onko jokin asia toisen perheen tavoissa yllättänyt sinut?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja åå
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Å

åå

Vieras
eli onko teille tullut jostakin asiasta sellanne olo että " oho, saako / eikö saa niitten lapsi tehdä noin ".

minä itse "yllätyin" kun kaverini sanoi että hänen 1v5kk napero ei saa "lukea" kotona lehtiä eikä ole koskaan saanutkaan vaikka haluaisi kovasti vähän rapistella. siis sen takia kun repisi ne kuitenkin. ja kyse vielä vanhoista, luetuista lehdistä.

meillä tyttö 1v4kk on saanut rapistella ja välillä silppoakin pieneksi tihruksi.

ja tiedän siis että kaikilla on omat tavat, eiikä oo tarkotus halveksi niitä, mut kohan kyselen :)

Yhdessä tuttavaperheessä yllätti se, että lapset eivät saa leikkiä leluillaan.

Pehmot, legorakennelmat, figuurit, autot yms on siistissä rivissä lipaston päällä ja hyllyissä, eikä niihin saa koskea. Se on edelleen mielestäni todella outoa.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:

Pehmot, legorakennelmat, figuurit, autot yms on siistissä rivissä lipaston päällä ja hyllyissä, eikä niihin saa koskea. Se on edelleen mielestäni todella outoa.

mitä ne lapset sitten tekee kotonaan?

no OHO. todella outoa..

:o

naamapyyhe on edelleen outo tapa... siis keittiön naulakossa roikkuva pyyhe johon kaikki perheen lapset käyvät pyyhkimässä naamansa ja kätensä puhtaaksi syömisen jälkeen jos niissä on ruokatahroja eikä siis käsiä tai naamoja pestä ennen pyyhkimistä ollenkaan.

juu monikin asia on yllättänyt, mm. se ettei ole annettu reilun 3v. kävellä itse portaita alas, on pidetty täysin vaipoissa, ei anneta itse syödä, torutaan lasta kaikesta vaikka ei edes tee mitään. Kyllä kovin aina ihmettelen..

no mun sisko aikanaa oli selanen et jos lapsi sai legoja lahjaksi,niin lapsi sai koota ne esim. autot valmiiksi ja sitten ne laitettiin kjohonki ylös ettei niitä enää rikottais,eikä niihin todellakaan saanu kukaan koskea..sitte niillä oli sellasia playmobil ukkeleita ja niihin kuuluu kaikkee pientä osaa, ni ne oli kanssa jossai lukollisessa kaapissa ja viraat ei saanu niil leikkiä ollenkaan.eikä omakaan lapsi kun joskus harvoin vaan.Ihme touhua!

No että saa hyppiä esim. sohvalta alas esine suussa. Tämä sellainen perhe jossa tulee aina sellainen olo että olen ylisuojeleva. :/ ja sitten sellainen että lapsi ei saa mennä vapaasti kaikkiin huoneisiin.

Tarkoitetaanko tuolla ylempänä sitä että leluilla ei saa leikkiä vieraiden aikana? siinä tapauksessa ymmärrän että halutaan pitää huone siistinä vierailun ajan? Tai sitten jos on ns. koristeleluja ja leikkilelut erikseen. Esim. jos 3v on saanut pikkulegoja niin ne on laitettu koristeeksi hyllyyn odottamaan lapsen kasvamista/niitä katsotaan vain vanhemman kanssa. Meillä on hyllyssä kasa pehmoleluja koristeena eikä niillä lapsi leiki, koska siellä on esim. meidän vanhempien vanhoja leluja. Sitten erikseen on iso kasa pehmoja lapsen ulottuvilla.

niin ja meillä on lukollisessa kaapissa palapelejä ym. pientä roinaa sisältävää peliä, koska lapseni on liian pieni huolehtimaan että nämä tavarat pysyy ojennuksessa. Avain kyllä on koko ajan lukossa, että sitten kun osaa avata lukon niin saa vapaasti myös ottaa näitä tavaroita käyttöön eikä tarvitse vanhemmilta pyytää lupaa. Tosin palapelit siirsin joku aika sitten lukottomaan lipastoon, josta osaa ottaa itse.

Ihmetyttää, että viedään puolikuntoiset tai selkeästi sairaat lapset kylään, hoitoon ja pihalle ....missä tartuttavat tautinsa toisiin, kylässä ym. lapset saa riehua miten sattuu ja tonkia kaikki paikat ........

Mua ihmetyttää, kun joidenkin mielestä jo 2 v tai allekin voisi päättää omista nukkumisistaan - tarviiko nukkua päiväunet ja tarviiko mennä yöunille ennen puoltayötä.

Yhden sukulaisen lapset ei saa koskaan, juhlapäivinäkään valvoa pidempään. Aina samat rutiinit, vaikka lapset jo isoja. Ei uudenvuodenraketteja, ei mitään juhlia jotka ois ilta-aikoina. Vanhemmillakin vois olla paljon hauskempaa, jos joskus tulisivat sukulaisten, kavereiden ja lasten kanssa juhlimaan juhlapäivinä.

Se, että pidetään mehupulloa lapsen saatavilla koko ajan tai se, että ihan surutta syödään samalla lusikalla lapsen kanssa, annetaan jo todella pienelle sokeriherkkuja jne.

Mä en käsitä sitä, miksei eri leluja saa sekoittaa keskenään leikeissä. Eli jos lapsi leikkii ponilla, miksei siihen saa ottaa barbia mukaan ponin emännäksi tai rakentaa legoista sille tallia. Legoista saa kyllä rakentaa tallin, mutta jos aikoo leikkiä ponilla, legot on laitettava aiksi aikaa pois. Minusta menee liian pitkälle sekasotkun varomisen kanssa. ja hyvä, luova leikki päin p:tä.

mä ihmettelen, kun tuttavaperheen 3½ ja 10kk lapset saavat valvoa hurjan myöhään. Menevät yleensä äitinsä kanssa nukumaan 24 tienoilla ja aamulla sitten nukkuvat pitkään. hyvähän se äidin kannalta,mut en tajua..
samassa perheessä se 10kk saa syödä suklaakeksejä yms herkkuja ihan vapaasti ja vanhempi myös.

sitäkään en ymmärrä,että vaihdetaan kakkavaippa olohuoneessa, ja jätetään konttaava vauva kakkapyllyineen odottamaan,että vaippa viedään rosiin. sitten vauva istahtaa matolle,siitä talouspaperlla vähän pyyhkästään suurimpia läjiä. ja jos koira sattuu kuseksimaan/kakkimaan lapsen lelun päälle,sekin vaan pesastaan puhtaaksi ja annetaan takaisin lapselle.
sattuneesta syystä emme vieraile heillä usein :o

Yhteistyössä