhan ne jo vähän kulahtaneet mut kyllä tuo kolmaskin niillä nyt pari vuotta vielä menee, sit ei enää tarvita.

Mä en ihan oikeesti ymmärrä että vaunuja vaihdellaan/ostetaan/myydään jatkuvasti. Onko se jotain pätemisen tarvetta vai sen näyttämistä että meillä nyt onkin varaa ostaa jokaiselle uudet ja kaikilla lisävarusteilla?

Mulla on tutkitusti korkea älykkyysosamäärä :D

Ja paljon liikkuvina (kävellen, koska omaa autoa ei reilu 5 v kestäneen äitiyteni aikana ole ollut kuin hetkellisesti) on ollut tärkeää, että on oikeanlaiset kärryt senhetkisiin tarpeisiin. Vasta käytettäessä huomaa, ovatko rattaat hyvät, vai puuttuuko niistä jotain tarpeellista. Miten niihin mahtuu ostokset, miten niiden kanssa pääsee lumessa eteenpäin, miten onnistuu bussissa matkustaminen, mahtuuko liikkumaan kaupoissa, saako seisomalautaa kiinni toiselle lapselle (se ei todellakaan ollut ajankohtainen asia kun esikoiselle vaunuja ja matkarattaita ostimme)...

Eikä niitä hyväkuntoisia käytettyjäkään olisi olemassa, jos kukaan ei niitä edullisesti eteenpäin myisi...

Ehkäpä kannattaisi aina ennen ostopäätöstä tutustua mahdollisimman hyvin erilaisiin vaunuihin, miettiä mitkä ne omat tarpeet ovat, mikä on turhaa jne. Taitaa moni sitten ostaa aikalailla hetken mielijohteestakin ihkut uudet vaunut..ei kai ne tarpeet nyt sentään joka kuukausi vaihdu...ja mun mielestä tällainen kulttuuri kertoo vain ja ainoastaan ihmeellisestä tarpeesta tyydyttää materian tarvetta...ja IHAN OIKEASTI en sano tätä riidanhakuisessa tarkoituksessa, mutta minusta tällainen kulutusjuhla on surullista kun maailma tursuaa muutenkin tavaraa.Mutta tämä onkin minun mielipide.

Ehkäpä kannattaisi aina ennen ostopäätöstä tutustua mahdollisimman hyvin erilaisiin vaunuihin, miettiä mitkä ne omat tarpeet ovat, mikä on turhaa jne. Taitaa moni sitten ostaa aikalailla hetken mielijohteestakin ihkut uudet vaunut..ei kai ne tarpeet nyt sentään joka kuukausi vaihdu...ja mun mielestä tällainen kulttuuri kertoo vain ja ainoastaan ihmeellisestä tarpeesta tyydyttää materian tarvetta...ja IHAN OIKEASTI en sano tätä riidanhakuisessa tarkoituksessa, mutta minusta tällainen kulutusjuhla on surullista kun maailma tursuaa muutenkin tavaraa.Mutta tämä onkin minun mielipide.

No näin juuri. Jos niitä tarpeita yrittäisi miettiä hieman pidemmällä aikavälillä eikä vain mielijohteesta, niin varmaan olisi pidempi käyttöikä. Ja muutenkin itse en ole niin kauhean tarkka, että vaikka jokin ominaisuus rattaissa ei olisi ihan täyskymppi, niin voin ihan hyvin elää silti niiden kanssa. Musta tällainen ostomania on vaan vastenmielistä, en näe tuollaisessa mitään ihailtavaa.

Nykyäidillekään mikään ei tunnu enää miltään ennenkuin ostaa jotain. Surullista.

Usein myös tuntuu, että fiineimmät varusteet ovat niillä, jotka niitä vähiten tarvitsevat/ käyttävät :) Pyöritään ostoskeskuksissa ja lähipuistoissa vaunuilla, joilla voisi kiivetä vaikka Kilimanjarolle ja muksuilla on liukumäessä viimeisen päälle vetimet vaikka maastovaellusta varten. Meillä on pärjätty hyvin yksillä kuomurattailla, vaikka päivittäin tulee kilometrikaupalla maastolenkkiä ja muuta.

Kyllä tarpeita voi luoda ihan tyhjästä, mutta jos keskittyy olennaiseen, huomaa, ettei se uusi kärry onnea tuo. Sen jälkeen haluaa taas jotain uutta ja luonto ja kukkaro kiittävät...
Paljon paremmalta tuntuu kun pystyy pärjäämään vähemmällä, tunne säilyy.

Kyllä ne tarpeet vaan vaihtuivat.

Vauvalla piti olla vaunut (kaikki sanoivat niin, ja minä uskoin). Yhdistelmät olivat kuitenkin todella kömpelöt rattaina, joten lapsen ollessa 9 kk ne myytiin pois, ja tilalle ostettiin joggerit. Kuopukselle en enää vaunuja ostanutkaan, kun koin ne tarpeettomiksi, vaan ostin joggereihin kantokopan ja niillä mentiin.

Ilmakumipyöriä kehuttiin kovasti, matkarattaissa. Ostimme siis ilmakumipyöräiset matkurit, ja ne olivatkin hyvät, hieman raskaat tosin. Kun sitten ostimme oman auton, niin totesimme etteivät matkarattaat mahdukaan sinne, koska ilmakumipyörien takia ne veivät paljon tilaa kasattuna. Ne myytiin, ja tilalle ostettiin sellaiset matkurit joissa ei ilmakumeja ollut, ne mahtuivat auton taakse hyvin.

Sateenvarjorattaat ostimme tuttavalta laivareissua varten, kun esikoinen oli taaperoiässä. Ne kun eivät vie tilaa hytissä. Ne olivatkin ihan jees, mutta kun syntyi kuopus, niin vauvaa ei voinut laittaa rattaisiin joissa ei ole makuuasentoa (ja esikoinenkin tarvitsi vielä rattaita) niin ostettiin kuopukselle makuuasentoon menevät sattarit, myöhemmin esikoisen istumasattarit myytiin pois.

Tuplarattaat ostimme, koska juuri 2 v täyttänyt esikoinen oli itsekin vielä ratasiässä kuopuksen synnyttyä.

Esikoiselle ostamamme kevyemmät matkarattaat olivatkin sitten sellaiset, joihin ei saanut seisomalautaa kiinni. Ne vaihtuivat kolmipyöräisiin "kaupunkirattaisiin", jotka taas osoittautuivat huonolaatuisiksi (hajosivat monesti) ja palautimme ne kauppaan. Tilalle ostettiin Brion Ponyt.

Eli tarpeet taatusti vaihtuvat lapsen kasvaessa, perheen muuttaessa (olemme muuttaneet kahdesti lasten aikana, hissitalosta hissittömän talon tokaan kerrokseen ja sieltä maan tasalle) ja toisen lapsen syntyessä (kun perheessä on silloin kaksi pientä lasta). Hetken mielijohteesta ollaan ostettu vain yhdet rattaat, ne "kaupunkirattaat" jotka osoittautuivat virhetikiksi, mutta valmistus/laatuvirheestä emme kyllä olisi tienneet vaikka ostosta olisi harkittu kauemminkin.

Kyllä ne tarpeet vaan vaihtuivat.

Vauvalla piti olla vaunut (kaikki sanoivat niin, ja minä uskoin). Yhdistelmät olivat kuitenkin todella kömpelöt rattaina, joten lapsen ollessa 9 kk ne myytiin pois, ja tilalle ostettiin joggerit. Kuopukselle en enää vaunuja ostanutkaan, kun koin ne tarpeettomiksi, vaan ostin joggereihin kantokopan ja niillä mentiin.

Ilmakumipyöriä kehuttiin kovasti, matkarattaissa. Ostimme siis ilmakumipyöräiset matkurit, ja ne olivatkin hyvät, hieman raskaat tosin. Kun sitten ostimme oman auton, niin totesimme etteivät matkarattaat mahdukaan sinne, koska ilmakumipyörien takia ne veivät paljon tilaa kasattuna. Ne myytiin, ja tilalle ostettiin sellaiset matkurit joissa ei ilmakumeja ollut, ne mahtuivat auton taakse hyvin.

Sateenvarjorattaat ostimme tuttavalta laivareissua varten, kun esikoinen oli taaperoiässä. Ne kun eivät vie tilaa hytissä. Ne olivatkin ihan jees, mutta kun syntyi kuopus, niin vauvaa ei voinut laittaa rattaisiin joissa ei ole makuuasentoa (ja esikoinenkin tarvitsi vielä rattaita) niin ostettiin kuopukselle makuuasentoon menevät sattarit, myöhemmin esikoisen istumasattarit myytiin pois.

Tuplarattaat ostimme, koska juuri 2 v täyttänyt esikoinen oli itsekin vielä ratasiässä kuopuksen synnyttyä.

Esikoiselle ostamamme kevyemmät matkarattaat olivatkin sitten sellaiset, joihin ei saanut seisomalautaa kiinni. Ne vaihtuivat kolmipyöräisiin "kaupunkirattaisiin", jotka taas osoittautuivat huonolaatuisiksi (hajosivat monesti) ja palautimme ne kauppaan. Tilalle ostettiin Brion Ponyt.

Eli tarpeet taatusti vaihtuvat lapsen kasvaessa, perheen muuttaessa (olemme muuttaneet kahdesti lasten aikana, hissitalosta hissittömän talon tokaan kerrokseen ja sieltä maan tasalle) ja toisen lapsen syntyessä (kun perheessä on silloin kaksi pientä lasta). Hetken mielijohteesta ollaan ostettu vain yhdet rattaat, ne "kaupunkirattaat" jotka osoittautuivat virhetikiksi, mutta valmistus/laatuvirheestä emme kyllä olisi tienneet vaikka ostosta olisi harkittu kauemminkin.

No juu. Eipä olisi kyllä mulla kaikesta huolimatta tullut monia vaihdoksia. En esim. ikinä ostaisi laivamatkaa varten jotain erillisiä rattaita, vaan ihan tavallisilla rattailla sinne laivalle pääsee aivan erinomaisesti. Ja itse kyllä ennen ostopäätöstä testaan myös rattaiden sopimisen autoon. Eli ei nuo sun selitykset mun mielestä vaikuta mitenkään uskottavilta.

No juu. Eipä olisi kyllä mulla kaikesta huolimatta tullut monia vaihdoksia. En esim. ikinä ostaisi laivamatkaa varten jotain erillisiä rattaita, vaan ihan tavallisilla rattailla sinne laivalle pääsee aivan erinomaisesti. Ja itse kyllä ennen ostopäätöstä testaan myös rattaiden sopimisen autoon. Eli ei nuo sun selitykset mun mielestä vaikuta mitenkään uskottavilta.

Ei tämä asia varmasti mikään uskonasia olekaan. Sä olet toiminut omalla tavallasi, ja åbo omallaan. Ihmisten tarpeet ovat erilaisia. Mä yritän ajatella asioista ekologisesti, ja mun mielestä åbon tapa myydä vanhat uudelle käyttäjälle on ekologista ja järkevää, vaikka vaunut/rattaat ovatkin vaihtuneet tiheästi.

Åboa peesailen, meilläkin noita rattaita on ollut ja on yhä... Kaksi lasta pienellä ikäerolla ja omine tarpeineen (erityislapsia joilla kävelemään oppiminen ym tullut myöhässä) ovat vähän haastava yhdistelmä ja niin ikään autottomina olemme kokeneet hyväksi sen että rattaat sopivat kyseiseen liikkumiseen ja elämänvaiheeseen. :)

Jos varaa noihin ei olisi ollut niin ei varmaan oltaisi niin monia hankittu, mutta kun kerran on mahdollisuus niin miksei siitä nauttisi. Voidaan ehkä sanoa sitten että ollaan omalta osaltamme ehkä autottomina säästetty luontoa jollain muulla tapaa...?

Oli sitten muiden korviin uskottavaa tai ei, oma valintamme emmekä sille kenenkään uskomisia tai hyväksyntää kaipaakaan. :D

Me kävimme laivalla jatkuvasti, ja kyllästyimme siihen että rattaat veivät paljon tilaa pienessä hytissä.

Ja auto ikäänkuin ilmestyi meille: mies kysyi isältäni että olisiko hänen ystävällään tarpeetonta autoa, ja olihan sillä. Ei siis kierretty autokauppoja rattaat kainalossa, vaan otettiin se auto joka halvalla ja samantien saatiin.

Mutta sinä saat toki ajatella ihan miten haluat :)

Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:
Mä yritän ajatella asioista ekologisesti, ja mun mielestä åbon tapa myydä vanhat uudelle käyttäjälle on ekologista ja järkevää, vaikka vaunut/rattaat ovatkin vaihtuneet tiheästi.

Mistäpä niitä käytettyjä hyväkuntoisia rattaita tulisi, jos jokainen käyttäisi yksiä ja samoja lapselta toiselle, ja säilyttäisi niitä varastossaan mahdollista seuraavaa lasta varten? :)

Meillä on jäljellä enää ne Ponyt, joten jos vielä vauvoja tulee, niin muutamien uusien rattaiden osto on edessä taas.

Yhteistyössä