onko jokin asia toisen perheen tavoissa yllättänyt sinut?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja åå
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja miuku:
Alkuperäinen kirjoittaja no:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mä ihmettelen, kun tuttavaperheen 3½ ja 10kk lapset saavat valvoa hurjan myöhään. Menevät yleensä äitinsä kanssa nukumaan 24 tienoilla ja aamulla sitten nukkuvat pitkään. hyvähän se äidin kannalta,mut en tajua..

Mä taas en tajua mitä ihmeellistä tuossa on...? Siis mitä haittaa siitä niille lapsille on että heidän vuorokausirytmi on erilainen kuin sinun?

kyllähän se on jo tutkimuksissakin todettu, että alkuillan uni lisää pituuskasvua ja aikuisillakin uni silloin syvempää kuin myöhemmin yöllä...

Aha, meinaatko etta tuon vuoksi lapset ei kasvaisi tayteen mittaansa ja aikuisetkin henkisesti huonovointisia kun jaavat ilman alkuilllan unia :D

Ei mut nythan se selvisi: miksi monissa trooppisissa maissa ihmiset on lyhytkasvuisia? Ne valvoo liian myohaan; syovat illallisenkin iltauutisten aikaan. Eihan siita hyvaa seuraa! Ja Afrikkalaiset taas on pitkanhuiskeita kun sahkon puutteessa menevat petiin auringon laskettua. LOL

viisastele sä vaan. ei tää ollut muuten mun tekemäni tutkimus, että väärään osoitteeseen meni sun naljailu! :D en ole sanonut että meillä lapset menisivät aina ajoiss anukkumaan tai itsekään niin tekisin, vaikka iltauninen olenkin. mutta näin sanoo tutkimus.

Ma en myoskaan ymmarra kun lapset laitetaan tyyliin seitsemalta nukkumaan (ja usein sitten viela valitetaan, kun ne heraavat liian aikaisin). En tarkoita, etta pitaisi vauvan/pikkulapsen puoleen yohon valvoa, mutta seitseman on a-i-k-a-i-s-i-n.

Alkuperäinen kirjoittaja Lex:
Alkuperäinen kirjoittaja jojo:
Mä en käsitä sitä, miksei eri leluja saa sekoittaa keskenään leikeissä. Eli jos lapsi leikkii ponilla, miksei siihen saa ottaa barbia mukaan ponin emännäksi tai rakentaa legoista sille tallia. Legoista saa kyllä rakentaa tallin, mutta jos aikoo leikkiä ponilla, legot on laitettava aiksi aikaa pois. Minusta menee liian pitkälle sekasotkun varomisen kanssa. ja hyvä, luova leikki päin p:tä.

Siksi, kun se auttaa tosi paljon siinä lapsen omatoimisessa huoneen siistinä pitämisessä.

Toki meillä ainakin lapsi saa luvalla tehdä poikkeuksia, mutta pääsääntöisesti säännöt on ottaa yksi laatikko kerrallaan ja siivota leikin jälkeen pois ennen kuin aloittaa uudet.

Peesaan vähän molempia. Meillä ei orjallisesti tarvitse leikkiä vain jollain lelulla kerrallaan, mutta siinä vaiheessa, jos huone alkaa olla hujan hajan mitä erilaisimpia leluja, palapelin palat siellä täällä huonekalujen alusia myöden jne. on mielestäni aika korjata välillä jotain poiskin. Meillä ainakin käy yleensä niin, että lapset aloittaa leikkimään innokkaimmin juuri sillä hetkellä, kun tavarat on järjestetty paikoilleen. Ajattelen sen olevan vähän sama asia kuin että en itsekään pysty esim. tekemään ajatusta vaativia töitä, jos kaikki ympärillä on ihan riipin raapin. Ulkoinen järjestys järjestää päätäkin tai jotain...

Ittestä tää mitä anoppi omille pikku päille koittanu opettaa= pitää pestä kädet ennen ruokaa vaikka ei ois käyny ulkona.....itte aatellu et just just mut antaa mennä........miettiny et on ukollaki ollu varmaa aika hauska = ei oikeesti lapsuus

Alkuperäinen kirjoittaja Ewi:
Ittestä tää mitä anoppi omille pikku päille koittanu opettaa= pitää pestä kädet ennen ruokaa vaikka ei ois käyny ulkona.....itte aatellu et just just mut antaa mennä........miettiny et on ukollaki ollu varmaa aika hauska = ei oikeesti lapsuus

Tää Ewi saa mussa aikaan just sen reaktion mitä toivookin... ärsyttää!!!

Alkuperäinen kirjoittaja taasko:

Ookoo?? Olipas kivasti sanottu=ittellä ei oo mitään ittees vastaan......en tykkää ku sanotaan noin :'( =tulee paha mieli

Mua taas ihmetyttää se, kuinka joitakin perheitä voikin ihmetyttää niin paljon toisten tavat. Siis jos itse tekee asian tavalla A niin on ihan väärin ja mahdotonta, että joku tekee asian tavalla B. Käsittämätöntä.

Ookoo?? Olipas kivasti sanottu=ittellä ei oo mitään ittees vastaan......en tykkää ku sanotaan noin :'( =tulee paha mieli

No voi voi... Mutku sähän oot provo?

Mä en käsitä sitä, miksei eri leluja saa sekoittaa keskenään leikeissä. Eli jos lapsi leikkii ponilla, miksei siihen saa ottaa barbia mukaan ponin emännäksi tai rakentaa legoista sille tallia. Legoista saa kyllä rakentaa tallin, mutta jos aikoo leikkiä ponilla, legot on laitettava aiksi aikaa pois. Minusta menee liian pitkälle sekasotkun varomisen kanssa. ja hyvä, luova leikki päin p:tä.

Siksi, kun se auttaa tosi paljon siinä lapsen omatoimisessa huoneen siistinä pitämisessä.

Toki meillä ainakin lapsi saa luvalla tehdä poikkeuksia, mutta pääsääntöisesti säännöt on ottaa yksi laatikko kerrallaan ja siivota leikin jälkeen pois ennen kuin aloittaa uudet.

:0... Luoja...

Alkuperäinen kirjoittaja juupa juu:
mä ihmettelen, kun tuttavaperheen 3½ ja 10kk lapset saavat valvoa hurjan myöhään. Menevät yleensä äitinsä kanssa nukumaan 24 tienoilla ja aamulla sitten nukkuvat pitkään. hyvähän se äidin kannalta,mut en tajua..

Mä taas en tajua mitä ihmeellistä tuossa on...? Siis mitä haittaa siitä niille lapsille on että heidän vuorokausirytmi on erilainen kuin sinun?

kyllähän se on jo tutkimuksissakin todettu, että alkuillan uni lisää pituuskasvua ja aikuisillakin uni silloin syvempää kuin myöhemmin yöllä...

Aha, meinaatko etta tuon vuoksi lapset ei kasvaisi tayteen mittaansa ja aikuisetkin henkisesti huonovointisia kun jaavat ilman alkuilllan unia :D

Ei mut nythan se selvisi: miksi monissa trooppisissa maissa ihmiset on lyhytkasvuisia? Ne valvoo liian myohaan; syovat illallisenkin iltauutisten aikaan. Eihan siita hyvaa seuraa! Ja Afrikkalaiset taas on pitkanhuiskeita kun sahkon puutteessa menevat petiin auringon laskettua. LOL

viisastele sä vaan. ei tää ollut muuten mun tekemäni tutkimus, että väärään osoitteeseen meni sun naljailu! :D en ole sanonut että meillä lapset menisivät aina ajoiss anukkumaan tai itsekään niin tekisin, vaikka iltauninen olenkin. mutta näin sanoo tutkimus.

Tutkimus ja tutkimus.
Jokaiselle tutkimukselle loytyy joku tutkimus joka kumoaa sen. Niista voi valita sen mika sattuu milloinkin miellyttamaan... joskus jopa maalaisjarjen kustannuksella. Vaikken nyt tarkoitakkaan olisit niin tassa tehnyt, vaan ihan yleistaen; tutkimuksiin on niin helppo tukeutua ja jattaa ajattelematta itse.
No hard feelings :D

No voi voi... Mutku sähän oot provo?

Ittes mielestä.... nii ku itteskin itteni mielestä??

Alkuperäinen kirjoittaja mikä nipo:

:0... Luoja...

Häh?

Jos lapsi kysyy, saako ottaa legojen kanssa autot niin annan kyllä luvan.
Mutta mikä vika siinä on, että on joku systeemi jonka lapsi on omaksunut hyvin ja se helpottaa siivoamista?

Lapsi ei todellakaan jaksa siivota huonettaan jos kaikki omaisuus on pitkin poikin lattioita, mutta jos siellä on vaan yksi laatikollinen niin se on äkkiä hoidettu.
Pitäiskö siis väkisin tehdä kaikki lapsen puolesta ja levittää lelutkin ympäriinsä, vaikka lapsikin on ihan tyytyväinen nykytilanteeseen?

Alkuperäinen kirjoittaja illuusia:
Musta oli jotenkin outoa kun yksi kaveri ei käyttänyt vauvallaan vaunuissa ollenkaan makuupussia.
Tuli nyt vaan mieleen moinen.

Musta taas on outoa se, että toiset käyttää aina sitä makuupussia vaunuissa.
Kyllä sen lapsen saa pidettyä lämpinämä muutenkin. Peitot ym. on keksitty.

Aitoa leikkiä ei aikuinen muokkaa

Leikkiä on usein kuvattu lapsen työksi. Jotkut aikuiset arvostavatkin leikistä vain sitä osaa, mikä vaikuttaa vakavalta, leikkiä jonka päämäärän he ymmärtävät ja hyväksyvät. Aikuiset arvostavat leikkiä helposti sen mukaan, miten he pystyvät sitä käyttämään esimerkiksi ahkeruuden, sitkeyden, säästäväisyyden ja kunnianhimon opettamisessa lapsille. Aikuiset pyrkivätkin usein muokkaamaan ja ohjaamaan leikkiä. Kuitenkin aito leikki on omaehtoista ja itseohjautuvaa, eikä sillä ole aikuisen näkökulmasta vakavaa päämäärää. Lapsi kuvaa leikissään sisäisen ja ulkoisen maailmansa tapahtumia. Leikki rikastuttaa elämää ja tuo siihen jännitystä.

Leikki on uhattuna

Nykyään leikki on uhattuna. Lapsuus lyhenee, leikit loppuvat liian varhain. Monilta lapsilta puuttuu mahdollisuus leikkimiseen ja heidän leikkimiskykyään rajoitetaan. Leikkimaailma on köyhtynyt, eivätkä lapset aina osaa leikkiä, vaan riehuvat, eivät keskity ja käyvät ylikierroksilla. Monet leikkivät yksipuolisia, varsinkin television tuomia leikkejä, jotka eivät jätä tilaa mielikuvitukselle ja sisältävät väkivaltaa.

http://vanhemmat.mll.fi/hoivaan_ja_kasvatan/leikki.php

Perhe jossa lapset menee nukkumaan kello 18:00 ja vanhemmat tuntia myohemmin!!! Kyse ei ole edes siita etta perheessa pitaisi herata aikaisin toihin. lomillakin ne petissa viimeistaan kahdeksalta... :/
Sanomattakin selvaa etta niiden sosiaalinen elama on vahintaankin rajoittunutta, vieraita ei juuri kutsuta eika vierailla kayda.

en ymmarra, en millaan

Mieleeni tulikin yksi perhe niiltä ajoilta, kun asuttiin naapurissa. Heillä äiti oli kotiäiti ja lapset alle kouluikäisiä, mies aloitti työt aikaisin aamulla, talvella mm ajoi lumet ennen toisten töihin lähtöä. Heillä lapset menivät nukkumaan heti pikkukakkosen jälkeen ja vanhemmatkin pian sen jälkeen. Heräsivätkin siten aikaisi, mutta en mä sitä nyt niin eriskummallisena kuitenkaan pitänyt.

Niin ja sitten vielä yksi perhe, jossa ihmetellään kun lapsi ei syö, mutta monestikin on lapsi syönyt juuri ennen ruokaa suklaata. Jossain vaiheessa lapsi ei juonut vettä eikä maitoa ja vanhemmat kiltisti ostivat hänelle pillimehua, kun ei siis mehu lasistakaan kelvannut. Heillä myös esim. legoista rakennetaan vain ja ainoastaan ohjeen mukainen rakennelma eikä legoja sekoiteta keskenään.

Miksi minä sitten olen kitukasvuinen, kun olen aina ollut iltauninen ja aamuvirkku :o

Alkuperäinen kirjoittaja Helmi S:
Mua ihmetyttää, kun joidenkin mielestä jo 2 v tai allekin voisi päättää omista nukkumisistaan - tarviiko nukkua päiväunet ja tarviiko mennä yöunille ennen puoltayötä.

Minä en taas ymmärrä miten se 2 v tai alle pakotetaan nukkumaan päiväunet jos se ei vaan nuku. Sängyssään viettää lepohetken mutta nukkumaan ei suostu.

Mua ihmetyttää miehen lasten äiti. Lapsilla (ala-asteelaisia) ei ole nukkumaanmenoaikoja ollenkaan, kouluyötkin valvotaan kun isompi pelaa k-18 pelejä ja nuorempi kattoo telkusta bb:tä, pakoa ja muuta.
Ruokavalio on lihapiirakoita ja ranskiksia päivästä toiseen, sillä lapset käyvät kaupassa, ei äiti.

Haluaisin muuten sanoa noihin lasten valvomisjuttuihin, että meillä muksut meni pienenä seiskalta nukkumaan. Nykyään ysiltä kun ovat kouluikäisiä. Halusin opettaa heille ajoissa nukkumaanmenon, eikä niin että valvovat pienenä myöhään ja isompana pitäs mennä nukkumaan aiemmin. Ja menevätkin mielellään, aamuisin herätään varhain virkkuina :)

En käsitä tuttaperheen äitiä, jonka mielestä HÄNEN kotonaan (asuu siellä muitakin) ei pidetä julisteita seinillä, "lapsellisia tai rumia" verhoja (lastenverhot..) eikä varsinkaan pukeuduta mihinkään kirkkaan iloiseen! Lapset vakavia, pikkuvanhoja ja puettu 1950-luvun tyylillä. :o

Samaan kategoriaan pistäisin erään äidin, jonka koti oli yhtä Pentik-unelmaa; maalattua valkoista lankkulattiaa, kunnostettuja ikivanhoja söpöilyjuttuja tyttöjen huoneessa jne. Yök!!! Näytti kuin tytöt olisivat eläneet 60 vuotta sitten...aavemaista!

Alkuperäinen kirjoittaja VIERAS:
Meidän käytäntöä siitä, että leluja ei tuoda keittiöön/ruokapöytään, on ihmetelty muutaman kerran.
Minusta vaan on helpompaa, että lelut ei jää jalkojen alle, kun ruokaa laittaessani kväelen tiskipöydän ja hellan väliä.
.

meillä tämä melkeinpä ainoita sääntöjä, että keittiöön ei tuoda ja tehdä leikkejä. juuri tuon ruuanlaitto-jutun takia.

niin, ja sitten meillä ei saa syödäkään muualla kuin pöydän ääressä, oon niin laiska siivoamaan että helpompi näin.

Ystäväperheessä lapsi saa valita,mitä syö ruuaksi. Esim. ruokana on makaronilaatikkoa, niin lapsi haluaa jääkaapista nakkeja ja eilistä perunamuusia. Opin aika äkkiä, kun kaveri kysyi, mitä meidän lapsi syö (kun käydään kyläilemässä usein ruoka-aikaan) niin vastasin että samaa kuin teidän lapsi. Koska pari kertaa tuli aikamoinen poru, kun toinen saikin sit "herkku"ruokaa...

Alkuperäinen kirjoittaja Inka:
Ma en myoskaan ymmarra kun lapset laitetaan tyyliin seitsemalta nukkumaan (ja usein sitten viela valitetaan, kun ne heraavat liian aikaisin). En tarkoita, etta pitaisi vauvan/pikkulapsen puoleen yohon valvoa, mutta seitseman on a-i-k-a-i-s-i-n.

meillä lapset menee seitsemältä nukkumaan ja heräävät puoli kuusi.onhan se joskus ihmetystä herättänyt, mutta meillä tälläinen rytmi sopii kaikille,vanhemmat ysiltä viimeistään nukkumassa, viideltä herätys.

Alkuperäinen kirjoittaja Inka:

Tule sitten meille vaan kokeilemaan. =) Lapset heräävät kuuden-puoli seitsemän aikaan riippumatta siitä menevätkö nukkumaan seitsemältä, yhdeksältä vai yhdeltätoista. Itseasiassa, mitä myöhemmin menevät nukkumaan, sitä aikaisemmin ne heräävät. Mutta toisaalta, mä en kyllä valita siitä että heräävät aikaisin. Mutta seitsemältä mennään meillä tänäänkin nukkumaan. =)

Yhteistyössä