Onko kaikkien mielestä tämä ihan ok? (tarha asiaa)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vicy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

vicy

Aktiivinen jäsen
11.06.2005
17 698
7
36
Seinäjoki
Meidän lapsien on siis tarkoitus aloittaa tarha-aika ensiviikolla(kokopäiväisenä). Hakemukset laitettiin jo alkuvuodesta ja päätöskin tuli jo toukukuussa, tähän asti kaikki hyvin.
Mutta nyt sitten kävi niin että mies on tällä hetkellä työttömänä (hakee kokoajan opiskelemaan/töihin). Tänään sitten oltiin tutustumassa tarhaan, niin tarhantädit vaan ystävällisesti ilmoittivat että ovat päättäneet että meidän lapset aloittavat puoilipäiväisinä! Mä olin ihan :o et mitä vittua... Millä hemmetin oikeudella ne voi tollaista päättää?? Tämä aiheuttaa sen että joko mies hakee muksut kävellen tai minä poljen kouluun, kun ei ole ku yx auto...

No mä olen kyllä käsittänyt että tarhantädit eivät sitä päätä. Kyllä se pitää olla ihan sovittu juttu! Vai onko mahdollista että he tarkoittivat tutustumispäiviä?

Olen sitä mieltä, että lain mukaan teillä on oikeus kokopäivähoitoon.

Tosin mielestäni on aivan turhaa kokopäivähoito, kun teillä ei kukaan ole töissä 8-16. eli kukaan ei tienaa. mies ehtii varmasti 5 tunnissa hakea töitä. ja kävely ei varmasti miestäkään tapa, jos matka ei ole yli 5 km.

Mikäli toinen vanhempi kotona niin mielestäni on aivan perusteltua että lapset puolipäiväisinä. Meilläpäin ainakin pv.kotipaikoista huutava pula. Meillä myös yksi auto mutten ole koskaan kokenut lasten kanssa kävelyn/pyörällä kulkemisen olevan suuri ongelma. Riippuu tietysti matkasta ja lasten iästä.

En kyllä ymmärrä, miksi et voisi joka tapauksessa pyöräillä kouluun, ja mies kävellä, oli päivähoitopaikka sitten osa-aikainen tai kokopäiväinen. Mistä teillä rahaa on autoon, jos mieskin menee kouluun? Ja päivähoito pitäisi olla kokopäivähoito ilmaiseksi yhteiskunnan rahoilla, vaikka mies on kotona. Jos koulumatka alle 10 km, voi pyöräillä, ja mies voi kävellä lasten kanssa rattaita työnnellen, jos alle 5 km päiväkotiin. Missä pumpulissa teidät on kasvatettu? Ihmeellistä tehdä lapsia ja ei kukaan tienaa mitään ja isot vaatimukset.

matkaa on n.5km ja siis ei tarhantädit ole mitään päättäneet vaan jossain kokouksessa tästä on puhuttu. ja siis on hyvin todennäköistä että mies saa työpaikan elokuun aikana niin en näe mitään järkeä siinä että lapsen on ensin esim. 2vko tarhassa niin että ne haetaan luonaan jälkeen ja kun siihen on just sopeutunut niinsitten haetaankin vasta neljän aikaan...
kai tässä joku logiikka on, en vain sitä piiloblondina ymmärrä...

Alkuperäinen kirjoittaja vicy:
matkaa on n.5km ja siis ei tarhantädit ole mitään päättäneet vaan jossain kokouksessa tästä on puhuttu. ja siis on hyvin todennäköistä että mies saa työpaikan elokuun aikana niin en näe mitään järkeä siinä että lapsen on ensin esim. 2vko tarhassa niin että ne haetaan luonaan jälkeen ja kun siihen on just sopeutunut niinsitten haetaankin vasta neljän aikaan...

Niillä on kaiketi pulaa paikoista sitten? Ei olekaan mahdollista ottaa kokopäiväiseksi... Vaihda paikkaa ellei päätös miellytä. Mutta teillä kun ei ole varsinaisesti pakko saada paikkaa kokopäiväksi, niin teidän hoitoajoista karsitaan ensimmäiseksi.

Mäkään en vastaavasti ymmärrä tota sun 2.viimeisen lauseen logiikkaa, yhtälailla se koko tarhassa oleminen on alussa sopeutumista... ;)

no tottakai on, mutta pointti oli se että jos ensin pitää olla hetki niin että haetaan klo 12 ja mennään kotiin päikkäreille ja sit vaihtuu heti niin että ollaan tarhassa päikkärit. Ja siis päätöksessä luki että saadaan kokopäiväpaikat.

Ahaa. siis jos tietää pääsevänsä heti töihin, asia on vähän eri. aloituksessa sanoit hänen vain hakevan joko kouluun tai töihin. Jos tiedätte, että tarvitsette kokopäiväpaikan, niin pitäkää puolenne. Mutta jos mies ei pääse elokuussa töihin, riittää työnhakuun varsinhyvin se osapäivähoito. Ei ole kuitenkaan ihan oikein, että on kotona ja ilmaiset päivähoitopaikat kolmelle lapselle ja kukaan ei tienaa.

no tottakai on, mutta pointti oli se että jos ensin pitää olla hetki niin että haetaan klo 12 ja mennään kotiin päikkäreille ja sit vaihtuu heti niin että ollaan tarhassa päikkärit. Ja siis päätöksessä luki että saadaan kokopäiväpaikat.

No just noin me ollaan AINA tehtykin. Että ensin totutellaan lyhyemmillä ajoilla ja sitten ajat pitenee. Mieti millainen shokki lapsille on jäähä HETI 8-9 tunniksi hoitoon..

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

No just noin me ollaan AINA tehtykin. Että ensin totutellaan lyhyemmillä ajoilla ja sitten ajat pitenee. Mieti millainen shokki lapsille on jäähä HETI 8-9 tunniksi hoitoon..

tässä olen samaa mieltä.. olisin ollut itsekin onnellinen jos lapseni olisi saaneet "matalan laskun" hoitoon just noin lyhyemmillä hoitoajoilla aluks, mut se ei onnistunut meidän töiden vuoksi. Hoitopaikoista on tosi kova pula enkä kyl ymmärrä miks sitä paikkaa pitää "pantata" mahdollisen työpaikan tai opiskelupaikan vuoksi jos sitä ei vielä ole. Toisilla on työ tai koulu, mutta ei hoitopaikkaa.. yksiin ei käy onnenlahjat siis. Mulla alkaa työt 6.8. eikä hoitopaikasta ole tietoakaan kun samaan aikaan tiedän omasta suvustanikin sellaisia lapsia joilla vanhemmista molemmat tai toinen kotona odottamassa sitä "varmaa" työpaikkaa. ei kiva.

Se että lapsi vaikka 2 viikkoa haetaan lounaan jälkeen on ihan järkevää ja näin lapset saavat pehmeän laskun hoitoon. Se unille menenminen on sitten jo paljon helpompaa.

Alkuperäinen kirjoittaja myy:

tässä olen samaa mieltä.. olisin ollut itsekin onnellinen jos lapseni olisi saaneet "matalan laskun" hoitoon just noin lyhyemmillä hoitoajoilla aluks, mut se ei onnistunut meidän töiden vuoksi. Hoitopaikoista on tosi kova pula enkä kyl ymmärrä miks sitä paikkaa pitää "pantata" mahdollisen työpaikan tai opiskelupaikan vuoksi jos sitä ei vielä ole. Toisilla on työ tai koulu, mutta ei hoitopaikkaa.. yksiin ei käy onnenlahjat siis. Mulla alkaa työt 6.8. eikä hoitopaikasta ole tietoakaan kun samaan aikaan tiedän omasta suvustanikin sellaisia lapsia joilla vanhemmista molemmat tai toinen kotona odottamassa sitä "varmaa" työpaikkaa. ei kiva.

Ehkä oikeasti tarvitsee hoitopaikan, jotta voi hakea töihin. Useamman lapsen kanssa on kuitenkin aika vaikea hakea töitä, kun lapsissa itsessään on tekemistä enemmän kuin ehtii ja jaksaa. Jotenkin aina tuntuu lasten ulkoilu ja ruoka tärkeämmältä kuin mahdollisille työnantajille soittelu lasten kiljuessa vieressä. Mutta osapäivähoito varmasti riittää.

Käsittääkseni teidän pitää saada virallinen kirjallinen päätös siitä, että teillä onkin vain puolipäivähoitopaikka. Ei tehtyä virallista päätöstä voi suullisesti muuttaa.

Mutta sinänsä minusta olisi lasten kannalta hienoa, jos olisivat hoidossa etenkin alussa vain lyhyitä päiviä, kun kerran työtäkään ei ole vielä tiedossa. Meillä muksut olivat hoidossa puolipäiväisinä n. klo 9-14, ja se sopi päiväkodinkin rutiineihin ihan hyvin.

Mutta siis eivät tädit voi muuttaa tehtyä virallista ja kirjallista päätöstä noin vain.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja myy:

Ehkä oikeasti tarvitsee hoitopaikan, jotta voi hakea töihin. Useamman lapsen kanssa on kuitenkin aika vaikea hakea töitä, kun lapsissa itsessään on tekemistä enemmän kuin ehtii ja jaksaa. Jotenkin aina tuntuu lasten ulkoilu ja ruoka tärkeämmältä kuin mahdollisille työnantajille soittelu lasten kiljuessa vieressä. Mutta osapäivähoito varmasti riittää.

Kuka hakee töitä tyylillään.. sähköpostit ja kirjeet on keksitty, itseasiassa moni työpaikka toivoo muuta yhteydenottoa kuin soittaen kun siellä päässä on se työkin tehtävänä.. Ja ihan hyvin me on "ehditty" hakea töitä vaik on useampi lapsi. Siis jos vähän kärjistetään niin tuolla logiikallahan kaikille tarviis olla hoitopaikka et pystyy hakeen töitä!

Minulla täysin epäsäännöllinen työaika ja meillä lapset päiväkodissa välillä 4h, välillä 8h ja välillä monta päivää vapaalla, kun olen itse viikolla vapaapäivillä. Ei ole koskaan ollut lapsille mikään ongelma! En ymmärrä miksi lasten täytyisi olla koko päivä hoidossa, jos toinen vanhemmista sillä aikaa kotona!?

miks ihmeessä pitäs olla kokopäivänen :o mulla itellä oli aikanaa töitä miten sattuu ja lapsella vaihteli hoito sen mukaan miten oli töitä..kokopäivästä ja puolikasta..ja kun olin kokonaan työtön ei ees ollu joka päivä hoidossa..ja 5km ei ole matka eikä mikään... =)

Yhteistyössä