onko jokin asia toisen perheen tavoissa yllättänyt sinut?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja åå
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kauan sitten olin aivan äimistynyt, kun ystäväni valitti yhden lapsensa vuorokausirytmiä. Lapsi kun meni nukkumaan jo noin klo 17 ja heräsi tietty kukonpiarasun aikaan. Mä - fiksuna yhden lapsen äitinä :D - ihmettelin, miksi tämä ystäväni ei sitten pidä lastaan hereillä pidempään. Kunnes omin silmin näin, että natiainen nukahti vaikka lumihankeen, kun kello tuli 17 :o Tämä natiainen on nyt jo yli kakskymppinen nuori mies ja töissä paikassa, jossa työskennnelläkseen on herättävä kukonpiarasun aikaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Kauan sitten olin aivan äimistynyt, kun ystäväni valitti yhden lapsensa vuorokausirytmiä. Lapsi kun meni nukkumaan jo noin klo 17 ja heräsi tietty kukonpiarasun aikaan. Mä - fiksuna yhden lapsen äitinä :D - ihmettelin, miksi tämä ystäväni ei sitten pidä lastaan hereillä pidempään. Kunnes omin silmin näin, että natiainen nukahti vaikka lumihankeen, kun kello tuli 17 :o Tämä natiainen on nyt jo yli kakskymppinen nuori mies ja töissä paikassa, jossa työskennnelläkseen on herättävä kukonpiarasun aikaan.

:o :laugh: kukonpiarasun aikaan..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mä ihmettelen, kun tuttavaperheen 3½ ja 10kk lapset saavat valvoa hurjan myöhään. Menevät yleensä äitinsä kanssa nukumaan 24 tienoilla ja aamulla sitten nukkuvat pitkään. hyvähän se äidin kannalta,mut en tajua..

Mä taas en tajua mitä ihmeellistä tuossa on...? Siis mitä haittaa siitä niille lapsille on että heidän vuorokausirytmi on erilainen kuin sinun?

Erään perheen 5v saa kiivetä esim.kirjahyllyn päälle ja hyppiä sieltä tömisten alas(naapurit jo valittaneet),saa syödä pöydän alla,kuljettaa keksejä,leipää jne ympäri kämppää ja jättää ne puoliksisyötyinä milloin minnekin,lelut saa olla levällään joka huoneessa eikä tietenkään itse niitä kerää,huutaa ja ulisee kotona ja rappukäytävässä. Ja nukkumaan menee miten sattuu. Isä aikansa yritti pitää lasta ojennuksessa mutta tais luovuttaa kun äiti vesitti kaiken antamalla periksi.

mä ihmettelen, kun tuttavaperheen 3½ ja 10kk lapset saavat valvoa hurjan myöhään. Menevät yleensä äitinsä kanssa nukumaan 24 tienoilla ja aamulla sitten nukkuvat pitkään. hyvähän se äidin kannalta,mut en tajua..

Mä taas en tajua mitä ihmeellistä tuossa on...? Siis mitä haittaa siitä niille lapsille on että heidän vuorokausirytmi on erilainen kuin sinun?

Peesi.

Alkuperäinen kirjoittaja tiina:

Peesi.

niinpä, meilläkin pojan kanssa oli alle kouluikäisenä tuollanen rytmi, nyt poika menee viim. 9 nukkumaan ja herää aamulla puol 8. Ei ole vaikuttanut tuo aiempi rytmi nykyiseen elämänrytmiin ja niinhän sitä sanotaan että se on kuin pankkiin laittais rahaa kun lapsi nukkuu. Miksi ei sit nuku silloin kun nukuttaa jos ei ole pakollista menoa.

Alkuperäinen kirjoittaja vier@s:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Yhdessä tuttavaperheessä yllätti se, että lapset eivät saa leikkiä leluillaan.

Pehmot, legorakennelmat, figuurit, autot yms on siistissä rivissä lipaston päällä ja hyllyissä, eikä niihin saa koskea. Se on edelleen mielestäni todella outoa.

mitä ne lapset sitten tekee kotonaan?

Ne istuu lattialla kädet ristissä hiljaa. Ja niillä ei varmastikaan ole "autot-verhoja" :laugh: :laugh: (kun äiti on sisustanut lastenhuoneen oman maun mukaan erittäin moderniksi) :whistle:

kyllähän se on jo tutkimuksissakin todettu, että alkuillan uni lisää pituuskasvua ja aikuisillakin uni silloin syvempää kuin myöhemmin yöllä...

On yllättänyt,mm. se ettei ole nukkumaanmenoaikoja,saa juoda 14 veenä siideriä,vanhemmat ostaa lapsille tupakat eikä tarvi tulla yöksi kotiin vaikka vanhemmat sanoo että tulet.Ei seuraa mitään rangaistusta tuli tai ei.Annetaan lintsata koulusta,syödä missä huvittaa,liikkua kenen kanssa huvittaa.Saa elää kuin pellossa,sotkee,riehua,juosta sisällä,hyppiä sohvilla,sängyillä,vetää petivaatteet pitkin lattioita.
Näitä on lukemattomia,mä olen hirvee nipo.

Perhe jossa lapset menee nukkumaan kello 18:00 ja vanhemmat tuntia myohemmin!!! Kyse ei ole edes siita etta perheessa pitaisi herata aikaisin toihin. lomillakin ne petissa viimeistaan kahdeksalta... :/
Sanomattakin selvaa etta niiden sosiaalinen elama on vahintaankin rajoittunutta, vieraita ei juuri kutsuta eika vierailla kayda.

en ymmarra, en millaan

Alkuperäinen kirjoittaja no:

kyllähän se on jo tutkimuksissakin todettu, että alkuillan uni lisää pituuskasvua ja aikuisillakin uni silloin syvempää kuin myöhemmin yöllä...

Aha, meinaatko etta tuon vuoksi lapset ei kasvaisi tayteen mittaansa ja aikuisetkin henkisesti huonovointisia kun jaavat ilman alkuilllan unia :D

Ei mut nythan se selvisi: miksi monissa trooppisissa maissa ihmiset on lyhytkasvuisia? Ne valvoo liian myohaan; syovat illallisenkin iltauutisten aikaan. Eihan siita hyvaa seuraa! Ja Afrikkalaiset taas on pitkanhuiskeita kun sahkon puutteessa menevat petiin auringon laskettua. LOL

Alkuperäinen kirjoittaja jojo:
Mä en käsitä sitä, miksei eri leluja saa sekoittaa keskenään leikeissä. Eli jos lapsi leikkii ponilla, miksei siihen saa ottaa barbia mukaan ponin emännäksi tai rakentaa legoista sille tallia. Legoista saa kyllä rakentaa tallin, mutta jos aikoo leikkiä ponilla, legot on laitettava aiksi aikaa pois. Minusta menee liian pitkälle sekasotkun varomisen kanssa. ja hyvä, luova leikki päin p:tä.

Tämä on juuri se syy, miksen käsitä joissakin perheissä olevaa "edellinen leikki täytyy korjata pois ennen uuden aloittamista" -sääntöä. En minä ainakaan useimmiten tiedä koska edellinen leikki on lopussa ja uusi alkaa, koska lapset ikäänkuin "liukuvat" leikistä toiseen. Sotkua tulee toki, mutta en minäkään halua rajoittaa hyvää, pitkäkestoista leikkiä.

En ymmärrä miksi lapsi ei saisi vieraiden aikana leikkiä ja levitellä lelujaan. Meillä ainakin vieraat ymmärtävät että lapsi on lapsi eikä hänen huoneensa tarvitse niin siisti olla.
Meillä korjataan edellinen leikki vain jos ensin esim. piirretään tai kootaan palapeliä ja sitten ruvetaan leikkimään täysin erityyppisillä leluilla esim. poneilla ja barbeilla yms.
Eikä tuokaan aina niin orjallista ole. Mielestäni lasten kanssa saakin olla luova kaaos päällä;-)

Mä en ymmärrä mitä ongelmaa tässäkin on? Eivät tuon ikäiset lapset ole millään lailla kiinni aikatauluissa. Ei ole koulua eikä harrastuksia. Kuulostaa erinomaiselta järjestelyltä että lapset menevät nukkumaan samaan aikaan kuin äitinsä.

Eräs tuntemani äiti ei koskaan pyyhi saatika pese lapsensa suuta ja käsiä syömisen jälkeen, siis vaikka lapsi olisi syönyt sotkuistakin ruokaa. Mua sellainen ällöttää.

Meidän käytäntöä siitä, että leluja ei tuoda keittiöön/ruokapöytään, on ihmetelty muutaman kerran.
Minusta vaan on helpompaa, että lelut ei jää jalkojen alle, kun ruokaa laittaessani kväelen tiskipöydän ja hellan väliä.
Ja ruokapöydästä olen karsinut lelut pois, koska ruokaileminen ei silloin mene leikkimiseksi.
Minusta ei niin ihmeellistä.
Jotkut ovat myös ihmetelleet, kun koira ei saa tulla keittiöön.
Koira on iso ja paksuturkkinen, joten vaikka koira ei käy keittiössä, niin silti sitä karvaa kulkeutuu myös keittiöön. Minusta ei enää koiran tarvi istua hellan vieressä vahtimassa :D
Ja eipä ole koira oppinut kerjäämäänkään.

Mä en käsitä sitä, miksei eri leluja saa sekoittaa keskenään leikeissä. Eli jos lapsi leikkii ponilla, miksei siihen saa ottaa barbia mukaan ponin emännäksi tai rakentaa legoista sille tallia. Legoista saa kyllä rakentaa tallin, mutta jos aikoo leikkiä ponilla, legot on laitettava aiksi aikaa pois. Minusta menee liian pitkälle sekasotkun varomisen kanssa. ja hyvä, luova leikki päin p:tä.

Siksi, kun se auttaa tosi paljon siinä lapsen omatoimisessa huoneen siistinä pitämisessä.

Toki meillä ainakin lapsi saa luvalla tehdä poikkeuksia, mutta pääsääntöisesti säännöt on ottaa yksi laatikko kerrallaan ja siivota leikin jälkeen pois ennen kuin aloittaa uudet.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:

:D

Alkuperäinen kirjoittaja Lex:

Siksi, kun se auttaa tosi paljon siinä lapsen omatoimisessa huoneen siistinä pitämisessä.

Toki meillä ainakin lapsi saa luvalla tehdä poikkeuksia, mutta pääsääntöisesti säännöt on ottaa yksi laatikko kerrallaan ja siivota leikin jälkeen pois ennen kuin aloittaa uudet.

liika siisteysintoilu tappaa lapsen luovuuden..

Yhteistyössä